Šta je novo?

Metro

A koje to podzemne stanice ima Beograd, sem Vukovog spomenika? Nije valjda da računate i ono rasulo Karađorđev park, koja nije ni bila zamišljena kao stanica već kao privremeno rešenje. Prokop isto nije baš podzemna stanica, više je ukopan i samo prekriven pločom.

Jel bolje da imamo 50 podzemnih metro stanica ili jednu-dve podzemne stanice BG Voza koji usput niko ni ne koristi i zašto se te stvari uopšte porede? Drugi imaju barem jedno ili drugo, a mi nemamo niti jedno niti drugo.
 
Karađorđev park - improvizovana sklepotina, koja postoji samo zato što se neki malo manji slepac nekad setio da od nje napravi stajalište, jer prethodni slepac (verovatno onaj srpski Ajnštajn - Savo Janjić) je predvideo tunel i vozove tu ali nije predvideo da neko zapravo SIĐE I UĐE u njih. Ono... da ih ZAPRAVO KORISTI. Zbog te sklepotine u stajalište ne može da se uđe iz podzemnih prolaza nego pešaci moraju da se pentraju gore na površinu, naprave zaokret 180 stepeni, popnu se još više pa tek onda silaze stepenicama u stajalište. Koje inače izgleda ko gradilište nekog tunela, a ne normalno gradsko stajalište gradske i regionalne železnice.

Vukov spomenik - preduboka, sa velikim nagibom i nebezbednim eskalatorima. Koje je agonija i nemoguća misija servisirati i menjati. Sa previsokim peronima. Ali bitno da je duboka XY metara i da smo se i tada kad je izgrađena busali ostatku Balkana koje smo mi face što je napravismo tako duboko.

Pančevački most - isto sklepotina, zbudžena ispod kolskih prilaza mosta, sa izgledom ko da je neko skladište a ne žel stanica. Blizu tokova javnih prevoza ali sa užasnim prilazima. I opet dovoljno daleko da bude cimanje da se preseda osim za one koji baš nemaju izbora.

Prokop - tema za sebe, promašaj u svakom smislu koji se može navesti. Finansijski, urbanistički, saobraćajno, estetski, geološki, konstrukciono... Crna rupa Beograda koja će ga jesti i ometati još nekoliko decenija u budućnosti. Pod uslovom da se nešto ne uruši i na njoj.


Ovde se izgleda nameće i potura neka priča da je neki projekat dobar i respektabilan ako je komplikovan, dug i skup. Upravo takav mentalitet i jeste jedan od razloga što ova zemlja od vajkada dodaje gas i pojačava napore a opet u skoro svakom smislu šlajfuje u mestu. Već decenijama je premalo ljudi koji bi postavili prosto prošireno a logičko pitanje "a za čije babe zdravlje mi ovo radimo?" I isto tako kontra pitanje u kontra slučajevima "a da nemamo možda neka preča posla, recimo širenje sokaka iz 19. veka ili gradnja više nadvožnjaka i prelaza preko autoputa kojim smo podelili grad na pola?"

Možda to proizilazi iz onoga što sam pominjao nedavno na drugim temama - velikih kompleksa malih naroda. Pa se ljudi tešili, i teše se i dalje, da nema veze što imamo dupe od zemlje a favelčinu od grada, jer ako ništa drugo, imamo najzaebaniji čvor u regionu a i najveći broj tunela i stanica u gradskom jezgru. Nema veze što nam je sve oko toga promašaj, ali brate što imamo tunela i stanica, eno Nemci bi nam pozavideli.

Ovo je bio i ostao slepački grad koji ima privremena rešenja i sklepotina tamo gde je trebalo graditi trajno i vizionarski, a tamo gde je trebalo skromno i racionalno, tu je dobio megalomanije i odiseje. Sve kontra.

