Šta je novo?

Metro

Пантограф":1a0xd3u4 je napisao(la):
Ни најмање се не шалим. Поскупиш литар бензина у Београду за два динара, тиме га практично изједначиш са ценом на ванградским пумпама, узмеш кредит са грејс периодом од четири године тако да га и не плаћаш пре 2018, коју помену Карло, и ето ти паре за метро. Тај новац и да хоћеш не можеш трошити на креде и на сапун у школама (нисам имао веце са сапуном од почетка до краја школовања у СФРЈ/СРЈ).
Без велике инвестиције нема ништа од изласка из кризе - да нам грађевинарство ове године није пало 40%, криза би била знатно, знатно мања.

Taj novac (kredit koji dignes) ne mozes da trosis na `krede i sapun` u skolama to se slazem, ali sta cemo kada budemo trebali da vracamo kredit? Ukinucemo i grejanje u skolama i vrticima?

O taksi ili samodoprinosu, pa ideja nije nova, ali...
U vremenima gde sa jedne strane imate reano veliko osiromasenje gradjana, a sa druge politicke stranke koje pozivaju i aminuju za neplacanje obaveza koje su vec zakonski regulisane, cisto sumnjam da cete naci podrsku za tako nesto.

I da ponovim jos jednom, pustite prazne price politicara koji su svoje porodice obezbedili za naredne 3 generacije. Oni pricaju ono sto narod voli da cuje, posebno u vreme izbornih kampanja.
Strpite se, do maja, najdalje juna, pa cete videti kakva ce tada prica o ekonomiji grada biti, ma ko da formira gradsku vlast.
Verujte cika Lakiju :grand:
 
laki72":1fkrwbci je napisao(la):
Taj novac (kredit koji dignes) ne mozes da trosis na `krede i sapun` u skolama to se slazem, ali sta cemo kada budemo trebali da vracamo kredit? Ukinucemo i grejanje u skolama i vrticima?


Ништа. Узети нови кредит да вратимо стари, као Грци. Прошле године су возачи атинског метроа штрајковали што плата треба да им се смањи са 4.000 на 3.500 евра. У мојој фирми, међутим, два синдиката самоиницијативно предлажу послодавцу да смањи плате запосленима, иако имамо производ и реално не можемо да пропаднемо (као што нико неће доћи да нас окупира ако останемо дужни... Кинезима, који имају вишак долара). Закључак: Грци су цареви, ми смо будале.

Још нешто - да ли ико мисли да су земљу у којој постоје "Галеника" и "Универзал банка" улагања у инфраструктуру увукла у дугове и немаштину??
 
angry bird":3bo0q3uu je napisao(la):
Na specijalne takse za prikupljanje para za metro slobodno zaboravite. Situacija je takva da mislim da bi ljudi negodovali i da im se nametne taksa od 10 dinara za izgradnju domova zdravlja ili slicnih sadrzaja, a ne za tamo nekakav metro i slicna "cudesa".
Cuj metro, kad kazes prosecnom beogradjaninu tu rec kao da si mu rekao nlo.

и не морају специјалне таксе. само се од постојећих издвајају средства за метро. и као што сам рекао:

JohnnyLee":3bo0q3uu je napisao(la):
наравно, те паре иду од пореза на лична примања, не од социјалног

тј. од садашњег пореза на лична примања, 2%-4% иде у тај фонд (према скали коју сам раније навео)
 
Пантограф":3nsrqqbb je napisao(la):
Још нешто - да ли ико мисли да су земљу у којој постоје "Галеника" и "Универзал банка" улагања у инфраструктуру увукла у дугове и немаштину??

ne znam za druge, ja ne mislim.
Ali to ne menja cinjenicu da smo tu gde jesmo :dil:
 
Пантограф":3nuk9fu6 je napisao(la):
Karlo del Ponte":3nuk9fu6 je napisao(la):
Када пређемо у реалност, долазимо дотле да у Секретаријату за саобраћај и Општини Вождовац продужетак трамваја за 2 километра до Степе и Кумодража 2 сматрају мегаломанијом...

