Šta je novo?

Metro

Може Кина кредит у јуанима да ти да под којом год каматном стопом жели.
S obzirom kakvi su pritisci Zapada i kakvi će tek biti, ako je ranije bila, siguran sam da danas ova ekipa više nije dovoljno suverena da može da aplicira za takav način projektnog finansiranja.
 
S
Може Кина кредит у јуанима да ти да по којој год каматној стопи жели.

Такође, ако обуставиш јавне инвестиције и престанеш да градиш, банкротираћеш сигурно - то значи да мораш да наставиш да градиш...
Javni radovi sami po sebi ne znače ništa, jednokratno podižu GDP, dugoročno ako su neproduktivni su omča oko vrata. Produktivnost/isplativost nije samo kvantitativna jedinica mere (yield) no i kvalitativna. Ovakav metro nije ništa drugo do da si napravio 10 naci stadiona po jedan u Surčinu, Vrčinu...
 
Потпуно се слажем за тај метро, баш је тако како си написао - ако не и горе - али то, нажалост, још не значи да неће бити грађен. Јер управо краткорочни резон улагања огромне суме новца постоји, без обзира на каснију продуктивност/ефикасност те инвестиције (што је био основни проблем са јавним инвестицијама још у социјалистичкој Србији, са Прокопом као екстремним примером: коштао милијарду, донео... онолико).

Сигурно неће бити изграђен цео, јер нећемо моћи то да изгурамо, али неки патрљак, вероватно.
 
Потпуно се слажем за тај метро, баш је тако како си написао - ако не и горе - али то, нажалост, још не значи да неће бити грађен. Јер управо краткорочни резон улагања огромне суме новца постоји, без обзира на каснију продуктивност/ефикасност те инвестиције (што је био основни проблем са јавним инвестицијама још у социјалистичкој Србији, са Прокопом као екстремним примером: коштао милијарду, донео... онолико).

Сигурно неће бити изграђен цео, јер нећемо моћи то да изгурамо, али неки патрљак, вероватно.
Naravno da ne znači. Ali vidim nešto drugo, a to je da Ameri visokom kamatom brane se od procesa dedolarizacije., nema veze ovo više s inflacijom. Najjače njihovo oružje 20veka, i braniće ga po svaku cenu. Ako im dolar propadne mogu da potope svih 11 nosača aviona u more il' da ga bace u staro gvoždje. Recesije, nezaposlenosti su sekundarni. Ili će ga braniiti visokom kamatnom stopom ili će ga napraviti potpuno digitalnim.
Ovi naši indijianci možda i započnu nešto krajem ove/sledeće godine ali tu je kraj. Drma se kavez i tek će im se drmati, spucaće sve u potrošnju, još dok imaju šta.
 
Evo šta je moj prijatelj koji je ekonomista i prati ekonomiju Kine napisao pre neki dan. Da li vam zvuči kao mogući scenario za Beograd zbog preskupog metroa?


"Upravo je grad Chifeng u unutrašnjoj Mongoliji u Kini bankrotirao i trebalo bi da ga preuzme centralna vlast unutrašnje Mongolije (sever Kine). Gradovi Yunnan, Guangxi i Henan takođe u istoj situaciji jer lokalne vlasti ne mogu da otplate svoje dugove (ne bih ulazio u analizu jer je rano, ali to je problem koji je bio prisutan već dugo vremena jer je Kina prebrodila krizu 2008. i zapravo spasila svet od kolapsa potražnje upravo masovnim kreditiranjem provincija i opština koje su gradile puteve, bolnice, itd. tako da ovo nije nikakav događaj kojem bi se trebalo radovati, već naprotiv, nešto što bi moglo da ima i svetskog odjeka van Kine, a Srbija koja sve više zavisi od kineskih investicija, bi trebalo ovo da prati definitivno kroz medije). Reminbi pritom pada iz sata u sat spram evra, dolara, zlotija i drugih svetskih i evropskih valuta. Trebalo bi da partija tek reaguje tako da je i dalje sveže i nije izvesno kakve će posledice ovoga biti. U medijima je postojalo i na Zapadu i kod nas nekoliko vesti o tome da postoje problemi oko otplate dugova u Vuhanu i slično i kao što rekoh ovo nije nepoznat problem, tako da se nadam da će i ovo biti pokriveno jer bi definitivno trebalo da bude. Trenutno i u Kini čekaju na relativno naučne predikcije o tome kakve bi potencijalne posledice mogle biti."
 
