Иако је велики напредак, ја имам систем примедби на тај план:
- Круг двојке пресеца само једна метро линија.
- Не користи се Мост на Ади.
- У центру града је потребно имати већу густину метро станица, на сваких 500-750 метара због тога што у том подручју метро треба да буде замена (не стопостотна) и за површински јавни превоз!
- Потребно је максимално избегавати дубоке тунеле по дијагонали изграђених блокова, а максимално користити могућности надземне градње где је то могуће. Надземна градња није важна само због рокова и трошкова, већ и зато што је немогуће направити целовиту мрежу са краја на крај без јефтиније градње на ширем подручју града где су коридори са свега 3000-6000 путника на сат у вршном сату по смеру (испод 10.000).
- Ни највећи социјалистички мегаломани нису предвидели тунеле испод Саве.
- Оволики систем не може имати само један депо. Сваки депо би морао имати директну везу на железничку мрежу. Депо у Лаудановом шанцу (Земун) је једна од позитивних тековина метро планова из 1970-тих.
То су тек генералне примедбе. Остале примедбе са предлозима измена по сегментима мреже:
ЛИНИЈА А
- Макиш може бити погодна локација за депо, јер има слободног земљишта на којем је дозвољена градња само транспортних садржаја. Истовремено логистички повезана (транспорт железницом). Међутим, за прилазак тој локацији, веза Церак - Нови Железник покрива више становника, могуће је градити потпуно надземно у великој мери чак и без естакаде, и покрива зону у којој је одавно предвиђен развој плански грађених насеља (за разлику од Макиша).
- Добро планирана метро линија по правилу везана је за неку од периферних железничких станица. У овом случају је грађевински лако везати метро за Железничку станицу Ресник.
- Осовина Сајам-Прокоп-Клинички центар-Славија-Трг републике је здрав сегмент свих метро планова од 1970-тих до 2014. То не треба дирати. Бољу покривеност Београда на води је могуће решити другим линијама.
- Ток путника са Чукарице и јужних делова ширег центра ка строгом центру је знатно интензивнији од оног усмереног ка Палилули. Истовремено, ако метро већ иде испод Краља Милана, треба да иста линија иде до Калемегдана да се затвори целина. То би значило, рецима А1 иде Миријево - Макиш, А2 Ресник - Калемегдан, свака на 5-10 минута, а на делу Церак - Теразије сваких 2,5-5 минута.
- Вишњица нема критично високе токове путника, нити је здраво размишљати о масовној градњи у том подручју. Много насељенији су Миријево и Карабурма, и имају много већи простори за планску станоградњу у тој зони, усмерену на СМТ и надземни метро. Затварање Миријевског круга и није баш тако глупа ствар. Већи проблем је клисура и велике висинске разлике између насеља и станице где год да се постави, и за то би требале локалне успињаче везане за метро станице, делимично дуге пасареле преко клисуре са силаском на метро станицу линије на стубовима.
Подземни делови линије А: Пожешка, Сајам-Панчевачки мост и Теразије - Калемегдан 9,5 од 32,5км, око 30%.
Просечно међустанично одстојање 900 метара. Просечна брзина 35км/с. Миријево 3 - Макиш 41 минут.
Станице линије А: А1-Макиш Савска магистрала P&R - А1 Железничка станица Железник P&R - А1 Нови Железник - А1 Нови Церак 2 -А1 Нови Церак 1 - А2 Железничка станица Ресник P&R - А2 Орловача P&R - А2 Петлово брдо P&R - А2 Видиковац P&R - А Церак Виногради - А Церак - А Жарково - А Баново брдо - А Кијевска - А Шумадија - А Ада Цигалнија - А Мост на Ади - А Сајам - А Железничка станица Београд Клинички центар (Прокоп) - А Клинички центар - А Славија - А Београђанка - А Теразије - А2 Студентски трг - А2 Калемегдан - А1 Скадарска - А1 Џорџа Вашингтона - А1 Цвијићева - А1 Панчевачки мост - А1 Војводе Мицка Крстића - А1 Роспи ћуприја P&R - А1 Карабурма 2 - А1 Миријевски цвет - А1 Миријево 3 P&R.
