Šta je novo?

Metro

Савски трг је сасвим довољна тачка за покривање целог БнВ и Савског приобаља. Да има памети, кроз Прокоп би пролазиле и линија из правца Чукарице и линија из правца Вождовца и после једна наставила ка центру а друга ишла ка Савском тргу па преко реке.
Kad već maštamo o pameti,onda neka bude i glavna autobuska stanica na ploči Prokopa.
 
Kad smo kod toga, šta se dešava sa starim BASom a šta sa novim? Odakle polaze turistički autobusi sad?
 
Polaze od parkinga ispred Muzeja Jugoslavije, iako bi trebalo da to rade sa terminusa Laste kod "Kosmaja", pošto je specijalno izgrađen pre neku godinu u svrhu objedinjavanja polazaka na jednom mestu.
 
Па нек прође, али је прво питање, зашто мора одмах? За почетак од савског трга могу да се уграде шатл аутобуске линије, па нек возе људе, ако је преседање кратко линије често шта је проблем? А може и бесплатно. Ето прилике за оне глупаве зелене аутобусе...

Савски трг је сасвим довољна тачка за покривање целог БнВ и Савског приобаља. Да има памети, кроз Прокоп би пролазиле и линија из правца Чукарице и линија из правца Вождовца и после једна наставила ка центру а друга ишла ка Савском тргу па преко реке.

Da ima pameti ne bi kinesko smeće vršilo fider nego nov niskopodni tramvaj na dobro urađenim bašticama s krštenim intervalom pride. A i crna rupa zvana KCS bila bi davnih dana pokrivena i pre završetka Skadra, pardon sarkofaga niže Stjepana Filipovića. Pošto tramvaj ne može biti višak na glavnoj železničkoj stanici (čemu svedoči mnoštvo primera u svetu, počev od Amsterdama) metro je mogao biti sproveden istočno od problematičnog kolektora u Kneza Miloša, a tramvaj pomeren u Vilsonov radi povećanja hvata tramvajskog podsistema do Priobalja, istovremeno ravnomernije raspoređenih koridora na ulazu u užu gradsku zonu što bi doprinelo "čišćenju" viška solo autobusa (zglobovi Savskom i Sarajevskom, a lokali do Makiša, Vidikovca, Banovog Brda bez ulaza u grad).

U slučaju četvorokolosečnog premošćavanja sa odvajanjem ka Savskoj neizbežno bi bilo pokrivanje pravca Autokomanda-Salavija-Trg Republike četvrtom linijom. Vidim ja da se ušlo u problem najavom predsednika, i da je dvosistemska mreža gotovo neizbežna. Linije 1 i 2 velikog, a umesto treće velikog profila linije 3 i 4 malog profila, kao u Madridu.

Dakle, Prokop sam po sebi kako je zamišljen ne samo da može da primi i tramvaj i metro bez problema već i treba posebno danas, mnogo posle GUP-a 1972, predstavljanja odabranog rešenja železničkog čvora, te mreže metroa iz 1976 prilagođene istom.

Nepostojanje metroa i neadekvatno iskorišćen tramvaj u tom delu od Prokopa do Save predstavljaju samo deo problema jer su bolidi pre pola veka napravili osakaćen železnički čvor s nabacotinom svakojakih kasaba koje su već pre nekoliko decenija prešle na turbo pogon, počev od Kaluđerice preko Mokrih Lugova i Dušanovca pa do možda još i goreg a bližeg Vračara s kozjim stazicama, sve to istočno od Prokopa. Zlo i naopako kad bez istočnog kraka čvora ili metroa u Šumicama linije tipa 461 guše šumice zglobnim autobusima (deo bi mogao da se spusti s Ustaničke, a deo produži autoputem) dok upaljene kutije šibica peku smrdljive sardine sve do Bežanijske Kose. I pored bar tog nesrećnog autoputa nisu kadri da vežu postojeće linije iz istočnih delova grada sa železničkim čvorom, naravno bez devijacije postojećih dijametralnih. Za to im ne treba ni tramvaj ni metro, niti pravljenje haosa na frekventnim linijama koje iovako gnjave bez razloga stajanjem na svakom ćošku čak i na autoputu.
 
Ne znam koliko je Vikipedija sigurna kao izvor, ali na njoj sam slučajno naišao na jedan zanimljiv podatak.

