Šta je novo?

Metro

"LRT+" je polu-rešenje isto tako kao i (hvala Bogu) odbačeni Inecov LRT. Nešto što će trenutno možda rešiti probleme ali već za 10 godina postati i samo problem.

Jedino pravi (teški) metro, 100% ukopan u zemlju prema Jovinovom planu će doneti Beogradu trajno rešenje gradskog saobraćaja, onako kako je to već rešeno u svim sličnim gradovima Evrope (npr. Berlin, Budimpešta). Koliko god da košta, i koliko god vremena da se gradi - isplatiće svaki uloženi dinar i vreme.

Lično ne bih imao ništa protiv i da ja nikad u njega za svog života ne sednem, ali da moja deca i unuci nikad ne saznaju šta su saobraćajni problemi nalik današnjim, zahvaljujući izgrađenom valjanom metrou.
 
Postoji izvesna slicnost izmedju LRT-a i Kosova.

Svi mantraju kako Beogradu treba metro, podjednakim intenzitetom kao u slucaju da je Kosovo srce Srbije.

A nit' se u Beogradu nazire metro, nit je Kosovo nokat, a kamoli srce Srbije.

Cak su i razlozi sokantno slicni:

a) zato sto smo generalno nesposobno drustvo na celu sa nesposobnom, ne samo politickom, vec i privrednom, kulturnom i intelektualnom elitom

b) zato sto nemamo para, sto je u velikoj meri povezano sa ovim prvim

c) zato sto nas niko ne *** ni dva posto, sto je opet u velikoj meri povezano sa prve dve stavke

Toliko od mene, za sada ;)
 
@Homer Jay

Mislio sam da neću morati ovde na Metro forumu da reagujem na političke teme,imaš pravo na svoje mišljenje ,ali ne i da vređaš Srpski narod i upoređuješ građevinski objekat sa Srpskom teritorijom i Narodom koji još uvek pati , krvari i bori se za opstanak,sa takvim stavom tebi je i ideja o izgradnji Metroa u Beogradu mrska ,ne znam da li pripadaš ovom narodu,ali svoje lično nezadovoljstvo bilo čime na ovom svetu nemoj da pokrivaš mržnjom.Da ponovim i vratim se na temu posle svega doživljenog i preživljenog Beograđani su ZASLUŽILI METRO!
 
Ajd samo ne pomnjite politiku,to obozavam kod ovog foruma,sto su svi apoliticni,nastavite tako :kk:
 
Vračar":20xdcu7d je napisao(la):
"LRT+" je polu-rešenje isto tako kao i (hvala Bogu) odbačeni Inecov LRT. Nešto što će trenutno možda rešiti probleme ali već za 10 godina postati i samo problem.

Jedino pravi (teški) metro, 100% ukopan u zemlju prema Jovinovom planu će doneti Beogradu trajno rešenje gradskog saobraćaja, onako kako je to već rešeno u svim sličnim gradovima Evrope (npr. Berlin, Budimpešta). Koliko god da košta, i koliko god vremena da se gradi - isplatiće svaki uloženi dinar i vreme.

Lično ne bih imao ništa protiv i da ja nikad u njega za svog života ne sednem, ali da moja deca i unuci nikad ne saznaju šta su saobraćajni problemi nalik današnjim, zahvaljujući izgrađenom valjanom metrou.
Eh sad. Budimpešta ima pouzdan teški metro, sa dobrim linijama, ima odličnu i veliku tramvajsku mrežu (prilično nezavisnu), ima odličnu obilaznicu (M0), ima ringove, sve ono što će BG dobiti (ko zna kad), a opet gužve na ulicama Budimpešte su nenormalno veće od naših.
 
Često odem tamo poslovno (naravno autom), i uvek su gužve neverovatne. Naročito u Budimu, tamo budeš zaglavljen po pola sata na parčetu od 100m, i to je sasvim uobičajeno. Oni špicevi od 16-19h su tek zli. Haos.
 
Molim sve da procitaju moj post i da mi kazu gde se u njemu nazire mrznja i vredjanje srpskog naroda!?