Реално, тренутно смо толико задужени да бисмо евентуално могли радити неке мање инфраструктурне пројекте са великом стопом повраћаја, а финансијску конструкцију за метро не верујем да бисмо склопили пре 2018. године. Једино што нас евентуално може закрпити је да постанемо кандидат за ЕУ и да се огребемо о њихове фондове!
То је зато што у Секретаријату и општини седе људи који су вољни да те замајавају и праве будалом, само ако ти то желиш. Пројекат реда величине рачвања трамваја од Трошарине за Степу и Кумодраж Београд није могао да реализује једино у другој половини 1993. године, толико је то мало и безначајно улагање.
Ти општинари и представници Секретаријата за урбанизам играју неку потпуно другу игру. Изговор како "нема пара јер смо у дуговима", је део те игре, и прича око потешкоћа око имовинских односа.

Али, други је проблем, тај што Београд неће решити проблем превоза, па чак ни градског, односно решиће га парцијално. Чекање од 5 година је огроман губитак од прескупог система заснованог на аутомобилима и аутобусима, и малтене нико није непогођен тиме! Много већи приоритет треба да има већа искоришћеност и функционалност трамвајског система и приградских железница, те бициклистички пројекти! Ти пројекти имају границу утицаја, и метро мора да реши проблем до краја, али ти пројекти имају високу стопу поврћаја, и кроз уштеде би нас довели у далеко повољнију финасијску ситуацију за саму градњу метро-а.

Ето, покушао сам да напишем кратак пост, и испаднем нејасан. Годину 2018. помињем одприлике, јер многи пројекти на трамвајском систему и приградским железницама могу себе отплатити и за мање од 2 године кроз уштеде.
 
Ponovići ono što sam već nekoliko puta napisao:
1.linija M1 BG metro nikako ne treba da ide na Brankov most , nego iz Bulevara ZĐ pravo (naravno, u tom delu podzemno), na novi metro-most uz postojeći tramvajski, pa pored Ekonomskog fakultete, ispod Kameničke i između hotela ''Balkan'' i ''Moskva'' na Pašićev trg i pravo na Bulevar Kralja Aleksandra. Na taj način ćemo metro kompozicijama obezbediti pristojnu brzinu kretanja, bez usporavanja na čak 5 ''lakat'' krivina u dužini od jedva kilometar, na delu od Bulevara ZĐ do Bulevara KA, ukoliko bi M1 išla trasom uz most u Brankovoj ulici.
2. nema smisla da se linija M1 zaustavlja u Tvorničkoj (Aleksandra Dubčeka), na samom ulazu u Zemun (kao da neko namerno želi da Zemun izuzme iz ovog sistema saobraćaja), umesto da produži bar do parka iza škole ''Svetozar Miletić'' ili platoa ispred hale ''Pinki'', i na taj način uvuče u ovaj sistem javnog prevoza sav konzum koji gravitira Zemunu i Zemun Polju, koji bi od te stanice M1, preko terminusa na Keju oslobođenja, bili razvezeni autobusima (još bolje trolama) do kraja Zemuna, a odatle, sa terminusa kod Saobraćajne škole, autobusima do Zemun Polja. u nekoj od kasnijih faza, M1 bi trebalo produžiti do terminusa kod Saobraćajne škole. Sve ovo uraditi i po cenu da se u ovoj fazi M1 gradi samo do stanice Vukov spomenik, jer je odatle veoma dobro pokrivena tramvajska mreža, skoro rekonstruisana u Bulevaru KA, doduše samo da Cvetkove pijace. Bilo bi pametnije da se u ovoj fazi odradi rekonstrukcija drugog dela Bulevara KA (sa sve prebacivanjem tramvajske pruge na sredinu ulice), od Cvetka do Ustaničke.
3. metro depo izgraditi u šancu, ispod Doma penzionera, na Bežaniji, koji bi se prugom uključivao na M1 kod Tvorničke ulice, i koja bi pruga u produžetku, relativno jednostavno, uz izgradnju samo jednog mosta kod ''Grmeča'', i daljom trasom površinski, uz autoput za Zagreba mogla da poveže M1 sa aerodromom ''Nikola Tesla''.
Što se finansiranja metroa tiče, sredstva za M1 i ovaj deo od depoa do aerodroma bi mogao da se obezbedi od našeg udela (navodno 50% od ukupnog poslovnog i stambenog prostora) u ''Beogradu na vodi''. Ako je tačno da cela investicija vredi oko 3,2 milijarde Evra, pola od toga je sasvim dovoljno da izfinansira napred navedene linije i objekte metroa. Kada se M1 bude izgradila, raspisati tender za koncesiju, pri čemu bi budući koncesionar u narednih 20-30 godina dobio pravo da ubira prihode od M1, kao i M2 i M3, uz obavezu da u prvih 5 godina koncesionog perioda izgradi M2 a u prvih 10 godina i M3! Verujem da bi se na taj tender javilo više kineskih, ruskih, arapskih ..., možda i po neka japanska ili evropska kompanija, sa iskustvom u izgradnji i upravljanju metro sistemima (što takođe za nas nije beznačajno, jer mi, pored toga što nemamo para, nemamo ni iskustva, pa ni znanja da u ovom trenutku upravljamo i održavamo tako složen sistem).
 
