Šta je novo?

Metro

@Milanche
Par komentara na fazni plan razvoja metroa. Princip je dobar, naravno, da se mreza fazno razvija po viziji buduce celine. Postavljaju se dva pitanja:

- koje deonice treba prvo praviti, to jest koji komadi mreze ce biti najdelotvorniji za grad i gradjane
- Koji oblik trase je najefikasniji

Mislim da se svi na ovom forumu slazemo da prva metro trasa treba da ide preko Save. To je akutni problem Beogradskog Saobracaja, prelaz preko reke. Kapacitet mostova je ogranicen i nedovoljno iskoriscen, automobili trose previse prostora a prevoze malo ljudi. Prelaz preko reke je verovatno jedini pravac koji u danasnjoj situaciji uopste opravdava izgradnju metroa (svi ostali se mogu resiti na drugi nacin), a sigurno ima i najveci potencijal za razvoj.

E sad, kada vec pravimo metro most preko reke, zar ne bi bilo bolje da odmah napravimo 4 koloseka pa da dve linije odmah mogu preko vode?
Ako napravimo samo dva koloseka, pa da dve linije dele taj kapacitet, veoma brzo cemo doci do ozbiljnih problema: dizbalans na krakovima, nepotrebne guzve na peronima, neiskorisceni kapacitet krakova...
Ko god je koristio linije koje se racvaju (linija 13 u Parizu) zna o cemu govorim, pakao.
Krakovi izgledaju na papiru kao racionalno resenje a zapravo su rak rana metro sistema, cak i kratkorocno kao prva faza, i bespotrebno tracenje skupe infrastrukture.

Most moze da ima paralelne koloseke ili na sprat, svejedno, jer ko zna kada cemo napraviti drugi metro most (ako ikad) a i nekako mi nije racionalno da se prave dva metro mosta na samo par stotina metara razdaljine kada jedan jedini moze da odradi posao.

Znaci zakljucak je da treba odmah omoguciti duplu vezu preko reke, nema potrebe za cekanjem, a onda na svaki kraj zakaciti po dve trase ka dalje:
- Na levoj obali ka Zemunu i ka blokovima (preko Z. stanice NBGD)
- Na desnoj obali postoji izbor, ima 4 moguca pravca: Palilula, Zvezdara, Vozdovac, Cukarica.

Drugi deo pitanja o prioritetima mreze je da li praviti cele linije od jednom ili nekoliko umrezenih kracih komada, to jest kako rasporediti kilometrazu koja moze da se realizuje, vremenski i novcano.

Mozda je bolje napraviti odmah kompletne trase od mosta do Zemuna i od mosta do bloka 45.
A mozda je bolje napraviti samo centralni deo, od mosta do opstine NBGD i od mosta do Z. St. NBGD, a onda komad po komad produzavati trasu (trasa je na stubovima, naravno sve ovo zavisi i od polozaja depoa) a deo resursa odmah uloziti u pravljenje kompletne mreze u centru.

Hocu reci, mislim da je bolje odmah napraviti mrezu sa 3 krace linije koje uravnotezeno opsluzuju ceo centralni deo grada pa ih fazno produzavati nego odmah napraviti jednu jedinu usamljenu dugacku liniju a ostatak da ceka.

Ideja osnovne mreze:
- Most na Savi
- Nadzemne trase na NBGD (vijadukt)
- Tunel Klinicki Centar-Dorcol, 3,5 km, dalje nadzemno do Pancevackog mosta
- Tunel Nemanjina-Karadjordjev park, 2km, dalje nadzemno do Autokomande
- Tunel Terazije-Vuk, 2km, dalje krtica nastavlja ispod bulevara (jedini duzi tunel u mrezi)

Sa jednim mostom, 7,5 km tunela i 10ak km vijadukta imamo osnovnu mrezu koja pokriva centar i NBGD

Vreme je za nabavku dve krtice!

metro-beograd-2018-februar-lepeza-7.png


Mreza dalje moze da se siri po zeljama i prioritetima:
- Prva krtica nastavlja dalje od Vuka ispod bulevara do Mirijeva.
- Druga krtica koja je paralelno kopala kratke tunele u gradu seli se na Banovo brdo ili u Zemun (jedina dva tunela van centra)
- Vijadukt nastavlja od Z. St. NBGD ka blokovima
- Vijadukt nastavlja od Opstine NBGD ka Zemunu
- Vijadukt nastavlja od Autokomande ka Jerkovicu i Stepi
- Vijadukt nastavlja od Pancevackog mosta ka Karaburmi
- Vijadukt nastavlja od Sajma ka Cukarici, pa od Zarkova ka jugu kada se probije tunel kroz Banovo brdo

- - -

Drugo pitanje tice se forme linija to jest oblika njihove trase.