Glavna poenta, koju 2012 ocigledno ne konta, je zivot u iluziji!!! Zato se i toliko nervira. A mogao bi malo i da drzi jezik za zubima, narocito ako nije u potpunosti upoznat sa okolnostima i stavovima onoga kome se obraca. E sad, kad je iziveo svoj srbski momenat, mozemo da se vratimo na temu.

a) nesposobno drustvo na celu sa nesposobnom, ne samo politickom, vec i privrednom, kulturnom i intelektualnom elitom

- Srbija je, da se ne lazemo, partijska drzava. Partije su ovde sve - mama, tata, Bog, hanitelj, gazda, privrednik, ucitelj, pop - sve! Civilnog drustva kao nadziraca politicke elite, gotovo i da nema. Univerziteti su nadobudne elitisticke institucije, duboko politicki kompromitovane, cije osoblje je uglavnom sastavljeno od salonskih intelektualaca kojima je najveci domet caskanje o drustveno-politickoj situaciji na prijemima uz casu viskija. Ekonomija je slaba i siromasna, ekonomsku elitu cini desetak ljudi - koji opet finansiraju partije, koji opet imaju najvecu izvrsnu moc u drzavi, cime je, kroz finansijski uticaj, naravno politicka moc indirektno u rukama tajkuna. U takvoj situaciji imamo uzasno stanje u medijima, koji su pritisnuti s jedne strane svemocnom partijskom drzavom, a s druge strane tajkunima, tako da e prostor za slobodno delovanje uzasno tesan. Uz sve to logicno sledi uspavan, nezainteresovan i letargican narod. Koji se hrani iluzijama koje im kroz medije na kasicicu daju politicka, kulturna i ekonomska elita.

b) nemamo para

- I to je cinjenica. Dovoljno je da svako od nas pogleda u svoj novcanik. Ne znam da li ste svesni cinjenice da jedan covek u Srbiji radi za cetiri osobe (na jednog zaposlenog idu cetiri izdrzavana). Drzava je skupa, prakticno je rupa bez dna. Veliki deo ekonomije se odvija u sivoj sferi, cime drzava gubi znacajne prihode.

c) niko nas ne sljivi dva posto

- Zahvaljajuci indoktrinaciji koja se sprovodi mahom kroz obrazovni sistem, prosean gradjanin Srbije posmatra planetu kao Srbijacentricnu, te sve stvari globalno imaju veze s njom. A zapravo spoljnopoliticki polozaj Srbije je mizeran i znacaj i tezina koja ova drava ovakva kakva je danas ima su na veoma niskim granama.



E sad, aj' da ubacimo famozni METRO u date okolnosti.

- Beogradu se prica o metrou prodaje decenijama. Samo u poslednjih sest godina mislim da je svake godine najavljivana gradnja istog (od 2003. znam sigurno).

- Poslednih godinu dana je prica o metrou intenzivirana, ali svako fura svoju pricu - mi ne znamo kakav metro bi Beograd trebalo da dobije, mi ne znamo kako ce taj metro biti finansiran, mi nista ne znamo, sem da je to infrastrukturni prioritet grada i drzave i da ce se sigurno graditi - dakle u javnosti se samo jednom nedeljno ponavlja prica o gradnji metroa, a za sve one bitne stvari uporno ostajemo uskraceni - time u svesti gradjana ostaje samo jedna te ista 1000x ponovljena recenica - Beograd dobija metro

- Cela prica se podmazuje raznoraznim bratskim kreditima, po nikada povoljnijim uslovima, prakticno za dzabe - od Kine, Rusije, Sri Lanke, Papua Nove Gvinije.... Tu je naravno i neizbezni EBRD. Tako da para ima, nema frke - Beograd dobija metro.


Kada cu ja verovati da Beograd dobija metro:

- kada budemo imali projekat koji ce jasno da precizira trasu metroa (da ne bude, mozda nadzemno, a mozda i podzemno i mozda ce da predje savu na novom mostu, a mozda cemod a dodamo neku konstrukciju uz Brankov, i mozda ce da ide Bulevarom Zorana Djindjica, a mozda Bulevarom Mihaila Pupina.....)