Неће бити наш сценарио, утолико што ће терет дуга од старта бити на држави, а не на Београду.

У Кини, иначе, градови величине Београда још не граде метро, међутим, њихова улагања у осталу инфраструктуру су морала бити огромна, с обзиром да већина становништва до врло недавно, рецимо, уопште није имала приступ професионалној медицинској нези (и у време Мао Цедунга се одлазак код лекара у НР Кини - плаћао), тако да су Кинези баш у то време које се помиње, после 2008, у једном тренутку у земљи градили 13.000 болница...
 
Како ме нервира хителрвски мит о подизању немачке јавним радовима. Та прича је толико дубоко села у главама људи, да нико не види други начин развоја него мајнкампф.
Људи, тај воз је прошао. Ми смо ту прилику изгубили. Југославија као пројкеат је такође дошла са закашњењем 60-100 година.

Ми немамо ресурсе (људе). Ми немамо решене темеље накојима стојимо (у ствари имамо, али се половина одриче и хоће од нуле да гради). Тако да и од малих и недовољних ресурса остаје половина.
 
У Кини, иначе, градови величине Београда још не граде метро
U Kini možda ne, ali u Evropi gradovi veličine Beograda metro ne grade, nego ga samo šire i dograđuju pošto ga već odavno imaju. Beograd od pre vek i po je imao tramvaj pre Sofije, a danas joj kilometrima gleda u leđa u svakom vidu saobraćajne infrastrukture, čak i da metro ostavimo po strani.

Ovo je opšta regresija, kralj Milan je početkom 1880-tih planirao da gradi drugi metro na svetu(posle londonskog) volovskim kolima i lopatama, a mi u trećoj deceniji 21. veka uopšte raspravljamo da li je Beogradu metro potreban, danas kada ima 2 miliona stanovnika i 900.000 automobila na ulicama, a u to vreme je imao 50.000 stanovnika i 0 automobila. Jel to normalno?
 
Може Кина кредит у јуанима да ти да по којој год каматној стопи жели.

Такође, ако обуставиш јавне инвестиције и престанеш да градиш, банкротираћеш сигурно - то значи да мораш да наставиш да градиш...
Daj bože da je tako kako kažeš, to je bar nekakva garancija da će nešto od metroa morati da se sagradi. Problem je samo što još ni taj kredit za izgradnju još nije podignut, a bilo kog međudržavnog ugovora nema nigde osim u Vesarinim futurističkim tvitovima u zadnjih godinu i po dana.
 
kralj Milan je početkom 1880-tih planirao da gradi
Па ево корена. Планирао! И после њега, традиција планирања се наставља. Алати и технологије се мењају, планови се мењају саглоасно технологији, али једно остаје исто: Планира се.

Нико, бре, ашов да забоде!
 
Ovo kad čitam o nekim planovima gradnje metroa u Beogradu još u vreme Obrenovića mi je tako smešno, ne možda bolje reći urnebesno. Beograd ima tramvaj pre koliko godina, pa imao ovo, pa ne znam ono, a bio realno selendra po mnogim faktorima, pa i posle Prvog svetskog rata. U odnosu na neke evropske metropole naravno, a koje su sada po veličini, i broju stanovnika vrlo slične Beogradu. Nije ni tramvaj bio pre Drugog svetskog rata ne znam kako razvijen u Beogradu. Veličinanjem i preteranim sladunjavim prikazivanjem Beograda, u nekoj tamo tobož eri ne znam kakve metropole, a sa ciljem da se sada predstavi kao da je ne znam ni ja koliko nazadovao, jednostavno mi ne pije vodu. Lako se da videti na razne dostupne načine šta je bio Beograd kroz decenije dva veka za nama. Problemi nimalo naivni, pratili su ga vala uvek. Kod nas se ne znam kako starim zgradama smatraju one iz 1930-tih. Na kraju krajeva, jedan od najviše rušenih gradova kroz istoriju na svetu.