ЛИНИЈА Б
- Од Плавог Моста је јако важно да траса испрескаче касабу, користи трасу СМТ да се веже на Смедеревски пут, негде код Улаза у Калуђерицу. Сада је и даље једноставно то урадити, после ће бити изгубљена шанса да се релативно јефтино дође до ефикасног повезивања "далеког истока". Источно од СМТ још постоји некаква шанса да се Смедеревац претвори у булевар.
- Коришћење правца Устаничке и аутопута омогућава да са источне стране Београда постоји место добро приступачно и друмом и метроом, а при томе да се метро траса изгради релативно брзо и јефтино. Међутим, ако се жели минимум станица, чему траса преко Устаничке?
- Од кружног тока на Аутокоманди до Прокопа је "шума" подземних колосека на 3 нивоа. Поред тога, обилази се укрсница и стајалиште Карађорђев парк. Много боље је користити правац аутопута, а у овом случају, најбоље траса на стубовима изнад свега са станицом код Франша.
- Прилазак Прокопу треба да буде између Прокопа и Аутопута. Одатле, да подземно пресече Мостарску петљу тако да кроз Парк Газела изађе. пређе Савску и изађе на северну страну Ложионице.
- Ово је једина линија за коју има бар некаквог смисла да уздуж прође "Београд на води". Али надземно.
- Фикс идеја да две линије морају да прођу Београд на води нам оставља само једну могућност, а то је четвороколосечни метро мост на месту Старог савског. Није једино решење, у смислу да може комбинација метро моста и тунела на приближно истој локацији, али овде говорим о рационалном решењу.
- Дијагонално сечење Старог сајмишта није реално решење. Ушће има много смисленију локацију чворне тачке и преседачког чворишта.
- Омогућити што бржу везу ка Земуну, конкурентну 704, 706 и 707. А то може само преко Михајла Пупина. Унутрашњост централних блокова решавати другим линијама.
- Правац Мале пруге и Лаудановог шанца је одавно планиран као правац за депо где је то смислено. Међутим, ово се може искористити за градњу комплетног метро правца уз трасу пруге за Батајницу јако јефтиног за изградњу, са више станица него железница, и дубоко интегрисаним у Београд. Са те стране, стимулација планске градње предграђа. Истовремено, већа пропусна моћ на железницама, јер се укидају станице које гуше саобраћај бржих возова.
- У централном и горњем Земуну се треба што више држати праваца главних улица, и тежити ка надземној градњи. Крај те линије треба да буде на железничкој Станици Земун, зато што је на тој станици предвиђено задржавање чак и једног дела брзих возова.
Подземни делови линије Б: Љермонтова - Миријево 3, Творничка - Земун Филипа Вишњића, 7,6км од 42,8 км, 18%.
Просечно међустанично одстојање: Б1 890 метара, Б2 1340 метара . Средња брзина Б1 34км/с, Б2 46км/с. Време путовања Б1 Ж.Ст.Земун - Миријево 3 38 минута, Б2 Батајница - Калуђерица 42 минута.
Станице линије Б:
Б1 Железничка станица Земун P&R - Б1 Алтина P&R - Б1 Угриновачка - Б1 Филипа Вишњића - Б1 Земун Стадион - Б1 Трг Бранка Радичевића - Б1 Земун пошта - Б2 Железничка станица Батајница P&R - Б2 Батајница исток P&R - Б2 Камендин P&R - Б2 Плави хоризонт - Б2 Алтина P&R -
Б2 Железничка станица Земун P&R - Б2 Лауданов шанац - Б2 Тошин бунар - Б Творничка - Б Стари Меркатор - Б Општина Нови Београд - Б Блок 26 - Б Хајат - Б Лева обала - Б Савски трг - Б Палата правде - Б Мостар - Б Железничка станица Београд клинички центар (Прокоп) - Б Франш - Б Душановац - Б1 СУП Београд - Б1 Шумице - Б1 Коњарник - Б1 Смедеревски пут - Б1 Миријево 4 - Б1 Миријево 3 - Б2 Медаковић 2 P&R - Б2 Ласта P&R - Б2 Велики мокри луг P&R - Б2 Ново Насеље - Б2 Калуђерица улаз.
