ink":v08tl2bx je napisao(la):Класични метро системи су огромна инвестиција. Ми једноставно немамо те паре. Да би смо изградили метро морамо да се, као друштво, дебело задужимо. Питање је колико још дугова можемо да трпимо. Пораст у привредној размени који доноси метро није сигуран - ако економија стагнира, метро нам неће помоћи. Немојте погрешно да ме схватите, ја би више од ичега волео да видим београдски метро али ме плаши да се више залажем за то из неке романтизоване идеје наше заједничке будућности него из реалне потребе. Исто идеализовано схватање тренутне ситуације сам запазио и код других форумаша.
Bolji gradski prevoz (bez obzira da li je metro ili nesto drugo) donosi ekonomiji vrlo opipljivu korist. Relativno lako je izracunati (uz odgovarajuce podatke) koliko se para gubi zbog zastoja u saobracaju i koliko pati produktivnost radnika i firmi zbog loseg prevoza i koliko kosta izgubljeno vreme u prevozu. Mislim da smo cak na ovom forumu i imali te racunice, pa i na ovom topiku mozda. Postoji neka tendencija da se metro (ili bilo kakvo sredstvo javnog prevoza) gleda kao nesto "dodatno", nepovezano sa ostatkom privrede, samo zato sto to gradi drzava i sto se operativni troskovi dotiraju iz budzeta i zbog toga sto sam javni prevoz ne donosi neki profit. Medjutim postoji vrlo opipljiva novcana razlika izmedju toga da li nekome treba 15-20 minuta ili sat - sat i po vremena do posla (ili do bilo gde drugde). Postojanje metroa bi itekako pospesilo privrednu aktivnost u gradu - mozda ne bi donelo mnogo nove vrednosti, ali bi svakako donelo ogromne ustede.
У оваквим околностима не видим зашто је "неозбиљно" разматрати потенцијалне алтернативе. Такође не видим зашто би за то била потребна нова тема. Зар овде могу да постују само заговорници метроа? Кад већ немамо метро, зар није логично да у теми која се зове "метро" водимо дискусију о томе да ли нам је он заиста потребан (или боље речено, да ли је то најбоље решење)?
Што се тиче капацитета 2012 је скроз управу. Нема сумње да је капацитет ПРТ-а, чак и са дуплираним линијама, знатно мањи. Али је такође знатно већи од метроа који не постоји. Један аргумент за ПРТ је да је изградња прве линије реалнија (јер је јефтинија) и да би ширење мреже (битно је да се схвати да би ПРТ најбоље функционисао као мрежа), такође био реалнији подухват.
Додао бих само да је сваки покушај да се упореде Београд и Лондон заиста неозбиљан. Лондон има становника као цела наша држава (и више) и богатији је неколико пута од Београда. Потребе тог града су веће, а има и већи капацитет да задовољи те потребе.
Prvo, mislim da smo vec imali temu o PRTu na ovom podforumu i prezvakali zasto to nije realna alternativa.
Drugo, ako mi vec nemamo para za bacanje i za igranje, zasto bi onda ulozili pare u nesto sto sam kazes da nijedan grad nase velicine u svetu ne koristi kao kicmu javnog prevoza? Ideje o PRTu postoje godinama, ali nijedan grad na ovoj planeti sa preko milion stanovnika, niti bogat, niti siromasan, ne razmatra ozbiljno da bazira svoj prevoz na PRTu. Postoje sigurno razlozi zasto je to tako. Zasto bi mi onda trosili novac koji sam kazes da moramo vrlo pazljivo da trosimo na jedan takav eksperiment? Neka eksperimentisu prvo neki drugi koji mogu sebi da priuste da im eksperiment propadne, pa onda ako su uspesni, mozemo i mi razmisliti o tome.
Trece, taj PRT ne samo da ima manji kapacitet od metroa, nego i od tramvaja (koji vec imamo), i od BRTa (koji nemamo, ali autobuse imamo, i pravljenje BRT mreze bi bilo daleko jeftinije od ovog PRTa). A cini mi se da ima manji kapacitet i od klasicnih autobusa...dakle cemu to tacno sluzi, u nasem slucaju? Ako nemamo para za metro, onda treba siriti tramvajsku mrezu, praviti fizicki odvojene zute trake da autobusi idu brze, i tako dalje, a ne bacati pare na neki potpuno neisproban i netestiran koncept o kome niko ozbiljno u svetu ne razmislja.