Šta je novo?

Metro

До историјских измена у броју становнипт и боље гоепооитичке ситуације.
 
Да смо величине Москве, имали бисмо метро већ једно 90 година. То није наша прича.
Биће боље да се усредсредимо на БГ воз и доведемо га на ниво приближан овоме са слика, јер то можемо.
Ne moramo biti megalopolis od 12 miliona stanovnika da bi nam trebao metro. Kopenhagen, Helsinski, Lisabon, Oslo, Bilbao, Katanija su podmilionski gradovi manji od Zagreba, pa svi imaju metro odavno. Sofija je za nijansu manja od Beograda, pa ima već 4 linije metroa. Niko ne kaže da Beogradu treba 15 linija koliko ih ima Moskva, ali 2 ili 3 su mu nasušna potreba, i to već decenijama.

Kada bi BG Voz mogao ići u taktu od <10 minuta bez kašnjenja tokom celog dana, kada bi bio izdvojen od ostatka železničkog saobraćaja, kada bi mogao da poveže zapadni deo grada sa istočnim, i to koridorom koji bi se pružao kroz Krug Dvojke, slažem se da nam u tom slučaju metro ne bi bio potreban. Ali to prosto tehnički nije izvodljivo, prigradska železnica sa voznim parkom starim pola veka i sa prugom koja ne prolazi kroz strogi centar grada nije surogat za metro, niti će ikada moći da bude.

Ako je verovati Ticinim studijama javnog prevoza, današnji BG Voz preveze svega 2% putnika na teritoriji Grada Beograda. 12% Preveze tramvaj, 8% trolejbus, ostalih 78% otpada na autobuse i privatne automobile. Sa takvim sumornim statistikama, Beograd je osuđen da postane ekološka i saobraćajna crna tačka Evrope, ako u što skorije vreme ne dobije metro.

Kako je moguće da je još 1880-tih bilo vizionara koji su predlagali mini-metro na parni pogon od 3-4 podzemne stanice, između Savskog Pristaništa i današnje Luke Beograd ? Tada je cela Srbija imala jednu železničku prugu (tek izgrađenu), a Beograd ni celih 50.000 stanovnika. Da li su ti ljudi bili iracionalni ludaci, ili danas ludaci vladaju svim milionskim prestonicama u Evropi koje imaju metro (sa izuzetkom Beograda, nažalost) ?
 
Poslednja izmena:
До историјских измена у броју становнипт и боље гоепооитичке ситуације.
Hronologija metro-agonije Beograda

-1945.-1970. Obnova zemlje od ratnih razaranja, nema se para za metro.
-1970.-1991. Zemlja u ekonomski solidnom stanju, ima se para za metro, ali zbog "Bratstva i Jedinstva" isti ne može biti započet, jer bi odmah morao da se gradi i u Zagrebu.
-1991.-2000. Raspad Jugoslavije, sankcije, izolacija, rat u okruženju, NATO agresija, opet se nema para za metro.
-2000.-2014. Tranzicija, šok-terapija, pljačkaška privatizacija, svetska ekonomska kriza, mnogo praznih obećanja, ali od izgradnje metroa ništa.
-2014.- Novi Hladni Rat, kriza u Ukrajini, pojačana geopolitička napetost u svetu, posle 2 lažna obećanja izgradnja metroa je navodno "počela" u novembru 2021. presipanjem zemlje na Makiškom Polju.

Hoćemo li mi ikada doživeti tu idealnu situaciju u zemlji i svetu, za koju kažeš da nam je neophodna da bismo metro sagradili ? Što se tiče te istorijske izmene broja stanovnika, Beograd je svoj prvi milion premašio još sedamdesetih godina prošlog veka, a pola miliona je imao već u vreme Drugog Svetskog Rata, pošto postoje mnogi gradovi u Evropi koji i sa <500.000 stanovnika imaju jednu ili dve linije metroa.
 
Pa jbg, čekaju se idealni uslovi. Ja sam svojevremeno pre par godina na ovoj temi okačio meme sličicu sa kosturom koji sedi na klupi i natpisom ''čekajući idealne uslove za izgradnju BG metroa''. Ako se dobro sećam, administrator ju je zafrljačio u kantu.

