Ipak, treba razdvojiti dve stvari: most preko Ade i UMP.
Iako deo UMP-a, most preko Ade se moze posmatrati kao zaseban projekat. Tako da prica o 1,2 milijarde evra moze da se ostavi po strani, jer je pitanje zaista kada ce uci u realizaciju ostatka UMP-a. Uostalom, oduvek se pricalo da ce se on graditi fazno, po sektorima. Tako da - znajuci azurnost, kadrovske sposobnosti i finansijske mogucnosti nase administracije - UMP-u se smesi sudbina obilaznice oko Beograda.
Pa, ako gledamo u tom kontekstu, prica o bespotrebnosti mosta preko Ade je jos bespotrebnija.Mogu da razumem osobe koje imaju radius kretanja u centru grada da ne razumeju potrebu za mostom na Cukarici, ali kao neko ko prelazi sa Novog na stari Beograd i obrnuto, gotovo svakodnevno, mislim da je mosta na Adi preko potreban i to sto brze, to bolje.
Prica o demografiji Novog Beograda (koliko ljudi zivi juzno, akoliko severno od autoputa) je mala zamena teza, jer se uvek mora gledati i taj odnos na drugoj obali, a onda se vidi da ceo Vozdovac, Savski Venac i Cukarica moraju da se dovuku do Gazele ne bi li presli obalu. Svakodnevna zagusenja kod Sajma, na Autokomandi i na Topciderskoj zvezdi su nepodnosljiva, a o situaciji na samoj Gazeli ne vredi ni govoriti. Ko je prelazi vise od jednom dnevno, a mentalno je zdrav, njemu treba dati orden.
Osnovna prednost mosta u odnosu na metro, u ovom trenutku, nije u tome sto je to bolje, vec to sto je u pitanju brze resenje. Dakle, mozst ce, prema najavama, biti zavrsen 2011. U Beogradu svaki dan raste broj automobila, a sa razvojem Novog Beograda raste i broj prelazaka sa jedne na drugu stranu reke. Kratkorocno gledano, efekti mosta su vrlo vidljivi. Prema zvanicnoj studiji izvodljivosti, promet u Bulevaru Vojvode Misica bice smanjenza 20%, a na samoj Gazeli za cak 40%. Ocekuje se naravno daprocenat opterecanja na Gazeli opadne i sa zavrsetkom obilaznice.
Metro, s druge strane, i da pocne da se gradi tokom 2010. (sto, slozicemo se, u datom momentu ne deluje realno) bi svoju prvu liniju, cak i po optimisticnim izjavama politicara, dobio tek kroz 6-7 godina!? Naravno, i delovi te prve linieje bi mogli da se pustaju u promet pre njenog kompletnog zavrsetka, ali ako uzmemo u obzir da bi se verovatno radilo o liniji Ustanicka-Zemun (ili nekoj njenoj minimalnoj modifikaciji iste), shvatamo da su efekti na celokupan saobracaj vrlo mali.
Postoje jaki razlozi da mislim tako. Uzmimo za primer Peru Perica koji zivi u Batajnici, a radi na Banovom Brdu. Njemu linija Ustanicka-Zemun, apsolutno nista ne znaci. A primera je takvih bezbroj. Ta prva linija metroa, realno bi malo znacila i ljudima koji zive u Borci, u blokovima, na Medaku, Vidikovcu, u Zelezniku....
Naravno, to ne znaci da se protivim izgradnji metroa. Naorotiv, razlog zasto i imamo danas ovakve glavobolje jeste u tome sto njegova izgradnja nije pocela na vreme. Tako da sada istovremeno moramo da uskocimo u realizaciju metroa, ali i da izadjemo u susret rastucem broju vozila u gradu i naseljima koja se neprekidno sire. Ergo, nije nam nimalo lako i u situaciji smo da cemo, ako mislimo da vadimo grad iz g*****. morati da radimo mnogo vse nego prethodne generacije - da gradimo pet mostova gotovo istovremeno, da gradimo metro, da izgradimo tri saobracajna prstena u gradu i da izmestimo zelezniciu i luku iz gradskog jezgra.
Svojevremeno sam bio veliki branitelj tzv. lakog metroa - iz jednog prostog razloga - mislio sam da ga cinjenica sto je jeftiniji cini izglednijim, pa rekoh "aj, mi cemo to da odradimo, a onda kada dodju bolji dani nekako ce se vec pokopati pod zemlju". Zaista sam mislio da je vazno od necega poceti;. Ali ispostavilo se da je i taj laki metro jedna u nizu predizbornih sarenih laze. Da mi nismo kadri (ni u materijalnim, ni u ljudskim resursima) da to izvedemo.
Dakle, situacija je gusta i potrebno je mnogo vise pameti, a ne samo cek od Rusa i kamion radnika od Kineza, da bi se saobracajni problemi u gradu resili. Tako da oprezno sa metroom, vrlo je aktivna ova tema na forumu, a ja mislim da smo podjednako daleko od pocetka izgradnje kao pre pet godina, a mozda i dalje.