08. 11. 2012.| 17:23
Miodrag Jelisavčić, generalni direktor kompanije "Alstom" u Srbiji - Osim beogradskog metroa, zainteresovani smo i za hidroelektrane i vetroparkove
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Miodrag Jelisavčić)
"Alstom" je u energetskom sektoru Srbije prisutan već četiri decenije, a u poslednjih nekoliko godina u javnosti se najčešće pominje kao partner naše prestonice u projektu metroa. Francuska kompanija je vodeća u svetu u primeni i širenju inovativnih i ekološki poželjnih tehnologija za sektore energetike, transporta i prenosa energije. Kako vole da kažu, svaka četvrta sijalica u svetu dobija napajanje iz postrojenja koje je izgradio "Alstom", a svaki četvrti metro u svetu izašao je iz fabrika ove kompanije.
- "Alstom" je izgradio najbrži voz na svetu i metro sa najviše kapaciteta. Udeo od 25% ukupnih energetskih kapaciteta u svetu ostvaren je i pružanjem kompletnih rešenja za elektrane po principu "ključ u ruke", i to za hidro i termoenergetska postrojenja. "Alstom Grupa" zapošljava 93.500 ljudi u više od 100 zemalja sveta i ostvarila je prodaju od 20,9 mlrd EUR u 2010/2011 - kaže na početku intervjua za "eKapiju" Miodrag Jelisavčić, generalni direktor kompanije "Alstom" u Srbiji.
Jelisavčić za naš portal govori o višedecenijskom poslovanju "Alstoma" na tržištu Srbije, o projektu metroa u Beogradu, planovima za učestvovanje u izgradnji hidroelektrana i postavljanju vetroparkova u našoj zemlji.
BEOGRADSKI METRO DO 2019.
eKapija: Prvi projekat za izgradnju beogradskog metroa napravljen je još 1972. Ideja je pre nekoliko godina ponovo oživela, a prošle godine "Alstom" je potpisao memorandum sa Beogradom? Dokle se stiglo sa projektom metroa u prestonici?
- Zbog prirode projekta jasno je da "Alstom" može biti u Srbiji prepoznat po ovom projektu iako trenutno mnogo više radimo u oblasti energetike. Jedna od "Alstomovih" specijalnosti su metro projekti. Amsterdam, Buenos Aires, Pariz, Milano, Singapur, Lima, Lozana, Istanbul su samo neki od njih.
Na projektu metroa u Beogradu se dosta ozbiljno radi. "Alstom" je partner francuskoj državi i gradu Beogradu što je utvrđeno i memorandumom o razumevanju. Francuska je spremna da finansira elektromehanički deo, a poseban deo vrlo povoljnog kredita je odobren gradu da raspolaže prema svojim potrebama u otvorenim tenderskim postupcima, a ne vezano za "Alstom". Donacijom francuske vlade, francuska kompanija "Egis" radi studiju beogradskog metroa.
eKapija: Da li je grad Beograd odabrao rešenje za metro?
- Gradu je prvi deo studije predat u junu ove godine i
grad bi trebalo da se odluči o konačnom tehničkom rešenju metroa odnosno koji će biti tip metroa, kapaciteti kola i ostale specifičnosti između opcija koje su ponuđene studijom. Očekujemo da će odluka uskoro biti doneta na Skupštini grada. Nakon izbora rešenje "Egis" bi krenuo sa izradom druge faze studije. Mi smo spremni. Paralelno sa izradom studije, "Alstom" će raditi na predlogu rešenja elektromehaničkog dela metroa, a u skladu sa zahtevima grada.
eKapija: Šta je predviđeno drugom fazom?
- U drugoj fazi "Egis" bi trebalo da završi sa preliminarnim projektom na osnovu koga će biti raspisan tender za kompanije koje će izvoditi građevinske radove. Nakon druge faze koja bi trajala 13-14 meseci grad Beograd bi mogao da raspiše tender, a u zavisnosti od finansijske strukture projekta. Grad razgovara sa međunarodnim institucijama za finansiranje ovog dela projekta. Trebalo bi imati u vidu da finansijska situacija u Srbiji i svetu može imati uticaj na dalji razvoj stvari, ali se "Alstom" trudi da uradi svoj deo posla nezavisno od ostalih okolnosti i mi ostajemo tome potpuno posvećeni.
eKapija: Kada bi višedecenijski san građana trebalo da postane stvarnost odnosno da krene prva linija?
- Da je sve ovo išlo tempom kako je prvobitno planirano, prva linija bi krenula 2017. eventualno 2018. godine. Sada su rokovi malo pomereni pa je
realnije reći da bi početak rada metroa trebalo očekivati 2018. ili 2019. Praktično, o tome je teško govoriti dok se ne krene sa drugom fazom studije i dok ne bude definisano na koji će način biti finansirani građevinski radovi.
eKapija: Kakva je mogućnost saradnje sa Beogradom što se tiče isporuke tramvaja s obzirom na to da "Alstom" isporučuje tramvaje u 36 zemalja sveta?
- Sa tramvajima smo ograničeni u Beogradu jer "Alstom" u svom proizvodnom programu ima tramvaje standardnog koloseka. Beogradskim ulicama idu tramvaji nešto užeg koloseka i "Alstom" nema proizvod koji bi mogao da ponudi.
eKapija: Da li "Alstom" vozovi odgovaraju srpskim prugama? Da li možete ponuditi ovom tržištu opremu za železnički saobraćaj?
- "Alstom" se svetu predstavio nizom svetskih rekorda u brzini vozova koji je krenuo poznatim vozom TGV. Najnovija generacija vozova veoma velikih brzina AGV (brzine do 360 km/h, testirani do brzine od 574,8 km/h) je ovog proleća krenula italijanskim prugama. To nisu vozovi koje možemo videti ovde, ali "Pendolino", koji tehničkim rešenjima može da razvije brzine i do 260 km/h može biti odlično rešenje za infrastrukturu koja se planira u Srbiji. Do tada, "Alstom" ima veliki spektar proizvoda koji će nuditi prema prilikama na tržištu.