ЛИНИЈА Ц
- Зона Савских блокова је сувише важна макроцелина да је не поткачи макар једна метро станица. Најбоље на почетку зоне, а то је раскршће Јурија Гагарина и Омладинских бригада.
- Ова линија је уједно најпогоднија да покрије централне блокове НБГ, што је било у свим метро плановима до сада.
- За пресецање Круга двојке једна метро линија је премало. Одувек је и са смислом линија исток-запад преко Круга двојке ишла или преко Теразија, или преко Трга републике. Овде нам "Београд на води" вуче ка Теразијама, али немој да правимо већу штету него што ове штеточине намеравају.
- За разлику од Милешевске и Жичке, Булевар краља Александра представља формирани линеарни центар Звездаре. Истовремено, изузетно погодну трасу за ископај и покриј технику градње тунела, без угрожавања околне високоградње, и са не прескупим подземним станицама. То се са смислом провлачило кроз старе планове. За Жичку и Милешевску је боље радити на прављењу тролејбуске улице унутар зоне у којој је кретање колима трајно ограничено (лавиринт прилази, бициклистичке стазе, пешачке улице ту и тамо и слично).
- Закретање ка Коњарнику има смисла, и даље ка Вождовцу у смислу формирања целине.
- Важно је некако спојити обилазни правац, што више надземно могуће, укључити сва саобраћајно угрожена насеља заједно са Канаревим брдом, везати на Железничку станицу Раковица и правац Ибарске.
Подземни део метро линије Ц: Испод терминала на аеродрому, испод Сурчинског пута, од Економског факултета до Шумица, од Медаковића 2 до Улице Браће Јерковић, испод саме Трошарине, на Канаревом брду испод Вукосавићеве, од Видиковачке тријангле до Ибарске магистрале. 10,9 од 34,4 километра, 32%.
Просечно међустанично одстојање: 1,190 метара. Средња брзина: 42км/с. Време путовања Аеродром - Церак Виногради: 49 минута.
Метро станице линије Ц: Аеродром P&R - Сурчински пут P&R - Ивана Рибара P&R - Гандијева - Блок 70А - Блок 42 (Црвене армије) - Београдска арена - Блок 62 - Хајат - Економски факултет - Теразије - Главна пошта - Правни факултет - Вуков споменик - Ђерам - Лион - Цветкова пијаца - Денкова башта - Шумице - Медаковић 2 P&R - Вељко Влаховић - Браће Јерковић - Трошарина - Бањица 2 - Лисичији поток - Канарево брдо - Железничка станица Раковица - Славка Родића - Видиковачки венац - Церак виногради магистрала.
Брзи трамвај: Миљаковац - Топчидер - Мост на Ади - Омладинских бригада - Општина Нови Београд. На Новом Београду на естакади. Даље, Аутокоманда - Франш - Славија - Поштанска штедионица. Подземно Франш - Поштанска штедионица.
Остали додаци трамвајској мрежи: Трошарина - Кумодраж 2, Смедеревски пут - Калуђерица улаз, Цветкова пијаца - Аутокоманда, Општина Нови Београд - Земумнска болница/Земун Горњи град, Бежанијски круг, веза Јурија Гагарина са брзим трамвајем, крак за Блок 70.
Само метро укупно, 109,8 километара, од чега 28 подземно. Приближно 1/4 подземно, 1/2 на естакадама и мостовима и 1/4 у нивоу. Ред цене око 5 милијарди евра са трамвајем и приградском железницом (укључујући краке ка Обреновцу и Борчи, тунел Мостар - Дунав станица, те везу Ресник - Мали Пожаревац као веће пројекте).
Pogledajte prilog 1