Šta je novo?

Metro

Jesu Banjica i Trošarina bili periferija, ali teren odatle do Avale mi baš i nije najpogodniji za nadzemnu trasu. Na to sam pre svega mislio.
 
Ко зна како су то тада замислили и куда тачно, можда и преко данашњег Торлака између Јајинаца и Кумодража.
 
Za metro je autentično, a železnicu ne znam. Tih godina su išli dizel motorni vozovi ka Ralji ili gde već u Avalski kraj.

Samo su mogli da ukopaju tramvaje, a preko Autokomande su mogli i nadzemno.
 
Не знам колико је аутентично

Pogledajte prilog 126035
Naravno da je autentično. Ovo je tekst ing. Ratimira Nikolića koji je izašao u 'Beogradskim opštinskim novinama' br. 3 iz 1938.
Nikolić je predvidio tri metro linije:
1. Ulica Kralja Aleksandra-Terazije-Zemun
2. Kalemegdan-Slavija-Voždovac
3. Topčider-Glavna ž.st,-Terazije-ž.st. Dunav

Ako hoćete, malo više ću napisati o ovim planovima što sam izvukao iz teksta. Tu nije samo o metrou, već i tramvaju, trolejbusu i autobusu.
 
U redu:), držaću se ovde o metrou, o tramvajima ću staviti u temi o tramvajima, ikao se sve isprepliće.


Ing. Nikolić je 1938 godine u ,,Beogradskim opštinskim novinama” (br. 3) izneo zanimljiv predlog za unapređenje javnog gradskog saobraćaja u Beogradu. Kao glavnu okosnicu smatrao je reorganizovan tramvajski saobraćaj, a za njegovu dopunu autobuski saobraćaj. Uz tramvaje i autobuse, smatrao je da treba uvesti još dva nova saobraćajna podsistema-trolejbus i metro.

Naime, iste godine marta meseca, na beogradskom Sajmu prvi put je bio prikazan FIAT-ov trolejbus sa 40 mesta. Čak je FIAT u okviru italijanskog paviljona ugradio malu mrežu da pokaže osobine trolejbusa u vožnji, što je kod nekih zvaničnika ostavilo dubok utisak. Stoga se 1938. godina može smatrati godinom početka ideje o uvođenju trolejbusa u Beogradu.

Međutim, ing. Nikolić je smatrao da će se potreba za metroom javiti tek u narednih deset godina, jer će tada Beograd zbog naglog porasta stanovništva, ali i njegove prostranosti, imati oko 500.000 stanovnika i kaže da ,,metro, ma kako on danas izgledao za Beograđane kao daleki san, postaviće se sigurno kao problem u sledećih deset godina”.

Tadašnjim Generalnim planom bila je predviđena velika kružna linija donji Grad-Savski kej-Ulica Franše Depare-Južni Bulevar-Gospodara Vučića-Zvezdara-Karaburma-Dunavski kej-Donji Grad. Obzirom da do tada još nisu bili izgrađeni Savski i Dunavski kej, a za takvu liniju se postavljala potreba, što zbog povezivanja bliske periferije, što zbog rasterećenja linije br. 2, ing. Nikolić je predložio jeftiniju i uprošćeniju varijantu kruga: Donji Grad-Karađorđeva-Železnička stanica-Štrosmajerova (danas Savska)-,,Mostar”-ulica Franše Depare-Južni Bulevar-Gospodara Vučića-Cvetkova Mehana-Cvijićeva-Kneginje Olge (danas Venizelosova)-Ulica Cara Dušana-Donji Grad.

Ratimir Nikolić je predložio tri metro linije:

Ulica Kralja Aleksandra-Terazije-Zemun

Kalemegdan-Slavija-Voždovac

Topčider-Glavna Železnička stanica-Terazije-Železnička stanica ,,Dunav”

Gradnja prve linije metroa odvijala bi se u četiri etape. Prva etapa bila bi produženje linije br. 14 od Skupštine do Tehničkog fakulteta, dok bi se linija br. 6 produžila za vreme sajamskih dana do Sajma. Druga etapa bila bi prebacivanje linije br. 6 za stalno u Zemun ili negde iza mosta. Ovo je trebalo uslediti odmah po završetku nasipavanje leve obale Save.

Kao treća etapa bila bi spuštanje tramvaja ispod Terazija. Ing. Nikolić je predložio da se na početku ulice Kralja Aleksandra ili kod Skupštine izgradi usek koji bi nastavljao prema tunelu ispod Terazija, a izlazio bi u Brankovoj ulici kod Zelenog Venca. Tunel ispod Terazija bio bi izgrđen metodom ,,iskopaj-pa-pokrij”. Po autoru, završetak treće etape zadovoljio bi saobraćaj dugi niz godina, a kad prilike budu zahtevale, išlo bi se na četvrtu etapu, odnosno spuštanje cele linije pod zemlju i na taj način je pretvoriti u metro. Jedini nedostaci bili bi prilazi Brankovoj ulici i mostu u istom nivou. Da bi se to otklonilo potrebno je izgraditi tunele duboko ispod Save što bi, po oceni ing. Nikolića, ,,iziskivalo toliko velike troškove koliko Beograd u dogledno vreme neće biti u stanju da investira”.

Druga metro linija Kalemegdan-Slavija-Voždovac bila bi izgrađena potpuno pod zemljom, zamenjujući tramvajske linije br. 1 i 10, u dužini od pet kilometara sa šest podzemnih stanica. Kao nastavak ove linije, Nikolić je predvideo izgradnju prigradske električne železnice Voždovac-Banjica-Avala, ukupne dužine 12,5 km, dok bi od podnožja Avale (zadnja stanica električne železnice) do spomenika Neznanom junaku bila izgrađena uspinjača sa užima u dužini od 600 m.

