Судбина метроа у рукама Шпанаца
Стручњаци из ове земље предложиће градским властима да у Новом Београду буде грађен лаки метро, док би кроз стари део града требало да пролази подземна железница
После Аустријанаца и Немаца, у причу о изградњи београдског метроа укључили су се и стручњаци из Шпаније. Они су јуче челницима Скупштине града представили своју визију метро система у Београду, а ових дана у главни град поново би требало да дођу експерти из Беча како би понудили решење за овај вид јавног превоза.
Градске власти планирају да у пројекат изградње метроа укључе што више стручњака, али ће коначну одлуку о томе који ће тип градске железнице бити направљен донети Скупштина града. Та одлука ће, према речима градоначелника Драгана Ђиласа, одредити судбину саобраћаја у главном граду.
– Нажалост, код нас се све, пре или касније, претвори у политику. Због тога смо секретар за саобраћај и ја одлучили да предност дамо стручњацима. Намера нам је да у овај пројекат укључимо што више експерата и да после тридесет и кусур година, макар и у најтежим економским условима, кончано изградимо метро – поручио је Ђилас гостима из Шпаније, међу којима је био и Габријел Кремадес, отправник послова амбасаде ове државе у Београду.
Истичући да републичка власт води активну политику како би дошла до новца за изградњу београдског метроа, Ђилас је потврдио да ће у мају министарска делегација отпутовати у Москву на разговоре о овој теми. Тамо ће, како се очекује, бити речи о кредиту који би Руси требало да дају Србији, а о чему је прошле недеље јавност обавестио Млађан Динкић, министар економије и регионалног развоја.
После тога би, према најавама градоначелника, пред одборницима Скупштине града требало да се нађу све опције о будућем метроу. Они ће тада, како је објаснио Ђилас, донети коначну одлуку о типу метроа који ће добити главни град.
Претходно би, међутим, значајну улогу требало да одиграју управо Шпанци. Према сазнањима „Политике”, они су се укључили у пројекат београдског метроа још пре неколико година.
– Шпанци у Београду имају консултантску кућу која се бави метроом – каже извор „Политике”. – Реч је о озбиљним стручњацима који су крајем 2007. године помогли да се распише конкурс за идејни пројекат за лаки метро. Нажалост, све се завршило на томе, јер је баш у то време умро градоначелник Ненад Богдановић, који је и био главни заговорник овог вида превоза. Шпанци су, међутим, остали у причи, тако да ће сада њихова реч имати значајну тежину.
Према информацијама нашег саговорника, Шпанци ће на крају, да би задовољили присталице и лаког и тешког метроа, предложити комбиновани систем.
– Највероватније ће сугерисати да се у Новом Београду направи такозвани лаки метро. Дакле, тим делом града возови би ишли површински, док ће с друге стране Саве бити пројектована подземна железница – истиче поменути извор.
Многи стручњаци, међутим, упозоравају да ће, без обзира на врсту метро система који буде грађен, гужве у граду трајати и за време радова, али поздрављају одлуку градских челника да око овако важног питања консултују професионалце. Иначе, у проблем саобраћајног колапса, са којим се Београђани свакодневно суочавају, шпански експерти јуче нису имали прилике да се увере. Не због тога што су се кратко задржали већ, како је објаснио др Драгољуб Ђаконовић, секретар за саобраћај, зато што је у току школски распуст, па су самим тим мање гужве на улицама.
– Довољно је да затворимо једну саобраћајницу, као што је сад случај са Ресавском, и да у граду настане колапс. Има ли бољег показатеља зашто је Београду потребан метро – поручио је др Ђаконовић шпанским стручњацима.
Н. Миковић
[објављено: 23/04/2009]