Naizgled deluje efektnije da se odmah spoje Zemunska i Cukaricka linija, ali na duze staze taj je oblik trase krajnje neefikasan.

Postoji zlatno pravilo u projektovanju metroa da trasa uvek ide unapred, da se nikada ne vraca nazad, to jest da ni jedan deo trase ne pravi ugao veci od 90° sa nekim drugim delom. Nije to dogma vec veoma prakticna stvar. Radi se o tome da metro treba da nosi glavne tokove saobracaja i omoguci efikasno putovanje sa sto manje presedanja. Sto je trasa pravija to je veci broj putnika koji idu sa kraja na kraj. Sto vise trasa zavija to je veci broj putnika koji koriste alternativne pravce (most na Adi) ili moraju bespotrebno da presedaju na druge linije.

Belam je imao taj problem na NBGD (zavijanje ka stanici NBGD) a sadasnji SNS plan takodje, u Zemunu (ka Z. st. Zemun) i Karaburmi/Mirijevu.

Zato sam crtao linije koje povezuju opstine koje su na suprotnim stranama jedna od druge tako da linije budu sto pravije (lagani luk), putovanja sto direktnija a presedanja zaista efikasna. Ruska skola, tri prave linije, ukrstanje trouglom u centru, standard efikasnosti svuda u svetu.

Najbolji dosadasnji projekat za Beogradski metro, iz 1968., vodio se bas tim principom. (u medjuvremenu je Z. St. pomerena sa Autokomande na Prokop a izgradjeni su Savski blokovi)

82_metro-beograd-1968.png

1968%20metro%20projekat%20mapa.jpg


- - -

Elem, moj zakljucak za razvoj metroa je:

- Hitno premostiti Savu
- Mreza odmah, pa zatim produzetci
- Sto pravije linije
 
Citam neke komentare loše predvidjene stanice, ne treba ovako, treba onako itd... ljudi opustite se, nema od metroa nista...brankov most popravljaju godinu dana i dalje nije zavrseno.... metro za 2 godine moze samo kod brace grima....
 
Gledajući kartu plana iz '68, vidim da je bila predviđena trasa ispod Tašmajdanskog parka. Pretpostavljam da su projektanti želeli da iskoriste pećine, odnosno tunele ispod njega.

Da li vi forumaši mislite da je to realno? Koiko bi se na taj način ušedela i ubrzala gradnja?
 
Да ли је могуће, не верујем, али чак и да јесте то никако несмемо радити. Ти тунели су знаменитост Београда без обзира што тренутно нису искоришћени. Доста о тим тунелима имаш у књизи "Београд испод Београда" и у разним другим књигама и чланцима.
 
metro-beograd-2018-februar-lepeza-7.png


Ideja 3 kracih metro linija mi se svidja ali vidim jedan problem.
Potrebno je izgraditi depoe da bi to funkcionisalo a oni se nalaze na tvom planu na kraju dugackih linija.
 
@zidar,

U tvojim ranim radovima, značajna premisa je bio postojeći pre-metro koridor - Most na Adi. Zašto si to zapostavio?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=518820#p518820:35uc75lo je napisao(la):
spatiotecte » 22 Feb 2018 11:40 am[/url]":35uc75lo]
Ideja 3 kracih metro linija mi se svidja ali vidim jedan problem.
Potrebno je izgraditi depoe da bi to funkcionisalo a oni se nalaze na tvom planu na kraju dugackih linija.

kao sto @tzoran1 rece nacrtao sam depo kod Dunav stanice koji moze da opsluzuje sve 3 kratke linije. To je ujedno i najpogodnije mesto za jednostavno pravljenje depoa, stalnog ili privremenog, Dunav stanica ili stanica Donji Grad. U centru grada je i moze lako da se nakaci na celu centralnu mrezu. Daleko bolje od Makisa o kojem se toliko drvi i koji se nalazi na kraju beskrajne fantomske trase kroz livade i vodoizvoriste.

U sustini najbolje bi bilo dmah napraviti trasu kroz blokove i depo na kraju.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=518825#p518825:35uc75lo je napisao(la):
GOJE » 22 Feb 2018 12:05 pm[/url]":35uc75lo]@zidar,

U tvojim ranim radovima, značajna premisa je bio postojeći pre-metro koridor - Most na Adi. Zašto si to zapostavio?

Da, obicno sam koristio most na Adi za pravljenje transverzalne linije Zemun-Vozdovac cija je mana uvek bila dugacak prazan hod kroz Topcider/Banjicu.

Ovaj put sam se u crtanju metro mreze fokusirao iskljucivo na radijalne linije iz centra koje pokrivaju najprometnije saobracajne koridore. Izostavio sam transverzale da bi ideja osnovne mreze bila jasnija.


