Šta je novo?

Metro

Не слажем се да је доходак једини, а нарочито не најважнији фактор, који утиче на наталитет. Сматрам да је далеко важнији стамбени простор, и то не толико квадратура колико форма, и културолошки обрасци.

На пример, муж и жена из Београда жице са малим дететом у стамбеном простору од 18 метара квадратних, на 3 километра од Теразија. Са другим дететом, не знају где би, уколико би га направили. Оно што је ту парадокс имају пуно право да живе у стамбеном простору од 56 квадрата затвореног простора, са великим двориштем, без буке, са широким и безбедним просторима за дечју игру, без буке и аерозагађења, са много природног светла у просторијама, али на 60 минута од Теразија. Жена би радије узела робовласнички стамбени кредит за сличну локацију СТАНА него пристала на оно што има без инвестиција на локацији са далеко бољим предусловима за живот и одрастање деце.

Чак и у градовима са јако великим бројем сиромашних, природни прираштај у великим градовима је далеко мањи него у руралним подручјима. Урбанизацију у земљама трећег света прати и велики пад природног прираштаја у истима.

Интересантан је пример Русије. У СССР држава је решавала стамбено питање, међутим, сада је социјални проблем стамбеног питања огроман. Због сурових зима, трошкови градње и цена стамбеног простора су изузетно високе, а због централизма и концетрације капитала, веома је велики демографски притисак на Москву. Тако Москва постаје рекордер по цени станова, али забога, такође има и један од најбољих и најкоришћенијих метро система у свету.
Тиме нисам хтео да кажем "метро убија наталитет", него да укажем на сложеност социјално/економско/демографско/политичке анализе. :grand:
 
Тачно је да имамо проблем тренда! Није мало одрицање бити родитељ, а када га оптеретиш локацијском жељом, ту среће нема. Треба пажљиво планирати, али и усклађивати. Човек који има о коме да брине, радиће више и мислиће смиреније, уздржаније. Мислим да би већи број рађања, утицао и на насиље и на борбу за бољи систем.
А евидентно се сваке године рађа више и то треба подржати, то је промена свести на боље. Очекивано је већи морталитет, биће тако још годинама, зато запнимо да преокренемо :D
Београд, део Палилуле на левој обали дунава, сигурно је најплоднији по броју малишана. Вероватно је и најсиромашнији, али људи долазе до квадрата, па могу и о породици да размишљају. Због тога је то и део који најбрже расте по броју становника и све чешће је тема и градских менаџера па и државних функционера (не као брига о људима, већ вероватно гласачки)

http://www.politika.rs/rubrike/Nekretni ... 22.lt.html
Питање стана је вероватно главно, али не и нерешиво. Ево чланка који говори о ценама, помиње се и метро итд.

Сама градња јефтинијих станова, покреће и привреду а будућност ће имати локације које ће испратити саобраћајна повезаност и планирање. На жалост, све се тако изврнуло да нема таквих места сем у Борчи, Земун пољу...
Да рачунамо и Савски а. а он је резервисан за луксузан развој ( да се не лажемо )
 
И простор између Панчевачког моста и Аде Хује је огроман.
 
Тако је. Али исто није јефтин као и поменути С.А. А и већ су покривени свим саобраћајним плановима.
 
negyes-metro-06.jpg

Novi depo za Metro ,Budimpešta..
DSC_5287.jpg
DSC_5296.jpg
20140714_M4_fovamter_13.jpg
1074186_549817445076748_499757915_o.jpg
20130625_M4_bikaspark_09.jpg

U Budimpeši se niko ne žali da su stanice "predimenzionirane"već po meri 2.milonskog grada :kafa:
hfbt8rvn.jpg

Beč,nova podzemna stanica uh..."predimenzionirana" još jedan grad veličine Beograda,...pa gde su im te nove male stanice,za koje se neki zalažu.. :kafa:
70829520.jpg

Bukurešt...ovo je 1.liga :wink:
 
Romanian authorities announce EUR 1 bln tender for airport metro line
Business & macroeconomy, Daily News | Newsroom | May 9, 2012 11:59 am

Bucharest metro company Metrorex recently announced the tender for the construction of the sixth metro line in the city, connecting the existing network to the Henri Coanda airport. The estimated value of this contract is of some EUR 1 billion and the new metro line should be ready in 2017 – 2018.

The tender will start on September 3 this year. Local authorities previously hired a consortium made of Padeco (Japan)/Oriental Consultants (Japan)/Metroul SA Romania/Seneca Group International/Systra (France) to offer consultancy on the project.

