Šta je novo?

Metro

Čak su autoput i dvokolosečna pruga išli ka Zagrebu i Ljubljani, ne ka Novom Sadu i Budimpešti jer je tako gorepomenutim koristoljubivim gnjidama odgovaralo. Ajde i da razumeš da ode ka drugom gradu u zemlji, međutim ne daj bože da su obezbedili sredstva i za patrljke oba do NS.

Taj sukob stavova je u kombinaciji sa političkom i geopolitičkom klimom imao pogubne posledice po urbanizam i razvoj ovog grada. Beograd je - ne Srbija, najveći gubitnik u celom "razvodu" republika zbog toga što se sve odigralo baš u momentu kada su pomenuti trebalo da se okrenu rešavanju svojih potreba.
Slažem se. Mi smo najveći gubitnici. Slovenija i Hrvatska su još u bivšoj Jugoslaviji bile razvijenije od Srbije jer su tito i njegovi saradnici gruvali lovu tamo. Beograd su urnisali, i posle 90te i hebi ga, trebalo nam 40g da uopšte započnemo priču o izgradnji metroa. Užas i katastrofa je to bilo vreme za nas.

Ово је дакле незванично померени рок који је на данашњи дан реалан, претпостављам ако почну да копају у догледно време.
Ali to je rok za kompletne linije. Nisu valjda ludi kompletno izgrade pa da tek tada puste. Ovi naši su poznati po višestrukim otvaranjima, pa smatram da će požuriti da otvore i neki patrljak i da to predstave kao otvaranje metroa. A što je realno dobro, jer što pre se otvori makar i par stanica i onda svake naredne godine ponovo da otvaraju metro, tj. nove stanice. Bolje je tako i da što pre ljudi vidi taj metro i osete vožnju u metrou, makar to bilo 4-5 stanica u prvoj turi, nego da se čeka.

Isto to nadam se da će da urade i za ostatak linija. Pa lagna, stanica po stanica i do 2036 da kompletirano bude sve, sve 3 linije i sve stanice. Al u međuvremenu da metro rola po izgrađenim deonicama.
Ја ћу га вероватно чекати испод земље, што ни рекао Душко Радовић
Ajd malo pozitive, verujem da nemaš baš 80 godina, obizrom da pišeš na forumu, pa si pesimista po pitanju "doživljenja" metroa. Ako sam ovu tvoju rečenicu pogrešno razumeo, izvini.
 
зезамо се мало, не брини. ако ти је годиште у имену, онда смо близу генерацијски. а разлога за песимизам има. мислим, од када сам ја на форуму, метро само што није. ево, 1035 страна ове теме, а метроа ни нанометар
 
Izvini molim te, nema potrebe zaširenjem dezinformacija. Nasipa se uveliko pesak na Makišu za depo. :D
 
Znači sa Belgrade Boys + na Bad Blue Boys - a još pre toga smo verovatno bili Brigade.
 
Slažem se. Mi smo najveći gubitnici. Slovenija i Hrvatska su još u bivšoj Jugoslaviji bile razvijenije od Srbije jer su tito i njegovi saradnici gruvali lovu tamo. Beograd su urnisali, i posle 90te i hebi ga, trebalo nam 40g da uopšte započnemo priču o izgradnji metroa. Užas i katastrofa je to bilo vreme za nas.


Ali to je rok za kompletne linije. Nisu valjda ludi kompletno izgrade pa da tek tada puste. Ovi naši su poznati po višestrukim otvaranjima, pa smatram da će požuriti da otvore i neki patrljak i da to predstave kao otvaranje metroa. A što je realno dobro, jer što pre se otvori makar i par stanica i onda svake naredne godine ponovo da otvaraju metro, tj. nove stanice. Bolje je tako i da što pre ljudi vidi taj metro i osete vožnju u metrou, makar to bilo 4-5 stanica u prvoj turi, nego da se čeka.

Isto to nadam se da će da urade i za ostatak linija. Pa lagna, stanica po stanica i do 2036 da kompletirano bude sve, sve 3 linije i sve stanice. Al u međuvremenu da metro rola po izgrađenim deonicama.

