Šta je novo?

Metro

^^ Naravno da je bolji tramvaj od autobusa, hocu samo da kazem da cemo potrositi mnogo para za nesto sto se vec danas teoretski moze postici za mnogo manje umesto da ih potrozimo za metro koji nista drugo nemoze da zameni.

Ili da promenimo trasu tako da ne prati postojeci most nego prodje onuda kuda autobusi ne mogu.
 
Не треба ни заборавити на факторе као што су утрошак енергије,екологија,бука па и слободни јавни простор.Све то је на страни висококапацитетни шинских система.

Ено погледајте фасаде на Зеленом Венцу које су реконструисане пре само неколико година. Све су опет сиве од чађи.
 
zidar":2h7bc8gc je napisao(la):
To je pravo pitanje. Zasto metro. A odgovor mora biti jasan a ne romansiran. Da pokusam.

Dva razloga, kapacitet i trasa.
:kk: hvala.

LRT: 12500 putnika/čas/smer. Ok, a koliko putnika/čas/smer može metro? 20000 ili više?

Trasa: apsolutno se slažem sa tobom ali jedan od članova foruma je ranije spominjao da se metro planira tako da rastereti najzagušenije pravce a to su u slučaju BG-a Bulevari Vojvode Mišića, Despota Stefana i Kralja Aleksandra. S druge strane, primer BG:voza pokazuje da trasa kapacitetnog šinskog sistema putnicima uopšte nije bitna, sve dok ih vozi do "kruga dvojke". Ali je zato građevincima bitna i možda im je trasa preko Brankovog mosta manje komplikovana za izgraditi od trase Terazije (jezero) - Karađorđeva (primedbe o visinskoj razlici, upućene Jovinovom planu)?

A propo kapaciteta... uzmimo na primer teritoriju cele opštine Voždovac (i Zuce i Pinosava i Ripanj): Broj stanovnika 2002 godine je iznosio 151.768 dok je prema podacima iz 2008. godine broj zaposlenih i učenika osnovnih + srednjih škola iznosio 57508. Prema preliminarnim rezultatima nedavno održanog popisa, broj stanovnika na teritoriji cele opštine Voždovac porastao je od 2002. do 2011. godine tačno za 5384. Uzmite u obzir i demografsku sliku Srbije prema kojoj je broj ljudi starijih od 65. godina danas veći od mladih starosti 15. godina te da se takav trend iskazuje već dugo pa ga možemo očekivati i u budućnosti. A "transportation forecasting" kaže da su svi ti podaci ključni za planiranje jednog transportnog sistema jer vam govore šta možete da očekujete u "špicu" odnosno koliko imate potencijalnih korisnika i u kom pravcu će se oni kretati.

Drugim rečima, potražnja za prevozom je najveća kad svi idu u školu ili na posao (ili se vraćaju). Da bi vaš metro na Jerkoviću bio cost/benefit dobar, u "špicu" treba da ga "nahranite" sa današnjih otprilike 50% (svih) potencijalnih korisnika i to sa teritorije cele Opštine Voždovac. Potražnja će svakako rasti u narednom periodu ali kojim tempom kada znamo da je u prethodnih 10 godina broj svih stanovnika porastao za 5000 kao i da je demografska slika (potencijalni korisnici u "špicu") već dugo u padu, bez izgleda za brzo popravljanje?

Ok, broj potencijalnih korisnika može vrlo brzo da poraste za 6000 hiljada, nakon izgradnje (3000) stanova na mestu bivše kasarne. Ali i dalje ne idu svi ka gradu, možda neki hoće biciklom, velikom broju njih je škola/posao/supermarket verovatno blizu pa mogu i peške, neki bi ipak autom a nekima je i autobus super (ove informacije dobijamo istraživanjem transporta danas). Kako napuniti metro? Kojim "feeder" linijama? Da šaljemo sve građane do centra grada ili da im zabranimo da idu do škole ili posla peške/biciklom/autom/autobusom? Nisam siguran da postoji metodologija koja će utvrditi da BG-u treba metro jer najmanje 20-25% stanovništva jedne njegove opštine planira korišćenje tog metroa npr. ujutru od 7 do 8h.