Financing will be covered jointly from the state budget and from a loan guaranteed by the state. The 14-kilometre line will have 12 stations and should be finished within 60 months from the start of contribution work.
The Bucharest metro network has a length of 67 kilometers, divided into four lines with 49 stations in total.

The Bucharest metro network operator Metrorex has recently signed a contract to buy 16 trains from Spanish company Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) for around EUR 97 million. This contract will be financed by the European Investment Bank (EIB) as part of the financing contract for the planned Drumul Taberei – Universitate metro line.
Znači treba nam 200 miliona eur.za početak,100 za vozove,50 za depo,50 za metro most na Savi..dakle finansiranje može ići fazno,godina za godinom to je podnošljivo i za Beograd i Republiku.. :kafa:
 
Ne pratiš novine. Tender za M6 u Bukureštu nikad nije bio objavljen i neće ni biti u srednjem roku. Ogromni problemi su imali i izgradnja linije M5 je bila prekinuta skoro godinu dana. Sada se je nastavila, a priča se i skorošnem tenderu za izgradnja drugog dela linije M5 (lot 2).
I molim te budi korektan kada barataš ovako ciframa. Budimpešta u metro regionu ima 3,3 milijona ljudi i je ogroman grad za naše geografske širine (ako si bio shvatićeš da je ustvari kao Beograd i Sofija zajedno). Ali inače slažem se da su platforme pod 100 metara prosto neseriozna stvar, u Sofiji je jasno da smo uradili veliku grešku kada su ih skratili iz 120 na 105 metara duž M2 i 100 na M3.
 
To je zadnje što sam pročitao, a cifre su realne a upravo sam i govorio za M5.Mislim daj ne pričaj mi o Budimpešti bio sam tamo i grad je za nijansu veći od Beograda,mada se tamo taj utisak i ne stiče,sem da je sada Budimpešta neuporedivo sređenija od Beograda,a i Beograd sa regionom koji mu gravitira ima 3.upravo smo o tome i raspravljali,znaš li koliko u Beogradu im neprijavljenih ljudi ili koji borave svakodnevno iz regiona,i prava cifra se i prećutkuju,pa pola Srbije,R.Srpske i C.G i Slovenije se preselilo za stalno ili povremeno u Bg..informiši se malo.. :kafa:
U Beogradu više imaš registracija Lj nego iz bilo kog susednog grada,Slovenci su "diskretno"pokupovali stanove i žive baš kao u vreme Sfrj..isto Cg,Srpska itd.
I molim te budi korektan kada barataš ciframa.. :kafa:
In 2011, according to the census, Budapest had 1.74 million inhabitants,[4] down from its 1989 peak of 2.1 million
The Budapest Commuter Area is home to 3.3 million people
 
Čoveče ne ulazi u diskusiju kao da se radi o život i smrt! Pa evo ti daješ podatke za Belgrade metro area (u tome ja neznam šta je uključeno ali svakako ne može biti Novi Sad itd.), a po tom kriteriu grad ne može biti nad 2 milijona ljudi. Po istom kriteriu kao što si sam naveo je Budapest metro area 3,3.

M5 u Bukureštu je linija između centar grada i komi blok naselje Drumul Taberei. Linija M6 je između Gara de Nord i Otopeni (Aerodrom). Ti si baš govorio o liniji M6, inače se linija M5 gradi već godine.

U svakom slučaju za metro je kvalificiran svaki grad nad milijon ljudi, osvim u primera manjim gradovima sa specifičnom geografskom položaju ili ekonomske situacije.
 
Ja iskreno ne razumem šta pričaš?jer si upravo ti ušao u tu diskusiju bez tačnih podataka,a onda mi govoriš o nekoj diskusiji na"život i smrt"??Iskreno what's the point..? :roll: Kao ono što sam ja pisao kao nema veze..pa kao Beograd je minoran u odnosu na Budimpeštu..što zaista nije tačno,a metro area diskutabilna stvar..u americi se to posmatra drugačije u evropi drugačije, jer su različiti koncepti razvoja gradova..sve se uzima i metro area koja je nekada logična ,nekad ne i gustina naseljenosti,saobraćajna povezanost,vreme putovanje itd.
The European Union's statistical agency, Eurostat, has created a concept named Larger Urban Zone (LUZ). The LUZ represents an attempt at a harmonised definition of the metropolitan area, and the goal was to have an area from a significant share of the resident commute into the city, a concept known as the “functional urban region”.