Da je svaka vlast odnosno svaki mandat gradio po 100 metara metro tunela ili infrastrukture od 1970, do danas bismo imali par kilometara izgrađenih. A u realnosti nemamo ni 50 metara.
Znaci odlazemo metro za 22. vek.
Pa u 21. vek smo ušli tramvajem, tako da ne bi bila fora da sad trpamo i metro. XD
 
Poslednja izmena:
Проблем метроа није толико финансијки колико јесте у недоследности спровођења ранијих планова. Највише времена је изгубљено у новим цртањима траса. И истина, да је започетко раније, на правилним трасама, данас би се наставило где се јуче стало. Овако имамо велику манипулацију са циљем пуњења џепова уместо решавања проблема јавног превоза. Метро мора да растерети јавни превоз и то пре свега аутобуски подсистем. Друмски саобраћај неће никада, и то су искуства из целог света. Метро треба да покрије потребе постојећег становништва, у постојећим насељима, а не да диже цену пустог земљишта где би да профитирају на станоградњи. Метро треба да покрије битна саобраћајна чворишта и преседачке тачке што међуградске (железница, аутобуска станица, аеродром) што приградске (терминуси приградских линија), и треба да покрије објекте од националног значаја (клинички центар, универзитетски објекти), а не да иде дуж друмских кородора који су исиљени географијом (Војводе Мишића-Савска).
Ми немамо у историји доследност у реализацији планова. Зато су Звездара и Врачар остали саобраћајно незаокружени и заувек ће бити друмски закржљали, зато УМП није комплетиран, зато није завршен крак железнице ка Карабурми, зато немамо комплетиран железнички чвор са обилазницом до Винче ка Панчеву већ се импровизује са гурањем свега преко Панчевца. Зато амбициозни планови ширења тролејбуса и трамваја са почетка 80их никада нису реализовани до краја.
 
Метро мора да растерети јавни превоз и то пре свега аутобуски подсистем. Друмски саобраћај неће никада, и то су искуства из целог света.
Voleo bih da čujem više o tim iskustvima koja tvrda da izgradnja metroa u nekom gradu nije uticala na smanjenje putničkog automobilskog saobraćaja.
Sama činjenica da u jednoj Srbiji, postoji nemali, nezanemarljivi broj ljudi koji koriste sistem Park and ride (bilo formalno bilo neformalno), govori da bi metro itekako imao uticaja na celokupan drumski saobraćaj, a ne samo na JGP. Znam čoveka koji živi u Višnjici, dođe kolima do depoa Karaburma, tu hvata autobus i onda nastavlja dalje autobusom. Isto tako imamo i parking kod Sava centra zamišljen kao Park and Ride koji je uvek aktivan. Znam isto tako čoveka malo starijeg od mene koji je do skora živeo na Čuburi a radio u Airport Cityju. Imao je kola tad, i dobru, baš dobru platu. Ali je shvatio da mu je manje cimanje da prošeta do Karađorđevog parka i tu hvata BG voz pa da ide na posao, nego da svakog jutra i popodneva se probija kroz horde i mora automobilčina.

Tako da ne slažem se nimalo sa tom logikom i tvrdnjom da metro neće, odnosno ne bi uticao na celokupan drumski saobraćaj. Uostalom, raspitajte se i sami među ljudima koje znate, pogotovu koji do posla putuju duže ili dalje automobilom. I pitajte ih da li bi ostavljali auto kod kuće da imaju bolju povezanost sa poslom. Pod tim ''bolje'' ne mislim samo na postojanje kopnene linije, nego i na to koliko im treba s njom. Raspitajte se i videćete da mnogi žude za metroom i rado bi ga koristili. Koliko god mnogi Srbi voleli automobilčine, dođe trenutak kada ti probijanje kroz saobraćaj presedne. To sam prvi put video kod jednog svog rođaka pre oko 5 godina i čudio se. Onda sam uvideo zašto to počne da smara, a istovremeno sam uvideo još drugih ljudi kojima su gužve i vozikanja dojadila i koji bi najradije sišli u metro (ili BG voz) i tako obavljali svoja dnevna putovanja.

Ali slažem se sa ostatkom posta. (y)
 
Просто постоје људи који неће да се возе јавним превозом, као што постоје људи који комбинују (park and ride), те некога постојање метроа неће одвратити од употребе аутомобила, док ће некоме олакшати park and ride oпцију (нпр. метро му буде ближи од аутобуса и сл.). Неки људи чим добију ауто скроз се одрекну јавног превоза, без обзира на гужве на саобраћајницама. Неким људима је нпр. лакше да колима покупе децу из школе/вртића/са тренинга, да после посла оду у набавку и сл.
 
