Šta je novo?

Metro

Ja pričam o trenutnoj trasi metroa, da je ona loša, a ti o tome kako treba imati metro radi metroa (indirektno).
 
Pa da je mreža širena na više koridora, sa što je moguće većim odvajanjem od ostatka saobraćaja, javni prevoz u Beogradu bi danas bio kud i kamo bliži sistemima gradova poput Praga, Beča itd, čak i bez metroa. Govori se o metrou kao da će pokriti ceo grad, i kao da može da nikne sutra. Sad da krenu intenzivno da rade, do 2032/3 nema šanse da vidimo i jednu kompletnu trasu. Ovde na površini može da se uradi toliko toga za manje novca, a sa većim efektom na celokupan grad. Ok, i da dobijemo te dve linije, šta je sa ostala tri podsistema? Njih da ostavimo kakvi jesu? A ne gine nam dodatno zapostavljanje pre pomenutih, a pod izgovorom rada toliko iščekivanog metroa (poješće pare pre svega), koji će pomoći stanovnicima, možda jednog dana, tek nekoliko beogradskih naselja, uz tendenciju da nekim drugim putovanja dodatno zakomplikuje. Nesposobnost nadležnih da reše mnogo jednostavnije probleme nadzemnih sistema, govori u prilog mom strahu da će zbog metroa postojeći oblici javnog prevoza dodatno postradati i zakržljati, a ostaje problem rešavanja i veze tog metroa sa ovim što već imamo na ulicama.
 
Ja pričam o trenutnoj trasi metroa, da je ona loša, a ti o tome kako treba imati metro radi metroa (indirektno).
Ja pričam o tome da je ova trasa metroa prilično loša, ali da će bez njega saobraćajna situacija u Beogradu biti još mnogo gora nego sa njim, i da je manje zlo da Beograd 2030-tih ima jednu ili dve ovakve linije, nego da 2040-tu dočeka bez ijedne linije, što je zagarantovan scenario ako se sada od metroa odustane ili ako se po pedeseti put sve vrati na projektovanje od nule.
 
Pa da je mreža širena na više koridora, sa što je moguće većim odvajanjem od ostatka saobraćaja, javni prevoz u Beogradu bi danas bio kud i kamo bliži sistemima gradova poput Praga, Beča itd, čak i bez metroa.
Prag je manji od Beograda, a Beč je približno iste veličine, metro imaju odavno. Tramvajska mreža je trebala biti širena pre stotinak godina, ne kažem da je ne treba širiti i danas, ali ideja da i najbolji tramvaj može biti supstitut za najgori metro je lečenje tumora flasterom.
Ok, i da dobijemo te dve linije, šta je sa ostala tri podsistema? Njih da ostavimo kakvi jesu?
Gužve u celom gradu će se radikalno smanjiti tek kada se izgradi treća linija, sa prve dve linije će olakšanje osetiti Zemun, Novi Beograd, Karaburma, Mirijevo, severna Čukarica, a i ceo širi centar grada zajedno sa Bulevarom Despota Stefana i Kneza Miloša.

Trenutno postojeći podsistemi GSP se raspadaju, i naravno da in ne treba ostaviti u takvom stanju sve i kada bi dogodine dobili metro. Pod hitno moraju da se nabave novi zglobni trolejbusi, a i tramvaji koji su sada u proseku stari preko 35 godina. Malo veća balkanska kasaba Sofija u kojoj sam skoro bio ima i dobre tramvaje, i dobre trolejbuse, i sjajan metro, a prilično veća srednjoevropska i svetska metropola Beograd od bruke i sramote ima kolekciju trolejbuskih i tramvajskih krševa, dok metro već 140 godina ima samo na crtežima :oops::oops: :oops:
 
Ja pričam o tome da je ova trasa metroa prilično loša, ali da će bez njega saobraćajna situacija u Beogradu biti još mnogo gora nego sa njim, i da je manje zlo da Beograd 2030-tih ima jednu ili dve ovakve linije, nego da 2040-tu dočeka bez ijedne linije, što je zagarantovan scenario ako se sada od metroa odustane ili ako se po pedeseti put sve vrati na projektovanje od nule.
Neće biti bolja situacija sa ovim planom metroa, već sam objašnjavao zašto, i zašto će isti povećati broj korisnika kola u saobraćaju. Bolje je nemati metro sa loše isprojektovanim trasama, pa kakav god da nam je gradski preoz, a teško da bi bio gori, nego imati loš metro sa linijama gradskog prevoza koje su istome prilagođene.