Prednost Budimpešte su trenutno veliki broj turista u odnosu na Beograd i Sofiju,što im punu budžet sa 5 milijarde eura,dok beograd ima konstantno stalan rast od 20%godišnje,sa dolaskom kineskih turista kako je najavljenjo i Beograd može značajno da ima prihode od te grane..daj Bože.. :kafa:

In practice, the parameters of metropolitan areas, in both official and unofficial usage, are not consistent.
Sometimes they are little different from an urban area, and in other cases they cover broad regions that have little relation to a single urban settlement; comparative statistics for metropolitan area should take this into account. Population figures given for one metro area can vary by millions.
 
Budimpešta jeste veći grad, a uz to je lošim planiranjem četvrte linije metroa uništila gradski budžet i mnoge gradske službe - posebno gradski saobraćaj (BKV). Ne piše sve na guglu. Budimpešta je trenutno (uz Solun) najgori primer za Beograd kako treba graditi metro, a najbolji je Sofija.
 
Pricam ti da se ne zanosis sa brojkama od tri milijona ljudi kao potencialni korisnici beogradsko metroa. Jer ako 40% ljudi drzave zivi u jednom gradu onda takvu drzavu je bolje zatvoriti.
Ali neznam zasto ne shvatas da se ja slazem sa tobom da je bolje izgraditi manji broj stanica sa ogranicenim budzetom nego improvizirati sa lrt linijama. Svakako Beograd je ocigledno veliko vecji grad da bi mogao lrt sistem zadovoljiti sve potrebe pa makar i Beovoz bio neznam koliko razvijen.

EDIT> @Pantograf je apsolutno u pravu kada kaze da je projekt linije M4 bio katastrofalno voden! Totalna istina je da su stanice fenomenalne i da takve Sofija nece nikada videti. Ali istina je i da je projekt poskupeo za skoro 300% od predvideno i da se je vukao skoro jednu deceniju. I zato namesto da bi sada otvorili liniju M5, jos uvek se bave sa prvim deo linije M4 (koji namesto kod Keleti pu. bi mogao iti cak do Bosnyak ter). Ali to su razlicne prioritete. Budimpesta gradi raskosno ali malo, Sofija gradi jeftino ali brzo. Mislim da se svi slazemo da se sada Beograd ne bi smeo rasfrlati sa bogatim stanicama nego da to uradi makismalno jednostavno i jeftino.
 
AndrejLJ,pa slažem se ja sa tobom potpuno u ovom delu vezanom za metro,da te podsetim da je udeo putnika u javnom saobraćaju u Beogradu 60% što je više nego moćan adut za klasičan metro ,i Jovin/Maletin projekta gde bi se njegovom realizacijom popeo još više za 80%Beograđana.Realno pola Srbije ,C.G i Srpske ,Slovenije sa nagurao u Beograd sviđalo se to nama ili ne,zato priče o tome da li beogradu treba metro ili ne su neozbiljne..a ima i takvih u Srbiji svakako.
Pantogrfaf,model finansiranja je nešto drugo i u tome si u pravu,ali svi pomenuti gradovi su se bogme dobrano oečešali od Eu za gradnju metroa,i nisu im se mešali u model koji su odabrali..a najgori primer je Vršava gde je M2 najskuplja u svetu,iz verovatno nekih nama nepoznatih razloga , a za Beograd je primer Madrida najbolji,kupili su svoju opremu,uposlil starne inžinjere,dobili know how i sada sama razvijaju i grade metro..
Ja se iskreno nadam da će nove vlasti u beogradu razmotriti uvođenje "takse za metro" u procentu od 1% na registraciju vozila,naplatne rampe za auto put i gorivo..i još po nešto,možda porez na imovinu,preraspdelom postojećih a ne dodavanjem npvog nameta od 1%,za sve koji hoće da žive ili duže borave u Beogradu,sad neko će reći" ali dobićemo kredit" ebrd,kinezi i sl.i kada se izgradi metro,moraće da se održava što košta, kao i da se dodaju nove stanice,ili obnavljaju vozovi,to bi bilo veoma pametna stvar na duži rok.Jednostavno ako hoćete da živite u Beogradu onda imate i obaveze da razvijate javni prevoz,pored toga što ga koristite.Ranije se to rešavalo samodoprinosom ,ali taksa je ipak obavezna. :kafa:
 
Ипак је Софија много бољи пример од Мадрида.
Као прво, Мадрид је три пута већи град од Београда, а Шпанија је пет пута богатија земља од Србије; друго, Мадриђани су почели да граде метро пре стотинак година.
Са друге стране, Софија и Београд су сличне величине, а Србија и Бугарска на сличном нивоу економског развоја (у Србији има више новца, али је бугарска економија на здравијим основама). Софија, међутим, у последње време убрзано гради метро мрежу (има већ 30 километара, што би у Београду отклонило добар део проблема у јавном превозу) и, штавише - за разлику од Будимпеште - не запоставља развој других инфраструктурних система (укључујући и трамвај, али и друмску инфраструктуру, без демагогије о "аутомобилском лобију" и "аутомобилском граду").
Дакле, пример за Београд је - Софија.
 
