Voditeljka pametnija od Gorana Vesića
Pohvalio bih voditeljku Studia B Sanju Lubardić u emisiji „Zamenik gradonačelnika odgovara na pitanja Beograđana“ za empatiju i razumevanje gradskih tema, po čemu dominira u odnosu na gospodina zamenika gradonačelnika Gorana Vesića.
Poslednju emisiju 13. decembra sam odgledao vrlo pažljivo i hvatao beleške izjava i gospođe Lubardić i gospodina Vesića. Inače, pre toga godinama nisam gledao Studio B. Konkretno, od kako je krenula slepa kampanja za „Beograd na vodi“ na istoj, a zatim čitav sistem projekata zasnovanih na nerazumnim fiks idejama.
Već na samom početku emisije, pominju se novi polasci prigradskih vozova za Lazarevac i Barajevo. Kao neko ko ipak živi u gradu i razume kako grad živi i funkcioniše, voditeljka je pitala zašto nema večernjih polazaka. Na to se gospodin Vesić pravio lud.
Kao neko ko je u saobraćajnoj struci, i poznavalac stanja i tehničkih mogućnosti železnice, daću odgovor gospođi Lubardić. Nadam se da će nekako doći do nje. Kako bi se dodvorila MMF-u, Vlada Srbije je odlučila da u nekom državnom sistemu koji smatra najbeznačajnijim izuzetno smanji broj zaposlenih. Odabrali su Železnice Srbije, koje „reformisali“ i ukupan broj železničara smanjili znatno ispod tehnološkog minimuma. Tako u sistemu BG:VOZ većina kompozicija je angažovano po svega četiri do šest sati dnevno.
Sledeće pitanje gde je voditeljka pokazala veće znanje od Zamenika gradonačelnika, jeste priča koja se pokrenula oko nedovoljno autobusa na liniji 303. Zamenik gradonačelnika je skrenuo temu na opšte povećanje broja automobila na ulicama, koje ulična mreža ne može da primi. Onaj ko nije koristio prigradske linije sa proređenim redom vožnje, niti barem ima pojma kako žive ljudi koji zavise od takvih linija ne zna da se u tim slučajevima većina korisnika orijentiše na tačno određene polaske. Ako taj polazak zakasni 10 ili 15 minuta, većina korisnika će koristiti taj isti polazak, a građani su zapazili da do preopterećenja dolazi upravo na liniji 303. Voditeljka se pokazala umnijom od gospodina Vesića kada je pomenula mere za ograničenje pristupa automobilima poput „par-nepar“ i naplate ulaska u centar grada.
Sam Vesić je izjavio kako on to neće nikada uraditi dok se ne izgradi metro. A sam metro je najavio tek za 7-8 godina. Vesić je ipak pomenuo bar jednu meru efikasnijeg kretanja kroz grad, a to je uvođenje žutih traka u 10 ulica. Dok slušaoci očekuju konkretno, on obilazi. Voditeljka je ipak uspela da „iščupa“ naziv bar jedne ulice gde će se uvesti žute trake, a to je Omladinskih brigada.
Ovde završavamo sa onim što je voditeljka zapazila. A sada bih dodao neke stvari koje sam ja zapazio. Prvo, Vesić pominje zabranu dostave preko dana. To ne primenjuje ni Amsterdam. Sa mnogo većim problemom uskih ulica i daleko više turista nego Beograd. Konkretno, dostava je ograničena do 11 ujutru. Uz to dostavna vozila imaju posebne dozvole sa kojima im je dozvoljeno da vozila zaustavljaju na pešačkim površinama, ili da koriste četiri migavca u jednoj od saobraćajnih traka.
Pominje dalje gospodin Vesić lov na vozila koja se zaustavljaju sa četiri migavca. Tada pominje vozila sa četiri migavca u žutim trakama u Bulevaru kralja Aleksandra zbog kojih autobus ne može da prođe. Oni koji su ikada živeli u Beogradu i iole ga poznaju, primetiće da Bulevar kralja Aleksandra nema žute trake već tramvajske baštice.
Kasnije gospodin Vesić pominje „Beograd je jedini dvomilionski grad u Evropi koji kao osnovni sistem ima autobuski“. Dalje, pominje kako „moramo imati šinski sistem, a to su metro, laka železnica i tramvaji“. Ranije je u toku iste emisije BG:VOZ nazivao „lakom železnicom“. Sve bi to bilo jasno i zdravo, da upravo nije u pitanju neko ko je upravo na početku trenutnog mandata ukinuo izuzetno važan deo šinskog prevoza u centru. A to je Železnička stanica Beograd sa prilaznim kolosecima, a koja je oduvek bila predviđena kao jedan od centara sistema prigradskih železnica, dovodeći ljude direktno tamo gde treba, u centar grada.
Teško je izabrati najvažnije, mogao bih da napišem još jedan ovakav članak. Ako je voditeljka Lubardić zainteresovana za ozbiljnije sagovornike o pomenutim temama, otvoren sam za saradnju. A nisam jedini među onima koji bi mnogo toga konstruktivnog mogli da iznesu, a sa ciljem pronalaženja kvalitetnijih rešenja za funkcionisanje grada.