Prag je manji od Beograda, a Beč je približno iste veličine, metro imaju odavno. Tramvajska mreža je trebala biti širena pre stotinak godina, ne kažem da je ne treba širiti i danas, ali ideja da i najbolji tramvaj može biti supstitut za najgori metro je lečenje tumora flasterom.

Gužve u celom gradu će se radikalno smanjiti tek kada se izgradi treća linija, sa prve dve linije će olakšanje osetiti Zemun, Novi Beograd, Karaburma, Mirijevo, severna Čukarica, a i ceo širi centar grada zajedno sa Bulevarom Despota Stefana i Kneza Miloša.

Trenutno postojeći podsistemi GSP se raspadaju, i naravno da in ne treba ostaviti u takvom stanju sve i kada bi dogodine dobili metro. Pod hitno moraju da se nabave novi zglobni trolejbusi, a i tramvaji koji su sada u proseku stari preko 35 godina. Malo veća balkanska kasaba Sofija u kojoj sam skoro bio ima i dobre tramvaje, i dobre trolejbuse, i sjajan metro, a srednjoevropska i svetska metropola Beograd od bruke i sramote ima kolekciju trolejbuskih i tramvajskih krševa, dok metro već 140 godina ima samo na crtežima :oops::oops: :oops:
Opet ti na indirektni način sa pričom kako treba da imamo metro motroa radi. Sve i da Vatikan ima 20 linija metroa, to ne znači da mora i Beograd da ga ima. A izopštavanjem dobrog dela Istočnog Beograda, neće ni ta treća linija ništa promeniti, zato što se planira da se sa trećom krpe nedostaci prve dve linije, umesto da treća bude prirodan nastavak razvoja metroa.
 
Opet ti na indirektni način sa pričom kako treba da imamo metro motroa radi. Sve i da Vatikan ima 20 linija metroa, to ne znači da mora i Beograd da ga ima.
Slažem se, bez obzira što Lozana sa svojih 131.364 stanovnika ima dve linije metroa, ne znači da i 3x veći Novi Sad mora da ih ima, a ni duplo veći Kragujevac i Niš. Ali dve do tri linije tramvaja bi bar mogli da imaju, a 15x veći Beograd bi "već" metro makar mogao da započne. Srbija nije Švajcarska, ali ne mora baš da bude ni Uganda.

Bez imalo preterivanja se može reći da Beograd danas ima tramvaj tramvaja radi, linije 10, 11, 14 faktički skoro da ne postoje na ulicama, trojka zvanično ne saobraća pola decenije i neće ići još ko zna koliko dugo, čak ni sedmica i devetka nisu preterano redovne, garniture se kvare svaki dan, vozači izlaze napolje da ručno pomeraju skretnice, od ukupno 204 tramvaja u beogradskom voznom parku samo 58 komada čine nešto noviji i prostraniji CAF-ovi i Divazi, a ni oni nisu svi u voznom stanju. Pa zašto smo uopšte trošili milione i milijarde na gradnju i širenje sistema koji danas praktično ne služi ničemu?
 
