Igor":22d3hj0h je napisao(la):
Nadzemne deonice na NBG nekako vremenom primam kao nazovimo to realnim kompromisom i ako nam nisu date procene podzemne trase od strane Egisa pa je pitanje o kolikom se zaista kompromisu radi u iznosu. U gradu svakako podzemno ali sa redukcijom stanica i duzine minimum 90m.
Да подсетим колеге форумаше, мада ми се чини да нисам на форуму видео објашњење надземне трасе на НБГ, најважнији разлог зашто се разматра само уздигнута траса метроа су ПОДЗЕМНЕ ВОДЕ, односно опасност од плављења трасе при обилнијим падавинама. Поједине зграде које имају подруме стално кубуре са влагом (читај водом). Гаража ТЦ Ушће је рађена са специјалним адитивима у бетону како би се обезбедила водо непропустљивост, што је апсолутно Не рентабилно за целокупну трасу. Канализација са НБГ нема природно отицање у Дунав него се препумпава шта је посебан проблем при вишим водостајима. То нас принуђује на уздигнуту трасу. Сада је само питање колико високо подићи подлогу. Мој глас је за 5-6m. Оно шта је понудио RioBL ми изгледа мало предимензинисано, а свакако превисоко. У екстензији система ка Бежанији и аеродромутреба размислити о приземној варијанти или благо укопаној.
Морам признати да се јежим од помисли на степенице. Прво чега се сетим су прилази и степенице станицама 17 и 18 на мостарској петљи, мрак и прљавштина. Некако ми у подземним пролазима степенице изгледају мало лепше.
На десној обали Саве онако како мора.
Ако се поредимо са осталима градовима у централном градском језгру размак између станица би требао бити око 500-600m. Дужине метро кола крећу се око 20m па нам то дефинише и дужину перона на 100m (композиција од 5 кола).
Ово сам пробао да резимирам нека моја размишљања ван питања избора трасе и "тежине" метроа. Надам се да око претходно изнетог можемо да се сагласимо. :?
Сада мало теже питање: AC или DC? Односно трећа шина или пантограф? Колико сам упознат сви системи са трећом шином су једносмерни док са пантографом је већина на наизменичној струји. Данашњим произвођачима готово да је свеједно који ће систем купац изабрати, чак могу да направе и двосистемска возила шта наравно нама није неопходно. Ab oculis рекао бих да је лакше и јефтиније како за градњу тако и за одржавање напајање преко пантографа или нечег сличног у односу на напајање путем клизача по трећој шини. У случају треће шине забрањено је и пишање у тунелу! Негативна страна система напајања преко вода изнад воза је потребна већа висина тунела, али за површинске инадземне системенема везе али такође подразумева металне точкове.
AC или DC? До скора je постојао проблем промене смера ротирања мотора шта се једино могло код једносмерних мотора променом поларитета напајања. Данас је тај проблем решен и код мотора на наизменичну струју. Мотори на наизменичну струју су мањи, лакши а исправњачки део им је потпуно непотребан. Једносмерни системи имају знатно веће губитке како на преносном систему тако и на самим моторима. Код једносмерних система, због губитака у напојној мрежи потребно је постојање исправљачке станице на сваких 2 km шта наизменичним системима није потребно али се систем сецка на мање сегменте (>2km) чисто из практичних разлога да цео систем не остане без стрије са могућношћу аутоматског прекопчавања сегмента који је остао без напајања на први суседни који има напајање.
Најтеже питање је питање трасе. Ових дана је било пребројавање путника по Београду али немам приступ резултатима. Оно шта је објављено у новинама није много употребљиво. Знамо да је најјача линија 95!?!? Да ли зато што људи са Бановог брда иду са 85 и 89 до Бувљака па преседају на 95 јер тако брже стижу у центар или стварно има пуно људи на траси 95 или траса 95 спаја најатрактивније делове града? Пуки број путника НЕ значи ништа без јасног приказа броја путника између станица.
Класичан пример две линије са по 200 међустаничних растојања, на једној линији на свакој станици уђе по један путник вози се по једну станицу, на другој линији 200 путника улази на почетној станици и возе се до краја. Обе линије су превезле по 200 путника, на првој линији никада није било више од једног путника у аутобусу а на другој је био пакао. Шта можете да закључите из броја превезених путника??
Када добро издефинишемо ова питања врло брзо ће нам бити јасно какав нам метро треба.