- kada budemo imali jasnu finansijsku konstrukciju (krediti, koncesija, javno-privatno partnerstvo, finansiranje iz budzeta - koliko tacno kosta jedna linij, da ne bude zabune je li cena za jednu lili dve itd)

- kada budu raspisivani tenderi za projektante, za izvodjace radova, nabavku vozila sve sto sledi

Do tada - nista! Za mene je metro, do tada, samo jos jedna politicka sarena laza koju eto mi treba da progutamo kao iluziju nekakvog bogznakakvog progresa.
 
Jedino što ja mogu da zaključim iz prepucavanja HomerJay-a i 2012 je da 2012 misli da Beograđani zaslužuju metro, a Srbi ne zaslužuju Kokosovo. :D

I ono što sam hteo da napišem ranije, ali sam morao da odem. Ljudi, morate shvatiti da je urbanizam jedna vrlo politička stvar. Nema tu nikakve "struke". Ne postoji objektivno stručno mišljenje ni za jedan problem sa izgradnjom grada, svi oni su usko povezani sa političkom vizijom grada - npr. da li će to biti grad kola ili grad pešaka, zelenila ili betona, investicija ili parkova. Pogledajte samo kroz istoriju, najveće razlike između društvenih sistema se upravo vide u urbanizmu - od kastnih krajeva gradova u Indiji, preko zbijenih japanskih stanova, ogromnih američkih autoputeva i molova gde dominiraju kola i konzumacija, do npr. fašističke i nacističke arhitekture u Italiji ili Nemačkoj, boljševičkoj u Rusiji. Sve su to isključivo političke odluke.
Pa samo pogledajte fakin Beograd i Srbiju, da li će se graditi železnica u Srbiji nije bilo pitanje nikakve "struke" već obično političko pitanje, "da li hoćemo da nam se austrijski špijuni voze železnicom i vide šta sve ima u Srbiji?", to je bilo pitanje u našem Parlamentu u XIX veku.
 
@HomerJay

KOSOVO JE SRBIJA ma koliko ti to mučno bilo, !Ne neću ti popustiti kad već provociraš i vređaš( ko zna odakle),upoređivati građevinski objekat sa Srpskom teritorijom i Narodom koji pati ,bori se za opstanak i krvari,sa takvim stavom i tebi je mrska ideja o izgradnji i razvoja Beograda,koji je svetionik svih Srba ma gde god živeli!A to što čak i ovu temu koriste da bi lansirali političku propagandu za nezavisno Kosovo ,jako je prozirno i ne nemoj da to prikrivaš ,zaista moram da se obratim moderatoru da ako misli da zadrži dosadašnji odličan nivo komunikacije na Metro forumu ne dozvoli političku raspravu na bilo koju političku temu,izgleda da se nekima ne sviđa dosadašnji pozitivan tok rasprave o Metrou pa bi da ga zaključaju!
 
Vratimo se temi a ne raspravi o kosovu i sl politickim temama ;)
 
GOJE":kd6x9vz2 je napisao(la):
Eh sad. Budimpešta ima pouzdan teški metro, sa dobrim linijama, ima odličnu i veliku tramvajsku mrežu (prilično nezavisnu), ima odličnu obilaznicu (M0), ima ringove, sve ono što će BG dobiti (ko zna kad), a opet gužve na ulicama Budimpešte su nenormalno veće od naših.
Za sve pobrojano se slažem (metro, tramvaji, ringovi), ali se ne bih složio da Budimpešta ima odličnu obilaznicu (M0). Ono na sve drugo liči osim na odličnu obilazanicu. Prilično loše urađeno, preusko (2+2) za grad takvog saobraćajnog kapaciteta i postavljeno na veoma lošem mestu, osim toga još uvek nije završeno. Taj deo koji mi najčešće prolazimo na putu za Beč (od M5 do M1) je kao kada bi mi obilaznicu gradili ulicom koja kreće od Medakovića, pa preko Braće Jerkovića, Trošarine, Banjice, Rakovice, Ceraka ide do Banovog brda.

Mnogo bolje bi im bilo da taj deo M0 ostave kao još jedan unutrašnji ring, a da novu i svaremeniju obilaznicu izgrade znatno južnije van svih oboda grada, i time odvedu što dalje od grada tranzit koji ide sa juga kontinenta na zapad.

