Šta je novo?

Metro

Ne mislim, pošto još uvek nema nikakvih naznaka da će se metro izgraditi. I dalje ne kopaju ništa kod Parka Banovo Brdo, zar ne? A decembar 2024. uveliko.
 
Sednica skupštine grada je 25.12.2024. Na njoj se usvaja budžet grada Beograda za 2025. godinu pa ćemo bolje znati šta će se zaista raditi, a šta će ostati otrcana obećanja političara.
 
Sednica skupštine grada je 25.12.2024. Na njoj se usvaja budžet grada Beograda za 2025. godinu pa ćemo bolje znati šta će se zaista raditi, a šta će ostati otrcana obećanja političara.
Nisam vaš politički istomišljenik, ali evo zamolio bih vas da postavite pitanje gradskoj vlasti kada stvarno misle da započnu izgradnju metro stanica, i zašto u toku ovog meseca nisu počeli radovi na metro stanici Park Banovo Brdo, kao što je bilo predviđeno onim akcionim planom?
 
General War o istraživanju ruda, gubljenju vremena i trenutnoj dinamici imaginarnih radova na metrou. :ROFLMAO:

 
U ponedeljak sam bio u opštini Palilula na sastanku sa JKP "Beogradski metro i voz" gde su prezentovali akcioni plan raseljavanja za nas koji smo obuhvaćeni eksproprijacijom zbog izgradnje prve faze prve linije metroa. Predstavili plan i obavestili nas o našim pravima i mogućnostima, kao i vrstama naknade za nas koji imamo stanove odnosno stambene jedinice.

Prethodno su mi dostavili rešenje o eksproprijaciji kao i rešenje da se gradskom zavodu za veštačenje poverava veštačenje posebnih delova - stanova.
Za nas su stavili kao rok da se završi eksproprijacija 1.11.2025 godine, s mogućnošću ranije ili kasnije od tog datuma ukoliko se neko sporazumno dogovori sa njima ili ako bude prolongirao preko žalbi i vanparnično.

Sve u svemu, na osnovu izloženog, stekao sam utisak da će oni do 2032. godine MOŽDA završiti PRVU FAZU od PRVE LINIJE - od Makiša do Pančevačkog mosta.
Rok do 2030 ili tokom te godine je prosto smešan, samo privremeno ga koriste za medije.
Preostali deo do Mirijeva sam Bog zna kada bi bio gotov.
 
Poslednja izmena:
Tek u zadnjih par minuta emisije ga je voditeljka pitala jedino suštinsko pitanje kada će običan svet videti te radove, ponovio da krtica navodno stiže na proleće 2026. i da će proći kroz pripremljene stanice, a kada misle da započnu izgradnju tih stanica, tajac.
 
Znate šta mene frustrira ovde. Što, kao rodjeni Beogradjanin, imam 42 godine, ceo život slušam isto. Ja samo čekam, ne da se otvori metro, već čekam dan kada će ta krtica da kopa. To kad vidim onda znači da se kreće konačno u realizaciju.

I sve što slušam godinama, decenijama "evo potpisali smo ugovor, plan je napravljen, krecemo u realizaciju, cim se odrade provere, a onda potpisujemo novi ugovor", i samo slušamo o potpisivanju ugovora i planiranju i prodje ceo moj život, ni M od metroa.
 
Kako su krenuli, ovi će na crtežima drugu i treću liniju proširiti do Pančeva i Mladenovca, a da još ni prvu liniju neće započeti u stvarnosti, ako je ikada i započnu.
 
U Njujorku je "Second avenue subway" dostigao 1,3 milijarde evra po kilometru, uz napomenu da oni grade četvorokolosečni (po dva koloseka za lokalne i ekspresne metro linije).
Kamo devet sreća. Odavno su oduatali. Dvokolosečni je to patrljak s očerupanim stanicama. Peroni su doduše daleko iznad zapadnog proseka, cca 180m, tipično za jače linije njujorškog većeg profila. Baš je zato upravo u Americi pomenuti projekat i viđen kao epitet bezumnog rasipanja.

Opširnije u spojleru:

Pošto je južni deo naknadno planiran da saobraća samostalno, a delom izgrađen severni distributivno, kapacitet južne, skuplje sekcije biće ne beznačajno smanjen (na perifernom "repu" više polazaka, nalik studiji iz '76 između Banovog Brda i Vidikovca) što ide u prilog uravo malom profilu na estakadi (8-ica s R262).

