Pre par postova sam rekao da cu da napisem malo o ceni izgradnje stanice metro. Danas sam odvojio nekoliko sati pa sam uradio grubi predmer i predracun gradjevinskih i zanatskih radova za neku tipsku stanicu slicnu onoj iz mog prethodnog posta.
Stanica bi imala plocu na koti 0.0 preko koje bi isla saobracajnica (ili trg)
Druga ploca bi bila na -7.0m gde bi bila prodaja I kontrola karata i treca ploca bi bila na koti perona.
Za krace verzije stanice (za vozila od 18 i 30m) prilaz bi bio predvidjen samo stepenicama, bez eskalatora (zbog male dubine stanice). Za vozila 80-90m bi bili predvidjeni i eksalatori i nesto siri peroni.
Predvidjeno i po 2 lifa od kote ulice do kote -7.0 i od kote -7.0 do perona za slabije pokretne, ljude sa kolicima, prtljagom itd.
Opet sam za potrebe poredjenja gledao predvidjenu liniju od 17km sa 18 stanica.
1) Predmer za vozila duzine 18m (duzina perona 15m) kaze da cena izgradnje stanice iznosi 2.4M evra (4700e/m2).
Za 18 stanica to je ukupno 43.3M evra (vrlo blizu onom sto sam pretpostavio u prethodnom postu). Pun predmer/predracun u linku:
https://imgur.com/RUP1xOy
2) Sledeca varijata je za vozila od 30m (velicine tramvaja) gde je cena stanice 3.45M (3550m/m2). U prve dve varijante je tunel unutrasnjeg precnika 4.1m. Kapacitet takvog sistema je neka klasicna laka zeleznica i to je sve poznato - ali bolje da to potvrde saobrajci. Napretkom sistema upravljanja veci kapaciteti ce biti moguci.
Za svih 18 stanica cena je 62M.
https://imgur.com/PJ3ssCH
3) To sam poredio sa nekom klasicnom teskom zeleznicom. Tu je veci precnik tunela (5.5m unutrasnji) i duzina perona je 80m za vozove do 85-90m. Sirina stanice i peroni bi takodje bili veci, a potrebno bi bilo raditi i eskalatore za taj broj putnika po vozu. Kapacitet takvog sistema moze lako biti i preko 20.000 putnika na sat. Cena jedne stanice takvog metroa je oko 8.8M
Za svih 18 stanica ukupno 158M. To je ogromna razlika u odnosu na prethodnu opciju.
https://imgur.com/QWcoSWj
4) Za kraj jos sam razmotrio i varijantu dubljeg metroa (4x precnik). To omogucava da metro mozda ide i ispod stambenih objekata, vece precnike krivina itd. Ostalo sve kao prethodni primer.
Cena jedne stanice raste na 10.2M odnosno 183M za sve stanice. Mogli biste rekli da 120M ekstra nije mnogo za veci kapacitet ali u odnosu na cenu tunela od 272M nije uopste beznacajno!
https://imgur.com/EgTYPlq
Eto cisto da vidite koliko varira (priblizno) cena stanice u zavisnosti od tipa voza koji se koristi (laki vs teski metro, krace vs duze vozilo).
Za kraj - kolicine su prilicno precizne ali naravno tek izradom glavnog projekta mogu da se dobiju sasvim tacne. Jedinicne cene su po meni korektne za Beograd - malko jache jer je ipak ovo ozbiljan inzinjerski objekat. Mnogo preko toga i to bi vec znacilo da se neko dobro ugradio.
Svi komentari dobrodosli. Ako nekog zanima mogu da uradim slicno poredjenje nadzemne vs podzemne stanice. Ako neko zeli xls fajl moze da ga dobije.