@Užice
Trebalo je širiti tramvajsku mrežu ranije, to je tačno, al ne baš pre 100 godina. Pretera ga malo. Ima prostora za to i sad, a mnogo je brže i drastično jeftinije. Nama treba poboljšanje sutra, a ne za 10 ili 15 godina. Dok metro dođe na red, a sa ovako predloženim trasama, kroz toliko godina verovatno bi mu učinak bio i manji nego da ga imamo danas u tom obliku. Poenta je da nisam za metro po svaku cenu, ako to podrazumeva dodatno urušavanje nadzemnih sistema. Previše su tromi, neodlučni, nezainteresovani, i na kraju nestručni. Metro može, bar dobrim delom, da zameni i širenje BG-voza, stvarno projektovanje mreže nadzemnih sistema, a sa akcentom na šinske u meri u kojoj to moguće, i u kojoj ima smisla. Bitno je da se vidi neki pomak iz godine u godinu, a ne da se 30 godina tapka u mestu, pa se onda od loše projektovanog metroa očekuju čuda. Na kraju krajeva, postoje planovi i nacrti za više dugačkih drumskih tunela. Oni bi tek promenili saobraćajnu sliku grada, a i sami tramvaji se svakako na nekim trasama mogu ukopati.
 
Slažem se, bez obzira što Lozana sa svojih 131.364 stanovnika ima dve linije metroa, ne znači da i 3x veći Novi Sad mora da ih ima, a ni duplo veći Kragujevac i Niš. Ali dve do tri linije tramvaja bi bar mogli da imaju, a 15x veći Beograd bi "već" metro makar mogao da započne. Srbija nije Švajcarska, ali ne mora baš da bude ni Uganda.
Bolje biti i Uganda nego države koje imaju metro koji koristi 1% ljudi koji žive u tim gradovima.​

Bez imalo preterivanja se može reći da Beograd danas ima tramvaj tramvaja radi, linije 10, 11, 14 faktički skoro da ne postoje na ulicama, trojka zvanično ne saobraća pola decenije i neće ići još ko zna koliko dugo, čak ni sedmica i devetka nisu preterano redovne, garniture se kvare svaki dan, vozači izlaze napolje da ručno pomeraju skretnice, od ukupno 204 tramvaja u beogradskom voznom parku samo 58 komada čine nešto noviji i prostraniji CAF-ovi i Divazi, a ni oni nisu svi u voznom stanju. Pa zašto smo uopšte trošili milione i milijarde na gradnju i širenje sistema koji danas praktično ne služi ničemu?
Po toj tvojoj logici može i da se kaže da Beograd ima ulice ulica radi, kanalizaciju kanalizacije radi, zgrade zgrada radi, semafore semafora radi, pešačke prelaze pešačkih prelaza radi, kružne tokobve kružnih tokova radi, da ima Beograđane Beograđana radi...

Beograd nema tramvaje tramvaja radi, zato što je to nešto što nam je ostalo od trenutka kada su tramvaji bili otprilike jedino prevozno sredstvo, ne samo kod nas, nego u svetu. A to što su dovedeni i tramvajski, i trolejbuski, i autobuski podsistem na nivo nikad nižih grana, sa tendencijom da ode i ispod korenja tog hipotetičkog stabla, je nešto drugo. I tu neće pomoći gradnja metroa prema trenutnom planu, koliko god ti verovao u taj plan. I zašto onda trošiti milijarde u metro, autobuse, tramvaje i trolejbuse, kada ne služe ničemu?​
 
Bolje biti i Uganda nego države koje imaju metro koji koristi 1% ljudi koji žive u tim gradovima.​
Metro koji koristi samo 1% ljudi u tom gradu još nije sagrađen nigde u svetu, pa ne bi ni u Beogradu. Najgori primer je možda metro u Dnjepropetrovsku, njega koristi oko 20.000 ljudi dnevno što je 3% stanovnika tog grada, ali to je samo jedna linija od ukupno 6 stanica.

Ako Sofijski Metro sa 4 dosta dugačke linije dnevno koristi oko 350.000 ljudi (cca. 25% stanovništva Sofije), onda će dve pune linije M1 i M2 Mirijevo-Železnik i Mirijevo-Železnička stanica Zemun po odokativnoj proceni imati dnevni promet od nekih 180.000 putnika, ili 10% stanovnika BG, što je u poređenju sa današnjim stanjem med i mleko. A ako se sagradi i treća linija od Železničke stanice Zemun do Banjice, broj putnika će se sigurno popeti na 300.000 dnevno.
 