Metro nikako nije jedino rešenje gorućih saobraćajnih problema u Beogradu, pa sve i sa daleko bolje projektovanim trasama u odnosu na ovo planirano čudo. Priča koja se dugo već povlači po forumu. Sa metroom smo vrlo moguće, jednostavno rečeno, zakasnili. Mnogo je to sad skup i komplikovan projekat, a traje u nedogled. Ne da svašta pametno može da se uradi za to vreme, pa sve i da je za istu količinu novca, rešilo bi bar daleko širi pojas gradske urbane zone. Od prostih kružnih tokova, preko proširenja nekih saobraćajnica, pa do izgradnje tunela, i na kraju prigradska železnica i tramvaj. Mnogo toga se može za milijarde koje će pojesti metro, ako se uopšte i sagradi na kraju. Da smo sve drugo uradili, pa makar i delimično, i onda i da kažemo da nam je metro još jedino preostao. Vreme je tu najveći problem. Ko će da čeka taj metro jedno petnaest godina, a da za to vreme, usled nedostatka novca, ne uradi skoro ništa drugo. Kao da ćemo da živimo 200 godina.
 
Nije ni tramvaj bio pre Drugog svetskog rata ne znam kako razvijen u Beogradu. Veličinanjem i preteranim sladunjavim prikazivanjem Beograda, u nekoj tamo tobož eri ne znam kakve metropole, a sa ciljem da se sada predstavi kao da je ne znam ni ja koliko nazadovao, jednostavno mi ne pije vodu.
Tramvaj jeste nazadovao, uprkos širenju, jer je u centru i po tadašnjoj periferiji bio i te kako razvijen. Da nam je samo pola tog sistema danas, centar bi bio mnogo bolje mesto za funkcionisanje, barem što se tiče gradskog prevoza.​
 
U tom smislu da. Sklonjen je sa nekih vrlo bitnih koridora. Al opet, koliko sam mogao da vidim, i pročitam, bilo je i koridora sa samo jednim kolosekom. Verovatno je bio spor, plus mali vagoni, al i za mnogo manji broj stanovnika. Mnogo smo puta pričali gde bi valjalo da se provuče u samom centru grada, čime bi svakako postao atraktivniji i traženiji vid prevoza u Beogradu. Treba da se širi i tamo gde za to ima mnogo više mesta (Novi Beograd), al i centar definitivno treba da se pokrije na nekoliko ključnih koridora, pa bi i sa Novog Beograda prevozio osetno više putnika.
 