Концесија је у овом случају опасно решење! Прво, концесија захтева веома, веона јаку правну државу, коју ми немамо. Друго, концесија би значила да би стране фирме били носиоци посла, а ми би евентуално били подизвођачи, извор најјефтинијих материјала, ситни подизвођачи и физички радници. :violina: Треће, са обзиром да се на прсте могу набројати метро системи који могу одплаћивати инвестиције продајом карата, град ће се једнако задужити као да је узео кредит.

За овако велики посао је јако важно да што већи део посла добију домаће компаније, односно домаћа грађевинска и машинска оператива!

По питању оних пред-метро инвестиција, једна од оних које сугеришем су набавка возова за приградске железнице, који би били компатибилни са метро вагонима, и у што већој мери у домаћој производњи. Сугеришем кооперацију Метровагонмаша са, на пример Гошом, јер на тај начин се могу направити робусни и јефтини возови. Руси су спремни да дају нове кредите за железнице, са тим да треба тражити по сваку цену учешће српских компанија 50% или бар 45%. На тај начин би имали техничку базу и депо за метро возове пре изградње метро-а.
 
@ems


Linija treba da ide kroz mihajla pupina. To bi omogućilo gradnju novih blokova sa velilim koeficijentom izgrađenosti

Послато са GT-N7100 уз помоћ Тапатока
 
Nažalost naša je realnost da mi više ne možemo da se zadužujemo. Zato moramo da pronalazimo ''kreativna rešenja'' i moj post je upravo sa tim smislom i poslat. To što predlažem je, u stvari, kombinacija koncesije i BOT aranžmana. Izgradnja M2 i M3 je BOT (Build-Operate-Transfer) a koncesija se tiče prava ubiranja cene za korišćenje M1, što je u funkciji privlačenja zainteresovanih kompanija za BOT aranžman. Slažem se da u pravljenju ovakvih ugovora moramo biti jako oprezni, ali ako mi to nismo u stanju, postoje strane konsultantske kuće koje jesu. Takođe se slažem da bi bilo pametno uposliti što više domaće operative i, po mogućstvu organizovati licencnu proizvodnju jeftinih vagona za prigradsko/metro saobraćaj. Samo je pitanje da li danas postoje radnici u našim fabrikama za to i da li su te fabrike u stanju da izvršavajuugovore na vreme i da li u njima više može da se organizuje isplativa proizvodnja, a da se ne rizikuje da potroše avanse a onda zaustave proizvodnju i štrajkuju (i blokiraju pruge i puteve) dok im država ne obezbedi minimalce, a posle 2 meseca opet isto. Nekada, u SFRJ, 70-desetih i 80-desetih godina prošlog veka to je bilo moguće, a danas, više nisam siguran.
Ono što je u svemu ovome bitno je da Beograd izađe iz začaranog kruga nemogućnosti izgradnje već uveliko neophodnog metro sistema, vrlo sličnog onom Sofijskom, i da krene njegova izgradnja što pre! Potrošili smo, sada već 40-setak godina ''dumajući'' šta nećemo. Za to vreme i gradovi koji tada o tome nisu nirazmišljali uveliko izgradiše kompletne metro sisteme ili privode kraju njihovu izgradnju. Mi smo potrošili najbolje godine, kada je to moglo da se izgradi, dočekali i ratove i bombardovanje, sve moguće ekonomske sankcije i krize, uključujući i svetsku. Šta nam je još preostalo da sačekamo kao argument da ne počnemo sa izgradnjom metroa'?
 
