Šta je novo?

Metro

Ja imam jednu molbu za sve one koji kvalitetno gugluju (posto meni ocigledno ne ide). Elem stalno se kod nas provlaci ta prica kako se nema para pa kriza, pa ne znam nema se nemoze se bla bla. Za sve to vreme Sofija iako sporo ipak gradi svoju prvu liniju.
Hajde da nas uporedimo sa Sofijom posto su Bukurest i Budimpesta ipak veci. Dakle zanima me da li je budzet grada Sofije veci od beogradskog? Nesto slutim da nije. Ili ako jeste ne verujem da je znacajno veci. Ovo pitam jer ako bi mogli da uporedimo budzete ova dva grada mogli bi da kazemo, pa dobro izgleda da je kod nas ipak problem neodlucnost, nemar, korupcija itd... Pritom je Sofija i nesto manja od BGa.
Hvala unapred.
 
Ne znam koliki im je budžet, ali oni imaju tu prednost što kao članica EU mogu da pristupe nekim fondovima o kojima mi samo možemo da razmišljamo.
 
Ne moramo mi gledati Sofiju. Dovoljno je videti da metro imaju Pyongyang, Kolkata, Delhi (samo pročitajte šta je Delhi uradio za 7 godina od otvaranja prve linije), Chennai i slični i da zaključimo da uopšte ne postoji ni volja ni želja da se izgradi metro.
 
Dosli smo do tacke gde je apsolutno suvisno diskutovati o tome da li Beogradu treba metro i da li se on moze izraditi.
 
Zarad svog zdravlja sam obećao sebi da se uopšte neću primati na bilo kakve novinske članke, izjave političara/državnih službenika i slično. Kada budu počeli da grade i rade tek onda verujem da smo se pomerili sa mrtve tačke do tada kao što reče Homer Jay, mokri snovi.
 
@zhaba
Sofijski metro je zapocet osamdesetih kada je budzet bio mnogo manji. Iako su danas mnogo uznapredovalo, budzet grada Sofije je oko 1 milijarde leva, ili 511 miliona EUR, ili malo vise od dve trecine beogradskog (832 miliona EUR). Vise o tome sam pisao ranije u ovoj temi. Vazno je napomenuti da je sofijski budzet prethodnih godina bio nesto nizi, izmedju 300 i 400 miliona leva. Ovaj je rekordno visok u istoriji bugarske prestonice.
 
I kod nas je od skoro metro projekat od drzavnog znacaja. Sta mu to u Srbiji znaci nisam bas siguran. :violina:
 
Znaci nepocinjanje izgradnje beogradskog metroa je ipak samo izgovor za lenjost i nesposobnost!
Nema se para za ceo metro, pa neka ga bar pocnu. A pritom cemo uskoro i mi imati pretpristupne fondove.
PS Kolkata i Delhi su neuporedivo veci od BG i nima je metro i neuporedivo potrebniji.
 
jovanovm":37kd6h9n je napisao(la):
@zhaba
Sofijski metro je zapocet osamdesetih kada je budzet bio mnogo manji. Iako su danas mnogo uznapredovalo, budzet grada Sofije je oko 1 milijarde leva, ili 511 miliona EUR, ili malo vise od dve trecine beogradskog (832 miliona EUR). Vise o tome sam pisao ranije u ovoj temi. Vazno je napomenuti da je sofijski budzet prethodnih godina bio nesto nizi, izmedju 300 i 400 miliona leva. Ovaj je rekordno visok u istoriji bugarske prestonice.
Мени као математичару ово није могло да промакне - 511 милиона је 61% од 832 милиона, дакле свакако не "мало више од две трећине". Ако би се натегло може да се каже и да је "нешто више од половине".

Мени је исто у памети да Софија има много мањи буџет од београдског и нека цифра коју сам имао у глави (не сећам се одакле) је око 400 милиона ЕУР.

Елементарна математика је да са београдским буџетом за метро има пара. Ми то зовемо "кафанска математика". Ако прави метро са две линије кошта отприлике два годишња буџета, то значи да темпом од 10% буџета можеш да га отплатиш за 20 година плус још једно 4 године за камату на кредит то је 24 године, од чега 9 година траје само изградња. У међувремену је за очекивати и пораст градског буџета и наравно раст вредности градског грађевинског земљишта у зони метроа а тиме и градских такси. То је 1000% математички оствариво без иједног динара из републичке касе. Ако се укључи и република, метро може да се исфинансира малтене у ходу односно без кредитног оптерећења.
 
