Šta je novo?

Metro

Idealni metro.jpg
 
Metrocid u Beogradu traje već 60 godina otkako sve vlasti obećavaju metro, a nijedna ga ne gradi.

Naredni gradski izbori su tek 2026. godine, najnovije obećanje (četvrto po redu) je da gradnja tunela i stanica počinje septembra 2023. a prava izgradnja depoa (ne ovo lažno drljanje po Makišu) krajem 2022. Valjda ovaj put neće slagati sa rokovima, barem zbog svog Beograda na Vodi , ako ni zbog čega drugog.

Ja sam za to da se gradska vlast promeni na izborima, ali da na jesen iduće godine posle pola veka napokon vidimo da se metro gradi. Nemam ništa protiv da se sve vrati na plan iz 1976. ,pod uslovom da to ne odloži početak izgradnje za još nekoliko godina.
 
Odmah da ti kažem - slagaće i neće trepnuti. Vidiš i sam kako Brnabićeva spinuje sve moguće i nemoguće.

Vlast u Beogradu mora da se promeni radi uopšte opstanka ovog grada. Ne pamtim da je Beograd ikada ovako loše bio vođen, pa čak i kada su oni tek došli na vlast. Previše su se osilili i dopustili sebi mnogo stvari. Ulice su blago rečeno razorene, svaka rekonstrukcija jezivo loše urađena, autobusi kriminalno loši, trošenje gradskih para netransparentno i ne znamo kuda ide.

Ovaj plan metroa kakav jeste, ako dobije opozicija, leti sto posto.
 
Мислим да док не дође кртица, ништа од почетка радова. Беше март 2023?
 
Довољно је отићи до фамозног Макиша и видети да од радови стоје.
 
Iidealno je da pobedi opozicija i da odmah stavi van snage plan metroa, da se koncentriše na BG:voz i na UMP, kao značajniji projekat od metroa (gradova bez metroa ima, bez drumova nema, to se neki samo šale da je Beograd sa svojim sokacima funkcionalan grad i da će metro takvom da mu pomogne).

I, što se mene tiče, metro u Beogradu mogu i da ne doživim. Bolje je ulagati ogroman novac u ljudski razvoj, tj. u nauku, kulturu, obrazovanje, zdravstvo, sport, a za prevoz će da posluže i bolje žute trake. I automobili. I neće vas niko gurati u vagon ko u Tokiju, i dalje ćete putovati bolje od njih. Beš brzu ljudsku kanalizaciju, ako košta tolike milijarde, kome to treba. Prošo voz, nismo napravili i aj zdravo. Čekamo vazdušnu mobilnost. Ebeš metro.
 
Iidealno je da pobedi opozicija i da odmah stavi van snage plan metroa, da se koncentriše na BG:voz i na UMP, kao značajniji projekat od metroa (gradova bez metroa ima, bez drumova nema, to se neki samo šale da je Beograd sa svojim sokacima funkcionalan grad i da će metro takvom da mu pomogne).

I, što se mene tiče, metro u Beogradu mogu i da ne doživim. Bolje je ulagati ogroman novac u ljudski razvoj, tj. u nauku, kulturu, obrazovanje, zdravstvo, sport, a za prevoz će da posluže i bolje žute trake. I automobili. I neće vas niko gurati u vagon ko u Tokiju, i dalje ćete putovati bolje od njih. Beš brzu ljudsku kanalizaciju, ako košta tolike milijarde, kome to treba. Prošo voz, nismo napravili i aj zdravo. Čekamo vazdušnu mobilnost. Ebeš metro.
Idealno je da pobedi opozicija, i da do kraja 2023. počne da gradi metro, po studiji iz 1976. ili ovakav, nije toliko bitno, samo neka se od metroa ne odustaje i neka se već jednom prokleto sagradi. Milionskih prestonica bez metroa u Evropi nema, osim nažalost Beograda.