Još jedna zanimljivost tiče se mogućnosti pogrešnog planiranja transporta. Ne postoje pouzdana istraživanja o tome ali se zna da su svi planovi transporta previše optimistični i precenjeni. U kategoriji "rail transport" najčešće očekuju mnogo više korisnika nego što ih stvarno ima. Nekada se desi i totalni omašaj zahvaljujući politici, jer nekome preko noći padne napamet da promeni namenu zemljišta.

Zato su Kahneman and Tversky smislili metod "Reference class forecasting". Reference class forecasting predicts the outcome of a planned action based on actual outcomes in a reference class of similar actions to that being forecast. Ovakva istraživanja su prvi put primenjena na projektu "Edinburgh tram system"​
 
N-ST":297xieji je napisao(la):
Potražnja će svakako rasti u narednom periodu ali kojim tempom kada znamo da je u prethodnih 10 godina broj svih stanovnika porastao za 5000 kao i da je demografska slika (potencijalni korisnici u "špicu") već dugo u padu, bez izgleda za brzo popravljanje?
Ovo svakako nije opravdanje da se trasa ne radi po tehnicko-tehnoloskim karakteristikama da moze da primi mnogo vece, zahtevnije i kapacitetnije rolling-stock kompozicije, jer u svakom planiranju je bitno ostaviti mogucnost daljeg razvoja.
Dacu ti primer Budimpeste ciji su rolling-stock-ovi do nedavno bili ovakvi
Budapest-Metro1.jpg
DEURHU00AS0101-1100010105VV.jpg

a danas bez prepravljanje trase ovo
alstom-jo.jpg
20095809130223_02BudapestMetro-01.jpg

@direktor: nije lose cuti da se od dosadanjeg kapaciteta do 20.000, orjentisu od 20.000-40.000. Promene na pozitivno :kk:

p.s samo da se ispravim nisu na istoj liniji ove dve kompozicije, ali smatram da dati mogucnost za dalji razvoj je sustina planiranja u bilo kojoj struci ili oblasti
 
Dakle,treba insistirati da i povrsinske trase a ne samo one podzemne i tunelske budu prilagodjene za klasicna metro vozila.
 
Proucio sam temeljno celu Systrinu studiju iz 2002., 168 strana detaljne analize situacije u Beogradu, buduceg razvoja i prevoza u 18 slicnih gradova, pa da podelim to sa vama.

Systra je dobila zadatak da osmisli novi sinski sistem za gradski prevoz u Beogradu zasnovan na GUP-u 2012.

Zakljucivsi da GUP nije dovoljno napredan to jest da planira da ce Beograd 2021. biti tek na nivou na kojem je bio 1990., Systra predlaze svoju optimisticniju hipotezu razvoja, vise stanivnika i jaca ekonomija, i na njoj zasniva svoje opcije za mrezu.

Kao postulat postavlja se sledece:

- novi sistem mora biti vezan sa gradskom zeleznicom
- novi sistem mora imati nezavisnu trasu
- novi sistem mora imati brzinu oko 30km/h i intervale 4-5min
- gradska zeleznica mora imati brzinu 45 km/h i intervale 15 min

U studiji se ne ulazi u tehnicke detalje, cenu izvodjenja i izbor vozila to jest ukupnog kapaciteta sistema, sto je ostavljeno za naknadnu studiju koja dolazi posle izbora mreze (nikada nije uradjena). Stanice su ucrtane nacelno kako bi mreze mogle da se medjusobno porede.