Milance":i4g6cuxo je napisao(la):
I kod nas je od skoro metro projekat od drzavnog znacaja. Sta mu to u Srbiji znaci nisam bas siguran. :violina:
То значи да ће радна група за 60 дана изаћи са комплетним решењем метро система. Тј. тамо негде у јануару ове године :lool:
 
Djordje, problem je što je većina koja je radila na tome u zadnjih 30 godina imala uglavnom keca iz matematike. I desetku iz korupcije.
 
Опет булшит

Odluka teža od metroa
S. JANJIĆ, 23.03.2009 20:50:56 Ocena:
1.00 (Glasova: 1)
[Oceni] Komentara: 0 [Postojeći komentari]
TAMAN što se pomislilo da će se u Beogradu ipak graditi metro, zagovornici lakog šinskog sistema ponovo su aktuelizovali svoju ideju. U Privrednoj komori Beograda u ponedeljak je predavanje održao prof.dr. Slobodan Mitrić, stručnjak iz SAD u oblasti saobraćaja u gradovima i preporučio da je razuman pravac da se u Beogradu dalje razvija predlog "lakog" metroa sa studijom opravdanosti.
Mitrić smatra da suština odluke, kakav će se brzi šinski prevoz graditi treba da počiva u tome šta je Beogradu potrebno.
- Metro projekat iz sedamdesetih nije u skladu sa Generalnim urbanističkim planom, nema studiju opravdanosti, nije projektovan da odgovara sadašnjosti i prespektivama razvoja grada - kaže Mitrić. - Postoje argumenti da ovaj metro ne bi bio ekonomski i finansijski opravdan, a samo prva linija koštala bi oko milijardu evra. Prema parametrima teško će se doći do kapaciteta i broja putnika potrebnih za "laki" metro, a ne za klasičan.
Mitrić upoređuje da LŠS u špicu za sat vremena preveze 15.000 putnika, a da su prema studijama najopterećeniji pravci preko Brankovog mosta, pored Sajma i Bulevarom kralja Aleksandra, kojima u špicu prođe oko 8.000 ljudi. Stoga smatra da argument da metro može da preveze više ljudi, oko 40.000 za sat vremena, ne stoji.
- Može da se uradi studija opravdanosti metroa, ali ne onog iz 70-tih, već novog i to po šemama koje postoje za "laki" - To bi koštalo nekoliko stotina hiljada evra i šest meseci zastoja. Na kraju upoređivanjem verujem da će se opet doći na to da je laki prihvatljiviji. Besmisleno je početi gradnju metroa, a da nemate planiran završetak.
Mitrić savetuje da se obavezno uradi studija potražnje i analiza rizika pre nego što se krene u veliki infrastrukturni projekat.
- Rizik mora da se proceni i da se vide slabe tačke projekta, jer oni koji koštaju nekoliko stotina miliona evra ili čak milijardu, ne smeju da se posle pokažu lošim. Mora da se zna ima li grad novca za dugogodišnje
subvencije posle izgradnje, u održavanje tog sistema da se ne bi urušio.
Stručnjak iz Amerike ukazuje i da da se na iskustvima svetskih gradova pokazalo da su efekti metroa na ulicama najčešće zanemarljivi, jer i pored njih na kolovozi nisu prestali da budu zagušeni. Mitrić kaže, da su tvrdnje da će metro rasteretiti ulice pogrešne i da svi gradovi kada ga naprave počnu da naplaćiju ulazak u centar automobilima.

METRO BOLJI
BRANISLAV Jovin, rukovodilac Sektora za metro, koji je je pre 35 godina uradio projekat beogradskog metroa, kaže da je razočaran sa koliko je ironije i pogrešnih informacija Mitrić govorio o tom projektu, za koji je i sam rekao da ga nije video.
- Metro oslobađa trgove i ulice u centru za pešake, ostavlja slobodnu površinu iznad zemlje i rešava parkiranje, jer su u okviru stanica predviđene garaže - objašnjava Jovin. - Metro je najbrže javno prevozno sredstvo, a vreme putovanja je jedini kriterijum prevoza putnika u velikom gradu. Upoređivali smo ga sa tramvajima po celom gradu, koje vi zovete "laki" metro i naravno da se pokazao boljim. Predvideli smo pet linija, 50 kilometara mreže sa 64 stanice.