Нама не треба метро, ми не заслужујемо метро. Ми немамо пара за метро, улагање у метро покренуће туђу грађевинску оперативу. У Београду се неће повећавати број становника, јавни превоз већ функционише и боље него што нам је потребно/заслужујемо. Метро је за свет који зна приоритете, који има канализацију. То треба да градимо. И то да почнемо одмах, још ће стварно радити наша грађевина а изградила би се и позитивна свест о себи. Што би некада могло да доведе до метроа. Не могу да замислим милијарде инвестиција у нешто што није исплативо и то у граду који плива у говнима и касни неколико хиљада година са основним стварима.
Преостало нам је да почнемо да се носимо са својим проблемима, па онда да се посветимо влажним сновима!
На жалост, видим да ће нека позајмица опет да падне, да нахрани неке гладне странце, увуче нас у булу још више да патимо у нашим говнима, да нас једе шуга и у центру, у здравственим установама, као и на периферији.
 
Борчанац":ttl6dx4o je napisao(la):
Нама не треба метро, ми не заслужујемо метро. Ми немамо пара за метро, улагање у метро покренуће туђу грађевинску оперативу. У Београду се неће повећавати број становника, јавни превоз већ функционише и боље него што нам је потребно/заслужујемо. Метро је за свет који зна приоритете, који има канализацију. То треба да градимо. И то да почнемо одмах, још ће стварно радити наша грађевина а изградила би се и позитивна свест о себи. Што би некада могло да доведе до метроа. Не могу да замислим милијарде инвестиција у нешто што није исплативо и то у граду који плива у говнима и касни неколико хиљада година са основним стварима.
Преостало нам је да почнемо да се носимо са својим проблемима, па онда да се посветимо влажним сновима!
На жалост, видим да ће нека позајмица опет да падне, да нахрани неке гладне странце, увуче нас у булу још више да патимо у нашим говнима, да нас једе шуга и у центру, у здравственим установама, као и на периферији.

@Borcanac,
Zasto takav pesimizam i takvo pljuvanje po sopstvenoj zemlji?
 
Жута минута :D
Некад добијем напад реалности, али никако не видим где је пљување земље. Ово је чак оптимизам, да се неће дешавати овакве ствари. Сада имамо нови мост на Ади, Соларисе, Каф и да ли смо другачији, сем што превише дугујемо. Замисли колико ће метро бити цењен када 40% Београђана и ко зна који проценат других буде имао воду и канализацију, школу, фирму... Тада метро неће бити само влажан сан, већ следећа потреба. Само морамо да нађемо неке приоритете а не да патимо због тога што су Бугари, на пример, они који постављају нама домаће задатке у последње време. При томе не мислим само на њихов метро, већ и степен задужености. Ако се не тргнемо и не помогнемо себи на један стваран начин, само ћемо пратити друге, тужно погледом.
Имам утисак да већем броју људи треба метро, само да би могли да се мере са њим... а не мере се са процентом образованих или са елементарном хигијеном...само са пилоном и тим следећим достигнућима. Погрешни разлози.
 
Борчанац":2wdf95vu je napisao(la):
Жута минута :D
Некад добијем напад реалности, али никако не видим где је пљување земље. Ово је чак оптимизам, да се неће дешавати овакве ствари. Сада имамо нови мост на Ади, Соларисе, Каф и да ли смо другачији, сем што превише дугујемо. Замисли колико ће метро бити цењен када 40% Београђана и ко зна који проценат других буде имао воду и канализацију, школу, фирму... Тада метро неће бити само влажан сан, већ следећа потреба. Само морамо да нађемо неке приоритете а не да патимо због тога што су Бугари, на пример, они који постављају нама домаће задатке у последње време. При томе не мислим само на њихов метро, већ и степен задужености. Ако се не тргнемо и не помогнемо себи на један стваран начин, само ћемо пратити друге, тужно погледом.
Имам утисак да већем броју људи треба метро, само да би могли да се мере са њим... а не мере се са процентом образованих или са елементарном хигијеном...само са пилоном и тим следећим достигнућима. Погрешни разлози.
Preko 400 strana postova na temu BG metroa da bi smo došli do zaključka da da Beogradu metro treba iz nekih drugih razloga a ne iz razloga nužne potrebe i pokušaja sprečavanja saobraćajnog kolapsa, koji ćemo za koju godinu da doživimo, ako ne počnemo da ga u narednih par godina gradimo! Beogradu je metro bio nužna potreba i 80-ih godina prošlog veka, a kamoli danas, sa par stotina hiljada stanovnika više i par desetina hiljada vozila više. Metro se ne gradi kada grad završi izgradnju vodovodno-kanalizacionih sistema i sl., nego kada to saobraćajne potrebe zahtevaju. A Beograd vapi za izgradnjom metro sistema. Druga je stvara što je nama sve uvek skupo i što mislimo da ćemo i ovaj put uspeti da se prošvercujemo. Treba nam malo više hrabrosti, pardon političarima koji nas vode treba malo više hrabrosti da donesu odluke koje moraju da donesu, a ne da samo razmišljaju da li će ih glasači kritikovati što su krenuli u poduhvat koji svojom cenom nadilazi trenutne mogućnosti zemlje ili ovog grada. Da neki političari, početkom 20-og veka nisu tako razmišljali o budućnosti Beograda, ne bi ni sadašnja kanalizacija U BG bila izgrađena, jer je i tada to bilo preskupo i za mnoge čak i nepotrebno!
 