Izgleda da planovi o izgradnji neke vrste metroa u Beogradu datiraju mnogo dublje u prošlost nego što većina ljudi misli; najčešće se u literaturi spominju tridesete ili pedesete godine prošlog veka kao začetak te ideje, ali još daleke 1883. godine je beogradska opština usvojila plan izgradnje železničkog tunela između Savskog Pristaništa i industrijske zone na Vilinim Vodama, koji bi se koristio za prevoz robe i putnika, a imao bi nekoliko usputnih podzemnih stanica. Nažalost, firma koja je dobila koncesiju za taj projekat je ubrzo odustala od realizacije. To je inače godinu dana pre otvaranja prve međugradske putničke železnice u Kraljevini Srbiji, i 9 godina pre uvođenja prve konjske tramvajske linije u Beogradu. Ovaj podatak postoji i u knjizi "Česme i fontane Beograda", čiji je autor Vladimir Bunjac.

Da je ovo izgrađeno do kraja 1880-tih/početka 1890-tih, Beograd bi bio prvi grad u kontinentalnoj Evropi sa metroom, i među prva tri grada na celom svetu, pre Njujorka, Čikaga, Pariza, Moskve, Berlina, Rima, Madrida, Budimpešte, Beča. A u to vreme je imao samo 50.000 stanovnika, manje nego današnje Užice ! Zato što smo previše žurili pred rudu, stigla nas je kletva da danas u 21. veku i dalje nagađamo kada bi metro mogao početi da se gradi, a planirali smo ga još u devetnaestom.
 
Poslednja izmena:
Mislim da preteruješ malo. Ne bije nas nikakva kletva, niti nas je stigla, već smo mi sami sebi krivi za ovo stanje u kome jesmo.

Niko drugi, nikakve druge magične sile.

Da je bilo političke volje, uradili bi. Da je bilo para i direktnog profita, uradili bi. I sad isto političke volje i para jedva ima.
 
Para je bilo u određenim trenutcima, ali ne za kompletnu mrežu, kako su zamislili. Zato nikada ozbiljno nisu ni krenuli u posao. Tačnije, nikada nisu ni krenuli. Ovo presipanje zemlje sa jednog na drugi kraj Makiša ne računam. To ti je proces koji je sličan uređenju bašte. Ne može odjednom sve, već se radi parcijalno. Da je tako rađeno kod nas, danas nas sigurno ne bi bolela glava oko trase linije 26, niti povezanost sa Pančevom isključivo autobuskim sistemom, a ni glava oko GŽS i linijskog parka...
 
Malo da osvezim temu slikama iz Moskve, nove stanice i linije se otvaraju skoro pa svakog dana. Steta sto u posao Beogradskog metro-a nece biti ukljuceni Rusi, inace lideri u toj oblasti u svetu. Na slikama je interesantno resenje stanice
" Vistavocnaya " gde se na drugom spratu nalazi i mini muzej Moskovskog metro-a, a posle koridorom direkt ulaz i u trzni centar. Metrovagonmas " Moskva 2020 " i modernizovana " Moskva 2021 " mi se cine mozda trenutno i najlepsim metro sastavima koji trenutno postoje na trzistu
20220625_230518.jpg
20220625_230554.jpg
20220625_230501.jpg
20220625_230446.jpg
20220625_225104.jpg
20220625_225049.jpg
20220625_214425.jpg
20220625_214417.jpg
20220625_214332.jpg
20220625_214326.jpg
20220625_213136.jpg
20220625_213103.jpg
20220625_213059.jpg
20220625_213018.jpg
 
Чуј кредит, поклон

Када су светски инвеститори чули колико је промишљен пројекат и колико би паметно биле уложене паре одлучили су да одреше кесе и припомогну
 
Promakao nam je ovaj intervju:

Izgradnja metroa "digla" je veliku prašinu u stručnoj i široj javnosti, a novim Generalnim urbanističkim planom (GUP) predviđene su tri linije kojima bi Beograđani mogli da se voze 2041. godine. Dosta je bilo kritika na ovaj plan, a glavni nedostaci vezani su za loše biranje trasa, ali i nerealnost rokova i transparentnost finansiranja.