Ovo kad čitam o nekim planovima gradnje metroa u Beogradu još u vreme Obrenovića mi je tako smešno, ne možda bolje reći urnebesno.
Istiniti podatak koji je tužan, a ne smešan. Beogradska opština je 1883. stvarno bila usvojila plan za izgradnju nekakvog putničko-teretnog železničkog tunela na osi Savsko Pristanište-Pozorišni Trg(današnji Trg Republike)-Viline Vode. Vagone bi vukla parna lokomotiva, a postojalo bi nekoliko plitkih podzemnih stanica. Formalno se to ne bi zvalo metroom, ali da se izgradilo bilo bi isto što i tadašnji londonski metro, koji je prvi sistem te vrste na svetu. Nažalost, projekat nikada nije mrdnuo dalje od planiranja, jer investitori koji su dobili koncesiju za izgradnju verovatno nisu skrpili dovoljno finansijskih sredstava. Podatak je sa Vikipedije:
Tada se možda i previše gledalo ispred svog vremena, a danas gledamo u leđa jednoj Abudži koja od 2018. ima metro, i Adis Abebi koja ima laki metro.
Beograd ima tramvaj pre koliko godina, pa imao ovo, pa ne znam ono, a bio realno selendra po mnogim faktorima, pa i posle Prvog svetskog rata. U odnosu na neke evropske metropole naravno, a koje su sada po veličini, i broju stanovnika vrlo slične Beogradu. Nije ni tramvaj bio pre Drugog svetskog rata ne znam kako razvijen u Beogradu. Veličinanjem i preteranim sladunjavim prikazivanjem Beograda, u nekoj tamo tobož eri ne znam kakve metropole, a sa ciljem da se sada predstavi kao da je ne znam ni ja koliko nazadovao, jednostavno mi ne pije vodu.
Beograd je tramvaj dobio 1892. godine, a Sofija 1901. Sofija je prvu liniju metroa dobila 1998. godine, danas već ima 4 linije metroa koje aktivno širi, a Beograd 2023. svoju prvu liniju faktički još ni ne gradi. Inače je to prestonica slične veličine, čak i nešto manja, a tradicionalno siromašnija od Beograda.
Metro nikako nije jedino rešenje gorućih saobraćajnih problema u Beogradu, pa sve i sa daleko bolje projektovanim trasama u odnosu na ovo planirano čudo. Priča koja se dugo već povlači po forumu. Sa metroom smo vrlo moguće, jednostavno rečeno, zakasnili. Mnogo je to sad skup i komplikovan projekat, a traje u nedogled. Ne da svašta pametno može da se uradi za to vreme, pa sve i da je za istu količinu novca, rešilo bi bar daleko širi pojas gradske urbane zone. Od prostih kružnih tokova, preko proširenja nekih saobraćajnica, pa do izgradnje tunela, i na kraju prigradska železnica i tramvaj. Mnogo toga se može za milijarde koje će pojesti metro, ako se uopšte i sagradi na kraju. Da smo sve drugo uradili, pa makar i delimično, i onda i da kažemo da nam je metro još jedino preostao. Vreme je tu najveći problem. Ko će da čeka taj metro jedno petnaest godina, a da za to vreme, usled nedostatka novca, ne uradi skoro ništa drugo. Kao da ćemo da živimo 200 godina.
Daka u Bangladešu je prošle godine otvorila metro. Abidžan(glavni grad Obale Slonovače) metro otvara 2025. Kako oni nisu zakasnili? Tramvaj, kružni tokovi, prigradska železnica, sve to imaju gradovi veličine Novog Sada u (polu)razvijenom delu sveta, a za Beograd to nije rešenje, kao što nije ni za bilo koji grad te veličine na evropskom tlu.
 
"Kako napreduje izgradnja depoa Beogradskog Metroa", za koju još nije potpisan ni ugovor. I jeste vic.
 
Mnogi ne znaju da je Beograd 1900 godine imao manje stanovnika od jednog Temišvara koji je veličine Novog Sada a danas taj Beograd ima isti broj stanovnika kao Beč.

Veliki put je Beograd prevalio za 120 godina kad je u pitanju broj stanovnika, jedino sto transportna mreža nije pratila taj demografski skok.
 
Kinez, Nemac i Francuz...deluje kao početak nekog vica. Kao i ceo ovaj projekat metroa.
Kao Berlin 1945te podela na zone okupacije.

metro_depo_makis_190820_tw1024.png


 
Сигурно неће бити изграђен цео, јер нећемо моћи то да изгурамо, али неки патрљак, вероватно.
I sa tim "patrljkom" će se lakše živeti u gradu tokom jutarnjeg i popodnevnog špica.

Šta misliš, kolika deonica će stvarno biti izgrađena, i kada? Koja je tvoja prognoza? Da li će završiti samo prvu fazu M1 Železnik-Karaburma, ili celokupnu M1 sve do Mirijeva? Hoćemo li videti išta od M2, makar od depoa u Zemunu do Južnog Bulevara ?

Meni lično bi prilično odgovarala prva faza M1, jer bih tada od svog radnog mesta u tržnom centru Galerija do stana u Bulevaru Despota Stefana stizao za 7-8 minuta, i to direktnom linijom, praktično bih imao stanicu 100 metara od kućnog praga. Danas moram svakodnevno presedati sa EKO-2 na 23-ku i putovati po pola sata u najidealnijem slučaju. Vidim da je predviđena stanica Gazela/Mostar, koja će verovatno imati i ulaz iz Bulevara Vudroa Vilsona.

Imajući u vidu trenutnu dinamiku "radova", ne verujem da se možemo nadati bilo kakvom otvaranju bilo čega 2028. godine, kako nas i dalje besomučno lažu.
 
Ja i dalje ne razumem zasto su napravili toliko rasprostranjen depo na mestu gde je prazna livada, mogli su malo da priblize sva metro postrojenja a ne ovako da budu dislocirana na 5 razlicita mesta.
 
Vrh