Što se tiče saobraćajnih gužvi u gradu, i sam sam upao u nekoliko ali su one rezultat enormnog broja automobila koje su Mađari očigledno nabavljali putem povoljnih kredita. Tu je i nezavršena obilaznica, još uvek je to daleko od onoga što imaju Berlin ili Minhen.

Ipak, to ne umanjuje sposobnost brzog kretanja kroz grad, i zahvaljujući metrou ste u mogućnosti da se za 20-tak min. iz npr. Budima prevezete u Novu Peštu, dva suprotna kraja grada, što je u Beogradu još uvek misaona imenica (osim u par slučajeva Beovozom).
 
@Vračar,

dobro,možda sam preterao sa epitetom "odlična", ali obilaznica je non-stop krcata, i odvlači veliki deo saobraćaja iz grada. U samom gradu i po periferiji praktično nema tranzitnog saobraćaja, i obilaznica je tu svoju svrhu ispunila. Sa druge strane ne slažem se sa poređenjem "medak, b. brdo", jer M0 pokriva nenaseljena područja, koja su prepuna logističkih sadržaja. Verovatno bi jedna punoprofilna obilaznica južnije bila korisna, ali mislim da ne bi doprinela ni 1% smanjenju gužvi u samom gradu.
 
attekinto.gif
magyarazat.gif

Da li neko zna šta se dešava sa M4 u Budimpešti ,da li je otvaranje ove godine,izuzetno je lep projekat ,stanice posebno ;)
Bilo bi lepo kada bi imali ovakav dijagram za Bulevar
 
Ovo bi super bilo za periferiju Bg-a gde su industrijske zone, velike robne kuce kao one za drvo i vrata i tako nesta (kao home depot ili praktiker) i ona predgradja i sela ispred bg-a, surcin itd.
 
I tu mi izgleda ruzno (a relativno je cisto), kako bi tek tako nesto izgledalo u Beogradu...

ACR":1tj59wjq je napisao(la):
Treba onda pošteno da otkriju detalje tog "LRT+" plana i da objave koliko je to para za koliko kilometara linija,
pa onda na osnovu toga da u javnoj raspravi (ograničenog trajanja) donesemo informisanu odluku.

Za mene je jedna stvar je ako neko pretpostavlja teški metro LRT+-u zbog tehničkih stvari, a druga je ako je taj razlog pešačka zona u Bulevaru Zorana Đinđića. I bolje je da ceo grad bude povezan potrebnim brojem LRT+ linija, nego da imamo jednu skupo plaćenu od NBG-a do Konjarnika koja neće rešiti apsolutno ništa.
Sto se tice LRTa. Mi vec imamo tramvaj. Tramvajska mreza vec dovoljno dobro pokriva grad. "LRT+" zvuci kao nesto sto ce se uraditi tako da nece biti resenje - ni sad, a kamoli za 20 godina - ali da ce biti prepreka da se u nekom trenutku napravi pravi metro. Ako bas nemamo para za metro, bolje je minimalnim investicijama unaprediti postojecu tramvajsku mrezu nego bacati 500 miliona na neki LRT koji ce se posle pokazati kao neadekvatan i kao brana daljeg razvoja javnog prevoza u Beogradu. Rekonstrukcija sina, kupovina novih tramvaja, denivelacija i fizicko odvajanje od ostatka saobracaja gde je moguce (mislim npr, na prebacivanje sina na sred ulice u Bulevaru, i slicno) - i to sve u celom gradu gde postoji tramvaj - ce sigurno mnogo manje kostati od jedne "LRT+" linije, a imace ubedjen sam slican efekat.

Ako ima para da se kopaju nekakvi tuneli, ali ne mnogo, neka se uradi "premetro" projekat - neka se uradi projekat za pravi metro, pa onda da to ide postepeno - npr. prvo da bude linija tramvaja Ustanicka - NBG koja ce ici u tunelu od recmo Vuka pa do obale - ali neka se te stanice prave po metro standardu (da bude mesta za siroki kolosek, da rastojanje i kapacitet stanica bude kao za metro), pa onda, jednog dana, kada budemo ukopali 60-70% te tramvajske linije, pretvoricemo je u metro liniju M1 i ukopati 100%. Pa ce posle nje doci i druge linije, na slican nacin.
 
