Šta je novo?

Metro

Ja ću opet postaviti pitanje na koje mi niko nije odgovorio. Da li metro ako ga kopa krtica mora da ide samo ispod ulica? Da li bi mogao da ide ispod zgrada ako je na dovoljnoj dubini?

Ne poznajem taj deo grada tako da me slobodno ispravite. Ako metro ne ide duž bulevara to ne znači da ne može da ga preseče na 2 ili više mesta i time omogući korišćenje, a da tramvaj nastavi da ide duž bulevara.

U ovom Zidarevom planu nemamo metro duž bulevara. Ali sa bulevara imate odličnu vezu sa bilo kojim delom grada. Ako ste u ovom delu između vuka i ustaničke, samo sednete na tramvaj nekoliko stanica i sa Ustaničke možete zelenom linijom na Voždovac, da presednete na BG voz za Rakovicu, na crvenu liniju na Adu, Banovo brdo.. ili da se odvezete skroz do Zemuna. Ili da tramvajem dođete do Vuka pa na plavu liniju do NBG-a, ili na BG voz do Pančeva...

Još malo argumenata protiv linije Ustanička - "Tvornička".
 
Јесте, требало би свакако узети у обзир да ће метро бити грађен у етапама, па ће док дође на ред Вук - Устаничка трамвајске шине већ бити доста потрошене.
 
Pravac Bulevar je potpuno opravdan za metro, isto kao i Vojvode Stepe.

Ako pravimo samo jednu liniju mozda je treba terati do kraja bulevara.

Ipak ako zamisljamo siru mrezu sa integrisanim metroom, tramvajem i bg:vozom onda treba gledati gde koji vid prevoza ima najveci ucinak.
Postojeci tramvajski pravci u vecini slucajeva mogu jos bolje da funkcionisu, reorganizacijom linija i postavljanjem uredjaja za prednost na raskrsnicama dobijamo skoro LRT.

BG:voz ima svoju postojecu trasu a u simbiozi sa metroom tek ce da procveta. Fali mu samo istocni krak.

Metro je tu da veze sve to u jednu celinu, opsluzi stari centar grada, poveze gusto naseljene krajeve medjusobno i sa ekonomskim centrima.
Metro takodje omogucava aktiviranje zapostavljenih oblasti luke, ade huje i savskog amfiteatra.
Prisustvo metroa stvara mogucnost razvoja lokalnih centara i uravnotezenog razvoja grada oko njih.


U planu koji je sinteza dosadasnjih diskusija o metrou i crtanja mreza priblizavamo se tome.

Sinski prevozi su medjusobno vezani, stvorene su transverzalne veze kroz grad, na ukrstanju linija formiraju se komunikacioni cvorovi i novi centri (NBGD, Hipodrom, Plavi Most)

metro-beograd-belgrade-small.png




Kokos":2333wwsf je napisao(la):
Ja ću opet postaviti pitanje na koje mi niko nije odgovorio. Da li metro ako ga kopa krtica mora da ide samo ispod ulica? Da li bi mogao da ide ispod zgrada ako je na dovoljnoj dubini?

Moze, zavisi od dubine i od kompozicije tla.
Belam projekat predvidja tunel kroz staro jezgro grada nezavisan od polozaja ulica.

Cesto je lakse ici ispod ulica kako bi se izbegle vibracije u temeljima i zgradama.

Delija":2333wwsf je napisao(la):
Али кад би линија ишла до Шумица онда би од тачке А (НБГ) до тачке Б (Шумице,Коњарник) људи лакше и брже стизали постојећим аутопутем.

Sticice jos brze BG:vozom :)
 
Trasa Bulevarom bi bila otvorenim iskopom koji je relativno jeftin dok bi ta linija koju pominjete bila sa krticom sa nekoliko stanica u fazonu vukovog spomenika po dubini i ceni.

Izgradnjom makar prve linije metroa opasce subvencije GSP-u sto ce neminovno dovesti i do losije usluge od strane tramvaja,trola a pogotovu autobusa.Takodje,zaboravite na nabavaku novih 50 caf-ova.
 
@Zidar, Matej, Djordje*******G
Имате одлична запажања. :kk: У Булевару, захваљујући трамвају, имамо средње брз, средње капацитиван систем, који опслужује ту градску зону. Захваљујући њему (поред свега) зона Булевара је атрактивна зона за становање, пословне, трговинске, културне и остале активности. Булевар је већ сада продужетак центра, као и скоро сви трамвајски правци.

Шта имамо на Црвеном крсту, на Коњарнику, и у осталим насељима између Булевара и Војводе Степе? Све, све, али мало тога што има у Булевару, у Војводе Степе и на Бановом брду. И подужне и попречне саобраћајнице су углавном хорор за све који их користе, а ширина улица не дозвољава да се направи ни жута трака. Док захваљујући жутој траци, троли од Студентског трга до Славије треба 6-8 минута, од Славије до Црвеног крста, за иста 2 километра треба двоструко, па и четвороструко више (и до 30 минута).