Da su drumske saobraćajnice u BG najbolje na svetu, to ne može da supstituiše nedostatak metroa. Jedini milionski gradovi bez metroa na zapadu su one "novije" metropole, koje su se kao kao takve razvile tokom 20. veka, i samim tim su imale vremena da svoje urbano uređenje prilagode naglom prilivu automobila, u smislu izgradnje širokih bulevara i ogromnih parking-prostora. Takvi gradovi su Hjuston, Dalas, San Dijego, San Antonio, Finiks, oni metro nemaju ni danas. Sa druge strane, gradovi koji su izrasli još pre početka automobilske ere imaju metro kao glavni vid prevoza. To su Njujork, Čikago, Filadelfija, London, Pariz, Berlin, njihovi metroi spadaju među najstarije, najprometnije i najveće na svetu. Njujork je jedini američki grad u kojem više od polovine domaćinstava nema nijedan automobil, i gde većina stanovnika na posao putuje javnim prevozom, prvenstveno metroom.

Beograd je već sada zreo da ima gurače koji putnike ubacuju u buseve za vreme špica, kao u Tokiju. Neko će sada reći "eto Tokio ima metro, pa opet je gužva tolika da mu trebaju i gurači". Da, ali se mora uzeti obzir da Tokio ima 30 miliona stanovnika, a metro je dobio pre skoro 100 godina. Beograd ima 2 miliona stanovnika, a metro nema u 21. veku. Na šta bi Tokio tek ličio da ni danas nema metro, nego da se oslanja samo na žute trake, prigradsku železnicu i automobile? Da li bi iole bio funkcionalan? Ne Tokio, on je najveći grad na svetu, ajde da pogledamo primere iz našeg komšiluka; na šta bi danas ličili Sofija,Atina,Bukurešt,Budimpešta da metro nemaju? Ličili bi upravo na Beograd petkom ujutru i popodne.
 
E, ja baš mislim da su Amerikanci pametniji jer ne bacaju tolike pare na to. I kraće se putuje u špicu na posao u njihovim gradovima. Kad razmislim, automobili su zakon, i za poslovnog čoveka i za porodicu, a ostalo je nužno zlo.

Svakako da 6-7.000 evra po glavi stanovnika Beograda ta ljudska kanalizacija ne vredi, pa i da je od zlata. Radije bih da mojoj porodici ostane 4x6-7.000=24-28.000 EUR. Mnogo radije.

A javne pare mogu mnogo pametnije da se ulože. Da se 10.000 superpametnih ljudi iz svih oblasti dovede iz sveta, za po milion dolara svako, i to je taman vrednost te kanalizacije. Baš tako nešto rade Amerikanci - i vladaju svetom.

Postao sam veliki reakcionar, nema tu pomoći. Evro-paradigma za mene je sada jedno poveliko njesra. Ja bih radio sve suprotno, ali sve. Znači, besmisleno skupog metroa bih se odrekao - juče. Nemamo mi 10 miliona stanovnika da se to ikako isplati, niti će stanovništvo Beograda dalje rasti (a moj Užice, Pešta a posebno Bukurešt ti ujutru i popodne izgledaju znatno gore od Beograda).
 
E, ja baš mislim da su Amerikanci pametniji jer ne bacaju tolike pare na to. I kraće se putuje u špicu na posao u njihovim gradovima. Kad razmislim, automobili su zakon, i za poslovnog čoveka i za porodicu, a ostalo je nužno zlo.

Svakako da 6-7.000 evra po glavi stanovnika Beograda ta ljudska kanalizacija ne vredi, pa i da je od zlata. Radije bih da mojoj porodici ostane 4x6-7.000=24-28.000 EUR. Mnogo radije.

A javne pare mogu mnogo pametnije da se ulože. Da se 10.000 superpametnih ljudi iz svih oblasti dovede iz sveta, za po milion dolara svako, i to je taman vrednost te kanalizacije. Baš tako nešto rade Amerikanci - i vladaju svetom.

