I umesto da se govori o metrou, od januara ide rasprava o Jovin vs Vucic. Pominju se i Nemci, jos i Hitler da upadne u pricu i forum nije nista bolji od komentara na jutubu. Posto dugorocni planovi u ovoj zemlji ne postoje, a ,,dugorocni" se prave svake dve godine, za sledeci infrastrukturni projekat ce sigurno ici novi GUP, nova strategija, studije opravdanosti i sl.
Shodno tome, umesto da se trosi vreme na ko je veci izdajnik, ajde ovde da osmislimo nas sistem prevoza kakav nam treba danas i ubuduce. Na ovom forumu sigurno ima ljudi koji su dovoljno strucni za tako nesto.
1. Da krenemo sa podacima o putovanjima, izvorisno-odredisni (OD) parovi, prikupimo podatke o brojanju saobracaja, udelu gradskog saobracaja u ukupnom brojanju...
2. Da prikupimo podatke o tehnologijama i troskovima gradjenja pojedinih sistema (ne zaboravimo BRT). Ko je bio efikasan u izgradnju, ko je oduvao budzet i rokove.
Ovaj profa se bavi time. Amerikanci su kriticni u pogledu sposobnosti izgradnje velikih projekata, Spanci su fantasticni.
3. Na osnovu podataka iz (1), da predlozimo najbolje trase i vidove saobracaja.
4. Na osnovu (3), analiza o promeni udela gradskog saobracaja.
5. I konacno, da probamo da oformimo neku ,,studiju" troskova i koristi.
Potrosimo par nedelja (ili meseci, imaju ljudi obaveze) na jednu tacku, kad se slozimo da smo je dovoljno obradili, idemo na sledecu. Na kraju, mozemo da prikupimo sve predloge u jednu celinu i raspravljamo o tome. Ako postoji neko neslaganje oko resenja, argumentacija brojevima je najbolji vid razresenja. Mislim da je ovo bolje trosenje vremena od dosadasnjih 6 meseci.
*i jedina stvar o JvsVV od mene: Koliko god se nekom svidjao Jovinov projekat, Beograd ima pola miliona stanovnika vise u odnosu na period nastanka projekta. Sa izgradnjom kineskog mosta, krece i malo ozbiljnije naseljavanje treceg Bga. Metro mozda jeste resenje, ali projekat sigurno treba osveziti.
VV s druge strane tvrdi da je izgradnja metroa neuporedivo skuplja od LRTa i da je pametnije ne trositi pare na taj nacin. Sto je istina u razvijenim zemljama. Linija ispod 2. avenije u NY (14km) kosta 17 milijardi. Zemlje u razvoju imaju niske cene radnog sata i smesne cene zemljista. Kod nas, razlika izmedju 400mil za LRT i 1,1mrd za M nije nepremostiva. Pa samo ove godine cemo dati 400 miliona za polu-besmisleno presvlacenje puteva po Srbiji. Za pare koje ce biti potrosene na UMP se moze izgraditi jedna metro linija. Mozda da se proba sa mesovitim resenjem. Sve u svemu, nesto sigurno mozemo iscivijati.