Za prazan koridor na mostu na Adi imam 4 opcije:

opcija 1. Zuta traka za autobuse

Ulaganje minimalno, ucinak ogroman. Jeste da danas nije neka guzva na samom mostu, ali ume da bude na pristupima.
Busevi mogu komotno da koriste napravljene tramvajske rampe i stanice, samo da se asfaltira podloga.

Za tren oka dobijamo nekoliko pouzdanih linija koje koriste zajednicku trasu na mostu, 2km ekspresne trase sa 60km/h, a potom se racvaju i idu iskljucivo zutim trakama. Recimo:

Banovo brdo - most na Adi - Opstina NBGD
Zarkovo - most na Adi - Usce
Blokovi - most na Adi - Sajam - Slavija

Ovo je realno najbolja opcija za danas, investicija je minimalna, kapacitet vise nego dovoljan, a organizacija trasa fleksibilna.

A jednog dana, kada bas zatreba, moze da se realizuje jedna od sledecih opcija.

Projekat postoji jos od 2011. a i dalje je i te kako aktuelan.

most-na-adi-super-zuta-traka.png



opcija 2. Tramvaj

Investicija daleko veca od zute trake.
Kapacitet blago povecan, fleksibilnost smanjena, komfor zavidljivo veci.

Tramvaj je opravdan sto se komfora tice, i te kako, samo fali trasa od mosta kroz bulevar umetnosti pa do Zemuna da bi i stvorio transverzalu Cukarica-NBGD-Zemunzaista postao efektan.
Bez toga su zglobni autobusi i asfalt daleko bolja investicija.

Pristupne rampe su i pravljene za tramvaj, do duse na gurke, pitanje je samo da li je to najbolji nacin da se iskoristi pozamasna infrastruktura novog mosta. Nisam bas siguran s obzirom na jadno stanje celokupne tramvajske mreze (sine, struja, vozila itd)

Tramvaj preko mosta od Banovog brda do Zemuna
metro-beograd-maj-2013-imamo-plan.png




opcija 3. Zeleznicka pruga

Ukoliko uzmemo u obzir da je za razvoj medjugradske/medjunarodne zeleznice paralelno sa gradskom zeleznicom potrebno iskoristiti i stari i novi cvor kako bismo imali 4 koloseka kroz ceo grad, postavlja se pitanje prelaska Save gde je stari most usko grlo.

- Moze da se remontuje jednokolosecni stari most.
- Moze da se napravi novi jednostavni dvokolosecni most.
- A moze i da se protera zeleznica preko mosta na Adi, iz Topciderske doline pravo na Z. St. Nbgd

Ogradjujem se, ne znam da li je moguce tehnicki (statika/mehanika mosta) i gabaritno (presek rupe kroz pilon, jedan kolosek u svakom slucaju moze da stane), niko do sada nije umeo da mi da odgovor.

Naravno maorale bi da se praprave rampe, ali kineski brzi voz Solun-Bec bi imao kuda da projuri.

Opet stare ilustracije:
74_flyer-metrobeograd-a.png





opcija 4. Metro

Isto kao u prethodnoj opciji, ukoliko most omogucava postavljanje dva zeleznicka koloseka, metro bi mogao preko mosta.
Stari planovi su predvidjali metro vezu Zemun-Banovo brdo. Meni se cini da bi bilo bolje Zemun-Vozdovac, nema potrebe da se duplira trasa na Cukarici, presedanje je iz raja izaslo.

Metro moze da ide nadzemno od Pinokija, pa kroz Bul Umetnosi pored opstine sve do Z. St NBGD. Jednostavno za realizaciju.
Zatim prelazi most pa nastavlja tunelom predvidjenim za UMP, umesto automobilskog saobracaja.
Dalje moze uz autoput sve do Konjarnika.

Ima mnostvo drugih opcija, kao na primer stari predlog jedne jedine linije Banovo brdo - NBGD - Centar koja sama resava pola Beogradskog saobracaja.

metro-beograd-plan-mostovi-small.png


Nisam siguran da je danas na pravcu mosta potreban saobracajni kapacitet metroa, mada mozda ce biti u buducnosti. Most je kostao silne stotine miliona i bilo bi kriminalno ne iskoristiti prazan koridor po njegovoj sredini na najefikasniji nacin (to sto vec godinama zvrji prazan je porazno, kao i dedinjski tunel).

Opcijom bus cuvamo koridor za bolje dane a u medjuvremenu ga maksimalno koristimo.
Opcijom tramvaj dobijamo verovatno najskuplje kilometre tramvajske trase na svetu.
Opcijom voz smo najveci smekeri, skoknemo na kafu u Bec a na izlazak u Solun.
Opcijom metro svrstavamo se medju pametne i racionalne projektante.