Linija je već sada takoreći ekspres, kontraproduktivno za trasu koja (osim u slučaju podele na dve linije) samo izolacijom može postići predviđen kapacitet, a posebno što se periferni deo kači na staru ekspres liniju. Prema izvornim planovima trebalo je lokal, a novi ekspres da ide između Bronksa i Bruklina preuzimanjem dela postojećih trasa ili novim, dakle na Menhetnu upravo trasom koja je kasnije ostavljena za lokal, odnosno deprioritiziranu treću fazu (ekspres ne samo što je na slabijoj deonici, već opterećenu obilazi postojećom četvorokolosečnom trasom, užas).

Public transport debacle, no other words (except "better than nothing" logic, praised on the other side of Atlantic).

Cela priča dobija na mnogo više na težini što upravo Njujork plaća najviše za frakciju onoga što je bolje radio od većine (duplikacija, triplikacija), i to ni manje ni više nego na ukinutom 4-6-kolosečnom koridoru koji je uz relativno razumna ulaganja mogao biti doveden na nivo sedmice (bolje nego severni deo 1, jedna linija umesto dve, u cilju racionalizacije).

Naime, uoči Drugog svetskog rata ukinuo je čak četiri takve linije iz istih razloga, a pod različitim okolnostima. Prvo, IRT 2nd i 3rd Ave Line (Elevated, po 2-3 koloseka na razmaku od jednog gradskog bloka, znači ni Požeška-Radnička nego Požeška-Lješka, i to pre 80 godina) u išekivanju sredstava za četvorokolosečni SAS velikog profila, i drugo, IRT 6th i 9th Ave Line (Elevated) zbog otvaranja IND 6th i 8th Ave Line (Subway), takođe velikog profila.

Razlika je u tome što su druge dve ukinute posle otvaranja zamene, a prve dve pre, pa je tako koridor ostao zakržljao, i pored projekcija rasta patronaže, što je konačno dovelo do ranijeg zasićenja kapaciteta IRT Lexington (zelena 4/5/6), same po sebi, gle čuda, malog profila. U međuvremenu je nastao problem i s IRT Broadway-7th Ave line (1/2/3) koja se trenutno "na mišiće" unapređuje novom signalizacijom, odnosno većim brojem vozova (kaskada novijih R142 s Lexington, koja dobija prolazne R262 jer je u nedostatku SAS T ipak opterećenija).

Videćemo šta će biti, ali znajući da je Tramp svojevremeno pokazao alergiju na bacanje para u "transit hole" poput SAS možda se umeša pa im da ultimatum za savremeni ekvivalent u vidu neuporedivo povoljnije lokalne elevirane alternative, takoreći na start poziciju sa savremenim ekvivalentom srušenog (+ billion-dollar sarcophahus).

Njujorška saga neodoljivo podseća na beogradsku. Popunjavaju se vuko*ebine dok se neadekvatna centralna infrastrukturna mreža (koja treba da primi presedače ili kola, zavisno da li je reč o prevozu ili uličnoj mreži) kratkovido i besomučno sakati u cilju "rešavanja" nekim preskupim iznuđenim kompromisima kompromisa.

Najzad, ali ne najmanje važno, upravo primer Njujorka pokazuje obim posledica izostavljanja kapacitetnih gradskih železnica podstaknutim davanjem značaja na fragmentovanoj mreži skupljih metro linija. Greške mogu biti ekstremno skupe i posle 50-100 godina, a posledice dalekosežne (patrljak pojeo celu krštenu skupu liniju, odnosno čitav paket racionalnih linija).
 
Znate šta mene frustrira ovde. Što, kao rodjeni Beogradjanin, imam 42 godine, ceo život slušam isto. Ja samo čekam, ne da se otvori metro, već čekam dan kada će ta krtica da kopa. To kad vidim onda znači da se kreće konačno u realizaciju.

I sve što slušam godinama, decenijama "evo potpisali smo ugovor, plan je napravljen, krecemo u realizaciju, cim se odrade provere, a onda potpisujemo novi ugovor", i samo slušamo o potpisivanju ugovora i planiranju i prodje ceo moj život, ni M od metroa.
Просто не разумем како то није грађено већ у доба СФРЈ, исто као што ружне социјалистичке бруталистичке грађевине доминирају место социјалистичког класицизма попут неких лепих грађевина у бившем СССРу и знамо да је то из политичких разлога учињено. Такође се поставља питање зашто су укинути трамваји у свим градовима сем Београда? Нама након 45те мањка правог урбанизма. Многи концепти и пројекти за време СФРЈ су били добри (газела, Сава центар,...) али неке ствари криво постављене још од рата.
 
Vrh