Ova linija, osim što bi rešila saobraćaj na potezu Kalemegdan-Voždovac, imala bi i funkciju prebacivanja velikog broja ljudi na Banjicu prilikom vojnih parada i na izlet na Avalu.

Treća metro linija Topčider-Glavna Železnička stanica-Terazije-Železnička stanica ,,Dunav” imala je preuzeti na sebe teret tamvajskih linija br. 3 i 9 i stvaranje veze između centra i obeju železničkih stanica. Linija bi većim delom išla pod zemljom, bila bi duga 10 km sa 10 stanica. Trasa bi, umesto ulicom Kneza Miloša, išla Savskom ulicom i ispod Terazija, dok bi se u ulicu Kneza Pavla uključila kod Cetinjske ulice. Ipak, autor smatra da će se potreba za njom javiti tek u dalekoj budućnosti.
 
Stanica Vukov Spomenik je dovoljno stara da je mozemo nazvati "retro".
 
Долазили су људи у моју зграду да питају да вештаци грађев. струке буду уведени у заједничке просторије(подрум, степениште, поткровље-кров...) како би у израдили документацију за зграде које се налазе у простору утицаја будућих радова. Деле и обавештење са логом и потписом неког из ЈКП "Београдски метро и воз".



Боже ме сачувај прве линије. Озбиљна пљачка и глупост! (мислим на активни пројекат)
 
Slučajno sam naišao na ovu mapu

j8h87pse6te81.jpg
 
Slučajno sam naišao na ovu mapu

Pogledajte prilog 126339
Čudi me da je Srbija predstavljena žutom bojom (metro u izgradnji), a Mongolija i Irska su predstavljene crnom bojom (bez metroa i bez radova na njemu), iako su metroi u Dablinu i Ulanbatoru skoro pa završeni. Ne znam da li ova mapa računa i laki metro ( light rail ), budući da je i Nigerija predstavljena žuto, a prva linija lakog metroa u Abudži je otvorena još 2018. godine.

Ako nam je za utehu, jedna dosta bogatija zemlja od nas kao što je Novi Zeland nema metro, po ovoj mapi ga još ni ne gradi, čak ni u Oklandu koji je milionski grad za nijansu veći od Beograda (ako se ne računa cela beogradska aglomeracija). Ko zna zašto je to tako. Ali ponižavajuće je da jedna Sofija ima već 3 metro linije i upravo gradi četvrtu, a mi još ne gradimo čak ni depo za prvu liniju. Bruka i sramota...
 
Ako se zaista 2030te puste u rad prve 2 linije metroa onda ćemo nadoknaditi kašnjenje.
Pa Varšava koja je mnogo bogatija od jedne Sofije ima samo jednu i po liniju metroa.
 
Šta znači to "jedna i po linija" ? Prema Vikipediji, u Varšavi postoje dve linije metroa.
 
Ajde da se još malo tešimo: ni Havana nema metro, iako ima više od dva miliona stanovnika. Postoji samo neka prigradska železnica slična BG Vozu, sa više linija, ali mnogo manje dnevnih polazaka.
 
Poslednja izmena:
To što neki gradovi imaju, a neki nemaju metro, ne znači da mi treba da se utrkujemo da imamo, da bi se eto pisalo kako ga mi imamo a neki daleko veći gradovi ga nemaju. Veličina grada nužno ne znači i da isti mora da ima metro. Postoje raznorazni faktori za to da li je nekom gradu potreban metro ili ne. Izuzimam one gradove koji su u lošem finansijskom stanju.
 
Проблем је што наши политичари гледају на метро као и на брзу железницу као на маркетиншке фразе, да се каже да се има. А да ли је функционално се игнорише. Као причају да ће овакав смарт план метроа смањити загађење, а у релности ће допринети повећању истог ако осакате аутобуске линије.
 
Nažalost, čini se da Beograd sa ovim kinesko-francuskim paktom za izgradnju ljudske kanalizacije, može da spase samo svetski rat (u kojem bi Francuzi bili na strani Amerikanaca, uprkos zayebu sa podmornicama za Australiju).

Dakle, imamo šanse.
 
Havana je mogući kandidat za milionski grad sa još gorim javnim prevozom od Beograda, uprkos kubanskom i srpskom ekonomskom standardu, koji su nebo i zemlja. Inače je sličnost između Beograda i Havane u tome što i Havana u nedogled planira metro još od 1920-tih, ali sticajem nesrećnih okolnosti nikada nije zakopala nijedan ašov.

Okosnicu gradskog prevoza u Havani čine autobusi (kao u BG), a pored njih postoji još i prigradska železnica, koja teško da se može i nazvati tim imenom, budući da njenih 8 linija imaju tek između 2 i 5 polazaka dnevno, a sve su neelektrificirane, tako da se prigradski voz u Havani sastoji od prastare dizel-lokomotive, sa 2-3 zakačena vagona iza. Mislim da je čak i naš raspali i redukovani BG Voz svemirska tehnologija u poređenju sa ovim:
 

Prilozi

  • Tren_suburbano_en_Bejucal.jpg
    Tren_suburbano_en_Bejucal.jpg
    352 KB · Pregleda: 67
Poslednja izmena:
Nažalost, čini se da Beograd sa ovim kinesko-francuskim paktom za izgradnju ljudske kanalizacije, može da spase samo svetski rat (u kojem bi Francuzi bili na strani Amerikanaca, uprkos zayebu sa podmornicama za Australiju).

Dakle, imamo šanse.

Пази, ако тренутна власт победи на изборима, свакако не можемо очекивати почетак изградње метроа до пред почетак избора након ових, а ако победи опозиција, садашњи план метроцида отпада, уз претпоставку да неће променити плочу после победе на изборима.
 
Vrh