Okrugli sto o izgradnji metroa
Koliko stručnjaka toliko i mišljenja
Autor: N. Korlat | 24.03.2009. - 10:05
Koliko stručnjaka toliko i mišljenja
Beograd nema para ni za obnovu šina, ni za kupovinu nove garniture „Beovoza“, a mi pričamo o metrou, o projektu „teškom“ milijardu evra. Od toga nema ništa.“ Ovakvim stavom juče se na okruglom stolu u Privrednoj komori izdvojio Dragomir Mandić, profesor na Saobraćajnom fakultetu, dok je većina ostalih učesnika forsirala izgradnju „lakog“ ili klasičnog metroa. Neki od njih su u odbrani svojih stavova otišli i predaleko.
Tako je Branislav Jovin, autor projekta klasičnog metroa iz 1982. godine, rekao da Beograd već ima gotov projekat i novac za početak radova.
- Nije tačno da Grad nema para. Iz kredita je već obezbeđeno oko 100 miliona evra. Projekat je gotov i za 60 dana mogao bi da se raspiše tender - kaže Jovin.
Zagovornici ovog projekta uporno ponavljaju da je izgradnja klasičnog metroa treći razvojni projekat Srbije i da je to zaključeno na sednici Nacionalnog saveta za infrastrukturu, na čijem čelu je predsednik Srbije Boris Tadić.
- Predsednik je rekao da razvojni projekti moraju da se rade, jer ako sad stanemo nikada nećemo stići Evropu - dodao je Jovin.
Sa druge strane, zagovornici „lakog šinskog sistema“ uporno su isticali prednosti ovog u odnosu na klasični metro. Tako su ponovljali da je Beogradu „laki“ metro sasvim dovoljan, da je već urađena predstudija opravdanosti, kao i da je ovaj projekat usklađen sa Generalnim urbanističkim planom. Po njima će biti gotovo nemoguće isfinansirati klasični metro, čije dve linije koštaju oko milijardu evra, za razliku od „lakog“ koji bi mogao da se izgradi za 400.000 evra.
Mnoge je, međutim, začudila izjava Dušana Milanovića, direktora Sektora za strateško planiranje u Urbanističkom zavodu, koji je na okruglom stolu rekao da Beograd ima 1,3 miliona stanovnika, da će ih imati sve manje, kao i da je to jedan od razloga zbog kojeg se Grad pre nekoliko godina odlučio za „laki šinski sitem“.
- Urađeno je idejno rešenje i generalni projekat, ali čini se da političari nemaju snage ni volje da preseku stvar - kaže Milanović.
Problem u politici vidi i Slobodan Mitrić, profesor na državnom univerzitetu u Ohaju. On je rekao da su političari zbog pritiska javnog mnjenja na strani izgradnje „klasičnog metroa“. Mitrić je takođe dodao da za ovaj projekat postoje ponude bilateralnog finansiranja iz Francuske i Kine, pod veoma povoljnim uslovima i kamatnim stopama od svega dva do četiri odsto.
- I zbog toga su oni koji vode ovaj grad i državu u dilemi. Međutim, projekat klasičnog metroa nije u skladu sa GUP-om, niti je projektovan da odgovara sadašnjosti i perspektivama. Ne bi bio ni ekonomski isplativ. Smatram da je jedina opcija izgradnja „lakog šinskog sistema“ - kaže Mitrić.
Austrijanci stižu 2. aprila
Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas nedavno je rekao da problem saobraćaja u Beogradu ne može biti rešen bez metroa i da očekuje da se do kraja 2009. definiše vrsta i način njegovog finansiranja. O tome će odlučivati i stručnjaci iz Austrije koji, kako saznajemo, dolaze u Beograd 2. aprila.
http://www.blic.rs/beograd.php?id=84984