Razmotrene su 4 opcije za mrezu novog sistema:

- trasa LRT iz Gupa
3 linije u trouglu, novi most uz Brankov, novi most na Adi
19_gup.png


- Systra opcija 1

Maksimalna mreza koja zadovoljava sve sadasnje i buduce potrebe grada. Koriste se iskljucivo postojeci mostovi.
19_2002-systra-opcija1.png



- Systra opcija 2

Pokusaj da se u prethodnu mrezu ukljuci politicka odluka razvoja zeleznicke stanice Prokop (bas tako pise :) )
19_2002-systra-opcija2.png


- Systra opcija 3

Zadrzavane sadasnje tramvajske mreze. Novi sistem pokriva samo pravce Zemun, Karaburma/Mirijevo i Banovo Brdo.
19_2002-systra-opcija3.png



Te 4 mreze su uporedjene uzimajuci u obzir mnogobrojne kriterijume od karakteristika trasa preko cene izvodjenja do uticcaja na gradsko tkivo i zivotnu sredinu.
Rezultat je sledeci:

1. mesto: Systra opcija 1
2. mesto: Systra opcija 2
3. i 4. mesto: Systra opcija 3 i GUP zauzimaju 3. ili 4. mesto zavisno od koeficijenata korisceenih u poredjenju.

tabela (francuski)
http://www.imamoplan.com/files/tabela-systra.pdf

Studija zakljucuje da je Opcija 1 najbolja i da nju treba razraditi u funkcionalnu mrezu.
 
milanche":2nukr5m9 je napisao(la):
N-ST":2nukr5m9 je napisao(la):
Potražnja će svakako rasti u narednom periodu ali kojim tempom kada znamo da je u prethodnih 10 godina broj svih stanovnika porastao za 5000 kao i da je demografska slika (potencijalni korisnici u "špicu") već dugo u padu, bez izgleda za brzo popravljanje?
Ovo svakako nije opravdanje da se trasa ne radi po tehnicko-tehnoloskim karakteristikama da moze da primi mnogo vece, zahtevnije i kapacitetnije rolling-stock kompozicije, jer u svakom planiranju je bitno ostaviti mogucnost daljeg razvoja.
Dacu ti primer Budimpeste ciji su rolling-stock-ovi do nedavno bili ovakvi
Budapest-Metro1.jpg
DEURHU00AS0101-1100010105VV.jpg

a danas bez prepravljanje trase ovo
alstom-jo.jpg
20095809130223_02BudapestMetro-01.jpg

@direktor: nije lose cuti da se od dosadanjeg kapaciteta do 20.000, orjentisu od 20.000-40.000. Promene na pozitivno :kk:

p.s samo da se ispravim nisu na istoj liniji ove dve kompozicije, ali smatram da dati mogucnost za dalji razvoj je sustina planiranja u bilo kojoj struci ili oblasti

Jesi ti bio u budimpešti ?

Ove prve slike su vozovi sa linije M1, koji su jako kratki jer su i stanice male, a ovi novi vozovi su za linije M2 i M3, koji imaju već dugačke vagone..
 
Konačno "Systra" studija :kk: imaš neki link ili pdf?

Dobra vest je da se nešto u ovoj zemlji radi po planu i na osnovu nekakvih studija, istraživanja i sl. E sad... da li je tom studijom određeno bilo šta drugo osim pravca i definicije da bi tuneli trebali da budu u centru? Da li je definisan tip vozila, kapacitet, zavisnost ili nezavisnost od ostalog saobraćaja ili je to ostavljeno za dalju razradu?

Btw, ne bih se složio sa tvojim konstatacijama jer u francuskoj i francuskom "tramway contemporain" jeste LRT + gde ste videli da se u okviru istog tramvajskog sistema koriste nazivi "roze/zelena/plava" i br.12 linija? EDIT: Pre će biti da su s jedne strane predvideli unapređenje tramvaja sistemom "jedna trasa - jedna linija" (tramvaji na linijama 3, 5, 9, i 13) a sa druge razvoj (za BG) novog šinskog sistema (tipa "tramway" ali u smislu francuskog jezika) i to maksimalnim iskorišćavanjem dostupnih nezavisno i potencijalno nezavisno vođenih trasa.
 