Da Užice često ume da bude kao Šešelj (bandoglav i naporan do koske), to stoji. Ali dosta vas koji se isčuđava njegovom stavu ''metro moramo da započnemo sad ili ga zaista nikad nećemo dobiti'' imate svoje momente kada jedne godine ne želite da pristanete na neki naprdnjački predlog ni pod kojim uslovom... a onda vas koju godinu kasnije čitam ovde kako pišete ''pravićemo mi Vesića od blata'' i ''Vesiću vrati se, sve ti je oprošteno''.

Pošto je ova tema, u stvari ceo ovaj forum, prepun kontradiktornosti i nedoslednosti, mogu da se kladim da će 2/3 ljudi koji danas pišu ''ovakav metro nikada, ni u ludilu'' za par godina pisati ''Šapiću vrati se'' a malo dalje od toga i ''pravićemo mi naprednjake od blata''.

Jednog dana će vam i SNSovski metro plan delovati romantično i odlično, i pisaćete o njemu sa setom kao o propuštenoj poslednjoj prilici da Beograd postane metropola. Živi bili pa videli. Pomenuta situacija sa ''pravićemo mi Vesića od blata'' mi je otvorila oči i od tada skroz drugačije gledam na forum u globalu. Tad sam počeo da shvatam koliko su ljudi ovde zapravo prsli s mozgom i imaju nerealne poglede na sve oko sebe.

Svi bi nešto, a u stvari retko ko zapravo zna šta zaista hoće i kako da do toga dođe. I onda kada se izređaju propuštene prilike, ili kada dođu sve gori i gori, onda bude ''eeeee... da sam znao... Vesiću vrati se... eeee, da sam znao da će ovako da bude, podržao bih Vesića... podržao bih SNSovski plan... ko je mogao da sanja da će da bude još gore...'' Pa ne, mislim ne znam šta očekujete, da bude bolje? Da se pojavi neko ko će propalom, prenaseljenom, pretrpanom, haotičnom gradu na izuzetno nezgodnoj poziciji (leva vs. desna obala Save) sa groznim zemljištem i punim kuferom gluposti ispod ulica, da pravi metro po vašoj meri za džabaka? Oće, zabole ga. Praviće: 1) onaj ko ima love, svoje love (poput investitora, idola nekih odavde), ili će 2) da pravi država nekom prilikom nakon čega će da se zaduži do guše i onda ćete vi to da otplaćujete. Treća opcija ne postoji. Opcija koja će imati i dobar kvalitetan metro, i interes javnosti, i interes investitora - ne postoji. Kraj. Ende. I to ne bi bio problem da ne znam da će već za 5 godina forum biti preplavljen žalopojkama i ''eeee da smo onomad prihvatili SNS metro...'' i ''jaaooo Vesićuuuu caaareee vrati se, sve ti je oprošteno...''


Prosto, bolju metro opciju od ove nećete više nikad dobiti za svojih života. Ako ste protiv ovog ovakvog metroa - to je sasvim u redu, i razumem to. I onda napišite jasno i glasno - ja sam protiv ovakvog metroa i uvek ću biti protiv. Ali nemoj onda da se 2032. opet vraćamo na ovu temu i da opet iznova čitam ''jao lele, kud ne napravismo onaj metro iz 2022. '' a pogotovu ne bih da čitam ''Šapiću/Vesiću vrati se, sve ti je oprošteno, ti si Branko Pešić za ove danas''.
 