@hazard

Ima i LRT-ova raznih, od običnih tramvaja koji staju na semafor (Dablin, manji nemački gradovi), do rešenja koja gotovo pariraju pravom teškom metrou (Kopenhagen, Torino, Istanbul) Ne treba unapred suditi, dok ne otkriju sve detalje tog plana. Izlišno je da dodam da moja podrška važi samo u slučaju ove druge varijante.

Premetro nije loša ideja, ali će tu biti izvesnih bačenih resursa (šine, infrasturktura za pantograf, itd.) Ipak je to pogodnije za gradove kojima neće trebati pun metro još neko vreme, a za Beograd znamo da je potreban pun metro praktično odmah.
 
@hazard

LRT sistem koji prvobitno predložen Ineco studija,je odbačen da su hteli da nastave sa tim projektom već bi se radio,Kombinovani Metro je poslednje što je pominjano i to je ono što je najrealističnije tuneli u široj zoni grada ,pa po površini kako su izjavili iz direkcije za saobraćaj,sve u svemu to će biti nešto kao u Beču,dole pa gore samo što od konfiguracija tla Beograda takvim sistemom patićemo od morske bolesti....nemoj samo prametro (premetro) ako budu bušili pa nalete na mamuta.....:lol:
 
Ćao narode :)

Ja mislim da cela ova priča oko beogradskog metroa poprima nivo rasprave baba Rade i baba Nade oko toga zasto cene plavog patlidžana i ljute papričice opet nisu spale na zelenjaku...

To je uvod, nego da se mi vratimo na pricu o metrou.

Ono što je postalo u poslednje vreme vidljivo golim okom i savladivo zdravim razumom to je znanje i upućenost nadležnih organa (i pojedinaca), bolje rečeno neznanje osnovnih fakta vrsta podsistema koji zajedno čine jedan veliki hipersistem koji mi zovemo "gradskim prevozom". Ta neupućenost je nas Beograđane skupo koštala svih ovih teških godina i dovela nas u ovo sada alarmantno i bezizlazno stanje infrastrukture sistema javnog gradskog prevoza naseg vlastitog voljenog grada Beograda. Sada se postavlja pitanje da li je iko spreman da kaže stop svemu tome? Situacija je daleko složenija nego što se u javnosti misli te se njenoj trenutnoj složenosti ne pridaje ama nikakav značaj a samim tim ni ozbiljnost i želja (ne lažna politička predizborna "želja" koju svi mi nazivamo predizbornim obećanjima) da se ceo problem adekvatno, konstruktivno i kranje stručno i ljudski sagleda iz svih mogućih (i nekome nemogućih) uglova.

Ono što je zanimljivo to je da više nije ni potrebno direktno ulaganje u stručnost jer je stručnost već uradila svoje te imamo sve na tacni (brdo poznatih i nepoznatih projekata je urađeno), a sada je na nadležnima da uključe malo vijuge i podstaknu čistu logiku spašavanja žive glave (u ovom slučaju kolektivne žive glave zvane Beograd).

Ja bi prvo sagledao aspekte trenutne ekonomske situacije grada i zemlje pa bi na osnovu tih nalaza vrsio prepravke na postojećim projektima onako da svi budu zadovoljni a to znači ko drugi da bude direktno uključen u ceo projekat nego sami građani. Što se ekonomske vrednosti projekta tiče cena može drastično spasti samo ako se razmisli i ako se povuku dobri potezi. Kod metroa to znači graditi ne klasične deep level tunele već deep level tube. Ta dva pojma su daleko od istog, razlika u ceni je poprilična, a da ne spominjem dinamiku gradnje koja je kod drugog mnogo brža. Ako se ne varam jedini grad koji je primenio takav sistem je London. Šta primetite odmah kad pogledate neku sliku "tjuba"? Odmah se vidi oblik samih vozila koja su oblika samog tunela. Tunel se i zove cev jer ima najmanji mogući obim za voz velikog kapaciteta a to je ~3m po smeru/cevi. Sam voz je kažem tog oblika pa ubija nekoliko muva jednim udarcem a to sigurno nisu samo dve!