Postao sam veliki reakcionar, nema tu pomoći. Evro-paradigma za mene je sada jedno poveliko njesra. Ja bih radio sve suprotno, ali sve. Znači, besmisleno skupog metroa bih se odrekao - juče.
Zašto su onda "bacili" pare da sagrade onolike metroe u Njujorku,Čikagu,Filadelfiji,Los Anđelesu, pa čak i u nekim gradovima ispod milion stanovnika, kao što su Majami, Atlanta, Vašington, Boston ? Automobili bi bili zakon onda kada bi mogli da lete kao u filmu Peti Element, tada nebi stvarali kolaps na ulicama, i kada bi svi išli na električni pogon koji ne zagađuje atmosferu.

I ja sam tvrdi evroskeptik, vidim da u Rusiji i širom bivšeg SSSR-a velika većina milionskih gradova ima metro odavno, a u Kini i Indiji se novi metroi otvaraju svake godine. Neki ljudi su i pre 130 godina smatrali da je tramvaj u Beogradu besmisleno skup, verovatno je bilo i onih koji su verovali da je električni tramvaj opasan za putnike, pa se izgradnja tramvajske mreže ipak isplatila.
 
Ti gradovi u SAD koji imaju metro su ogromni, u Kini niti jedan grad veličine Beograda nema metro, a u Rusiji gradovi veličine Beograda - bolje da ga nemaju, jer su to sve odreda neuspešni sistemi, javni prevoz se uglavnom raspao i njime dominiraju kombiji. A Rusija je dosta bogatija i uređenija zemlja od Srbije.

Ništa, ja sam za demokratiju - referendum: želite li da se smanje porezi i da vam u narednih 30 godina ostane vaših 7.000 evra, ili da se Vučiću i oligarhiji oko Sija i Makrona preda 10 milijardi vaših evra da mogu da troše na najskuplji konjak i singl malt viski, na zlatne nudle i na kokain, e da bi se neki od vas malo brže vozili.

Pa šta narod kaže (mada, toga se već plašim, da ne bude: 'Monorail' iz Simpsonovih). Ja sam da mi ostanu moje pare, ebe mi se za Vučićeve, Sijeve i Makronove kanalizacije za ljude. Autobus je OK, tramvaj je još bolji, BG voz i bolji od njega, a auto je zakon.
 
Vas dvojica zastupate dijametralno različite stavove.
Jeste, Beogradu su potrebne glavne saobraćajnice koje će najkraćim mogućim putem povezati stvari. I da, treba ulagati i u žute trake i biciklizam gde je moguće. Međutim, bez metroa ovaj grad ne može da funkcioniše (bez ovog naprednog može).
Naš najveći problem je što imamo autobuske linije koje funkcionišu kao metro ili tramvaj - sadrže toliki broj vozila koja nisu uopšte nekog zavidnog kapaciteta. Takođe ima ulica koje bi se ladno mogli probiti i to bi mnogo olakšalo kretanje svih - prvi primer je ona preprečena zgrada u Bulevaru despota Stefana.

Užice, ti imaš stav da nešto pošto-poto mora da se izgradi. Takva realizacija bi bila bukvalno pucanje u nogu. Mi nemamo para kao države arapskog sveta da gradimo šta nam se ćefne. Bolje je za početak ubrzati pojedine tramvajske linije i dodati ih tamo gde je to moguće, ali ne na ovaj sistem da idu sporije od autobusa - džabe onda bacamo pare.

Poenta je da sve to treba zajedno integrisati. Nigde u svetu, pogotovo ne zemlje koje navodite, ne grade stvari jer im se tek tako hoće. Postoji realna potreba za tim i u skladu sa tim se planira, projektuje i gradi. Radikalizacija - samo automobil ili samo metro neće nikad funkcionisati.
Trenutni plan metroa je centralizovan na Beograd na vodi i maši ogroman broj ljudi - maši celu levu obalu Dunava koja se oslanja na Pančevački most, maši dobar deo i Starog i Novog Beograda, a da ne pričamo o glavnim saobraćajnim čvorištima.
 