@kopmania: Bio sam ali je to bilo pre 6-7god, kada se bas i nisam toliko interesovao za metro i sisteme, tako da nisam obracao paznju ni na linije, vozove itd. :)

zidar":1vbzqdei je napisao(la):
To je pravo pitanje. Zasto metro. A odgovor mora biti jasan a ne romansiran. Da pokusam.
Dva razloga, kapacitet i trasa
Apsolutno si u pravu ja bi dodao i pouzdanost i efikasnost ;) :kk:
 
Систрина студија је сасвим добра, ако се ради о побољшању постојећег трамвајског саобраћаја, значи укопавање у центру града под земљу. Али сасвим би било бесмислено због тога чупати постојеће шине уског колосека и заменити их ширококолосечним, и онда бацити све трамваје и инфраструктуру, јер никако не можемо да их нагурамо све у круг двојке.
 
Ovo su samo opcije iz studije, cim budem imao detalje okacicu


@N-ST

Francuzi zovu "tramway" sve sto ima ukstanja u nivou i vozilo manje od klasicnog metro voza. Sve cetiri pariske linije T1 T2 T3 T4 se zovu jednostavno "tramway" iako su razlicitog tipa:

T1: obican tramvaj kao nase katice (samo ruzniji) i ulazi u semaforizaovane raskrsnice
images


T2
: koristi skoro celom trasom koridor bivse zeleznicke pruge. Osim prva dva kilometra gde ima basticu i semafore totalno je nezavistan. Mogao bi se nazvati LRT ili brzi tramvaj
images


T3: nesto izmedju, vozilo koje izgleda kao brzi tramvaj a trasa u nezavisnim basticama sa ukrstanjima u nivou i semaforima. U sustini pravi efikasni gradski tramvaj.
images


T4: bivsa zeleznicka trasa konvertovana za tram-train, to jest voz koji se koristi kao tramvaj: semafori su zamenili rampe, nema vise zeleznickih signala vec masinovodja vozi kompoziciju kao tramvaj, "na pogled".
images


Sve se to ovde jednostavno zove "tramway" ili ti tramvaj :)

izraz "metro léger" se u francuskoj ne koristi jer ne postoji nista izmedju metroa i tramvaja (posotoji VAL ali to je malo drugacija prica), jedino su u Ruanu po Belam palanackoj metodi obican tramvaj prozvali "metro de Rouen"
images
 
Đilas: Metro kreće za godinu i po


Beograd -- Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas izjavio je danas da će izgradnja metroa u Beogradu početi za godinu i po do dve.

Gradonačelnik je prilikom obilaska pogona Gradskog saobraćajnog preduzeća "Beograd", gde je predstavljeno 10 novih autobusa, kazao da će za "godinu i po do dve godine Beograd imati potpuno sređen vozni park, autobuse na gas" i druge vozila, kao i da će tada početi izgradnja metroa.

"Završena je osnovna studija za izgradnju metroa koja se polako finalizira i privodi kraju", rekao je Đilas.

Prema njegovim rečima, Trg Republike je mesto gde će se ukrštati dve linije novog metroa, a druga će ići od Petlovog brda do Mirijeva i imaće 24 kilometara.

"Predviđa se da se radi i linija od Novog Beograda do kraja Bulevara kralja Aleksandra, prvo da bude gotova do Vukovog spomenika pa se nastavlja dalje, ispod zemlje", kazao je Đilas.

Kako je naveo, nakon završene studije radiće se idejni projekat koji će biti priprema za tender.

"Posle toga ako obezbedimo sredstva možemo da raspišemo tender za izvođače radova na metrou već negde polovinom sledeće godine", rekao je Đilas.


izvor: B92

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2012&mm=02&dd=21&nav_id=584396&version=print
 
Višedecenijski san građana, urbanista i arhitekata, trebalo bi da postane stvarnost 2017. godine, kada bi trebalo da bude završena prva linija Ustanička ulica – Zemun. Druga trasa trebala bi da ide od Banovog brda do Pravnog fakulteta, a veza dve linije bila bi kod novog mosta preko Save, odakle bi se linija možda produžila do Bloka 45.

