Bravo Stevo, zato se i planira smanjenje broja autobus kilometara u smislu pretvaranja koridorskih u "tanje" (slabije) "bulevarske preskakače", eksprese autoputem (HOV ili još bolje BRT trakom sa sve prilaznim rampama za autobuse), i last but not least, svakako kratke frekventne pouzdane fidere koji su na periferiji znatno manje izloženi poremećajima (ili nisu uopšte).
Iskreno postojeća mreža linija u Beogradu ubedljivo je najgore saobraćajno rešenje koje je ovaj grad odavno prevazišao, uz napomenu da se to odnosi i na električne podsisteme (a posebno tramvajski koji je još manje pouzdan od autobuskog). Autobus nam je sada nužno zlo koje po svaku cenu pokriva tačke zagušenja umesto da ih obilazi obližnjom alternativnom trasom, no on će sa metroom tek postati poželjan vid prevoza na kraćim relacijama.
Mreža bi trebalo da bude sačinjena mahom od linija tipa 57/87 na 5min, 85 preskakač na 10min (takva i 23 treba da bude, i to skraćena s obzirom da ne pokriva metro koridor celom dužinom već i paralelne arterijalne saobraćajnice). O tome pričam. Sad, uzevši u obzir radijalnu, odnosno dijametralnu prirodu većine tramvajskih linija, ostaje pitanje kako će se spor i nepouzdan proširen tramvajski podsistem nositi sa problemima. Ukoliko ga funkcionalno ne unaprede svako produženje je neisplativo iz prostog razloga što obara srednju brzinu i pouzdanost i pored unapređenja autobuskog i trolejbuskog podsistema.
Ni ne čudi da je detaljan opis izmena autobuskih linija izostavljen iz nacrta strategije razvoja JLPP do 2033. godine jer od izmena autobuske mreže zavisi to koliko će korisnika imati lakši pristup metrou, a ko će pešačiti do metroa ili BG:Voza. Džaba ti direktan autobus kada staje na svakom ćošku i pored toga što pokriva "spor" koridor karakterističan po velikom broju raskrsnica, semafora, kružnih tokova i zagušenja. A džaba ti i fider koji kruži preko Male Krsne pa i S-Bahn koji ide na 15+ minuta sa radikalnom redukcijom van špica, odnosno Vikendom i praznicima, te metro koji pokriva drugi deo grada do kojeg si prešušten na milost i nemilost aktuelnih planova (59+13+M1 ili 56E+M1 ili 42+kičma trans+BV2).
Nego, da se nadovežem na tvoj komentar o pešačenju. Recimo ja neretko pešačim 500m do 55 iako imam gomilu linija u Požekoj, mada moram priznati da stariji sugrađani ne mogu da se penju na 100 stepenika, pa još uz ulicu pod nagibom. Pored toga linija ide retko a nije ni ekspres. Kada nema 51 uđem u 92 pa pešačim od Ade. Opet nije to za svakog. Takođe ne treba zaboraviti ni konfiguraciju terena koji svakako utiče toleranciju pešačenja. Ja nekad presedam s 85 na 65 pešačenjem kroz Blok 37, što stariji ukućani izbegavaju i pored relativno kratke ravne i direktne trase (bez krivudanja). Svakako da to nije baš idealno u svim uslovima, baš poput onih karakterističnih za Vidikovac i okolinu. U takvim uslovima korisnicima mora biti ponuđena frekventna, brza i pouzdana veza sa frekventnom kičmom (bilo da se radi o poprečnoj autobuskoj/trolejbuskoj liniji ili specijalnom prevozu poput uspinjače, kombinacije pokretnih traka, eskalatora i/ili javnih liftova). Vidikovčanima Kneževac i nije baš pristupačan (kruženjem se gubi vreme, popreko nema prevoza, uz to i velik je nagib a trotoari neretko izostavljeni ili preuski, uz parkirane automobile na sve strane što nije baš dobro zamišljeno pešačko okruženje poput onog u Barseloni), a BG:Voz i nije bogzna kakav S-Bahn.
https://www.google.com/maps/@44.7383078 ... a=!3m1!1e3
^^^Ne znaš gde ćeš ni kako ćeš. Levo te teraju sa autobusa na tramvaj pa na metro, pa tek onda gde god i koliko puta hoćeš da presedaš. Sa druge strane desno kružiš ili preko Petlovog Brda ili preko Rakovice antibioticima ili presedanjem, dok pešačenjem moraš da "planinariš". Kako zglob u Prvoboraca? Nikako. Recimo da može 52 trasom Braće Jeremića>Prvoboraca>Kneževačkom do hipotetičkog terminusa Slavka Rodića do nove stanice Kneževac, komplet s eskalatorima/liftovima. Ali onako kako su oni naumili nikako. Primoravaju Vidikovački Venac na B.Brdo, a Kneževačku na Rakovicu ili Kneževac solo 42-kom "malo jačom od kisele vode". Ako zanemarimo 54 koji krući ne postoji nijedna poprečna linija koja spaja Vidikovački Venac i Miljakovac preko Prvoboraca i Oslobođenja jer je južni deo Prvoboraca neuređen, niti postoji veza ispod/iznad pruge. Jadno. Ti sad moraš da "preturaš" infrastrukturu da bi unapredio prevz. Inače Beograd iovako ima očajne poprečne veze posebno u obodnim planskim i neplanskm naseljenima što treba unaprediti paralelno sa unapređenjem koridora (gradnjom metroa).