Stručnjaci iz Beča, Madrida i Minhena prepručili su gradskim vlastima da je jedino realno rešenje za Beograd gradnja takozvanog „lakog“ metroa, saznaje „Blic“. Gradske vlasti konačnu odluku o tome kakav će se metro graditi u Beogradu trebalo bi da donesu do kraja godine.
Strani stručnjaci, koje je Grad krajem prošle godine pozvao da urade analize i daju preporuku kakav metro graditi u Beogradu, dostavili su svoje izveštaje. Time je stavljena tačka na preporuke “sa strane”, što je “Blicu” i potvrđeno u gradskom sekretarijatu za saobraćaj.
Do kraja godine konačan stav
- Sesije stranih stručnjaka su završene, izveštaji dostavljeni, a do kraja godine će se zauzeti konačan stav po pitanju izgradnje i finansiranja metroa - kaže u Sekretarijatu za saobraćaj.
Kako je „Blic“ saznao iz više izvora bliskih Gradu, svi strani eksperti koji su prethodnih meseci bili u Beogradu predložili su izgradnju „lakog“ metroa uz obrazloženje da je „laki šinski sistem“ jeftiniji od klasičnog metroa, da bi jedna njegova linija mogla da bude izgrađena za tri godine.
- Bliže smo rešenju da se u Beogradu gradi „laki“ metro, koji će ići i pod zemlju i iznad nje. On će biti „laki“ po tipu vagona i pruge, ali u isto vreme potpuno nezavisan u odnosu na drugi saobraćaj. Najednostavnije, ovo znači da se „laki“ metro neće zaustavljati ni na jednom delu trase osim na stanicama. U Novom Beogradu bi mogao da ide iznad zemlje, dok bi u starom delu grada njegova trasa bila pod zemljom - tvrdi izvor „Blica“.
Od klasičnog metroa „laki“ će se razlikovati samo po tipu šina i veličini kompozicija u kojim će se putnici voziti.
- Gradnja „lakog“ metroa je jeftinija od klasičnog i to iz više razloga. Prvo, kompozicije za „laki“ su jeftinije od „teškog“. Takođe, velika finansijska sredstva treba da se izdvoje za izgradnju tunela, kojih će biti mnogo manje ukoliko se opredelimo za „laki šinski sistem“ - dodaje naš sagovornik.
Projekti „lakog“ metroa
Pred gradskim vlastima trenutno su tri projekta „lakog“ metroa u Beogradu, koje su uradile španska, kanadska i francuska kompanija. Najaktuleniji je projekat koji je uradila španska firma „Ineko“. On najverovatnije neće biti realizovan, barem ne u potpunosti, iako je u njega do danas uloženo blizu pet miliona evra. Gradonačelnik Dragan Đilas nedavno je izjavio da su se svi stručnjaci složili da metro mora da bude „nezavisan šinski sistem“, što kod ovog projekta nije slučaj. On se na srednjem i istočnom delu trase poklapa sa tramvajskim saobraćajem, što prema nekim procenama povećava njegovu cenu i, što je najvažnije, usporava prevoz putnika. Jedna njegova linija koštala bi oko 400 miliona evra.
Prošle nedelje je i kanadska kompanije „SNC Lavalin“ predočila javnosti studiju o mogućnostima finansiranja prve linije metroa, koja bi prema njihovoj proceni koštala oko pola milijarde evra. Oni se takođe zalažu za izgradnju „lakog šinskog sistema“ i predlažu da gradnju finansira Grad i država sa 35 odsto sredstava, a da privatni sektor učestvuje sa 65 odsto. Ova studija je donacija Evropske banke za obnovu i razvoj našem gradu, a predstavnik EBRD potvrdio je da je ova institucija spremna za razgovore o ulaganju u „laki šinski sistem“. Osim navedenih projekata, ponovo je u opticaju i studija francuske kompanije „Sistra“, koja je rađena između 2000. i 2003. godine. Ova firma se nakon višegodišnjeg istraživanja takođe opredelila za „laki“ metro i procenila da bi za njegovu izgradnju trebalo izdvojiti 2,8 milijardi evra. Prema „Sistrinoj“ studiji, „laki šinski sistem“ imao bi tri linije, a kako bi nesmetano funckionisao neophodno je ukidanje 20 trasa i izmena 38 linija postojećeg javnog prevoza.
Sve trase „lakog“ metroa
Linije „Inekovog“ projekta (Španci)
Aleksandra Dubčeka (Tvornička) - Centar - Ustanička
Hipodrom - Železnička stanica Centar - Pravni fakultet
Banovo brdo - Ada Ciganlija - Novi Beograd
Linije projekta “SNC Lavalin” (Kanađani)
Aleksandra Dubčeka (Tvornička) – Ustanička
Linije „Sistrinog“ projekta (Francuzi)
Ustanička - Zemun
Banovo brdo - Mirijevo
Bloka 45 - Voždovac