"LAKI" DOVOLJAN
DUŠAN Milanović, iz Urbanističkog zavoda kaže da su planirali sistem "lakog" metroa, koji će se moći transformisati u još kapacitetniji prevoz, ako se za to u budućnosti pokaže potreba.
- Od demografa smo dobili podatke da Beograd ni za 20 godina neće imati dva miliona stanovnika i ne treba mu preskup prevoz prevelikih kapaciteta - objašnjava Milanović. - Planirana je linija LŠS Ustanička - Tvornička, a svi preseci sa drugim saobraćajem na deonicama na površini su denivelisani. Drugi krak bi išao od Pravnog fakulteta preko Prokopa ka Banovom brdu i dalje bi ga najverovatnije produžili do groblja Orlovača. Ova dva kraka bila bi spojena deonicom preko mosta preko Ade ciganlije. Ovo je dobro rešenje, ali političari izgleda nemaju snage i volje da ga i izguraju.
http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=140911
Овај стручњак по свој прилици ради у Светској банци (ако сам добро схватио по гугл резултатима, види и http://publications.ksu.edu.sa/Conf...Urban Economic Development in 2000/MITRIC.PDF) и већ је нешто :violina: на ову тему кад се у првој половини 2000-тих кувао "лаки", мада без претеране супстанце (и није ми јасно одакле му и даље "професор", али то може бити и до "новинара"). Осим њега ту су наравно и стари знанци.

Не знам шта да кажем, осим да бих волео да их све на једно 20 година поједе некаква црна рупа, Алф, државна пензија, или штогод слично :kafa:
 
Djordje":fwbfxs5v je napisao(la):
Не знам шта да кажем, осим да бих волео да их све на једно 20 година поједе некаква црна рупа, Алф, државна пензија, или штогод слично :kafa:
Sjajno! :kk:
 
Djordje":320tvmvl je napisao(la):
Не знам шта да кажем, осим да бих волео да их све на једно 20 година поједе некаква црна рупа, Алф, државна пензија, или штогод слично :kafa:
Vrhunski komentar vredan stavljanja u potpis ;)
 
Znaci Becu sa manje stanovnika je potrebno 5 linija teskog metroa, pa opet ima guzva ponekad, a Beogradu sa vise stanovnika ne treba? Bas su mi strucni ti strucnjaci...
 
Minhen koji ima isto stanovnika kao Beograd ima jedan od najrazgranatijih metro sistema u svetu i pun je tj. opravdava ulaganja u sebe a po ovim strucnjacima je izgleda totalni promasaj.
 
Zbog velike mistifikacije broja stanovnika u Beogradu, ovde treba napomenuti, da Beograd ima oko 1.1 milion stanovnika, a Minhen oko 1.4, međutim, ako se gleda sa prigradskim naseljima onda je odnos: Beograd 1.4, a Minhen 2.6.

O broju turista i ostalih koji koriste metro, tek ne treba pisati.

Ja sam naravno pristalica metroa u Beogradu, ali istine radi.......

PS: Beč je takođe veći od Beograda.
 
Ja sam izgleda poglup, jednostavno ne mogu da razumem sta ti strucnjaci izjavljuju, studija koja je radjena pre 30 godina i kojom je utvrdjeno da treba teski metro, sada vise nije aktuelna i sada vise ne treba teski metro? Znaci li to da danas manje ljudi zivi u Beogradu nego pre 30 godina? Sta Beograd ima od toga ako se napravi jos jedan tramvajski sistem, da budemo iskreno, laki sinski sistem nije nista drugo nego malo brzi tramvaj, a umesto toga, neka kupe nove tramvaje i naprave teski metro i plus treba Beovoz da se modernizuje i ukljuci u javni gradski prevoz. U razvijenim gradovima imaju sve te prevoze pa opet nekad ima guzvi, a kako je tek u Beogradu bez svega toga, to svi znamo. Niko ne moze da me ubedi da gradska vlast ne moze da nadje sponzore, banke, investitore, siguran sam da ima dosta onih koji bi ulozili i koji vide neku korist da uloze u sve to ali iz nekog razloga to nekome ne odgovara.
 