Poslednja izmena:
Apsolutno razumem tvoj stav, i znam vrlo dobro o čemu pišeš. Shvatam ja potrebu i značaj metro sistema svakog iole većeg grada, pa i ovog našeg Beograda. Jednostavno, koliko god da jesam za gradnju metroa u suštini, toliko sam i skeptičan po istom pitanju zadnjih nekoliko godina. Najviše zbog toga što se ama baš ništa ne radi, niti otpočinje sa nekim od toliko jeftinijih i dostupnijih rešenja, čije bi efekte mogli videti kroz samo par godina. Nemoj me pogrešno shvatiti Bender, al uskoro punim 37 godina, i pun mi je kofer nekih planova na vremenom razmaku od 15 godina, znaš ono čuveno, za budućnost naše dece. Da, svakako da treba gledati u budućnost, al vala mora se gledati i sadašnjost, i neka malo bliskija budućnost. Valjda to bolje sutra treba i mi da doživimo. I na kraju, svo to vreme dok čekamo, hoće li se uraditi bar nešto od onih silnih planova o tobož širenju svega i svačega? Jel to toliko nemoguće u ovoj našoj zemlji? Nikada nisam pisao kako je svuda utopija, a ovde sve najgore, jer uistinu, niti je tamo na "Zapadu" sve idealno, niti je Srbija najgore mesto za život. Jednostavno, verujem da će metro, a po dosadašnjim iskustvima, pojesti silno vreme i novac, što će biti izgovor da se ništa drugo ne pipa, a kad ga konačno dobijemo, taj njegov učinak neće moći pokriti sve ono što se više od decenije nije radilo. Nama treba akcija sada, da se konačno krene sa nečim, a neka grade metro, mada sa ovim trasama. Mislim, metro stvarno najlošije podnosi greške, koje mogu posle i da koštaju, i da stvore more logističkih problema uz već pomenuti ograničeni učinak na sveukupni saobraćaj. Da, treba nam metro, al ovaj plan očigledno ima više mana nego što bi smeo, plus već sve gore pobrojano. Da sam do sada video volju, stručnost i akciju po pitanju razvoja ovog sad javnog prevoza što imamo, pa da me sve ovo oko metroa manje brine. Zato mi stavovi više članova ovog foruma da se metro pravi da bi smo ga, jelte, samo imali, imaju sve više smisla.
 
Metro koji koristi samo 1% ljudi u tom gradu još nije sagrađen nigde u svetu, pa ne bi ni u Beogradu. Najgori primer je možda metro u Dnjepropetrovsku, njega koristi oko 20.000 ljudi dnevno što je 3% stanovnika tog grada, ali to je samo jedna linija od ukupno 6 stanica.

Ako Sofijski Metro sa 4 dosta dugačke linije dnevno koristi oko 350.000 ljudi (cca. 25% stanovništva Sofije), onda će dve pune linije M1 i M2 Mirijevo-Železnik i Mirijevo-Železnička stanica Zemun po odokativnoj proceni imati dnevni promet od nekih 180.000 putnika, ili 10% stanovnika BG, što je u poređenju sa današnjim stanjem med i mleko. A ako se sagradi i treća linija od Železničke stanice Zemun do Banjice, broj putnika će se sigurno popeti na 300.000 dnevno.
Нек крену да граде метро, ал нек праве само ову другу линију, не прву.
 
Eto,ti punis 37,znaci ja 15 godina duže čekam metro i secam se davno nekog strucnjaka na televiziji koji je rekao da Beogradu ne treba metro,jer ce Beograd vrlo brzo poceti da se smanjuje i da ce imati sve manje stanovnika.Čije će se predvidjanje obistiniti,videcemo.
 
Takodje je rekao da je,u stvari,Beograd jedan razudjen grad,sa malo stanovnika na tolikoj povrsini za metro,koji bi bio poluprazan,pa je govorio o ciframa putnika na sat po kilometru,koje sam ja zaboravio itd.
 
Нек крену да граде метро, ал нек праве само ову другу линију, не прву.
37-ca je dosta neredovna i puca po šavovima sa onim malecnim solo-busićima, iz iskustva znam koliko je potreban metro da je rastereti. A ni 23-ka i 56-ca ni izbliza nemaju kapacitet da zadovolje potrebe ogromnog broja putnika na svojoj trasi.