Uz dosta tenzija, bez prevelike diskusije i minimalne korekcije usvojen je plan o izgradnji metroa u Beogradu. Plan koji je javno dostupan našao je svoje mesto u Generalnom urbanističkom planu (GUP) za Beograd do 2041. godine, kada je planirano da prestonica ima tri linije metroa.


U pitanju je rani javni uvid u novi plan koji se završava 30. juna, ali trase metroa odavno su „zacementirane“. Zvanično je krenula i gradnja na makiškom polju (doduše, ne dinamično), a iz vlasti uveravaju da će se do kraja decenije završiti prve dve linije.


Kako će izgledati linije metroa?​


Planirana prva linija metroa, koja bi prema najavama vlasti i gradskog urbaniste trebalo da bude završena do 2028. godine krenuće sa Makiša i ići preko Sajma i Mostara, pa do Karaburme i Mirijeva. Mnogi stručnjaci, kritikovali su odabrane trase, uz konstataciju da one vode od nigde do nikuda

1653310108-vucic_metro_23052022_0005-scaled.jpg
Foto: Amir Hamzagic/ATAImages



Ona bi u jednom momentu trebalo da dobije drugi krak koji će ići sa Labudovog brda, ali je neizvesno kada će on biti završen. Nakon izgradnje prve, u planu je da druga linija ide sa depoa u Bežaniji, dalje ka Zemunu i Novom Beogradu, do Južnog bulevara i Ustaničke.


Prva i druga linija spajale bi se na Savskom trgu. Što se tiče treće linije, ona bi išla od depoa na Bežaniji, pa dalje ka Kliničkom centru i Banjici.


Šta je sve sporno u planu izgradnje?​


Arhitekta i član udruženja "Po meri metro" Milan Dimitrijević kaže za Nova.rs da je ovaj novi plan metroa, koji je predviđen GUP-om do 2021. godine prilično ambiciozan i teško ostvariv.


"Ako se koncentrišemo samo na tehnički aspekt i zanemarimo ekonomske, političke i društvene faktore, sasvim je moguće izgraditi tri linije u 20 godina. Međutim, poznato je da je izgradnja metro sistema prvenstveno političko i ekonomsko pitanje, pre svega zbog cene izgradnje. Uzimajući u obzir dosadašnju dinamiku izvođenja kapitalnih projekata u gradu, kao i ekonomska kretanja na globalnom nivou, čini se da je takav ambiciozan cilj teško ostvariv i za mnogo bogatije zemlje od Srbije, ali ne i nemoguć", priča u uvodu naš sagovornik.


Komentarišući neke od ključni nedostataka planova za metro, arhitekta ističe da ni jednom od prve 3 linije neće biti povezana železnička stanica „Vukov spomenik", koja je prilikom svoje izgradnje zamišljena kao mesto ukrštanja gradske železnice (BG:Voza) i metroa.




Šapić: Nadam se da rat u Ukrajini neće usporiti gradnju metroa


Politika
26. jun. 2022



CLS: Prokop bez metroa gubi smisao, previd kolosalnih razmera


Društvo
26. maj. 2022



Po meri metro: Posle izjave Vučića nadležni neka izmene plan za metro i Prokop


Društvo
25. maj. 2022

"Trasiranjem prve linije metroa preko 'Prokopa'; i Kliničkog centra Srbije bi se dobili značajni benefiti za daleko veći deo građana u odnosu na sadašnji plan. Pored toga, po prvi put od 1968. godine u planiranju linije koja povezuje opštinu Čukarica sa centrom grada se izostavljaju naselja Vidikovac, Cerak, Cerak vinogradi, Labudovo brdo i Petlovo brdo. To je donekle, na sreću, ispravljeno kroz uvođenje u plan kraka prve linije ka ovim naseljima, na osnovu predloga našeg udruženja na javnom uvidu u oktobru 2021. Ostaje da se insistira da se taj krak i izgradi, odnosno da ne ostane 'mrtvo slovo na papiru'", objašnjava Dimitrijević.


Budući da je jedno od ključnih zamerki ovog plana bilo to što Prokop i Kliničkim centar nisu bili povezani sa prvom linijom metroa, Dimitrijević napominje da je udruženje čiji je član od starta insistiralo na tome.