80их?
Шта се дешавало са том нужном потребом задњих 35 година? И је ли то Београд не вапи и за другим стварима, више онако основним?
Нисам ја против, капирам и да метро носи и неке уштеде због саме концепције саобраћаја, енергената које троши, домаће привреде која може да производи, гради, одржава. Само ово што сам писао делимично је одговор на твоје подсећање да је исписано 400+ страна. Како ће метро добити ширу подршку? Како да га приближиш свету због којег га наводно планираш? Ја сам прочитао све ове странице и даље ми није јасно како ће свој бенефит препознати једно 2/3 становника града, а остатак земље тек неће знати каква је вајда од ове работе.
И ова реч...колапс! Неће уплашити никога, када немаш воду, образовање, здравство, канализацију...живиш од данас до сутра без даљих планова.
А и то што кажеш не гради се метро када се заврше други радови...тачно. Али не купује се ни ауто када ниси спреман да га отплатиш. Колико год ти стварно требао, колико год избегао животне тешкоће, олакшао себи аутом...ако то урадиш, проблем не решаваш, већ те касније сачекује већи, неодложно. Зато прво заврни руке, заради, среди се... па гризи више. То је храброст, а не свакакви хазардерски потези који стварно могу да се назову популистичким. Ето када је метро увек највише актуелан? Избори? Па да
Да би тема конструктивно кренула напред, цела ова прича око градње да добије ширу подршку, мора да буде јасно какву корист има свако. У П.Скели и сваком другом ћошку, да буде човек убеђен да то неће бити само скупа играчка која ће саобраћајно да повеже већ најбоље повезане делове града. Да се не диже само цена квадрата елити, док њих море жеђ и смрад, неповезаност и тешко доступно здравство, школство, посао...
Што се мене тиче, нека политичари слободно брину какве ће реакције бити, за сваки следећи глупо спуцан, украден динар. И тако мислим да је и 5 октобра требало вандалски спалити све који имају било какву улогу у било чему, оно, афрички неки сценарио, комплет елиту...сада је то бар јасно за други пут да опет не погрешимо, па да опет зајашу.
 
ems":3382npum je napisao(la):
...Takođe se slažem da bi bilo pametno uposliti što više domaće operative i, po mogućstvu organizovati licencnu proizvodnju jeftinih vagona za prigradsko/metro saobraćaj. Samo je pitanje da li danas postoje radnici u našim fabrikama za to i da li su te fabrike u stanju da izvršavajuugovore na vreme i da li u njima više može da se organizuje isplativa proizvodnja, a da se ne rizikuje da potroše avanse a onda zaustave proizvodnju i štrajkuju (i blokiraju pruge i puteve) dok im država ne obezbedi minimalce, a posle 2 meseca opet isto. Nekada, u SFRJ, 70-desetih i 80-desetih godina prošlog veka to je bilo moguće, a danas, više nisam siguran.....
За ово све је одговорна држава, јер она поставља кадрове са партијским задатком, а та домаћа оператива је системски уништена од стране корумпираних политичара које боље да не помињем.

Држава са идејом и стратегијом, као што тренутно нисмо, може обновити домаћу грађевинску и машинску оперативу да буде способна за послове типа метро у року од 4 године. У међувремену, треба да добија мање послове за вежбање, да обнови опрему и кадрове. Баш на тим великим пословима даваним страним компанијама смо и створили задуженост, а други највећи део задужености је ослањање на нафтни друмски транспорт и планско занемаривање свих осталих видова саобраћаја. :notok: Трећи део је недостатак извозне стратегије и увоз глупости, јер нам на кључним позицијама у привреди седе партијски пајсери, који углавном ни стране језике не знају како треба.