Najidealnija zamisliva varijanta bi bila ako bi stvarno izgradili onaj krak do Petlovog Brda/Orlovače, međutim pitanje koliko je to realno. Dodatnih 7 kilometara trase sa još 8 dubokih stanica, ko zna na koliko milijardi bi do kraja izašao taj produžetak. Ali da treba, treba.
 
Imati metro ≠ imati aktuelni plan metroa, a ove dve stvari se od strane jednog dela forumaša smatraju istim, i da će da poteku med i mleko, samo da se izgrade predložene tri linije. I da će onda otprilike i ovo vozila trenutno što imamo u gradskom prevozu, da nam bude više nego što nam treba, jer će svi pohrliti na metro... A ironično je da tamo gde gražani traže tramvaj, kažu ne može, dobićete metro, a tamo gde se traži metro, kažu ne može, dobićete tramvaj. I na sve to mi prosipaju priče o nekim uslovima koji su nemogući za prvu liniju metroa, a mogući za treću liniju, na identičnoj trasi. I o svemu ovome nam govore ljudi koji gradski prevoz koriste prilikom svečanog puštanja u rad nove linije, koje mahom voze šoferi po gradu, koji se hrane po restoranima, sve četri dignu u vis vikendom (izuzev jednog čoveka koji vikendom vredno radi na TV - u)...​
 
A ironično je da tamo gde gražani traže tramvaj, kažu ne može, dobićete metro, a tamo gde se traži metro, kažu ne može, dobićete tramvaj. I na sve to mi prosipaju priče o nekim uslovima koji su nemogući za prvu liniju metroa, a mogući za treću liniju, na identičnoj trasi. I o svemu ovome nam govore ljudi koji gradski prevoz koriste prilikom svečanog puštanja u rad nove linije, koje mahom voze šoferi po gradu, koji se hrane po restoranima, sve četri dignu u vis vikendom (izuzev jednog čoveka koji vikendom vredno radi na TV - u)...​
Teško da će tramvaj ikada moći da se provuče kroz Dragoslava Srejovića ili Karaburmu do Mirijeva, ili kroz vračarske i voždovačke sokačiće do naselja Braće Jerković i Stepa Stepanović. Banjica već ima trolejbus i tramvaj, ali daleko od toga da su joj dovoljni. A ni čukarička brda, plato Bežanijske Kose i veći deo Zemuna između Novosadskog Puta i Donjeg Grada nisu baš najpogodniji za širenje tramvajske mreže.

Sve kritike vezane za političko-interesno favorizovanje tajkunskih naselja BGH20 i Tesla Siti apsolutno stoje, kao da ne znamo sa kime imamo posla, i ko nam vlada. Ni Nemci nisu sagradili Stari Savski Most zato što su hteli da pomognu beograđanima, nego zato što je jednostavno bio potreban njihovoj okupacionoj soldatesci. Ali bolje što je sagrađen nego da nije, ionako ni sada mostova na Savi nema dovoljno, nadam se da će ostati tu gde jeste. Kao što se nadam da će posle odlaska ove ološ-garniture ostati makar jedna cela linija metroa u Beogradu, možda i jedina makar relativno dobra stvar koju će ostaviti iza sebe. Od njih ne možemo očekivati bolje, a projektovanje potpuno novih linija od nule znači još 15-20 godina čekanja na nešto što smo trebali imati još pre pola veka, a možda i pre ceo vek.
 
Moraš još da gledaš metro plan, pošto si propustio delove grada koje pokriva, a na neke od njih se odnosi moja poenta.
 
Метро како је планиран неће ни ич помоћи Карабурми пошто иде по њеном ободу. Што се тиче Миријева покрива се део који ипак има Миријевски булевар као једину нормалну саобраћајницу која га повезује са центром, а изостављен је део који се ослања на преузане Мите Ружића и Драгослава Срејовића.
Бежанија је један од погоднијих делова града и за трамвај и за тролејбус, али нико неће да се бахће са тим системима више од најосновнијег одржавања исправних кочница, врата и сигнализације на возилима.
 
Vrh