Пантограф
Professional
- Učlanjen(a)
- 23.04.2012.
- Poruke
- 21.257
- Pohvaljen
- 48.385
Delija":2zs1a2y8 je napisao(la):Па не изгледа ми тако пошто упорно причаш о некој технологији СССР-а који не постоји већ 22 година.Мада је и као такав допринос те државе развоју науке и технологије немерљив.Данас,у доба глобализма ни једна технологија нити комплекснији производ се не може приписати ни једној појединачној нацији па ми је та цела твоја теза јако примитивна и заостала. У осталом,руски метро возови су се доказали током деценија тако да наспрам тога твој став и нема неку тежину.Пантограф":2zs1a2y8 je napisao(la):@Delija
Верујем да ће на крају све коштати много, много више, по којој год варијанти да се ради. Тако је увек са метроом. Зато сам у неким претходним постовима инсистирао на оснивању Фонда за метро, који би се пунио из више извора и који би представљао својеврсну гаранцију да ће посао бити завршен у разумном року.
Претпостављам да ти је јасно да сам упознат са чињеницом непостојања Савеза Совјетских Социјалистичких Република.
.
Момче, могао бих ово да пишем на руском, али не знам да ли би разумео. СССР је у поређењу с данашњом Русијом био технолошка велесила; после деценије буквалног распада земље под Јељцином, држава је посебно у научном смислу изузетно назадовала. Тога има у свим областима и могао бих, овако "примитиван" (а то звање су ми до сада најчешће, парадоксално, додељивали управо због Русофилије) два дана да ти причам о томе. Најбољи примери назадовања су у областима технологије која је у тешњој вези са војном индустријом, јер је у те гране био улаган сразмерно много већи део друштвеног богатства него у "чисто" цивилне. Рецимо, авијација - путнички авион из совјетског времена "тупољев 154М" у саставу "Аерофлота" и источноевропских компанија остваривао је поузданост полазака у рангу "боинга 737" (више од 99%), мада је трошио знатно више горива и стварао већу буку. Нови, "глобализовани" путнички авион "сухој суперџет 100", са гомилом западне опреме (пошто Русија више није у стању да развија своју за баш све системе у авиону) је, према изворима из "Аерофлота", о чему слободно пишу руске новине - катастрофа: више је на земљи него у ваздуху. Државни "Аерофлот" зато преферира западну опрему. Да ствар буде још гора, заостатак постоји и у војној авијацији, где је пред распад СССР-а главни конкурент - САД - био у заостатку. Прошле године је тадашњи председник Медведев рекао да не може да поверује да Русија није у стању да направи савремену беспилотну летелицу.
У последње време, нове власти труде се да поправе стање, нпр. обједињавањем компанија из разних области у државну корпорацију "Ростехнологија" и слично, али је заостатак за некадашњим такмацима велики и задатак им није нимало лак. Посебан проблем је слабљење људских потенцијала у базним наукама, посебно у физици, где су некада били на светском врху, а у данашње време огроман број врхунских стручњака им се одселио на Запад (мада, огромним платама у земљи, вероватно ће велики део њих бити намамљен да се врати).
Тако ти је и у железничкој технологији: док су Совјети пре 30 година били у стању да направе воз за 200 километара на сат, у прошлој деценији су одустали од прављења воза за 250 км/ч, већ монтирају "Сименсов" у својим халама (погледај: "Сапсан"). У једном од претходних мојих постова могао си да прочиташ да ће у Јекатеринбургу (који се у совјетско време звао Свердловск) канадска (квебечка) компанија "Бомбардије" у сарадњи с локалним партнером отворити фабрику метро-возила и трамваја. Ни у периоду стагнације (Брежњевљева ера) за тим не би било потребе.
Због свега тога, као што у овом тренутку свакако не бих себи купио "ладу", не бих ни за Београд набављао "ЛИАЗ-ове" аутобусе, а још мање руске метро возове - бих једино под условом да се они у оквиру индустријске кооперације склапају у нашим фабрикама, али искрено сумњам да наша политичка елита размишља у том правцу.