Savetujem i našem gradonačelniku da otkuca na Google-u London Underground Rolling Stock i da posebno obrati pažnju na cifre dimenzija. Na primer te cifre za 1992 tube stock izgledaju ovako: dužina vagona-16,25m; širina-2,62m; visina-2,87m. Neka obrati pažnju na te dimenzije koje su znatno manje nego u ostalim gradovima a onda neka pogleda kapacitet koji je oko 1500 putnika i sve će mu biti jasno. Ljudi su maksimalno izvukli produktivnost na minimalnom mogućem prostoru. To je za svaku pohvalu. Kada se tome dodaju dimenzije vrata.... mi bi rekli Englesku rec "wow". Ali na našu veliku žalost sve to nije za reč wow već za reč poštovanje ljudi koji su se trudili da dovedu sistem do maksimuma nivoa iskorišćenja a da pritom maksimalno smanje nivo troškova. Da ne spominjem ATO (Automatic Train Operation) i ATP (Automatic Train Protection) koji su tu samo da paralelno povećaju produktivnost, pouzdanost i sigurnost. Ako se uzme u obzir novi Siemensov sistem za automatizaciju ili onaj francuski, oba mogu da se integrišu u vozove tog tipa, nije problem, samo je volja u pitanju.

Dakle, iz gore navedenog proizilazi da nama ne preostaje ništa drugo nego da se prvo sredimo sami sa sobom i da podignemo nivo svesti, nivo kolektivne svesti, nivo samosvesti. Sve proizilazi iz nas samih. Kada razgraničimo neke stvari sami sa sobom onda ćemo vrlo lako rešiti gore pomenuti problem Beogradskog javnog prevoza koji guši celu Srbiju i počinje da je vuče u sunovrat sa sobom. Da pitam ja gospodina Mrkonjića da li on to zaista želi ili da počne da vrši preko potreban pritisak na sebi potčinjene da bi izdejstvovao pusta obećanja i sproveo ih u delo. Potpuno isto pitanje važi za ceo kolektiv nadležnih ljudi za infrastrukturne projekte od državnog značaja.

Moj predlog je prva faza za Beogradsku "Central Line" tj. crvenu je da se u centru radi deep level tube (uski tunelčići kao u Londonu) a do Ustaničke cut and cover. Na Novom Beogradu ne dolazi u obzir nadzemno jer će se posle bacati pare za prebacivanje pod zemlju a za te pare se moze modernizovati vozni park i produžiti linija ka predgrađima tj krenuti u realizaciju druge faze, bio bi manji pritisak na gradski budžet. Na Novom Beogradu isto cut 'n cover dok u Zemunu može deep level tube malo parče. sve do Galenike, Radioindustrije cut and cover a duga faza preuzimanje trase sadašnjeg beovoza i pravljenje hipermreže kao što je to u Londonu. U prevodu cela prva gradska zona podzemno korišćenjem dve metode gradnje tunela a u drugoj zoni nadzemno možda čak na samoj površini u nivou sa nadvožnjcima za drumski prevoz i ostale podsisteme, tako bi cena bila što je moguće niža i gradski budžet bi to mogao da izdrži.

Spomenuo sam samo jednu liniju a Beograd iziskuje sigurno više od 3. Ima tu još mnooogo diskusije. Još što ide u prilog crv/kuća/hleb vozovima je to što imaju veoma plitak donji postroj pa su i stanice verovali ili ne neuporedivo jeftinije. Stanice mogu biti samo neznatno šire od samog tunela a to beogradu mnogo olakšava gradnju iz razloga što bi se na taj način minimalizovalo premeštanje stare podzemne infrastrukture (struja, kablovi za telefon, kanlizacija, kolektori) a da ne spominjem za podzemne vode. sve bi se to izbeglo manjom zapreminom i gabaritima a da opet ima volumen prevoza putnika.