Može da funkcioniše bez metroa. Evo i sada funkcioniše.

Dakle, red je da ljudi plaćaju ono što im treba. Meni kanalizacija za ljude od 10 milijardi evra - ne treba. Meni treba UMP, SMT, proširenje autoputa na 5+5 traka i javne garaže. To hoću da platim.

Vučić-Đinping-Makron kanalizaciju za ljude neću da finansiram svojim novcem, i pristajem da se za to od mene ne uzimaju pare, ali da, ako mi ikad zatreba, plaćam ekonomsku cenu karte. A to je jedno 25 evra po vožnji, pa ću radije platiti taksi. Eto, toliko je to besmislen i nelegitiman projekat.

Dakle, kome volja, nek plaća te cevi. To je demokratija. Ako smo braća, kese nam nisu sestre.
 
Ne znam, meni je Holandija baš primer kako možeš da napraviš, a da sve fino funkcioniše. Gradovi koji se isključivo baziraju na automobilima su izuzetno ružni, hladni, odvraćujući i nepotrebni. Imaš brojne primere gde se život odvija na ulici onog trenutka kad su sklonili kola.
 
Njujork, Los Anđeles i Čikago su zaista ogromni, a Filadelfija je za samo 200.000 stanovnika veća od Beograda, ako se strogo gledaju administrativne granice grada. Majami,Boston i Vašington su duplo i troduplo manji gradovi od Beograda, pa metro imaju. U Kini većina milionskih gradova ima metro, uglavnom su sagrađeni tokom prve i druge dekade 21. veka, a u Rusiji bukvalno svi milionski gradovi osim Volgograda i Rostova na Donu već imaju metro ili ga grade: Moskva, Sankt Petersburg, Novosibirsk, Samara, Nižnji Novgorod, svi imaju metro odavno. Metro u Krasnojarsku je počeo da se gradi prošle godine.

Pantograf, teško se može reći da javni prevoz funkcioniše u gradu gde po dvadeset minuta (van špica!) čekaš sedmicu koja po zvaničnom redu vožnje ide u taktu od 8 minuta. Prekjuče sam platio 90 dinara vožnju tramvajem od Bloka 21 do Bloka 45, ali sam uspeo da prevalim samo 2 stanice, jer se neka prepotopska katica pokvarila u Bulevaru Milutina Milankovića i blokirala celu prugu, napravio se zastoj i kolona od jedno desetak tramvajskih vozila na NBG. Bio sam prinuđen da pređem u 95-ticu i iznova platim 90 dinara za vožnju u konzervi sardina. Posle sam se tim istim furgonom 95 vraćao i putovao više od 40 minuta od Bloka 45 do Bulevara Despota Stefana, gde u blizini stanujem. Nije mi jasno kako takav raspad sistema možeš nazvati "funkcionalnim saobraćajem" ?

Javne garaže, autoput, žute trake, BG Voz, sve to u Beogradu postoji već dosta dugo, pa se gužve ne smanjuju, naprotiv, iz godine u godinu se povećavaju. Da su tako laka i jeftina rešenja održiva za gradove slične veličine, Sofija,Bukurešt,Atina,Budimpešta sigurno nebi trošili pare na metro.
 
Poslednja izmena:
Funkcioniše, bogme. Vidim ja da mi svi stignu na posao i vrate se kući, svaki dan. Za ukupno 3 od 10 njih bi imalo uticaja da se napravi cela planirana SNS-mreža metroa, iako je firma kod Arene, pored planirane stanice na liniji 2! Od toga njih dve bi stigle marginalno brže nego autobusom. Ajde ova koleginica sa Banjice, njoj bi značilo - mada joj je kolima opet bolje. I za to treba da se prospe 10 milijardi evra? Ne, ne treba.

Ne treba ni na kakav vražji metro da se bace tolike pare, to je smešno.