P.S.
A i nisu samo kompleksi i busanja, nego čvor i Prokop žepo dođu kao višegeneracijska sredstva za ugrađivanje raznoraznih šarlatana i njihovih firmi. Postoji tu čitava mala nevidljiva ekonomija. Jedni se opariše od izdavanja dozvola, drugi od gledanja kroz prste tamo gde nema dozvola, treći i četvrti od nalivanja betona, peti od projektovanja 633. projekta, šesti od opremanja, sedmi od izdavanja... i tako korak po korak, decenija po decenija, mnogi napraviše bogatstva i imperije.
 
Poslednja izmena:
Ako ti je za utehu Bendere znaj da u “bogatijoj” Atini gradska zeleznica seče ulice i bulevare, da da!
Imaš rampe u sred grada i to na mnogo mesta. Vozovi prolaze izmedju zgrada u nivou sa ulicom. Automobili staju i čekaju u red da voz prodje.
 
Pa kad su i Grci slepci i blejači isti kao i mi. Ista raspuštena lenja i aljkava dečurlija kao Srbi, samo sa malo boljim okolnostima zbog strateške važnosti Evropi i Americi i zbog turizma.

A da uvek ima nekog goreg od nas u nečemu, to ne sumnjam. Ali to nije nikakvo opravdanje. Štaviše, upravo taj mentalitet i jeste jedan od razloga što smo dupe kontinenta u skoro svim aspektima.
 
Pa ne znam ali meni su bugari i rumuni isto slepci, ako izuzmemo stanice Bucuresti Nord i Centralna Gara Sofia šta ta 2 grada imaju od stanica da liči na nešto? Apsolutno ništa, sve ostale železničke stanice u metropolitan area su im ili u raspadu ili ništa specijalno.
 
Poslednja izmena:
Država i grad maksimalno zapušteni, u pandžama kriminala, a gradi se metro. Ovde na temi zbog toga imamo navijačko-utopijske razmene emocija, a sve vreme je neizvesno šta će od svega da ispadne. Imajući sve u vidu, bez želje da raspaljujem strasti, više sam za razvijanje gradsko-prigradske železnice i tzv. "lakog metroa", koji radije nazivam "teški tramvaj". Taj sistem posmatram ovde u Kelnu, gradu slične veličine i urbanistički prilično "tesnom", sa većom i dinamičnijom dnevnom fluktuaicijom stanovništva, koju Beograd skoro neće da dostigne.

Pod pretpostavkom da se sadašnji planovi izgradnje metroa izjalove, a mogućnosti za to su realistične, voleo bih da doživim profesionalne analize i evaluacije svih mogućnosti, u pravno uređenom sistemu, a u skladu sa socijalnim i urbanističkim potrebama, kao i finansijskim mogućnostima grada/države.

Da ponovim, mislim da bi jedan S-Bahn + U-Bahn sistem Beogradu legao samo tako. Uostalom, pogledajte šta grad Keln naručuje za potrebe svog "lakog metroa".

Köln’s KVB places €696m order for 132 tailor-made high-floor trams

73334_koelnkvblightrailvehicleimpressionimagestadler2_187922.jpg


Prikaz mreže: https://www.urbanrail.net/eu/de/k/koeln.htm
 
Beogradski železnički čvor + metro planovi iz 1970 su bili ambiciozni i u skladu sa vremenom. Problem nastaje kad je taj čvor krenuo da se gradi, a grad oko njega otišao u nekom drugom smeru. Onda finansijski problemi, kadrovski problemi, onda nema metroa što je potupno obesmislilo ceo plan.
Da, činjenica je da danas imamo dobar čvor sa prokopanim tunelima ispod grada (nešto što Budimpešta sad planira da radi), ali je taj isti jako loše održavan i apsolutno neiskorišćen!
Sad moramo da ulažemo u renoviranje tunela, redizajn stanica, spuštanje perona. I naravno, moramo ulagati u nova vozna sredstva. Sve ovo ne bi koštalo više od pola milijarde evra.
Benefiti koje bi dobili su fantastični i realni. Ali nažalost sluha nema.
 