Све у свему, у року од најмање 4-5 година ми можемо бити економски и технички зрели за пројекте типа метро.

Што се канализације тиче, у оквиру неких делова метро мреже ће истовремено решавање питања канализације бити најповољније решење, чак и када су у питању надземне деонице. Односно, метро може и треба да буде део урбане реконструкције неких делова града :gobb: , а класичан пример је "Београд на води" са неким иоле стручним у односу на Срђана Рупара.
 
@borcanac +

sto se tuce metroa, ok, ajd da postavimo stvari ovako.
Recimo da nam je neophodan, sad i odmah. Da nema prece investicije, da je nebitno sto naselja na juznom kraju BG celo leto kubure sa vodosnadbevanjem, Da je takodje nebitno sto je topciderska dolina u stvari najveci beogradski otvoreni kanalizacioni tok, da jos uvek dobar deo 'elitnih' dedinja i senjaka ima septicke jame... nek je sve to nebitno.
Ok, treba da gradimo METRO
Imamo li jasan plan kuda treba da ide makar 1. Linija? NE
Iamo li konsenzus struke, javnosti, politicke elite, ili makar mi ovde na forumu kakav taj metro treba da bude? NE
Imamo li strategiju sirenja? NE
Imamo li makar grubo procenu kostanja po fazama? NE
Znamo li makar dal ce taj metro koji zelimo biti 'laki' ili 'teski' ? NE
Oce li imati pantograf ili trecu sinu? NE, ni to ne znamo...
Pa sta znamo? Znamo da nesto ocemo, samo nismo sigurni sta.
Pa gospodo draga, sve i da neko samo ceka da nam nepovratno da lovu, mi uz ovakvu pamet nema sanse da je uzmemo!

Sent from my LG-E510 using Tapatalk 2
 
Није у реду то што трамвај служи за украс али не зато што је неупотребљив или неефикасан већ зато што свака линија на сваком свом километру има 2-3-4... паралелне аутобуске линије.Ту је наравно и идиотски ред вожње.

Метро ако се добро испланира не може бити никакав ризик као што и опција без метроа није ризик јер је то сигурна пречица до нашег потпуног пропадања.
 
Do kraja februara nova Radna grupa za beogradski metro
Ponedeljak, 17. 02. 2014.|13:12 | Izvor: Beta
http://www.ekapija.com/website/sr/page/ ... dski-metro

Grad Beograd će tokom sledeće sedmice ponovo osnovati Radnu grupu za metro, najavio je u ponedeljak (17. februara 2014. godine) predsednik Privremenog organa Beograda Siniša Mali.

Na konferenciji za novinare Mali je rekao da će se i projekat izgradnje metroa "pogurati" tako da se vidi gde se stalo i kako može da se pokrene i finansira.

Francuska kompanija "Alstom" popisala je u novembru 2011. godine sa Gradom Beogradom sporazum o gradnji prve liniju beogradskog metroa, a Skupština Beograda usvojila je u novembru 2012. konceptualnu studiju metro mreže sa tri potencijalne linije.

Plan je bio da prva linija poveže Ustaničku ulicu u starom delu grada sa Novim Beogradom i Zemunom - jednim krakom sa novim "Mercatorom" i Tvorničkom ulicom, a drugim sa Železničkom stanicom "Novi Beograd".
 
direktor":3gu3eocd je napisao(la):
A da mali odmori dok neprodju izbori smara

Da. Sad se raskokodakao pred izbore. Suvise je providan...

Sta im sada znaci da formiraju drugu Radnu grupu? Hoce opet neku LRT nabacotinu da smisle ili da naprave plan za metro?

Ne spominju Jovina.
 
SRBIJA | PONEDELJAK 8.07.2013. | 10:02

Metro koči državna garancija

IZVOR: DANAS

Beograd -- Evropska banka za obnovu i razvoj pristala da finansira radove na izgradnji metroa, međutim pre toga Vlada Srbije mora da pruži državnu garanciju za kredit.


Posle godinu i po dana pregovaranja, Evropska banka za obnovu i razvoj pristala je da finansira radove na izgradnji metroa. Preduslov za to je da Vlada Srbije pruži državnu garanciju za kredit od oko 600 miliona evra, koliko bi prva traka metroa trebalo da košta.

Takva garancija nije stigla i pitanje je kada će doći, zbog čega je i dalje neizvesno da li će radovi na prvoj liniji metroa od Vukovog spomenika do Novog Beograda zaista početi 2015, kako veruje gradonačelnik Beograda Dragan Đilas.