Izvinjavam se za ovoliku gnjavažu ali morao sam da napišem pošto mi je mnogo mučno da gledam da se ljudi na forumu džabe raspravljaju i kvare odnose među sobom zbog nekih tamo totalno levih ljudi koji ne pokazuju veliku zainteresovanost za to. Ono što toplo preporučujem to je da se ljudi sa ovog i još nekih sajtova udruže i pokrenu neki konkretan potez u rešavanju ovog problema da bi ovaj grad iščupali iz bunara recesije. Samo Treba biti pametan i dogovoriti se na pravi način a pravim ljudima u pravo vreme i na pravom mestu. Mnogo toga se radi baš suprotno i to je ono što mi smeta i što stvara opšti haos u celom društvu.

Kao što rekoh možemo imati pravi metro za cenu promašenog LRT-a ili LRT+ :cool:
 
Hvala ThinkAgain, veoma interesantno! Imas li neke linkove o cenama, nacinu izgradnje, tehnoloskim karakteristikama, itd itd?
 
Ima brdo linkova sa mnoštvom zanimljivih informacija. Čak su japanci napravili trostruku "krticu" (TBM) što znači da za tube više nije potrebno dva različita tunela za svaki smer ponaosob već samo jedan u obliku dvogleda (jedan razvučen umesto 2 odvojena) to bi samo ubrzalo gradnju a smanjilo troškove. Zato i kažem "think again". Razmisli nekoliko puta dok se ne odlučiš za najbolju ideju ;)

prizvođač Herrenknecht, na linku postoji šema veličina određenih mašina po potrebi:

http://www.herrenknecht.com/products/tunnel-boring-machines.html

Savremene mašine koje proizvode Hitachi i Kawasaki HI (Heavy Industries, da neko ne pobrka sa motorima) rade dnevnom brzinom od 50-100m u zavisnosti od uslova tla. Sve treba uzeti u obzir pa tek tada objaviti kada će se prva linija otvoriti. Ako postoji želja a paralelno sa njom i mogućnosti onda bi se mogle graditi dve ili više linija istovremeno samo je potrebno uključiti više podizvođača u posao. To se zove određivanje dinamike radova u skladu sa mogućnostima. Ako bi se odlučili za potez Londona onda bi Beograd dobio 2 linije za cenu jedne i to 2,5 puta pre nego jedna obična. Ovo je samo okvirno, stručni proračuni kompjuterizacijom mogu da se izvrše začuđujuće brzo "nowdays" :cool:

Optimista sam jer makar mi možemo da se uključimo u sve ovo te da se izvrše detaljnije analize i da se sagleda stvarna situacija. Ako bi podaci bili takvi da je stvarno cena ovakvog specijalno prilagođenog tipa tunela niža u odnosu na konvencionalni, to bi značilo da Beograd može punom parom glavom gore da ide u napred sa konačnom realizacijom celog pojekta. Ako se izdejstvuje raznim kreditima, bespovratnim kreditima, donacijama i čime sve još beograd bi stvarno mogao da dobije kompletan pravi pravcati sistem za bar 4 godine od sada ma koliko to idiotski zvučalo sa moje strane. Samo ako se temeljno pristupi problemu doćiće se do rešenja i realizovaće se brzo.

Ako nastavimo kao do sada sa prenemaganjima onda nećemo ništa uraditi i ne, nećemo ostati na nuli već ćemo otići u minus što je još gore. Ako bi izgradili već jednom taj Beogradski metro onda bi grad mnogo lakše disao. Gužve bi na ulicama i dalje bile nesnosne ali samo zato što jedan broj ljudi to želi. Mi koji bi koristili brzi prevoz ne bi razmišljali o tome a centar grada bi bio bez automobila i podstaklo bi turizam drastično a tako bi grad razvijao mrežu sve dalje i dalje bez velikih udara na budžet, jednim delom bi otplaćivao dugove.

Da napomenem da kako se koja linija metroa bude otvarala, tako bi se menjao i kompletan sistem linija oko nje. Najveći udar bi pretrpeo tramvajski sistem jer bi od svih linija ostala samo "dvojka". Sve ostale bi bile premeštene a to gradski oci i više nego dobro znaju i zato se boje metroa jer će ceo projekat tramvajsko-automobilskog grada pasti u vodu i sve što sada rekonstruišu će biti bačene pare. A njima preti robija. To je neracionalno planiranje u budućnost. Ja se žestoko zalažem za visoke zgrade jer bi uspomoć njih mogli da budemo i prvi grad na svetu sa vazdušnim gradskim prevozom.

