@markomarko
Минхен је исто компактан и има становника као Београд. Франкфурт јесте мањи. Оба града имају огромне шире зоне, али има и Београд, са све Новим Садом на 33 минута возом од централног бизнис дистрикта.
У вези са последњом констатацијом, и Београд се све више разуђује - то се 20 година раније десило са Пештом, па ће сад и нама - централне општине губе становништво, притисак и на насељавање а посебно на бизнисе се шири по периферији. Раније путовања са даље периферије нису правила чепове у граду, а сада само треба стати код пумпе Змај и гледати... нама већ ту пуца аутопут, и то у оба смера. Све очекивано. И то ће се само погоршавати, и то знатно - никакве сумње нема.
За то да ствари функционишу тако што се иде приградским возом па преседа на метро... иде се и тако, наравно, али богме, нпр. у Хелсинкију више људи изађе на главној станици из приградских возова и ту заврши путовање него што их укупно користи две линије метроа. То зато што је станица отприлике где је била и наша у односу на центар, па још и без брда. Ми смо стари центар изоловали од железнице - паметни људи! - али зато нам, срећом и пуким случајем, пруга пролази кроз централни бизнис дистрикт и ту је управо шанса, да се баш што више путовања која оптерећују мостове, типа Врачар/Звездара/Палилула - Нови Београд, пребаци на воз. Дакле, ту имамо снажан потенцијал и за унутарградска, сасвим "метролика" путовања.
До старог центра, може унапређени трамвај. То и метролики БГ воз можемо да направимо - да се задужимо две милијарде и да урадимо да оствари неки ефекат колико-толико на време (уз кашњење од пола века, заправо, али навикли смо, шта је за нас изгубљених 100 година - тако и планирамо, да их изгубимо). На то бих се, да одлучујем, фокусирао, а не на једну метро линију, јер она значи само једном делу града.
Да ми не би приписивали "подметање трамваја за метро" и сличне беобилдовске фразе из дечачке фазе форума, намерно ЛРТ линије зовем трамвај, и задржавам им трамвајске бројеве: 7) Блок 45 - Устаничка али испод Теразија/Трга, 12) Баново брдо - Богословија исто испод Теразија/Трга, 14 - предратна) Земун - Ташмајдан, итд. За Борчу може трамвај 95, мостом уз Калиш или из Цвијићеве.