Naravno da postoje, to se iz aviona vidi. Ali to ne znači da kada bi se izgradio metro, da niko od skorašnjih vozača ne bi hteo da pređe na njega i da ne bi bilo uticaja na celokupni kopneni drumski saobraćaj. Naravno da bi bilo. Nego smo se mi ovde toliko navikli da živimo u brlogu i haosu da smo sami sebe ubedili da nam metro ne treba i da je ovo stanje sada normalno. A ne da nije normalno, nego ako se ništa drastično ne promeni, za oko 5 godina će pojedini delovi grada biti saobraćajno paralisani od 7 do 18h.
 
Са добро осмишљеним системом мрежа метроа као и осталог јавног превоза треба тежити смањењу кретања аутомобилом по ужем центру града. Такође потребно је и главне друмске коридоре који спајају различите делове града, посебно периферне. изместити из центра, што нажалост са Београдом није случај због осовине Бранков мост-Дечанска-Булевар Краља Александра/Булевар Деспота Стефана-Вишњичка и Мостар-Кнеза Милоша-Таковска.
 
Treba težiti smanjenju automobila širom grada, ne samo po užem centru. Ne brinite za centar. Ja kada se krećem po gradu, ako treba da idem npr do donjeg Dorćola, uopšte ne brinem o gužvama duž deonice 25. maj - Vuk. Isto tako, kada se nalazim negde na Zvezdari ili recimo kod Vuka, a treba da idem ka Novom Beogradu prolazeći kroz centar, pa čak i presedajući možda kod Zelenog Venca, meni to nije nikakav problem. Dokle god se vozilo kreće i ne gubi minute u bespotrebnim redovima ili semaforima, meni je ok.

Ali zato kad treba da idem na kontra stranu, od Vuka pa preko Lekinog Brda do Jerkovića,muka me uhvati. Pogotovu kad pomislim na kretensku Kruševačku, na Dušanovački nadvožnjak, na Peke Pavlovića, na Žičku, Makenzijevu, Maksima Gorkog... A ni deo grada između Karaburme i Bulevara nije mnogo bolji. A pogotovu ona jadna zakržljala ulica Dragoslava Srejovića što vodi do Mirijeva. Žali bože i u glavu poljubim onoga ko je ostavi takvu kad su izgradili XY hiljada stanova na njenom istočnom kraju i ostavili ih u milosti i nemilosti tog kržljavog seoskog puta. :rolleyes:

Elem, kamo sreće da je centar Beograda najveći problem. Najveći problem su ubedljivo istočni i jugoistični deo grada. I sve duž autoputa, sve do Bubanj potoka. 20 km grada presečenog autoputem, a duž tih 20 km svega 3 krštena prelaza preko njega. Sačuvaj me bože.
 
Poslednja izmena:
ON je od građana zatražio razumevanje ako ne bude sve išlo po planu i istakao da će od neki veliki infrastrukurni projekata možda morati da se odlože, ali nije mogao da precizira koji.
Da se kladimo da će s gradnjom metroa u postojećim okolnostima sve ići kako je planirano...
 
Зато нам треба мрежа метроа која покрива густо шири центар града.
Ulaze u ozbiljan problem s kečmentom ako treću ne pomere ili ne uvedu četvrtu (treća i četvrta mogu mali profil ko u Madridu). U slučaju dva profila prva i druga moraju da pokrivaju najracionalnije moguće trase jer ove pomoćne popunjavaju rupe. Neko će reći hajde da spojimo prvu i treću tako da i treća hvata Prokop kao prema Jovinovom (čak i četvorokolosečno), ali ostaje rupetina na Dušanovcu. Ako uhvati dušanovac maši Prokop i Komandu.

Može i više od 4 pod uslovom da mali profil budu kraći konektori do 10-km dužine. Što su ti kraće linije bez račvanja to više linija možeš izgraditi, pokriti više trasa u posmatranoj zoni i oformiti robusniju mrežu. Neka ove dugačkje velike hvataju predgrađe, ali nekoliko malih može popuniti rupe u centru.
 
Зар није довољна станица Витановачка да покрије Душановац?
 