Gradonačelnik Beograda najavio je da bi izgradnja metroa u prestonici mogla da počne za dve godine, ako Grad bude imao podršku Republike za taj posao. Đilas se krajem juna sastao sa predstavnicima francuskih kompanija Ežis i Alstom, koje učestvuju u ovom poduhvatu.

Prvobitnim planom bilo je predviđeno da mašine počnu da kopaju tunele već ove godine, ali su kriza i političko odugovlačenje taj rok odavno učinili neizvodljivim. Ipak, od svih dosadašnjih pokušaja da se izgradi metro, koji datiraju još od sedamdesetih godina prošlog veka, čini se da ovaj ima najveće šanse da uspe, piše Danas.

Model finansiranja je načelno rešen. Francuska vlada će kreditirati vozove i elektro-opremu, dok će zajmom EBRD-a biti plaćeni građevinski radovi. Budući da Grad planira da uzme kredit na 20 do 25 godina, sa grejs periodom od pet godina i da će pregovori trajati još godinu ipo dana, prva rata bi gradu trebalo da stigne za otplatu tek 2020. godine, kada „Beograd treba da plati 30 miliona evra po do sada uzetim kreditima, pa nam neće biti problem da na taj iznos dodamo i godišnji iznos rate za prvu liniju metroa”.

Da bi ovog puta sve ipak moglo da prođe manje - više prema planu, veruju i u kompanijama koje učestvuju u projektu, u skladu sa međudržavnim sporazumom Francuske i Srbije, o donaciji za beogradski metro.

U Ežisu, projektantskoj kući odgovornoj za studiju izvodljivosti budućeg metroa, koju je grupa srpskih novinara posetila tokom nedavnog studijskog boravka u Francuskoj, bili su uvereni da će sledeći korak - izradu idejnog projekta prve trase, započeti do kraja godine. U međuvremenu je postignut dogovor sa EBRD-om, pa je Đilas sa Ežisom dogovorio da rad na idejnom projektu počne već u septembru. Taj posao bi trebalo da bude okončan za 11 meseci, odnosno do avgusta 2014. godine.

Kako objašnjavaju u Ežisu, prva linija metroa prostiraće se od Ustaničke do Tvorničke ulice u dužini od 12,2 kilometra. Putovanje bi trebalo da traje 29 minuta sa ukupno 22 stanice, s tim što njihov konačni broj i lokacije tek treba precizno definisati. Jedno od otvorenih pitanja, prema rečima nadležnih u ovoj kompaniji, jeste i tehnički problem stanice kod tržnog centra Ušće, koji tek treba da bude rešen. Predloženo je da metro povezuje centar grada sa Novim Beogradom preko Brankovog mosta, koji bi zbog toga morao da bude proširen. U starom delu grada metro će ići podzemnim rutama, dok će na novobeogradskoj strani šine biti postavljene iznad zemlje, na stubovima.

I u Alstomu, firmi koja proizvodi vozove koji će, po svemu sudeći, saobraćati beogradskim metroom, na čitav projekat gledaju s optimizmom. Jedna tehnička prepreka, koja uslovljava dizajn celog šinskog sistema je, kako kažu, veliki nagib terena u Beogradu. Zbog toga će se beogradski metro najverovatnije kretati na gumama, a ne na metalnim točkovima, kako je to inače uobičajeno. Ovakvo rešenje je uglavnom skuplje, ali omogućava udobniju vožnju, manje buke unutar i van voza, bolje ubrzanje i kraći kočioni put. Najpoznatiji primer ovakvog sistema je u Lozani gde nagib terena ide i do 12 odsto, tako da putnici na stanici ulaze u voz koji stoji bukvalno nagnut.

Budućem beogradskom metrou, kako su srpskim novinarima objasnili u sedištu Ežisa, u Francuskoj je najsličniji sistem kakav postoji u gradu Lionu. Tamošnji reljef je jednako zahtevan kao beogradski, grad se takođe nalazi na dve reke, metro ide na točkovima, a jedino je broj stanovnika manji – 1,4 miliona u urbanom području. Uz sve to, Lion je grad sa verovatno najbolje organizovanim javnim prevozom u Francuskoj, bar ako je suditi po rečima Bernara Rivalte, prvog čoveka Lion Sitrala, tela koje upravlja gradskim prevozom Liona.

