Ма каква хијерархија транспорта?
Izvinjavam se na nejasnoj kratkoći u izražavanju:
Hijerarhija javnog gradskog transporta = mesto u transportnom sistemu određenog vida transporta vezano za distance koje se prelaze i za šta ga koristi preko 80% svih putnika:
- Tramvaj i gradski autobus: Manje od 20% putnika koji se voze na manje od 1km i više od 10km.
- Metro: manje od 20% putnika koji ga koriste za putovanja ispod 5km i više od 20km.
- Prigradska železnica: manje od 20% putnika koji ga koriste za rastojanja manja od 10km i veća od 50km.
Причамо о коридору где је укинута пруга и главна железничка станица због којих је 5-6 година раније спрцано 100 милки у друмску петљу да их премости. Да певамо ако не укину и трамвај, који је ту свакако де факто и укинут преко деценије. што парцијално, што у целости.
У условима овог суноврата јавног превоза свако дуплирање шинских система је апсолутно неоправдано.
Tramvaj i voz imaju toliko toga zajedničkog koliko i babe i žabe. Imaju šine, kreću se na struju... pa i baba i žaba imaju po dva oka, usta i jezik. Dobro da u prednaprednih oko 120 godina koegzistiranja i tramvaja i voza na pravcu centar Beograda-Topčider-Rakovica nisu dovodili u pitanje postojanje i jednog i drugog. Nepotrebnost većih ulaganja u najskuplje, a to je donji stroj, upravo i čini opravdanim ulaganje u vraćanje saobraćaja čak i pri osrednjem broju putnika. Nekada je u Rakovici bilo 30.000 radnih mesta u industriji (podatak treba proveriti), i tu je tramvaj pokrivao gradska, a voz prigradska kretanja + putnici na distancijama i po nekoliko stotina kilometara nisu preopterećivali gradski tramvaj. Tokom 2000-tih zona je umrtvljena, ali i tome uprkos su tuda išli u špicu puni tramvaji na svakih 8 minuta. Ako tu industrija nema perspektivu, postoji i grandmothers i frogs opsluženost javnim prevozom, da bi iole pismeni urbanisti već trebali predlagati za takvu zonu zone trgovine, turizma, ugostiteljstva, obrazovanja, poslovne zgrade ili neke druge sadržaje koji generišu veliku koncetraciju ljudi. Pogotovu što će tu uskoro biti i veza na obilaznicu. Za razliku od železnice, tramvaju je unutar same Rakovice lako dodati neko grananje sa kojim bi bolje pokrivao postojeća i buduća naselja, a ja sam do sada već sugerisao delimično korišćenje trase stare Miljakovačke pruge u tu svrhu, i usmeravanje produžetka tramvaja više ka Jajincima (Sunčev breg).
Na pruzi za Vrčin nemamo perspektivu visokofrekventne prigradske železnice sa dobrom pokrivenošću gradske zone, kao ni na pravcu Rakovica-Prokop-Novi Beograd. Glavni pravac kretanja putnika na toj pruzi je ka Vračarskom tunelu, gušili bi propusnu moć, za nepopunjene vozove na 15 minuta koji slabo pokrivaju gradsko-prigradsko područje. Sa druge strane, ne bi bio problem imati popunjene tramvaje Resnik/Jajinci zona - Opština Novi Beograd - Zemun centar na svakih 15 minuta i češće.
A čemu pruga Rakovica - centar Beograda? Jovinov regionalni metro. Dok je u ranim fazama hteo da tramvaj potpuno izbaci, kasnije je tvrdio "Govorili su nam da smo protiv tramvaja, a Beč i Minhen su ukidali tek po neki patrljak tramvaja. Mi smo hteli da ukinemo samo jedan kilometar tramvajske mreže nakon izgradnje metroa". Sam Jovin je bio jedan od najvećih protivnika ukidanja saobraćaja za lokaciju Železnička stanica Beograd, odnosno Savski trg.
Odakle nam putnici na Topčideru? Metro se gradi tamo gde ima putnika a to je pravac Sajam-BB-Vidikovac. Rakovica prosto nije atraktivna za metro.
Tranzitom, a gde su u slučaju nekih osnovnih standarda usluge imao i pune vozove i pune tramvaje za Rakovicu, i pune vozove za Bar, Jagodinu, Zaječar...