@azbuki
Pa ja se pitam zašto gradovi koji nemaju novca basnoslovno bacaju novac klasičnim konceptom kad je kompaktni (Londonski) neuporedivo jeftiniji a efekat je apsolutno isti. Jeste, ušteda je ogromna a ugođaj je isti, čak šta više ne smeju da stoje toliko blizu vrata da im ne bi uhvatila zglavu jer počinje da se zakrivljuje karoserije već na 1,5-1,6m kod matorih vozova. Ono što bi obavezno moralo biti primenjeno u Beogradu jeste još snižen klirens da bi se dobilo na visini zakrivljenja karoserije odnosno da su vrata ravna bar do 1,8m što je visina prosečnog čoveka. Ko ide stanicu-dve i stoji do vrata neće mu biti teško da savije malo vrat. Vozovi su toliko mali da niko nikad ne bi pomislio da voz sa 10 vagona može da primi 2400 putnika a da je dužine samo 162,5m. Ono što je zanimljivo to je da se dovodi u pitanje da li bi u opšte bilo potrebno menjati dimenzije u Beogradu iz tog razloga što bi svaki voz imao kapacitet 2400 pa tako i u najgorem špicu ne bi bio ni 70% popunjen a kamoli da neko stoji zalepljen uz vrata. Tako bi komfor bio još veći pa bi više ljudi koristilo metro.
Evo slike 1996 stock sa Jubilee line:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/LU1996ts-interior.jpg
Jedino što mora onaj ko je prilepljen uz vrata da se malo sagne. Ali rekao sam da se to može lako ispraviti spuštanjem klirensa za 30tak cm. Ceo voz je visok od šine 2,87m a kad se oduzme klirens od ukupne visine a to je 2875mm-610mm dobije se 2265mm. Toliko je unutra ali srednji deo. Kad se još oduzme 500mm od nagiba dobije se da je visina ravnog dela vrata 1765mm. Znači ako si okrenut ka napred pošto čovek ima iovako vrat pognut ka napred kad se nasloni on faktički ima čak i veći komfor nego u običnom koji je ravan. Inače baš taj 1995/6 stock nema ni donji deo totalno ravan već je dodatno proširen i prilagođen guranju tako da ti se na srednji deo vrata nasloni dupe a gore potiljak i ne moraš čak ni da stojiš. Zato se i zove kompaktni.
Beograd ima veliku sreću u nesreći baš što sada za vreme krize ima da bira između bacanja para ili pravljenja celog pravog sistema za iste pare samo jedne linije skupe "Ruske" varijante. Ja sam za kompaktni tj Londonski koncept apsolutno. Treba edukovati ljude o tome pa na glasanje. Klasični vozovi bacaju prostor, utrošeni materijal i samim tim i novac, a jedu dodatni novac jer je skuplje održavanje zbog oštrih uglova pa se onda desi kao na našim tramvajima da puca ceo krov po stranama daleko bilo. Ovi kompaktni vozovi su robusniji i jači pa je to i sam London osetio na svojoj koži kad 07.07.2005 kada su eksplodirala 3 voza i 1 autobus. 2 voza su bila na Circle line i to C stock koji su klasični a na Piccadilly liniji je eksplodirao 1973 stock koji je kompaktni. Da li znate šta se desilo? Autobus se rascvetao kao pečurka, klasičnim vozovima je odletelo pola vagona (ali od sledećeg vagona čak ni prozori nisu ni napukli zbog lexana tj nisu od stakla te šrapneli nisu leteli i tako su se spasli mnogi životi).
1973 stock je najbolje prošao jer mu je samo izletelo dvoje vrata (paralelnih, jedna naspram drugih) krovu nije bilo ništa i samo je bio oštećen pod na delu na kome se dogodila sama eksplozija u krugu od 30cm je malo napukao ali nije propao kao u C stocku jer nema gde kad je nizak klirens i udario je u bigie koji je od legure nerđajućeg čelika. Vagon je za nedelju dana vraćen na svoj voz (taman posla da ceo voz strada zbog jednog vagona). Ono što je zanimljivo to je da je sistem samog voza takav da nikad ne može ceo biti defektan kao što je to slučaj sa tramvajima jer ima ATP (Automatic Train Protection) te može i defektan da vozi jer se preostali motori overpoweruju za 5% što nije strašno. Svaka im čast. A ja bi voleo to da vidim ovde...
Evo ga voz u odnosu na visinu čoveka:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Willesden_Green_tube_station_2005-12-10_02.jpg
Na ovoj stanici je niži u odnosu na platformu pa izgleda da je manji ali za 20cm je viši. Sasvim dovoljno. Ti vozovi su faktički tuneli na točkovima. Vrata im mogu biti još šira radi brže razmene putnika i to su tzv. pokretni zidovi. Matori vozovi imaju džep vrata (pocket doors) kao Beovoz a ovi novi imaju klizna spoljna koja su tri puta deblja, zato i jesu pokretni zidovi. Baš su tapravljena za naslanjanje i zato ima posebne šipke lepo se vide pored svakog krila.
Jako su robusni i imaju manje prozore tj niže a čak i vertikalnu noseću gredu između prozora. Ukrućenja su na zavidnom nivou. Sve u svemu jako bezbedno vozilo. To je ono što je jako važno. Vrata se fino otvaraju i zatvaraju, brza su, jaka a ne lupaju. Savrženstvo tehnologije. I da li mi verujete da već imaju 10 godina? Da baš taj sa slike. A znate li zašto nemaju grafite? Pa zato što je jedan pametan čovek naredio da nema stajanja na terminusima da ne bi neko na brzinu uzeo da šara grafite a u depoima imaju ogradu sa bodljikavom žicom visine 4m i na svakih 20m bandere sa kamerama. Možda su ograde i pod naponom. To apsolutno kod nas da se neko ne koti u vagonima kao što se sad koti u depou beo voza, dosta im je bilo i ono ispod gazele. Doveo bi ja sve to u red. Vozovi se sijaju jer ih poliraju voskom i tako smanje potrošnju struje za 5% kao i što ne uništavaju farbu. Dodaje se tokom pranja. Depoi su tako projektovani da ne može da se parkira pre nego što prođe tekući servis i mora da prođe pranje. Kad izlazi isto.