опет Белам :bash: :bash: :bash: ј**'о их Белам
 
Čekaj bre, Đile priča o dve linije, jedna Ustanička - Novi Beograd druga Petlovo Brdo - Mirijevo koje se seku kod Trga Republike. Belam je predviđao Banovo Brdo - Pravni, dakle potpuno druga trasa. Ne znam zašto sad spominjete Belam.

Samo ova prva faza od Ustaničke do Vuka nadzemno, pa tek kasnije pod zemlju ka N.Beogradu mi je van pameti. Upravo treba suprotno, da se Bulevar radi na kraju :bash:
 
Bobb":2c1uhdql je napisao(la):
Samo ova prva faza od Ustaničke do Vuka nadzemno, pa tek kasnije pod zemlju ka N.Beogradu mi je van pameti. Upravo treba suprotno, da se Bulevar radi na kraju :bash:

Rečenica glasi da linija od NBG ka Ustaničkoj, bude prvo gotova do Vuka, pa onda se nastavlja ispod zemlje, što može da znači da će prvo biti završena trasa NBG-Vuk, pa se nastavlja ispod zemlje dalje... :|

Ko će ga znati. Dok ne stigne projekat :dil:
 
Pa to i reče čovek - da će se izgraditi linija Vuk-Zemun, pa da će da grade tunel od Vuka do kraja Bulevara. Bar sam ja tako razumeo ovu rečenicu:

Đilas":4bua85l6 je napisao(la):
"Predviđa se da se radi i linija od Novog Beograda do kraja Bulevara kralja Aleksandra, prvo da bude gotova do Vukovog spomenika pa se nastavlja dalje, ispod zemlje", kazao je Đilas.

Petlovo Brdo-Mirijevo je baš novost.
 
GOJE":2chrrsnc je napisao(la):
Bobb":2chrrsnc je napisao(la):
Samo ova prva faza od Ustaničke do Vuka nadzemno, pa tek kasnije pod zemlju ka N.Beogradu mi je van pameti. Upravo treba suprotno, da se Bulevar radi na kraju :bash:

Rečenica glasi da linija od NBG ka Ustaničkoj, bude prvo gotova do Vuka, pa onda se nastavlja ispod zemlje, što može da znači da će prvo biti završena trasa NBG-Vuk, pa se nastavlja ispod zemlje dalje... :|

Ko će ga znati. Dok ne stigne projekat :dil:
Ma jok, to bi onda značilo da od Vuka da N.Beograda ide sve nadzemno...a svi znamo da je to nemoguće
 
Bobb":215hwaf2 je napisao(la):
GOJE":215hwaf2 je napisao(la):
Bobb":215hwaf2 je napisao(la):
Samo ova prva faza od Ustaničke do Vuka nadzemno, pa tek kasnije pod zemlju ka N.Beogradu mi je van pameti. Upravo treba suprotno, da se Bulevar radi na kraju :bash:

Rečenica glasi da linija od NBG ka Ustaničkoj, bude prvo gotova do Vuka, pa onda se nastavlja ispod zemlje, što može da znači da će prvo biti završena trasa NBG-Vuk, pa se nastavlja ispod zemlje dalje... :|

Ko će ga znati. Dok ne stigne projekat :dil:
Ma jok, to bi onda značilo da od Vuka da N.Beograda ide sve nadzemno...a svi znamo da je to nemoguće
Piše nastavlja ispod zemlje, a ne spušta.
 
Da li neko zna kako ce biti dalje od Vuka Bulevarom ka Ustanickoj? Da li ce nam metro ici pored prozora bulevarom ne nekim vijaduktima? Mislim, ako vec tuda ne ide ispod zemlje i ako se ne ukrsta sa ostalim saobracajnicama....
 
Vrh