Ajd malo pozitive, verujem da nemaš baš 80 godina, obizrom da pišeš na forumu, pa si pesimista po pitanju "doživljenja" metroa. Ako sam ovu tvoju rečenicu pogrešno razumeo, izvini.
Ne ponovilo se, iako se ironično reprizira decentralizacijom (evidentnom po udaljavanju Pančeva i Nove Pazove od Beograda) što sad to novom mini-Zagrebom pod beogradskim pragom baš godi. Beograd se još nije rešio pijavica, ovog puta naših.

Čisto sumnjam da će Vučić dozvoliti da toliko čeka na otvaranje cele prve faze, posebno u slučaju poljuljane vladavine (za šta ima vremena). Ima sve kurje oči da im poizbija u međuvremenu. :D

Ustvari već je i počeo aerodromskom metro prečicom. Još samo fali da to bude bežanijski krak druge (ili prve od Banovog).
 
IMG20241011161826.jpg

IMG20241011161822.jpg



Prekoputa zgrade opstine Novi Beograd
 
Na još veću nesreću nismo imali samo njega, već licemerne štetočine na svakom nivou vlasti svake republike (počev od Srbije, plus pokrajine) koje su ga altimativno nagovarale da preusmeri sredstva ili ne čini ništa svaki mogući put kada se ukazala prilika za realizaciju.
Која средства?
Осамдесетих Београд је једва решио проблем сахрањивања а не да гради метро.
Самодопринос који је уведен "за метро" значио је "немамо паре, грађани, дајте паре" па су на крају од тога проширили трамвајску мрежу јер то што се сакупило није било довољно ни за две метро станице.
На великом делу трасе други колосек за пругу Београд - Загреб положен је још пре другог светског рата јер је то, поред тога што је то магистрална пруга, било најјефтиније.
Исто као и према Нишу, други колосек полаган је тамо где је равно и јефтино, где нема потребе за тунелима и мостовима.
Зато од Ресника до Велике Плане и кроз сталаћку клисуру и данас постоји само један колосек.
Према Новом Саду грађен је полу-профил аутопута, и због тада много мањег обима саобраћаја и како би се избегао изузетно скуп мост близанац код Бешке који је завршен тек 2011.
Слично је и када је у питању пруга, и тада су знали да други колосек и подизање брзине од Београда до Новог Сада подразумева нови тунел и вијадукт, како је и урађено, ни мало јефтино.
Железнички чвор није завршен ни данас.
 
Poslednja izmena:
Која средства?
Осамдесетих Београд је једва решио проблем сахрањивања а не да гради метро.
Самодопринос који је уведен "за метро" значио је "немамо паре, грађани, дајте паре" па су на крају од тога проширили трамвајску мрежу јер то што се сакупило није било довољно ни за две метро станице.
На великом делу трасе други колосек за пругу Београд - Загреб положен је још пре другог светског рата јер је то, поред тога што је то магистрална пруга, било најјефтиније.
Исто као и према Нишу, други колосек полаган је тамо где је равно и јефтино, где нема потребе за тунелима и мостовима.
Зато од Ресника до Велике Плане и кроз сталаћку клисуру и данас постоји само један колосек.
Према Новом Саду грађен је полу-профил аутопута, и због тада много мањег обима саобраћаја и како би се избегао изузетно скуп мост близанац код Бешке који је завршен тек 2011.
Слично је и када је у питању пруга, и тада су знали да други колосек и подизање брзине од Београда до Новог Сада подразумева нови тунел и вијадукт, како је и урађено, ни мало јефтино.
Железнички чвор није завршен ни данас.
Do posrnuća nije trošila na prazna obećanja nego na društveno-ekonomske i institucionalne aktivnosti. Ceo sistem je dugoročno bio neodrživ da se raspala kada uobičajeno više nije palilo. Infrastruktura kako sam kažeš nije bila prioritet, pri čemu je Beograd bio daleko iza republičkih prioriteta.

Osim toga gradnja metroa nije mitski trošak kako ga ovde tradicionalno vide. Troškovi i dugovi nisu mali niti nepodnošljivi, jednostavno se razvlače decenijama. Ako misliš da gradiš najskuplje moguće rešenje (da gradiš 90% podzemno na mestu ukinutog nadzemnog pružnog pojasa) za veoma kratko vreme kad ti se država raspada možeš samo da nastaviš da misliš.