@The Only Luka
Ima za staro jezgro autobus i tramvaj, i to je dovoljno. Je l' će život da se odvija na ulici bez automobila na Novom Beogradu, na Banjici, ili na Vidikovcu? Neće. Kao što se ne odvija ni u rečenoj Holandiji. Eto ga naš Karlo, živeo tamo i na sopstveno iznenađenje zaključio: izvan najužeg centra, Amsterdam je automobilski grad; javni prevoz u Holandiji ima minornu ulogu.

Uglavnom se ljudi, osim najsiromašnijih migranata, već decenijama sele u te 'automobilske' zemlje. I ja, recimo, u potpunosti mogu da zamislim da odem za svojim đedovima, u SAD, a u... gde?... u Metrograd?... ne znam da li bih.
 
Poslednja izmena:
Pored trase metroa vrlo je problematican način finansiranja i cena samih radova. Nije bilo nikakvog tendera niti ugovora. Znamo samo da će Kinezi graditi i da sa svakom novom izjavom političara taj iznos samo raste.
Prakasa dodeljivanja ugovora ispod žita je izuzetno štetna. Vrednost radova je ogromna i na potencijalnom tenderu bi sigurno bilo više ponuđača što bi dovelo do smanjenja cene i veće transparentnosti.
 
Čudi me da Montevideo sa 1.800.000 stanovnika još uvek nema metro. Zagreb sa nepunih 800.000 stanovnika nema metro, i verovatno neće ni početi da ga gradi pre 2030-tih, možda će se graditi laki metro umesto teškog. Ali i dalje ima dosta bolji tramvaj i prigradsku železnicu od Beograda.
 
Nista ne moze da zameni dobro funkcionalni metro. To znaci da mozes za 30 minuta stici s jednog na drugi kraj grada, sto je jedna evolucija u razvoju grada, a za pojedince poboljsanje kvaliteta zivota.
 
И ништа не може више да отера државу у дужничко ропство него метро који иде од ливаде на једном крају града до ливаде на другом крају града и у чијем плану када се изграде две линије велика већина путовања захтева преседање и то на једној јединој преседачкој станици.
 
Moже. Али, за мафијашки државу то и није толики проблем да прогутају прљав новац. Зато се и пумпају рачуни.
 
Nista ne moze da zameni dobro funkcionalni metro. To znaci da mozes za 30 minuta stici s jednog na drugi kraj grada, sto je jedna evolucija u razvoju grada, a za pojedince poboljsanje kvaliteta zivota.
Може. Нпр. хеликоптер. Стигао би и много брже с краја на крај, а остале би огромне паре, јер 3 милијарде $ спржио на једној линији не би тако брзо
(а тек за коју годину, електрични хеликоптер, па с мањом посадом, па без посаде...). Ето, толики је то дебилитет од пројекта, који не може, на шинама, да буде компаративно економичнији од хеликоптера.
За ове "између крајева", има аутобус и трамвај. Немојте ми рећи да путовање од 7 км захтева да се пркно вози кроз тунел испод града! Да треба милијарде да се дају да би мамин син стигао на одредиште за 14 уместо за 21 минут. Тај нек плаћа коме се тако вози.
А наравно, ту је и аутомобил - све се плашим да се код Си Ђинпинга виђени чланови партије гњече у метроу.
Ово је последњи тренутак да се глупердама по свету ували градња овакве хумане канализације. Истина, ни нема их много глупљих од овде назочних.

Буквално је питање слободе једне земље да не улази у овакве пројекте са страним олигархијама. У мутну Марицу с метроом "Емануел Ђинпинг".
 
Poslednja izmena:
Уосталом, ево како је независна земља драстично побољшала јавни саобраћај за скроман новац.

Је л не може ово Борча - Котеж - Калемегдан - Хајат? Или трасом 50-це, по брдима? Може. Као и БРТ за НБ, као и два-три кратка трамвајска/тролејбуска тунела кроз центар и за 10 пута мање пара поправљен превоз у целом граду драматично.
 
Vrh