Mislim da će "dilema" laki vs. teški metro da se završi tako što, na kraju, neće biti izgrađen ni jedan ni drugi.

U stvari, sve više mi se čini da je Lobi za Laki Metro tu isključivo da podmeće virtualne klipove i time omogući gradskoj vlasti da generiše opravdanja zašto se na ovom projektu uopšte ne radi. Uostalom, kada bi metro postojao, ko bi onda prodavao stanove za 2500EUR/m2 na "ekskluzivnoj lokaciji" kod autoputa?
 
Besmisleno je početi gradnju metroa, a da nemate planiran završetak
E moj Mitriću, pa gde si ti video da metro ima planirani završetak? Metro se uvek gradi, produžava i nadograđuje. Bilo bi glupo da se to ne radi.
Ah...ionako je Đilas rekao da su ljudi kod nas dosta neobjektivni povodom izgradnje metroa, šta više da očekujem :violina:
 
GOJE":12t265dy je napisao(la):
Zbog velike mistifikacije broja stanovnika u Beogradu, ovde treba napomenuti, da Beograd ima oko 1.1 milion stanovnika, a Minhen oko 1.4, međutim, ako se gleda sa prigradskim naseljima onda je odnos: Beograd 1.4, a Minhen 2.6.

O broju turista i ostalih koji koriste metro, tek ne treba pisati.

Ja sam naravno pristalica metroa u Beogradu, ali istine radi.......

PS: Beč je takođe veći od Beograda.
Ono sto pokriva metro (U-Bahn) je priblizno iste velicine kao i Beograd. Sto se S-Bahn-a tice to je druga prica. To je nas Beovoz (boze kakva neslana sala sa moje strane) :)
 
GOJE":1y0j21qx je napisao(la):
Zbog velike mistifikacije broja stanovnika u Beogradu, ovde treba napomenuti, da Beograd ima oko 1.1 milion stanovnika, a Minhen oko 1.4, međutim, ako se gleda sa prigradskim naseljima onda je odnos: Beograd 1.4, a Minhen 2.6.

O broju turista i ostalih koji koriste metro, tek ne treba pisati.

Ja sam naravno pristalica metroa u Beogradu, ali istine radi.......

PS: Beč je takođe veći od Beograda.
Istine radi u samom projektu za LRT stoji da na gradskom području (tada su još uvek postojale prigradske opštine) Beograda živi 1.3 miliona ljudi.

Beograd ima nešto mao preko 1.7 miliona stanovnika. Taj podatak se može uzeti u analizi samo kao neka istorijska brojka ili nešto slično jer je mnogo bitniji podatak kolike su dnevne migracije i kakva su dnevna kretanja. Brojanje putnika prilikom projekta LRT je odrađeno katastrofalno loše i podaci su umanjeni dvostruko, a možda čak i više. Još jedan od debilnih argumenata je usklađenost sa GUP-om. Da je ovo malko normalnija država pa da se GUP poštuje kao i rokovi dati u njemu to bi stajalo, ali po tom GUP-u prva linija LRT-a je već izgrađena, a i mi se već uveliko vozimo mostom preko Ade. Najlakše je izvršiti promene u GUP-u ukoliko se izabere projekat teškog metroa, mada se tu sad postavlja drevno pitanje, da li je starija kokoška ili jaje tj. treba li izvršiti prvo izmene GUP-a pa tek onda praviti metro projekat ili obrnuto.

Ipak vrhunac novinarstva mi je da se već dva dana za redom u Blicu i 24sata pojavljuje vest da laki metro košta 400.000 evra (i slovima, četristo hiljada).


Moja razmišljanja na ovu temu su sledeća:
- Izvršiti detaljnu analizu svih vrsta saobraćaja u Beogradu i budućim potrebama
- Utvrditi moguće alternative
- Oceniti te alternative po nekim kriterijumima
- Krenuti u izradu novog projekta (stari projekti mogu samo da posluže u 2. tački - izbora alternativa)
- Odrediti načine finansiranja
- Krenuti u realizaciju projekta


Ukoliko bi se ovaj posao ovog trenutka dao jednoj profesionalnoj grupi ljudi koja će moći da odlučuje, bez ikakvih pritisaka, početak radova bi se mogao očekivati krajem 2010. godine.
 
Vrh