Tako je, Budimpešta tek sada planira da poveze zeleznicku stanicu Keleti Pu sa zeleznickom stanicom Niugati Pu tunelom i to je pitanje kad će da naprave tako nešto. Možda kroz 10 godina.

Beograd je izgradio tako nešto još 1995 tako da 40 godina smo ispred Budimpeste po pitanju železničkih tunela ispod grada i to je infrastrukturni projekat u ovom trenutku koji možda najviše vredi u celom gradu, nije baš za podcenjivati koliko god ne voleli novi železnički čvor.
 
Današnje najsvežije informacije za moju zgradu:

3-4 stanara prihvatilo ponudu od strane Gradske direkcije za gradsko građevinsko (procenu radio Gradski zavod za veštačenje).

Većina stanara izjavilo žalbu i čeka dalji rasplet događaja.

Ako se većina odluči i na vanparnično, i ovu narednu zimu ćemo provesti u zgradi, bez daljeg pomaka za ovaj deo gde dolazi krtica.

Planirano je bilo da zgrada bude porušena do 1 novembra. Od toga nema ništa po svemu sudeći.

Dobio sam ponudu i za moje stanove i izjavljujem žalbu ovih dana.
Malo mi je nejasno - čemu eksproprijacija ako prolazi krtica? Da li je otkup radi stanice ili čega tačno?
 
Tako je, Budimpešta tek sada planira da poveze zeleznicku stanicu Keleti Pu sa zeleznickom stanicom Niugati Pu tunelom i to je pitanje kad će da naprave tako nešto. Možda kroz 10 godina.

Beograd je izgradio tako nešto još 1995 tako da 40 godina smo ispred Budimpeste po pitanju železničkih tunela ispod grada i to je infrastrukturni projekat u ovom trenutku koji možda najviše vredi u celom gradu, nije baš za podcenjivati koliko god ne voleli novi železnički čvor.
Ne znam da li znate ali pomoć u projektovanju podzemnog stajališta "Vukov spomenik" su davali mađarski stručnjaci koji su gradili metro u Budimpešti, tako da ne stoji teza o tome kako smo mi pre 50 godina bili ispred njih.
 
Tako je, Budimpešta tek sada planira da poveze zeleznicku stanicu Keleti Pu sa zeleznickom stanicom Niugati Pu tunelom i to je pitanje kad će da naprave tako nešto. Možda kroz 10 godina.

Beograd je izgradio tako nešto još 1995 tako da 40 godina smo ispred Budimpeste po pitanju železničkih tunela ispod grada i to je infrastrukturni projekat u ovom trenutku koji možda najviše vredi u celom gradu, nije baš za podcenjivati koliko god ne voleli novi železnički čvor.
Budimpesta ima gradski saobracaj na visem nivou od mnogo bogatijih drzava EU. Mi smo ti, koji treba od njih da kopiramo.
 
Mislim da je svima jasno da je javni prevoz u Budimpešti daleko bolji od Beogradskog.
Uopšte ne sporim to.

Ponavljam još jednom da se moj komentar odnosi na segment Vračarskog i Dedinjskog tunela koji zajedno sa stanicom Vukov Spomenik čini jednu celinu koja prokazi ispod grada kao sto Pariz ima RER, London Crossrail itd i da u tom pogledu podzemne zeleznice Beograd je stekao jedan infrastrukturni projekat koji mali broj gradova ima a recimo Budimpešta tako nešto i dalje nema.

Ko je razumeo šta sam hteo da kažem razumeo je, ko nije, zao mi je, ja neću dalje da produbljujem ovu temu, inače bas nisam ljubitelj novog železničkog cvora ali ovaj konkretni deo jeste uradjen na veoma visokom nivou bar kad je taj raspon 1989-1995 godina u pitanju i to se bar mora priznati.
 