E sad sasvim licno, ja sam za opciju voz, hocu da se vozim do mora brzinom 350km/h i da skoknem do Budimpeste kad mi se cefne. No cisto sumnjam da ce nas kineska braca udostojiti tim zadovoljstvom u dogledno vreme. Prvo teretna pruga pa cemo da vidimo.

Tako da posto nema nista od Soluna onda sam za kombinaciju bus pa metro.
Bus odmah, bez cekanja, a metro cim se pocne sa izgradnjom celokupne mreze.

Najgore sto moze da nam se desi je tramvaj + UMP
 
Samo zanemarujes cinjenicu da tramvaj mora bar privrmeneo da predje preko mesto, kako ne bi na 2 ili koliko godina izgubili vezu NBG stari deo grada, kada se bude menjao tramvajski most. I za kasnije je pitanje, onaj novi most predvidja metro. Nekoliko clanova kaze bi taj metro mozda bio kompatibilan sa tramvajem, tj. da bi mogli da dele basticu, u kom slucaju bi tramvaj bilo moguce vratiti u centar... (ali onda vec imamo sine, pa bi ih cupali)
 
И шта кажу где могу да се купе карте за једини метро у свету који је израђен брзом невидљивом техником?
 
Вучић посетио метро у Софији
СОФИЈА, 23. фебруара (Танјуг) - Председник Србије Александар Вучић обисао је данас, током посете Бугарској, метро у Софији,

Вучић је метро обишао заједно са градоначелником Београда Синишом Малим, који је данас разговарао са градоначелницом Софије Јорданком Фандаковом о изградњи метроа у Београду, као и о искуствима Бугарске у вези са метроом.

Како је Мали рекао након састанка, метро у Софији повезује и аеродром и главну железничку станицу и главне пословне центре, што утиче на развој града.

Упссс...
 
А јел Мали проверио да ли метро у Софији повезује она 24 стана.
 
Гледам овај "садашњи" план за метро - у теорији и није лош, требало би да озбиљно растерети Савску, и отприлике опслужује Жарково (мада мораће да организују превоз до метроа да би га људи користили), линија 2 је она вечна од Звездаре до Земуна, једино имам 1 проблем - линија 1 после Карабурме кружи много до краја Миријева, а то не ваља. Много је боље да Миријево опслужи линија 2, осим ако се не планира да она у будуће буде продужена у ММЛ па надаље

Исто је велики проблем игнорисање Прокопа, осим ако опет ту не буду будуће линије 3, 4, 5 па надаље за компензацију
 
Kakvo nesrećno Mirijevo. Proširenje linije 1 dalje od Pančevca je zvanično planirano za daleku budućnost, čitaj nikada.
 
Безумие! Десетки блокирани в метрото, за да се повози сръбският президент

Александър Вучич е придружаван от кметовете на София Йорданка Фандъкова и градоначалника на Белград


https://offnews.bg/obshtestvo/desetki-b ... 75489.html
 
Kaže Mali da ćemo dobiti metro kao u Sofiji. Ne daj bože, njihov metro je toliko ružan da nema gde, stanice im izgledaju kao neke sale za svadbe i jako su klaustrofobične sa nekim jeftinim pločicama. Ako treba bolje da čekamo još deset godina nego da dobijemo Sofijski metro.
 
Čak i to što nazivaš jeftinim pločicama , mnogo bolje izgleda i prijatnije je za oko nego naše skupe pločice na Prokopu. Ne vidim uopšte da su im stanice klaustrofobične , već su modernog izgleda , koje uz to i održavaju , za razliku od naših koje izgledaju kao da su usred džungle , koliko su pojedine zarasle u korov , ili izgledaju kao da su pretrpele bombardovanje. Zaključak , Bugarske stanice su "space shatle" za ove naše.
 
Ova linija jedan od Makiša do Ade Huje je tolilko ludačka ideja da uopšte ne sumnjam da će stvarno početi da je grade 2020.
 
Зар стварно мислите да ће линија ићи празна? Цео југ и ово што иде Обреновачким користиће метро 1 јер ће се већина линије завршавати најверватније у Макишу односно Бановом брду, даље на Сајму биће укрштање са БГ Возом где ће примати људе са Запада највише а онда са севера исто укрштањњ има једно на Панчевачком мосту , највероватније ће се многе линије скратити до Аде Хује (и даље ка Миријеву) али људи без визије то не могу да виде. Вешто су они то прорачунили и путнике и будући потенцијал и сито и решето. Велики су то новци у питању а ту нема места за грешке. :mrgreen:
 
Vrh