Sofija da,ali teba se raspitati i kod drugih jer je kilometar gradnje metroa u Madridu,Barceloni među najnižima u evropi a u Londonu najviši.Upravo bi taksa za metro mogla da se koristi za razvoj svih šinskih sistema pored metroa i gradske železnice i tramvaja..pa kod njih u Sofiji nema tog pomenutog lobija kod nas su do sada bili na vlasti,bili ne ponovili se..
Taksa može da slovi i kao taksa "za razvoj javnog prevoza" i to je to,najpametnija stvar koju može Beograd da uvede..
 
Има свуда свакојаких лобија, али понегде људи нису довољно неразумни да изградњу сваког друма или петље у закржљалом граду у којем се, да би стигао с периферије на периферију, возиш поред Скупштине и Главне поште - кроз најужи центар - назову делом некаквог "аутомобилског лобија".

А тек "аутомобилско-трамвајски лоби" (односно, концепт) је могућ колико и дрвена фуруна: аутомобилски лобисти прво укидају трамвај, а метро им мање смета. А наши ватрени заговорници метроа се јеже и на помен трамваја, чиме готово да се сврставају у аутомобилске лобисте...
 
За шта Пантографе мораш ипак имати разумевања јер знамо какви су историјски односи метроа и и трамваја у Београду.
 
...што је све последица низа грешака градских планера, током деценија: 1) уклањање трамваја из најужег центра после рата; 2) планирање аутомобилског града у време када нико није могао да има аутомобил (ГУП 1950) и следствено 3) занемаривање трамваја и планирање града без икаквог обзира на трамвајску инфраструктуру; 4) прелазак са чисто аутомобилског на урбанизам ослоњен на шинске системе, који се, међутим, не граде, а једини који постоји - трамвај - и даље заостаје; 5) супротстављање трамваја метроу осамдесетих година, када трамвај у свету почиње да доживљава ренесансу, баш услед ограничености аутомобилизације и 6) планирање метроа као затвореног система без ширења трамвајске мреже из двехиљадитих.

Дакле, што рекли браћа Енглези, када уђеш у воз на погрешној станици, свака следећа станица је погрешна.
 
Pantograf,zar tebi ne istice mandat 20.oktobra.. :wink: salu na stranu..
Pa ove Lrt ovce i kada im se pruzila sansa da nas oduseve sa novim tramvajskim prugama i tramvajima,bravurama ,sta se desilo da stari tramvaji voze brze od novih..ogromna novac je spiskan u potpuno novu prugu za B.Brdo a krivine nisu ispeglane,i da horor bude jos veci krivina za penjanje tramvaja na novi most je gori horor od filma poslednja ekskurzija.. :evil: i posle svega bi jos da drze lekcije kako da provuku Lrt kroz Savski amfiteatar :wink:
 
:wink: A zašto?I mi imamo Kineze,taman kada završe Zemun -Borča ima da nagrunu na Metro..
 
2012":cktqbtdk je napisao(la):
:wink: A zašto?I mi imamo Kineze,taman kada završe Zemun -Borča ima da nagrunu na Metro..
hoce al da im drug valter naredi tj drug bata :D :D
 
Pantografe +

Sažeta lekcija iz istorije pogrešnog urbanizma u Beogradu. Od posle rata do danas mi praktično nismo ni imali nikakve urbanističke vizionare već samo smenjivanje sujetnih zaraćenih ekipa koja su jedna drugu poništavali bez ikakvog kontinuiteta u planiranju grada i dugoročne strategije.

Zato mi je toliko muka od veličanja SFRJ urbanbista kao nekih božanstava a u egoizmu i sujeti nimalo ne zaostaju od "tramvajista". Oni su samo zastupali kvalitetniju ideju, ali su patili od istih sujetnih boljki ignorišući širu sliku.
 
То је престрога оцена.

Ако је у време СФРЈ било светлих искорака - многи НБГ блокови,Кнез Михаилова,читав низ микро локација које су лепо испланиране,Церак, и још пар насеља, последњих 30 година нема таквих искорака ни у траговима.
 
Vrh