Ovo sa Francuskim vozovima nije ni slucajnost ni nemar.
Pre nekoliko godina Francuska je zbog liberalizacije zeleznice nametnute od strane Evropske Unije morala da odvoji infrastrukturu (RFF) od operatera (SNCF). SNCF koji je nekada bio drzavni monopolista i opsluzivao svako i najmanje selo u Francuskoj sada je samo jedan medju mnogim teoretskim operaterima (trenutno drugih zapravo i nema osim saradnje SNCF-DB).
Sve to navodno radi pospesivanja konkurencije i dobrobiti potrosaca.
Medjutim stare veze je tesko raskinuti, RFF i SNCF su tesno vezane, kako preko poslovanja tako i preko ljudi koji redovno prelaze iz jedne firme u drugu. A sto je najbitnije RFF je osnovan kao zaseban entitet tako sto su svi dugovi SNCFa prebaceni na RFF, drzavno preduzece koje moze da dobija pomoc od drzave, za razliku od SNCF koji je postao profitabilna firma bez dugova i u principu bez drzavnih subvencija.
Sve u svemu teska svinjarija, kada drzava treba da pomogne SNCF radi to preko RFFa a u medjuvremenu SNCF ukida neprofitabilne linije i podize cene karata. Posto je na papiru sve ok, Evropa se ne buni.
Ipak ta situacija ne odgovara svakome u Francuskoj, ni unutar tih firmi ni van njih, sve su jaci glasovi koji pozivaju na ponovno konstituisanje jedinstvenog preduzeca koji ce biti i vlasnik infrastrukture i operater (uostalom tako je i u telekomunikacijama, Orange, poludrzavna firma bivsi France Telecom, je vlasnik infrastrukture i operater a drugim operaterima naplacuje koriscenje sopstvene infrastrukture).
Ovaj "skandal" sa prilagodjavanjem perona zbog pogresnih informacija gledam kao deo kampanje u tom pravcu, pokazati kako je zeleznica jedinstven sistem koji ne treba rasparcavati na komade. Prilicno uspesno odradjeno, sve regionalne vlasti koje su finansirale vozove ne zele da placaju jos i podesavanje perona, a dobro im je dato do znanja zasto je do ove situacije doslo tako da ce oni sada stalno urgirati da se RFF i SNCF ponovo vezu kako bi izbegli redovne probleme ovog tipa.
Slicna situacija ceka Srbiju (kao uostalom i sve nase susede), zakon je vec izglasan a premijer je to potvrdio u svom govoru. Zeleznice Srbije su vec organizovane kao holding sa odvojenim sektorima.
Prvo ce se privatizovati teretni saobracaj, jedina profitabilna grana.
Putnicki saobracaj ostace drzavni neko vreme dok ne bude ugasen.
Infrastruktura ce ostati drzavna kako bi mogla da dobija subvencije od EU i iznajmljuje koriscenje operaterima koji ce voziti robu i putnike.
Bye bye ZS, welcome DB und ÖBB.
Somi303":2mu5n4bm je napisao(la):
И кад би градили, то сигурно не би радио СНЦФ..
I te kako bi gradili, SNCF ima sopstveni projektantski biro i izvodi vecinu gradjevinskih poduhvata, od sina do stanicnih zgrada.
http://www.arep.fr/en/#/welcome