Pančevački most - isto sklepotina, zbudžena ispod kolskih prilaza mosta, sa izgledom ko da je neko skladište a ne žel stanica. Blizu tokova javnih prevoza ali sa užasnim prilazima. I opet dovoljno daleko da bude cimanje da se preseda osim za one koji baš nemaju izbora.
Ја сам присталица оваквих убуџа, нека све буде сиво и од бетона, али да буде близу токова и да има добре прилазе. Само да кошта мало и у изградњи у одржавању јер ми пара нити смо некад имали, нити их сада имамо, и како стоје ствари нећемо ни имати. Зато је важно да све кошта минимлано, али да вршио своју основну функцију - да убрза токове и да бде доступно свима.

Ми и сада, у овом моменту можемо боље да повежемо преседачке тачке (ако не можемо железницу да померимо можемо аутобуска стајалишта)
 
Država i grad maksimalno zapušteni, u pandžama kriminala, a gradi se metro. Ovde na temi zbog toga imamo navijačko-utopijske razmene emocija, a sve vreme je neizvesno šta će od svega da ispadne. Imajući sve u vidu, bez želje da raspaljujem strasti, više sam za razvijanje gradsko-prigradske železnice i tzv. "lakog metroa", koji radije nazivam "teški tramvaj". Taj sistem posmatram ovde u Kelnu, gradu slične veličine i urbanistički prilično "tesnom", sa većom i dinamičnijom dnevnom fluktuaicijom stanovništva, koju Beograd skoro neće da dostigne.

Pod pretpostavkom da se sadašnji planovi izgradnje metroa izjalove, a mogućnosti za to su realistične, voleo bih da doživim profesionalne analize i evaluacije svih mogućnosti, u pravno uređenom sistemu, a u skladu sa socijalnim i urbanističkim potrebama, kao i finansijskim mogućnostima grada/države.

Da ponovim, mislim da bi jedan S-Bahn + U-Bahn sistem Beogradu legao samo tako. Uostalom, pogledajte šta grad Keln naručuje za potrebe svog "lakog metroa".

Köln’s KVB places €696m order for 132 tailor-made high-floor trams

Pogledajte prilog 249771

Prikaz mreže: https://www.urbanrail.net/eu/de/k/koeln.htm
Ne gradi se metro još uvek, i još uvek ne znamo kada i da li će uopšte početi da se gradi. U-Bahn je klasični metro, Keln ima samo S-Bahn i Stadthbahn ili LRT/delimično podzemni tramvaj. Takav sistem bi bio idealan za Novi Sad, naravno bez ukopa jer su njegovi bulevari kao poručeni za tramvajske baštice. Napuštena pruga od Petrovaradina do Beočina bi uz minimalna ulaganja mogla da se pretvori u pravi pravcati LRT. Trebao bi dobiti i svoj S-Bahn, do Futoga, Vrbasa, Titela i Bečeja, pruga BG-NS već ima dovoljno Re vozova. I Niš bi trebao dobiti LRT napuštenom trasom pruge od triangle kod glavne železničke stanice pa sve do Niške Banje. Beograd svoj S-Bahn tj. BG Voz ima već odavno, ali mu on slabo pomaže da rastereti gužve u centralnoj gradskoj zoni.

Svi milionski gradovi u našoj okolini nemaju ništa veću dnevnu fluktuaciju putnika od Beograda, pa su svi do jednog izabrali metro a ne LRT. Sofija ima linije M1, M2 i M4 koje su teški metro, jedino se linija M3 zvanično klasifikuje kao "laki metro" zato što na njoj voze nešto kraće automatizovane kompozicije koje se napajaju preko pantografa umesto treće šine. Inače je kao i ostale apsolutno nezavisna i sve stanice su pod zemljom. Mislim da se Beograd u svakom pogledu pre može porediti sa Sofijom nego sa Kelnom ili bilo kojim nemačkim gradom.
 
Poslednja izmena:
Vrh