Imali smo dovoljno veliki BDP tada da smo mogli jednu po jednu fazno da gradimo pribegavanjem jeftinijih rešenja, ali nismo za ceo podzeman sistem u roku od dve decenije, za zamenu starog čvora novim značajno podzemnim niti za regionalni sistem sa opet podzemnim trasama. Mogli smo nešto ali nikako sve i nikako da ispred njega imamo deset drugih prioriteta koji će samo odložiti neminovno.

Zagrizli smo više nego što treba i jednostavno se nije pojavio niko iz tadašnje izvršne vlasti da kaže, čekajte ljudi situacija je takva i takva, izvršite racionalizaciju pa ćemo posle da nadograđujemo. Trebao je da kaže imate čvor pa slobodno nastavite da maštate o novom, nemate metro i daću vam za toliko krticom, toliko u plitkom kopu, useku, vijaduktu, nasipu, po zemlji. Pomoćiću vam legalno oko propisa i eksproprijacije ka Batajnici (paralelna pruga).

Ne, ništa od toga. Samo da je skupo, Srbija, Beograd i njegov mitski metro.
 
Планови су увек били преамбициозни а новца никад није било довољно.
Где год се човек окрене око себе види, што је неко овде рекао, недоврш, или неко привремено-трајно решење.
Најозбиљнији инфраструктурни пројекат СФРЈ била је градња пруге Београд - Бар која се отегла на 25 година - не само због тога што је пруга веома захтевна већ због финансирања.
Друге републике нису желеле да учествују у финансирању пруге која има много шири значај од метроа.
Очекивати да се средствима федерације финансира градња метроа - немогуће.
Што се других инфраструктурних пројеката тиче штедело се где год је било могуће и гледало како да се за што мање новца добије што више.
Најбољи пример је бивши аутопут кроз град.
Аутопут је прошао најкраћом и из угла градње најпогоднијом трасом долином мокролушког потока а град добио најважнију градску магистралу.
Две муве једним ударцем.
И мостраску петљу мада је било предлога да се уштеди и ту и да се уместо петље на том месту изгради ни мање ни више него - КРУЖНИ ТОК.
То што се убрзо испоставило да та деоница не може да поднесе број возила на њој па се свеједно морало кренути у изградњу обилазнице је већ друга ствар.
Теза да је Београд био скрајнут једноставно не стоји пошто је један од највећих ако не и највећи пројекат била изградња Новог Београда.
 
Poslednja izmena:
Eh, kad ćemo videti slike iskopavanja ulaza u stanice? Hoće li iko sa ovog foruma doživeti da to vidi?
Tih malih istraživačkih bušotina za metro je bilo još poznih sedamdesetih godina, neko je postovao crno belu sliku na temi.

Ovako za spoljne posmatrače izgleda stvarna izgradnja metroa, a ne drljanje peska po Makiškom Polju 3 godine. Slika je inače snimljena pre desetak godina na gradilištu jedne od novijih stanica u Bukureštu. Kada i ako ovo budemo videli na Savskom Trgu, kod Šećerane, Skadarliji, Trgu Republike, itd, znaćemo da je konačno počeo da se gradi.
 

Prilozi

  • Santier_Metrou_-_Statia_Straulesti.jpg
    Santier_Metrou_-_Statia_Straulesti.jpg
    353,2 KB · Pregleda: 158
Самодопринос који је уведен "за метро" значио је "немамо паре, грађани, дајте паре" па су на крају од тога проширили трамвајску мрежу јер то што се сакупило није било довољно ни за две метро станице.
То није тачно. Тадашњих 200 мил $, колико је скупљено, је било довољно за преко 30% прве фазе метроа у Београду који је тада подразумевао прве две метро линије у својим деловима у ширем центру града.

Да се стекне утисак колико је тада било 200мил, метро мост са 6 друмских трака и метро коридором у трупу је по процени из 2007е године коштао 36 милиона евра, што значи да је 80их био можда 60% те цене.
 
То није тачно. Тадашњих 200 мил $, колико је скупљено, је било довољно за преко 30% прве фазе метроа у Београду који је тада подразумевао прве две метро линије у својим деловима у ширем центру града.

Да се стекне утисак колико је тада било 200мил, метро мост са 6 друмских трака и метро коридором у трупу је по процени из 2007е године коштао 36 милиона евра, што значи да је 80их био можда 60% те цене.
Нећу проверавати, прихватићу да је тако како си написао.
30% прве фазе која је подразумевала 2 линије, дакле, није било довољно ни за једну комплетну линију.
Посебно када се у обрзир узму трошкови изградње депоа који мора да се изгради без обзира на дужину и број линија.
 
