...hajde da probamo ovako. Nisam ekonomista po struci, pa će me neko ispraviti ako grubo grešim, ali mislim da to ipak nije slučaj.
Budžet Beograda je 800 miliona EUR. Od toga, veći deo se troši da se obezbede tekuće potrebe Grada i da bi on mogao da funkcioniše. Jedan deo se troši i na otplatu starih kredita. Recimo da ostaje 10% koje mogu da se potroše za neki novi kredit kojim bi se pokrila izgradnja metroa (mada je to, verovatno, kranje optimistična cifra.) 10% budžeta daje 80 miliona EUR godišnje.
By all accounts, gradnja jedne linije teškog metroa bi koštala 1200 miliona EUR. Sa pomenutih 10% budžeta, trebalo bi 15 godina da se otplati glavnica kredita. Pošto je 15 godina relativno dug period, sa nekom povoljnom kamatnom stopom trebalo bi još 10 godina da se otplati kamata. Dakle 25 godina otplate jedne linije teškog metroa, za koje vreme nema mostova itd, a fasade padaju ljudima na glavu. (što je već i počelo da se dešava).
A sad napravimo misaoni eksperiment. Zamislimo da živimo u zapadnom gradu sa 10 puta većim budžetom (što je konzervativno, jer recimo Moskva ima 50 puta veći). Taj grad bi ovu našu liniju otplatio za godinu ipo glavnica + pola godine za kamatu. Eto, zato je ukopani teški metro realnost za zapadne gradove, a za Beograd nije.
Napravimo drugi misaoni eksperiment i teški metro zamenimo Inecovim LRT-om (400 miliona EUR). Tu bi trebalo 5 godina za otplatu glavnice i pošto je to kratak period, još možda par godina za otplatu kamate. Teško, ali nije nezamislivo + ne bi vezalo ruke gradu za neki jako dug vremenski period.
Naravno, svi smo se složili da ne treba realizovati Inecov projekat. Nezavisna, visokokapacitetna modifikacija (ali u suštini i dalje LRT) bi koštala verovatno oko 50% više. To je ono što je na granici ostvarivog, ali ipak sa prave strane za nas i na to treba da fokusiramo naše energije, a ne da se zaluđujemo Barselonom, ukopanim autoputevima itd. Ne igra Srbija u toj ligi....
Add 1 - naravno, unekoliko menja stvari ako država pomogne oko izgradnje metroa, ali u situaciji kada se zbog ekstremnog siromaštva pojedini regioni prazne, treba imati obraz kao đon pa tražiti državnu pomoć za Beograd. Ne, državne pare treba da idu u razvojne projekte, kao što je Koridor 10.
Add 2 - neko će reći da je računica neispravna, jer se očekuje da će budžet BG rasti, pa možemo da dignemo i veći kredit. E, takva razmišljanja su dovela do svetske finansijske krize...