Naravno da postoje, to se iz aviona vidi. Ali to ne znači da kada bi se izgradio metro, da niko od skorašnjih vozača ne bi hteo da pređe na njega i da ne bi bilo uticaja na celokupni kopneni drumski saobraćaj. Naravno da bi bilo. Nego smo se mi ovde toliko navikli da živimo u brlogu i haosu da smo sami sebe ubedili da nam metro ne treba i da je ovo stanje sada normalno. A ne da nije normalno, nego ako se ništa drastično ne promeni, za oko 5 godina će pojedini delovi grada biti saobraćajno paralisani od 7 do 18h.
Bar 50%, ako ne i vise, ljudi iz mog okruzenja bi najradije odustala od automobila u slucaju da imaju metro/bg voz liniju do posla (tj do blizine posla). Ne znam zdravu osobu koja bi provela radije 45 min na gazeli, samo da eto, bude u udobnosti svog automobila.
 
Колико оно тврде да им треба с краја на крај прве линије? 23минта вожње? ако само време чекања на станицама за укрцавање / искрцавање путника више од 10 минута, колико онда треба важње са свим убрзавањима и успоресима?
Јел то са стајањима по 30-45секунди или типа, кренуо па стао на крају?
Метро може да са једне стране приволи мног е да се спуштају у исти, али само ако је време путовања конкуретно са дугим видовима транспорта.
Ако ја потрошим 3-5 минута на спуштање у метро, 5 минута на чекање воза и још неких 40 минута вожње, а да се при том не довезем до значајних локација у граду, колико је онда корисно имати метро?
 
Тешко да треба више од 10 минута за укрцавање / искрцавање путника

Мени је на пример Беовозом требало 8 минута од бувљака до Франша, са све стајањем код Прокопа а аутобусом би ми за исту раздаљину требало сигурно 40 минута

Са друге стране највише би ме обесхрабривало да идем Беовозом то што иде на пола сата и немам гаранцију да ће уопште доћи или да неће каснити

Џаба што треба 8 минута ако ћу га чекати пола сата или се испоставити да данас не иде јер ето искрсли им неки радови или непредвиђена околност

Исто важи и за метро; при чему ћу потрошити пола сата на метро него пола сата на вожњу аутомобила само да бих после тражио паркинг у граду још 20 минута
 
Do radova na pruzi za NS, bio sam redovan korisnik BG: voza. Sada, ne znam čak ni red vožnje, a i sigurnost da će doći na vreme, krajnje je diskutabilna. Ranije sam ga dosta koristio na relaciji Prokop - Vukov spomenik, zato što mi od izlaska iz stana, pa do izlaska na površinu u Ruzveltovoj, trebalo 10 - 12 min.
 
 
Ne verujem da će odustati od metroa.
Verovatno će da izvisi nešto manje bitno.
 
Не знам чиме мисле да на'ране тол'ко нови' гладни' усти. Не може сад да се одустаје од оваквих ствари, нарочито кад је ЕПС отишао на строги пост.

Ако овај режим икада падне, то ће бити због глади многих мултимилионера за милијардама.
 
Метро је за сецкање, гомила аутопутева који могли да буду и мотопутеби и много других мегаломанских пројеката а ово повећање пензија и плата је запушавање уста. Можда пругу до Суботице опреме ипак за 160км/ч? Нека радијуси, мостови и друга грађевинска инфраструктура остану за 200 али орлектричнс опрема да буде јефтинија
 
Метро је за сецкање, гомила аутопутева који могли да буду и мотопутеби и много других мегаломанских пројеката а ово повећање пензија и плата је запушавање уста. Можда пругу до Суботице опреме ипак за 160км/ч? Нека радијуси, мостови и друга грађевинска инфраструктура остану за 200 али орлектричнс опрема да буде јефтинија
Neka odustanu od nepotrebnog Nacionalnog Stadiona, besmislene gondole i narkoputa Niš-Drač. Neka prestanu da parama srpskih poreskih obveznika finansiraju obnovu Albanije posle zemljotresa. Neka uskrate budžetsko finansiranje subverzivnim nevladinim organizacijama. Neka stave van snage jednostrani Sporazum o Stabilizaciji i Pridruživanju, pa će na godišnjem nivou uštedeti dovoljno da sagrade metro prema Jovinovoj studiji iz 1976. godine, a ne samo ove 3 linije koje su sada u planu.

Ako je ideja da milionski grad sa metroom uđe u 21. vek bila previše megalomanska, ne mora baš da bez metroa uđe i u 22. vek, pogotovo što će do tada imati 3 miliona stanovnika, a ne 1,5 miliona koliko ima danas. Ako ovako nastavimo, i Podgorica će dobiti metro pre Beograda.
 
Poslednja izmena:
Vrh