FIL_2308-01-scaled.jpeg
Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs
"Zašto je to bitno? Kroz Prokop prolazi regionalna, prigradska i gradska železnica koja povezuje Batajnicu, Ovču (Pančevo u budućnosti), Mladenovac i Lazarevac. Svi građani koji žive u tim mestima i na tim relacijama bi imali direktnu korist od metroa i postali potencijalni korisnici. Građani bi time drastično smanjili vreme provedeno u prevozu, dok bi drumski saobraćaj bio prohodniji. U praktičnom smislu, neko ko studira na Ekonomskom fakultetu, a živi u Mladenovcu, bi daleko lakše i brže putovao između te dve lokacije da metro prolazi kroz Prokop. Takođe, neko ko na primer živi u Batajnici a želi sa svojim detetom da poseti sajam knjiga pred školu, veoma lako i brzo bi stizao sa samo jednim presedanjem na Prokopu", pojašnjava Dimitrijević i dodaje:


"Ovu našu tvrdnju potvrđuje i insitiranje stručnjaka iz Egisa, ali i iz Urbanističkog zavoda da metro prođe tom trasom. Naravno nikako ne manje važan objekat koji bi dobio direktan pristup metrou, je i Klinički centar Srbije. Pre rekonstrukcije i proširenje se u njemu obavljalo preko 1 milion pregleda godišnje. Tu radi oko 15.000 medicinskog i nemedicinskog osoblja, a u neposrednoj blizi je i Medicinski fakultet sa nekoliko hiljada studenata", priča Dimitrijević.


On ističe da nova železnička stanica Sajam, na železničkom nadvožnjaku nije ušla u cenu metroa, što bi dodatno poskupelo ceo projekat.


"Bitno je reći da se i Beograd čvor negativno izjasnio po tom pitanju, jer bi nova stanica Sajam bila preblizu Prokopa, pa bi sadašnji kapacitet na toj deonici pruge međunarodnog železničkog Koridora 10 bio drastično smanjen. Mora se napomenuti da bi ova izmena uticala i na izmenu treće linije, čineći i nju optimalnijom. Naime, može se reći da je treća linija ovim planom projektovana da pokrije nedostatke prve dve linije, pa usled toga u sadašnjem planu ne postoji oduvek planirano povezivanje metroa sa železnicom na Vukovom spomeniku, gde je već urađena priprema za stanicu metroa. Umesto odavno planiranog ukrštanja na Vukovom spomeniku, novim planom, usled ispravljanja nedostataka, predviđena je izgradnja nove podzemne železničke stanice „Makenzijeva”, što bi kostalo više desetina miliona evra, što takođe nije uračunato u cenu metroa", napominje on.


Kada je reč o konrektnim rokovima i finansijama, Dimitrijević odgovara da je teško prognozirati kada će Beograd dobiti i drugi, a ne treću liniju metroa.


"Prema prvim procenama gradskih čelnika, samo prva linija bi trebalo da košta oko 2,3 milijarde evre, dok prve dve linije oko 4,4 milijarde evra. Treba imati na umu da ovo procenjeni troškovi pre drastičnog poskupljenja građevinskog materijala, koji se desio u prethodnom periodu", zaključuje naš sagovornik.


 
Ако гледамо из угла јавног превоза, Миријево је последња станица, док је Устаничка преседачка за источније крајеве. Пожељно је да терминали метроа буду на чвориштима више видова превоза.
 
Malo da osvezim temu slikama iz Moskve, nove stanice i linije se otvaraju skoro pa svakog dana. Steta sto u posao Beogradskog metro-a nece biti ukljuceni Rusi, inace lideri u toj oblasti u svetu. Na slikama je interesantno resenje stanice
" Vistavocnaya " gde se na drugom spratu nalazi i mini muzej Moskovskog metro-a, a posle koridorom direkt ulaz i u trzni centar. Metrovagonmas " Moskva 2020 " i modernizovana " Moskva 2021 " mi se cine mozda trenutno i najlepsim metro sastavima koji trenutno postoje na trzistu
Pogledajte prilog 141208Pogledajte prilog 141209Pogledajte prilog 141211Pogledajte prilog 141215Pogledajte prilog 141216
Za naše uslove ovo je druga galaksija,Andromeda.
 
Да смо величине Москве, имали бисмо метро већ једно 90 година. То није наша прича.
Биће боље да се усредсредимо на БГ воз и доведемо га на ниво приближан овоме са слика, јер то можемо.
 
Vrh