U određenoj meri nalik BusPlusu, Lionu Sitral na svakih šest godina objavljuje tender na kojem bira kompaniju koja će u narednom periodu biti operater mreže gradskog prevoza. Ali, za razliku od BusPlusa, uslovi tendera propisuju sistem nagrada i kazni za tog operatera “u zavisnosti od kvaliteta njegovog rada”, pa ako metro kasni, autobusi se pokvare i ne izađu na ulice ili postoji bilo kakav problem koji ne bude odmah rešen, operater plaća unapred utvrđene penale Sitralu. Sistem je toliko precizan da je u slučaju problema sa metroom propisan tačan broj minuta koji radnici imaju na raspolaganju da stignu do pokvarenog voza i tačan broj minuta za koliko moraju da ga poprave, odnosno da ga zamene. Trenutni operater zapošljava 4.200 ljudi, dok sam Sitral ima stotinak zaposlenih.

Gledano po rashodima, Sitral nešto više od polovine budžeta daje operateru – 398,9 miliona, za nabavku opreme troši 194,4 miliona, na otplatu dugova ide 19,3 odsto ili 146,9 miliona, dok 2,8 odsto čine plate zaposlenih u Sitralu.

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija....&nav_id=730304
 
u Alstomu, firmi koja proizvodi vozove koji će, po svemu sudeći, saobraćati beogradskim metroom, na čitav projekat gledaju s optimizmom. Jedna tehnička prepreka, koja uslovljava dizajn celog šinskog sistema je, kako kažu, veliki nagib terena u Beogradu. Zbog toga će se beogradski metro najverovatnije kretati na gumama, a ne na metalnim točkovima, kako je to inače uobičajeno. Ovakvo rešenje je uglavnom skuplje, ali omogućava udobniju vožnju, manje buke unutar i van voza, bolje ubrzanje i kraći kočioni put. Najpoznatiji primer ovakvog sistema je u Lozani gde nagib terena ide i do 12 odsto, tako da putnici na stanici ulaze u voz koji stoji bukvalno nagnut.

rezime:
U Alstomu gledaju optimisticki, jer ce Beograd da kupi njihove metro vozove, koji ce morati da budu sa (skupljim) gumenim tockovima, jer je trasirana varijanta sa velikim nagibom (koju su gle cuda Francuzi radili zajedno sa nasim olosem)


I vrhunac licemerstva je kada se kaze da ce Francuska vlada će kreditirati vozove i elektro-opremu. Oce li tu obavezu preuzeti na sebe i ako izaberemo nemackog, japanskog ili kineskog dobavljaca???
Naravno da nece , oni kreditiraju SVOG PROIZVODJACA, a ne Beograd. Pa i Belorusi su kreditirali trole, ne zbog ljubavi prema Srbiji, vec da bi uposlili svoje firme.
Zasto bi mi onda trebali biti impresionirani ovim???

Zajmom EBRD-a biti plaćeni građevinski radovi.
Jel opet neka nova Alpina treba da uzme lovu, angazuje nase podizvodjace koji ce da rade, pa kad dodje vreme placanja proglasi bankrot ????

Budući da Grad planira da uzme kredit na 20 do 25 godina, sa grejs periodom od pet godina i da će pregovori trajati još godinu ipo dana, prva rata bi gradu trebalo da stigne za otplatu tek 2020. godine, kada „Beograd treba da plati 30 miliona evra po do sada uzetim kreditima, pa nam neće biti problem da na taj iznos dodamo i godišnji iznos rate za prvu liniju metroa”.

tek 2020 godine? Jel? a to nikada doci nece, 6 godina? A ko garantuje da se nece nastaviti ekonomski i proizvodni sunovrat, pa da bude jos teze?
Mislim, OK, pogresno rezonujem, garancije nema, ali ne vidim nikakve analize na osnovu kojih se tvrdi da nam nece biti problem da od 2020 do 2040 otplacujemo tu sumu.

Nesto sam bas ogorcen ovih dana, pa ne zamerite, ali ovde u ovoj nasoj Srbiji svako moze da radi sta oce.
Uzmite bre kredit na trzistu, uposlite nase firme, nase ljude, izaberite zahvaljujuci tome sto vas ne finansira neka odredjena drzava metro vozove i trasu koja nama najvise pase. Ako je nasa gradjevinska operativa izgradila podzemnu mrezu Beovoza pre 20 -30 godina, sposobna je i za ovakav zadatak.
 
Vrh