Poredjenje 3 tehnolosko-drustvene kulture:
1) Sjedinjene Americke Drzave
-Znacajno urbanizovane. Gustina naseljenosti generalno mala cak i u velikim gradovima izuzev Njujorka.
-Automobilska kultura zasnovana na migracionom/komuter sistemu privatnog automobila sa velikim udaljenostima pri prosecnom putovanju u jednom smeru.
-Karakterise je podela vidova saobracaja sa naglasenim koriscenjem privatnog automobila. Javni gradski prevoz van Njujorka zasnovan na neefikasnim praznim autobusima i jos neefikasnijim Lakim Sinskim Sistemima koji su plod politickih aktivnosti a ne stvarne potrebe.
-Urbanizam je takodje automobilski orijentisan tako da ga karakterisu kucne spavaonice sa garazama koje se protezu desetinama kilometara duz autoputa u nedogled. Autobusi u potpunosti neisplativi. Voze prazni tako da gradovi subvencionisu takve sisteme kako bi uopste postojali. Javnim prevozom se voze uglavnom siromasni sa Njujorkom i centrima velikih gradova kao izuzecima. Mladi urbani ljudi ih koriste, ali kao sto rekoh zive u centru. Celo drustvo je veoma zasnovano na striktnom klasiranju sto je po meni na pola puta do totalne medjusobne diskriminacije. Stoga i ne cudi toliki broj zlocina svakakvih vrsta.
-Broj poginulih alarmantan.
-Kompletan sistem je neodrziv, opasan po zdravlje i zivot i na kraju krajeva nepreporucljiv za implementaciju u savremenom svetu.
Tipicna komuterska arterija izgleda ovako:
2) Srbija
-Urbano-ruralna zavrzlama.
Gustina naseljenosti neravnomerna
-Automobilska kultura zasnovana prvenstveno na javnim automobilima na steroidima - autobusima usled siromastva, mada zavidan broj korisnika privatnih automobila postoji. Taj broj i dalje nekontrolisano raste. Znatan broj automobila je polovan, smrdljiv, prljav i nebezbedan sto je opet proizvod siromastva. Karakterise je mala udaljenost pri putovanju koja izgleda znatno duze kada se gleda vremenski.
-Karakterise je striktna podela na urbani i ruralni modal share sto je takodje posledica siromastva, odnosno pogresne kulture na pogresnom mestu sto je inace proizvod lose politike.
-Urbani modal share je vecina komunalni drumski sistem - autobus a manjina privatni - automobil. No, to je neprimetno usled opsteprisutnog siromastva ogledajuci se u neprihvatljivo maloj ukupnoj izgradjenoj kilometrazi urbanih saobracajnica u odnosu na maksimalan broj privatnih vozila u spicu.
-Uobicajeni nacin putovanja je autobus+autobus.
-Usled opste bede celog drustva postoji hronican nedostatak automobila na steroidima - autobusa. Tramvaji prazni kao u SAD. Neprilagodjene trase jer ih je ogranicen broj i centrirane su poput kapacitetnog sistema iako sistem to nije, nisu adekvatno produzene u potrebnom vremenskom periodu usled povecanja broja putnika u daljim naseljima. Ne vode svugde, nepouzdani su, skupi kapitalni troskovi, skupo odrzavanje u odnosu na trenutnu patronazu. Autobusi fleksibilniji bez velikih ulaganja. Jednom recju raspad sistema. Osudjeni na propast. Kao sto se iz ovoga moze zakljuciti jeste da je praksa da su LRT sistemi kolateralna steta u automobilskim drustvima. Evropa ih je masovno ukidala. Do skoro ih je pazljivo uvodila a sad se sve vise okrece na znatno jeftinije dvozglobne hibridne/elektricne autobuse.
-Broj poginulih veliki.
-Slika nepotrebna. Za predstavu o tome kako to izgleda izadjite na ulicu pa pogledajte. Automobil samo sa vozacem i 0 putnika, tramvaj dugacak 30m ima u sebi 30 sedecih putnika a kostao kao 20 autobusa, dok je na kraju solo autobus prenatrpan, nov, ali trajace jos nekoliko godina. Kada im spomenes lokalni autobus+voz digne im se kosa na glavi okrivljujuci cenu a ne svoju promasenu politiku.
3) Japan
-Veoma urbanizovan
-Zeleznicka kultura zasnovana na migracionom/komuter sistemu javnog prevoza velikog kapaciteta. Gustina naseljenosti velika.
-Karakterise je srednja udaljenost pri putovanju sa generalno malim vremenom putovanja u odnosu na predjenu razdaljinu. Uobicajeni nacin putovanja za dalja naselja je bicikl+voz. Za velike gradove metro+metro. Za lokalni prevoz u manjim sredinama obicno bicikl, motocikl ili midibus, mada za vece udaljenosti postoji lokalni voz sa redjim redom voznje.