Neka mi Srbi ne zaboravimo da je Beograd jako skup grad i da iziskuje neverovatna ulaganja u sebe zbog samog mesta na kome se nalazi. imaš dve velike reke, brda, planine, podzemne vode, lesni plato, pa čak i nivo zemljišta ispod nivoa Dunava. To iziskuje mostove, tunele, svu prateću infrastrukturu. Centar grada nam je na periferiji i ako za to nema razloga ali jeste u periferiji što nam fali cela Pešta na levoj obali Dunava. Gradimo toranj ponovo nadajući se da će privući turiste više nego u prošlosti ali džaba kad nisi napravio način da dovedeš ljude do njega na način dostojan čoveka svetskih shvatanja 21. veka. gde je metropolitan line do avale? Pa da i šta će nam kad su Jajinci i Torlak obična sela puna bespravno podignutih i nedovršenih kuća.

Malo sam se udaljio od teme metroa ali itekako ima veze sa metroom jer ima direktne veze sa razvojem grada.
 
@ThinkAgain

Veoma kompleksno razmišljanje,dotako si dosta tema zaista se dobrim delom slažem ali,mislim da Beograd ako se odluči za opciju kako je do sada jedino zvanično rečeno ,potpuno nezavisnog,visokokapacitivnog lakog šinskog sistema po čijoj studiji videćemo konsultovao uglavnom sa zemljama koje tradicionalno,tehnološki su imale i imaju uticaja kao Rusija,Nemačka,Francuska ,znamo da je London dosta davno počeo sa gradnjom Metro sistema po cut and cover metodi koja je tada jedino i primenjivana,ali usled razvoja takvih sistema u svetu ipak su se neki drugi sistemi još više unapredili poput Moskve ,Pariza itd a da ne govorimo o najnovijoj tehnologji linearnog Metroa ,ono što hoću da kažem imamo mi koga da pitamo za tehnologiju i gradnju ali je kod nas njaveći problem bila politička odluka o gradnji Metroa,a zašto je to politička odluka?Pa zato što Đilas ili bilo koji drugi gradonačelnik mora da prevesla nekoliko najmoćnijih lobija ,kao što je energetski da se grad ne vozi na naftu,na Ikarbusove autobuse itd.Za ovo oko tunela se slažem,plitki i duboki to će diktirati konfiguracija tla upravo sam večeras pričao sa mojim rođakom koji je bio jedan od glavnih inžinjera Trudbenika i Energoprojekta prilkom gradnje Vuka i tunela(o da imamo i mi u Srbiji iskustva) to ni tada nije bio veliki problem naišli su tj(krtica)na mulj ispod groblja pre Vuka gde je krtica skoro propala ali je i to uspešno rešeno ,pitao sam gde možemo da očekujemo najveće probleme,rekao mi je baš u centru,Terazije,Trg,Slavija ispod koje je jezero kada su zidali Narodnu banku ispod koje su još četri nivoa do dubine 20 metara naišli su na vodu i mulj pa su primenili tehniku brane itd.ali sve to sa dašnjom tehnologijom se uspešno rešava,pitao sam ga za Nbg koji nas posebno okupira rekao je da je tamo najbolje da Metro ide u tunelu zbog urbanizma i da pesak nije problem kako se misli naprotiv on smatra da je spuštanje sa obala u tunel kompleksna stvar ali ako su to uradili ispod Dunava u Budimpešti Sava je manji problem,takođe u samom Bulevaru K.A ne očekuje probleme zato što su na tom potezu radili nekoliko zgrada i da je tlo relativno stabilno,Požeška je najlakša za bušenje zbog krečnjačke stene itd sve u svemu kaže i danas Energoprojekt bi mogao da bude partner ili podizvođač Rusima ka i CIP koji možda sada radi doradu projekta iz 76 ili pak novi,ali taj koji ga gradi dovozi svoju tehnologiju i ljude a to onda isključije druge studije....
 
Vrh