[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=775463#p775463:nsbretf4 je napisao(la):
spatiotecte » 16 Sep 2020 02:48 pm[/url]":nsbretf4]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=775451#p775451:nsbretf4 je napisao(la):
solecar » 16 Sep 2020 02:28 pm[/url]":nsbretf4]
spatiotecte":nsbretf4 je napisao(la):
Ali dobro sad 50 godina kasnije imamo situaciju da se sve te udžerice ruše i pretvaraju u gradske blokove tako da će se ti novoformirani blokovi stopiti sa centralnim gradskim tkivom.
Isto tako imamo i situaciju da se osim fizičkog rušenja udžerica i gradnje višespratnica na njihovom mestu, ne radi maltene ništa na infrastrukturi.
Ne bi se baš složio, ima dosta blokova gde kad se sruše prizemljuše pomeri se linija regulacije unazad za nove zgrade kako bi ulica bila šira.
Nije toliko problem u širini ulica nego je problem visine novih zgrada.
U strogom centru su zgrade obično P+4 do P+6, ove nove zgrade sto se prave na obodu centralne zone su P+6 do P+8. Ta 2 sprata više čine da je ulica mračnija I uža iliti onaj fenomen kanjonizacije.
Nije problem ni u visini zgrada nego u površini ili strukturi u odnosu na posmatranu kvadraturu, kao i broju objekata što utiče na stepen izgrađenosti. Visok stepen izgrađenosti nepovoljno utiče na dostupnu saobraćajnu infrastrukturu, samim tim i na kvalitet života.
Imamo P+6+PS u Medaku II i NP+VP+15 u Bloku 61, obe sa 45 stanova. Imamo i NP+VP+12+PS sa 39 stanova i dva lokala, odnosno NP+VP+8+PS sa 38 stanova u bloku 63.
Evo ovde kod mene na Brdu imamo u Zrmanjskoj PG+P+5+PS sa lokalima u prizemlju, većim stanom na povučenom i po dva stana po tipskoj etaži. Dakle skupa 11 stanova i 35 stanara. Zgrada ima lift. Mana ovakvih objekata jeste nedostatak prostora, privatnosti, zelenila, čistog vazduha uz izostanak pogleda posebno u slučaju nižih stanova zbog toga što su ispred zgrade iste visine. Sa jedne strane ulica, sa druge zbijene zgrade.
Banovo Brdo prolazi kroz "vračarizaciju". Ovakav tip objekta nudi novu nekretninu sa garažnim mestom i liftom u sklopu intimne zajednice (mali broj stanova=mali kućni savet=sloga). Kome ništa od gore navedenog nije prioritet, a u mogućnosti je da sebi priušti novu nekretninu može lako naći stan.
Kod vračarizacije nije toliko bitna visina koliko da li objekat zaklanja sunce (zbog nepovučenih viših etaža) ili doprinosi povećanju stepena izgrađenosti. Mogu zgrade biti više, ali odvojene tako da je izgrađena kvadratura manja. Alternativno možemo izgraditi veću kvadraturu ali promeniti strukturu tako da primi manji broj ležajeva, samim tim i stanara, garažnih mesta. Takvi stanovi su skuplji. Problem je u tome što je došlo do simbioze više negativnih faktora kao što su viši stepen motorizacije, viši stepen izgrađenosti, manja površina pojedinačnog stana. Sve se ovo može opisati jednim nazivom - intensifikacija. Ovaj fenomen karakteriše trpanje objekata iste ili veće kvadrature u prethodno slabije izgrađenom okruženju.
Urbanistički zavod pokušava da izmuze što više na istoj površini bez pribegavanja vankuverizmu.
Problem kod vračarizma jeste to što je nemoguće izvući metro liniju kroz svaku ulicu. I da postoji opet će se do njega provlačiti sokacima.
Zašto Tokijo u sporednim ulicama ima jako niske zgrade? Zato što infrastruktura ne može da primi više stanovnika ukoliko je stepen zauzetosti veliki. Drugim rečima mogli bi izgraditi P+7 oko parka ili u otvorenom bloku - ne i popunjavati parcelice rasparčane pre 100 godina, a koje su prethodno zauzimale porodične kuće. Moguće je otkupiti čitave blokove, izvršiti preparcelizaciju i graditi odvojene objekte ali to je naučna fantastika za ovdašnje planere.
U slučaju visokih kula nije isklkjučen otkup vazdušnog prava od okolnih blokova uz gradnju odgovarajuće infrastrukture. Na taj način se mogu izgraditi visoke zgrade u prostoru okruženom manjim objektima.
Konkretno na Vračaru imamo primer solitera u Grčića Milenka čiji kućni saveti nisu veći od sedmospratnica u Vojislava Ilića, ali imaju mnogo više prostora između. Plan povećanja stepena izgrađenosti obuhvatao je gradnju kula istog tipa skroz do ATŠ uz unapređenje saobraćajne infrastrukture. Promena plana dovela je do toga da je nastavljeno gradnjom nižih lamela uz formiranje blokova većeg stepena zauzetosti, i to bez širenja okolnih saobraćajnica. Sada popunjavaju male parcele objektima više spratnosti od porodičnih kuća bez pipanja saobraćajne infrastrukture.