Jao Wille opet nisi skontao
Radi se baš o suprotnom. Vozovi su iste dužine i poenta većeg ubrzanja i usporenja je ta što može proći više vozova <po satu> a fizički isti broj. To znači da ako linija ima 40 vozova (20 u jednom smeru) samo ako bi svaki voz brže postigao servisnu (ili maksimalnu) brzinu između svake stanice onda bi isti broj vozova napravio kraće vreme obrta odnosno isti broj vozova bi za kraće vreme prevezao veći broj ljudi. I dalje sve te ljude vozi isti broj od 40 vozila naravno iste dužine. Ako želiš još veći komfor dodaj još 2 vagona ali ćeš morati da produžiš stanice. Naravno to ovde ne bi bilo skupo jer bi se podzemno uvek ostavilo lufta a nadzemno nije skupo dodati i montažno metalno jer je klirens nizak.
Vozovi bi bili isti, što bi bili kraći? Mogu čak i duži da se ne bi trpali i da bi bio veći komfor za putnike a samim tim i nivo usluge gradskog prevoza i sam kvalitet života u gradu.
Tako npr Londonski 1992 stock ima 8 vagona po 16,25m i to je 130m. Beogradski bi imali 10 vagona odnosno 162,5m dužine i pored toga što bi išli brže kao i pored toga što imaju veći kapacitet jer bi sve to bilo zarad većeg konfora odnosno kvaliteta prevoza. Imali bi niži klirens ali bi bili i malo širi. Oko svih vrata bi bilo jedno sedište manje a u srednjem delu po 2 manje. To bi još nabilo kapacitet na oko 2150 dok Londonski ima 1652. kad se tome doda podatak da je bez vozača pa nema kabinice dobije se još 50 mesta pa je konačna cifra 2200 putnika.
Treba imati u vidu da bi van špica na nekim mestima imali i 0 putnika i zato ako želiš da praviš metro moraš poukidati suvišne tramvaje kao i suvišne autobuse a ostatak prilagoditi mreži metroa. Ako to ne uradiš biće prazan i u špicu. Pritom imaš svo pravo da zatvoriš centar grada i tako primoraš ljude da ga koriste. Onda će sve automatski biti opravdano ali će biti znatno elegantniji način putovanja nego tramvajem, autobusom, trolejbusom ili automobilom.
Zamislite samo koliko autobusa zameni voz sa 2200 ljudi. 20-22 solo autobusa u prevodu cela jedna linija može biti ukinuta. Naravno odnosi se na one sada "najjače" linije kao što su 16, 23, 37, 65, 95, 88... dok bi lokalnih i ekspres linija bilo znatno više sa istim brojem vozila a da pritom ništa ne trpe putnici tj da će manji broj vozila na više linija imati češći interval (ići će češće). Tako će Beograd imati oko 250 autobuskih linija i pored toga što nije ni jedan autobus kupljen, i pored toga što ide još češće, i pored toga što postoji metro.
Zato se moraju promeniti odlike vozila odnosno da ima 2 vrata a ne 3, da su vrata leptir a ne ulazeća, da ima više sedišta. Setite se M.A.N NL202 iz donacije SR Nemačke. Ima prva i druga vrata. Ispred drugih vrata mesto za invalide, kolica, prtljag (nije za guranje) a preko puta gde je kod nas za guranje sve su udvojena sedišta. I tako ceo autobus po 2 sedišta. Oko 25 ljudi može da sedi u špicu ali je to obično oko 20 ili manje. Idu na 5 minuta u prvoj zoni, na 10 u drugoj.
Znači kod nas se gsp boji metroa ko groma prvo što će to biti novo preduzeće a drugo što će ono biti glavno a ne gsp jer je metro kičma gradskog prevoza. A to znači da gsp gubi monopol. I to jednom za svagda. Plus ja bi mu zabranio da vozi po daljim naseljima, to privatnici. Lasta samo međugradska ali i ona bi išla po manjim mestima, za veće gradove i međunarodni prevoz samo brzi vozovi i avioni.
P.s nbumbic, slažem se i ja. Sa stručne tačke gledišta Oslo nema velike gužve na autobuskim trasama a gradski prevoz je posle 2000te osetio nagli pad putnika izgradnjom proširenog tunala autoputa pored centra ali je sve projektovano za taj broj stanovnika tako da ne može da se stvori zastoj izuzev u nepredviđenim okolnistima (hitni radovi na putu, sudar, lančani sudar, vremenski uslovi a ovo poslednje pogotovo zbog klizavice to je sever). Što se Beča tiče priča je slična ali Beograd ima veliku šansu da bude bolji, mnogo bolji ali za mnogo manju cenu nego oni sistemi tamo. To je Londonski model.