Mali broj poginulih kada se svi vidovi prevoza saberu od cega najveci broj otpada na privatni automobilski sto je i za ocekivati.
Prosecna arterija za prevoz izgleda ovako:
Pored svega ovoga jedna zanimljiva stvar.
Vazno je napomenuti stvar kao sto je Urban-Rural gap.
Dok SAD i Japan imaju veliki broj komutera koji zaradjuju isto kao i ljudi iz centra grada sto znatno podize ukupan BDP zemlje Srbija ima jako mali broj. Tako onaj prodavac u Jabuci zaradjuje 40% manje od onog koji radi na Vozdovcu.
Onaj Japanac iz Totsuke radi u Jokohami zato sto i moze, cak i bez automobila i zaradjuje isto kao i Japanac iz same Jokohame. To znaci da su oni vestacki prosirili trziste industrijalizacijom tako da je povecanim brojem zaposlenih u gradu smanjen broj farmera koji su potrebni za prehranu istog broja stanovnika zbog koriscenja vecih masina odnosno industrijalizacije poljoprivrede.
Ako bi otvorili liniju BG-NS BDP i Beograda i Novog Sada bi bio povecan, po standardu ova dva grada. Dakle ljudi bi samo ziveli tamo i placali manje izdatke. Stara Pazova bi imala znatno manji, ali posto bi svaki radnik koji radi u Beogradu imao Beogradsku vecu platu onda bi ukupan BDP cele Srbije bio veci. I sto vise ljudi radi u velikim gradovima to je BDP veci. A to podstice zeleznica.
Japan je bogat a zasniva se na jeftinom sistemu po glavi stanovnika. SAD zbog skupog automobilskog sistema izigrava glavnog razbojnika za sirovine sto dovodi do cestih ratova. Rat Amerikancima predstavlja hleb, jer pomocu sirovina hrane motor privrede njihovog drustva - automobil. Japan ima motor zvani voz, koji koristi struju iz nuklearke uglavnom tako da je znatno jeftiniji. Srbija je siromasna pa se zasniva na drumskom sistemu i to bez bombardovanja komsija za sirovine. Zato je i siromasna.
Da u aglomeraciji BG-NS zivi bar 75% stanovnika, da se ekonomija zasniva na visokim tehnologijama, industriji i usluznim delatnostima i da bar 50% BDP dolazi od proizvoda za izvoz Srbija bi bila totalna suprotnost od onoga sto predstavlja sada. Sto vise ljudi kopa sargarepu u basti iza kuce umesto da pravi cuda tehnike u metropoli ucestvujuci u globalnoj borbi za deo velikog trzista, to ce nam biti gore.
Plus imamo jedan milionas, ako postane bar tromilionas podigao bi se dosta mesta na globalnoj mapi a samim tim i vidljivije globalno selo. Nismo Svajcarska i Norveska pa da sa malim mestima budemo lideri. To je nemoguce iz tog razloga sto su oni postepeno gradili lokalnu privredu izjednacavajuci DP na lokalnom nivou tako da cela Svajcarska radi po principu jednog megalopolisa. Plus nisu destabilizovani milion puta zbog ratova i politickih smicalica kao mi. Ovako ne vredi. Moras napraviti veliku aglomeraciju koja ce predstavljati najveci procenat ukupnog BDP-a ukoliko zelis sto brze da stanes na noge. Hiljade sela ce nestati sa lokalne mape ali ce jedno globalno selo biti vidljivija zvezda u ekonomskom univerzumu ove planete.
Nikako to da shvate nadajuci se da ce HITACHI ulagati u selo gde 99% ljudi muze krave rucno i cisti obor lopatom. Sela imaju ulogu da hrane, ne da povecavaju BDP. Isto kao da misle da ce gradska cistoca prodavati djubre po 3 puta vecoj ceni tamo nekim Englezima iako sluzi da odnese djubre na deponiju i bukvalno ga baci, troseci novac - ne stvarajuci ga. Tragikomicno. Akumulacija BDP-a je posao gradova a ako hoces da igras globalnu igru to je onda posao
velikih gradova. 10 cistaca obora nikada nece imati prosecnu platu prosecnog zaposlenog u banci.
Nikad
Samo neka nastave da kukaju kako nemaju para pa nece imati ni dinara. Mislim da su na dobrom putu do ropstva kada sve rasprodaju.
Zato bolje da prestanu da drame i izigravaju nevinasca vec da sednu u krticu i da kopaju vec jednom.
EDIT:
Da li mislite da je Kina napredovala zbog gajenja pirinca za lokalne potrebe iako ih ima toliko koliko ih ima ili zbog ulaska zapadnog kapitala koji je podstakao razvoj industrije i megalopolisa? Ja mislim da je ovo drugo. E Vojvodjani bolje da zacepe gubicu. Bolje bi im bilo da pocnu da konkurisu Japancima sa Robotima, to je buducnost - ne krompir. Ocigledno imaju mozak velicine krompira pa ga zato toliko vole haha.