E jesi mi ti biser, posebno mi je bilo zanimljivo ono, da je Car Dušan napravio jakog naslednika i malo duže živeo, Turska bi bila 500 godina godina pod Srbima, i bilo bi 7-8 metro gradova
. A sada ozbiljno, ima dosta velikih gradova razvijenog sveta, kome ne pripadamo. koji se oslanjaju na železnica+tramvaj. A važan razlog tome što ne pripadamo tom razvijenom svetu je upravo zanemarivanje gradske železnice. To su u Evropi: Dablin, Mančster, Birmingem, Glazgov (onaj metro krugić ima inferirni broj putnika), Randstad (Amsterdam, Roterdam, Utreht, Hag) gde metro ima dosta manju ulogu od železnice, Kopenhagen, Cirih. Bedni, siromašni Cirih ima više tramvajskih putnika nego sledeći metroi koje si pominjao: Budimpešta, Bukurešt, Varšava, Sofija, Hamburg, Tbilisi, Minsk, Nižnji Novgorod, Novosibirsk, Jekaterinburg, Marsej. Takvi su svi veliki gradovi Australije, pri čemu je Melburn bez metroa, ali sa jako gustom železničkom i tramvajskom mrežom, mnogo puta ocenjivan kao najbolji veliki grad za život. I Cirih je visoko kotiran na toj listi.
U slučaju Beograda, Beograd ni nema toliko jakih i razvijenih satelitskih gradova upravo zbog nedostatka železnice, ali i prostornog planiranja. Dok sam do Korone pisao Metro-logiju, ukazivao sam na to da je tada 2019 kuća u Batajnici bila 3 puta jeftinija nego na Zvezdari, u Pančevu 4 puta manje, u Barajevu 6 puta manje. U Holandiji na takvim rastojanjima takva ogromna razlika cene ne postoji. Počinješ da govoriš o "nemoguće" da se poruši deo kvadrata u Navodnom Beogradu radi nekog strateškog gradskog i nacionalnog projekta, a recimo, u Minsku su zbog metroa raselili 10000 ljudi, što je +/-150.000 kvadrata. Kako? Zašto? Metro je podzemni i upravo služi kako bi se napravio, a da se ništa ne dira na površini, gde je sve super i
@Užice je prezadovoljan?!? Ne oni imaju ono yloslutno, diktatorsko, HRW (human rights watch) je zgrožen ("техноэкономическо обоснование"), ili na engleskom "feasibility study", pa im ispada jeftinije da sruše i naprave plitku podzemnu infrastrukturu, nego da izigravaju naprednjake. To je reda kvadrature polovine "Naselja Stepa Stepanović".
A plan sa prioritetom na železnici omogućava formiranje satelitskih gradova:
Faza 1: Batajnica, Dunavski venac, Pančevo, Topčiderski venac do Ripnja i Klenja
Faza 2: Vrčin, Obrenovac, Barajevo, Lazarevac, Đurinci, Umčari, Mladenovac.
Za razliku od metroa, koji bi pokrio već gusto naseljene zone uz eventualno jednu-dve periferne stanice za stimulisanje novogradnje, ovim se ekonomski otvaraju velika područja za pristojne uslove za život i rad, i pokriva mnogo veću populaciju. I sve to ne može da stane na dva jadna koloseka u Vukovom spomeniku. Sa davanjem prioriteta metrou u odnosu na širu mrežu, bilo nešto ulično izdvojeno u odnosu na kola u zasebne trake i baštice, bilo sama železnica, samo će da stimuliše pogušćavanje već pretrpanih područja sa već sada mnogo komunalnih problema, na malom području, dok će sve ostalo zaostajati.