N-ST":qnbvvbgf je napisao(la):
Šta će nama "teški metro" / "pravi metro"? - Zato što će nam jednog dana, možda, biti neophodan šinski sistem takvog kapaciteta? A postojeći MRT resursi odnosno Beovoz / BG:Voz?
Cinjenica je da nam trenutno ni na jednom pojedinacnom segmentu u gradu ne treba kapacitet 40 000 put/sta/smer
Ali treba gledati malo dalje u
buducnost, sinski sistemi se projektuju za buduce generacije.
Beograd ima veoma neuravnotezen raspored gustine stanovnistva sa rupama u gradskom tkivu i sveukupno nedovoljnom gustinom staniovnistva sto povlaci prevelike troskove za gradsku infrstrukturu. Jednostavno grad se bespotrebno prostire na preveliku teritoriju te je odrzavanje infrastrukture nepotrebno preskupo.
Ta ce situacija morati da se promeni jer je neodrziva na duge staze, ili ce pola grada ostati
bez osnovnih usluga (asfaltirani put, vodovod, kanalizacija, skola) sto je vec delimicno i slucaj.
Kada bi se donela politicka odluka da se popune rupe (Savski amfiteatar, Luka, IMT, Brodogradiliste) gusto naseljenom strukturom umesto da se grad siri u nedogled slika kretanja i potrebnih kapaciteta bi se potpuno promenila a to je
mogucnost koja mora da se uzme u obzir prilikom projektovanja metroa.
Zamisli samo da se naselje Stepa Stepanovic zida izmedju Sava Centra i reke i to sa soliterima od 15 spratova.
Naime vec danas kada bismo napravili
jednu jedinu liniju koja vezuje sva tri dela grada, Konjarnik-Vuk-Centar-NBGD-most na Adi-Banovo brdo, potreban kapacitet bi verovatno u startu bio preko 20 000 put/sat/smer jer bi kombinovao koridore Bul. Vojvode Misica, Brankov most i VojislavaIlica/Ustanicka, a to se vec blizi granici kapaciteta koju LRT moze pouzdano da pruzi.
Jos kada bi se na toj trasi popunili hektari oko stanice NBGD i obe obale Save, a to moze teoretski da se desi i pre nego sto prva linija zavrsi, LRT bi pucao posvim savovima a njegovi projektanti morali bi da se pokriju usima i odu u izgnanstvo.
to nas dovodi do Systrine studije
N-ST":qnbvvbgf je napisao(la):
Isto tako, još uvek niko nije rekao šta nedostaje SYSTRA planu mreže novog kapacitetnog šinskog sistema u Beogradu? Ne izostavlja Savski amfiteatar, ne izostavlja najopterećenije bulevare, centar grada, autobuske i žel. stanice...
. . .
Rezultati maksimalni, cena minimalna jer koristi postojeće tramvajske koridore. Npr., nigde nema eksproprijacije i rušenja a dužine tunela su minimalne odnosno onoliko koliko mora da bi sistem bio 100% nezavisan.
Systrina studija je zasnovana na opsirnoj i temeljnoj analizi Beograda, cak ide do toga da jasno smatra vazeci GUP neprikladnim i koristi i sopstvene projekcije za 2021.
Ipak resenja koja nudi su krajnje konzervativna i cak protivrecna sa zakljuccima sopstvene analize.
Konzervativna jer su resenja su zasnovana na
linearnom razvoju postojece strukture grada iz 2000. ne uzimaju u obzir ni moguce promene u tom razvoju, recimo ulogu ekonomskog centra koju je Novi Beograd preuzeo poslednjih godina a kamo li vece intervencije u planiranju razvoja grada kao sto je povecavanje gustine koje sam ranije spominjao.
Konzervativna i protivrecna jer Systra kroz svoju sjajnu analizu dolazi do veoma bitnog zakljucka o tome koji su pravci najtrazeniji ako se izuzmu ogranicenja postojece ulicne infrastrukture (takozvane "linije zelja") a to je sledeca figura:
i obrazlozenje koje ide uz nju (strana 29):
- koridori se spajaju u trouglu koji cine stari centar grada, savski amfiteatar i centar Novog Beograda
- jugozapadni koridor vezuje centar grada sa Cukaricom
- jugoistocni vezuje centar sa Vozdovcem i Banjicom preko Dusanovca, Sumica i Konjarnika
- severozapadni vezuje centar grada sa Zemunom preko Novog Beograda
- postoji i potreba za poprecnom vezom izmedju severozpadnog i jugozapadnog koridora.
Umesto da na osnovu ovog zakljucka isprojektuje
optimalnu mrezu sinskog sistema kojom ce se te potrebe najbolje zadovoljiti, a tuneli to tehnicki omogucavaju, Systra se ogranicava na koriscenje iskljucivo postojecih ulica i mostova cak i u verziji 1 koju definise kao teoretski optimalnu bez ogranicavajucih stavki budzeta i tehnike.
Zakljucak:
Systrina analiza je odlicna, zakljucci jasni, ali su predlozena resenja krpljenje postojeceg stanja bez ikakve vizije buducnosti.