Poslednja izmena:
36 miliona evra u 2007 mi deluje baš jeftino za takav most 6 traka + metro koridor. Ja se ne bi previše oslanjao na takve procene.
Svakako za ostalo se potpuno slažem sa @Delija .
 
2005a ili 2007-8a, заборавих већ у ком је то било налету и реактивирању сектора за метро пошто их је било 2-3.

Цена је била реална јер је ту Сава уска а конструкција рационална и једноставна. У трупу моста који је свакако био неопходан би се налазио метро а изнад коловоз. Имам слике идејног решења али мрзи ме сад да качим, качили смо у пар наврата давно.

Укупна цена прве фазе метроа је грађевински била око 650 милиона по тој процени из 2005е. Могуће је да је то сектор за метро снижавао како би приволели власт за реализацију.
 
Најбоље би било да се ишло на ширење трамвајског колосека са елементима преметроа у спорним зонама (Немањина-Ресавска-Вуков споменик-Београдска-Славија-Немањина и од Славије до Франша). Гушћа и флексибилнија мрежа. Боље гушћи метро са више кракова који покрива већу популацију него 2-3 линије метроа које покривају мање становништва и машају кључне објекте у граду.
 
Мени је мистерија зашто за последњих 40 година трамвајска мрежа није проширена до Земуна или бар до блока 8 и на другу страну до Видиковца.
Zato što smo u međuvremenu izgradili 5 linija metroa, pa nismo imali para za širenje tramvajske mreže :ROFLMAO:

Šalu na stranu, produžetak tramvajskih linija čiji red vožnje ni danas faktički ne postoji nema baš puno smisla. Iz ličnog iskustva znam koliko je službeni takt dvanaestice u praksi nepouzdan (onda kada ide normalnom trasom kroz Savsku, kada saobraća u ovako ispreturanom modu preko NBG je uopšte ne koristim, jer je tada još gora). Prilagođavanje semafora tramvajima bi moglo donekle ublažiti problem na nekim najkritičnijim mestima, ali ni to ne bi pomoglo na trasama kao što su Ruzveltova, 27. Marta i Požeška, jer tu tramvaji i automobili voze u mešovitom saobraćaju a tramvaj nije uvek na čelu kolone da bi mu nagazni semafor išta značio. Nije problem samo sa 12, katastrofa su i sve ostale linije, a vikendom se na propisanu minutažu maltene niko i ne obazire. Red vožnje je neostvariv u situaciji kada vozilo praktično više stoji van stajališta nego što se kreće, a kada su u toku bilo kakve demonstracije i zatvaranje ulica u centru sve tramvajske linije osim 13 prestaju da rade i po nekoliko sati, a putnici nek se snalaze kako znaju i umeju. Da smo na vreme izgradili prvu fazu prve linije metroa, ja pre neki dan ne bih izgubio živce što sam se busom 37 vozio pola sata od Pančevca do Skupštine, i na kraju sam morao sići i nastaviti peške da ne bih zakasnio na posao, jer je pola grada bilo zatvoreno zbog protesta prosvetara, a saobraćajnice koje nisu zatvorene su bile zakrčene gore nego u nekom natrpanom indijskom ili kineskom gradu. Metroom bih od stanice Pančevački Most do stanice Mostar stigao za manje od 10 minuta, pa bile napolju demonstracije, mećava ili lančani sudar dužine par kilometara. Zašto, zato što je metro nezavisan, tj. sa ostatkom saobraćaja ne deli apsolutno ništa osim mogućnosti međusobnog presedanja.

Koji milionski gradovi u Evropi danas imaju najfunkcionalnije tramvajske podsisteme? Oni gde se tramvaj dopunjuje sa metroom, Moskva, Kijev, Pariz, Beč, Budimpešta, Sofija, Bukurešt. Sofija je možda u našem okruženju najblistaviji primer kako je moguće imati i odličan nadzemni prevoz uz opsežni metro sistem, dokaz da jedno ne isključuje drugo. Nešto veći i tradicionalno razvijeniji grad Beograd nažalost nema ni jedno ni drugo, a ni u budućnosti neće imati, ako sa ovakvom saobraćajnom politikom kakva se ovde vodi već decenijama nastavi.
 
Vrh