Поновићу део онога што сам написао у теми о Беовозу:
Дати заједнички новац у јавни железнички и саобраћај (и бициклистички, и аутобуски за краће вожње) је уштеда кроз инвестције:
-1- Смањење здравствених трошкова, што лечење пре свега плућних и психичких болести, што лечење повређених у саобраћајним незгодама.
-2- Саобраћајне незгоде су најчешћи узрок смрти младих, и једни од 4 највећа узрока смрти према статистикама Уједињених нација. У Србији се процењује да мртви у саобраћају представљају 2% националног дохотка Србије.
-3- Увоз енергената је највећа ставка увоза Србије. Балансирање економије можемо постићи енормним повећањем извоза, туризма и послова у иностранству, а са друге стране смањивањем увоза, са мање наших туриста у иностранству и намештањем послова нашим предузећима.
-4- Просторни проблеми у центрима великих градова, се најчешће не могу решити аутомобилом и аутобусом. Да не идем у детаље, растерећење градских центара кроз добру повезаност са новим зонама се постижу огромни ефекти, који имају и макроекономску димензију.
-5- Еколошки трошкови се код нас јако ретко рачунају, али на западу и далеком истоку се итекако рачунају.
-6- Социјални превоз је део социјалног система, у који се ионако иовако мора улагати. Социјална економија је врло важан део друштва, али то је мањи део ефеката железница.
-7- Уштеда времена у транспорту.

То је нека основа за економски модел, која још није ни потпуна. Сличан економски модел са прави и за метро.
Код студије БЕЛАМ као ефекти инвестирања су помињани приход од наплате превоза 30%, уштеда времена путовања око 70%, и уштеде у осталом јавном превозу 2-3%. То је и даље далеко виши ниво планирања од Јовинових "урбанистичких константи", али и даље испод оног који је оптималан. Свакако, прича са којом би требали наступити као контрааргумент БЕЛАМ је проширивање модела еконмских ефеката кроз здравствене, безбедносне, еколошке и просторне ефекте, за које је карактеристично да се до њихове процене много теже долази него за ове које су узете за БЕЛАМ.

Да се вратим на поређење варијанте Коњарник и варијанте Булевар.
- Ако у Булевару се захваљујући метроу за 100.000 путовања сваки дан скрати вожња за 10 по минута, а на Коњарнику и на Црвеном крсту за 75.000 путовања сваки дан скрати вожња за по 20 минута, која инвестиција има већи ефекат? Бројеви су произвољни и дати чисто илустративно!
- Ако говоримо о уштедама у постојећем превозу, ово су крајеви који су опслужени највише аутобусима и тролејбусима. Аутобуске линије 17, 31, 50, иако "успевају да превезу све путнике", оптерећене су до те мере да се налазе у зони функционалне и економске ниске ефикасности аутобуса, а са сваким новим путником трошкови расту прогресивно. Ове проблеме са трамвајима у Булевару немамо, и ако је само због капацитета и трошкова функционисања, немамо толико значајне ефекте у Булевару као у Шумицама. :kafa:
- Просторни ефекти би били далеко већи у Шумицама него у Булевару. Од другокласне правимо првокласну зону, а много је јефтиније, једноставније направити "Плави мост Менхетн" :p него "Булевар Менхетн" :p :p . Уз све имамо директан прилаз аутопутем, и много веће могућности да се направе прилази и аутима, и бициклима, и некој какој год источној приградској железници. Просторни ефекат се огледа и у томе да се карактер центра града да још неком делу града осим круга двојке, зона трамвајских пруга центра Земуна и дела средишњег Новог Београда. Са варијантом Булевар набијамо већ постојеће зоне. Просторни ефекат се прави тек са знатним унапређењем постојећих, и изградњом нових. Између Коњарника и Медаковића имамо зону са индустријским и комуналним садржајима од око километар квадратни, у којој може да се направи чудо, што је Зидар добро запазио. :gobb:

Извините на дугом посту. Укратко, варијанта Шумице се може узети у веома озбиљно разматрање.
 
Karlo del Ponte":j19r9w29 je napisao(la):
- Просторни ефекти би били далеко већи у Шумицама него у Булевару. Од другокласне правимо првокласну зону, а много је јефтиније, једноставније направити "Плави мост Менхетн" :p него "Булевар Менхетн" :p :p . Уз све имамо директан прилаз аутопутем, и много веће могућности да се направе прилази и аутима, и бициклима, и некој какој год источној приградској железници. Просторни ефекат се огледа и у томе да се карактер центра града да још неком делу града осим круга двојке, зона трамвајских пруга центра Земуна и дела средишњег Новог Београда. Са варијантом Булевар набијамо већ постојеће зоне. Просторни ефекат се прави тек са знатним унапређењем постојећих, и изградњом нових. Између Коњарника и Медаковића имамо зону са индустријским и комуналним садржајима од око километар квадратни, у којој може да се направи чудо, што је Зидар добро запазио. :gobb:

Ово ми се чини као благо контрадикторно са остатком твог поста.

Прво си рекао да Коњарник нема ништа добро што булевар има а онда си олако закључио како је лакше направити плави мост Менхетн од Булевар Менхетна. :o Не само да није лакше већ је немогуће пошто то по ГУП-у једноставно није опција нити ће икада бити. Једно су наша маштања а друго је реалност.Ето неколико нас прогласи Коњарник за нови центар Београда и сад ће сви тамо да хрле. Па Булевар је највећа улица у Србији која је 200 година била трговиачки центар Србије па има толико неизграђених парцела и читавих блокова испуњених оронулим уџерицама а то све је изашло на видело бруталном сечом платана.

У осталом,кад се заврши обилазница пре Коњарника ће бити килиометри и километри нове слободне и атрактивне зоне која је далеко ближа садашњем центру од Шумица.А да не причам о прилично извесним пројектима на аутокоманди.Некако ми се чини да ће приватни инвеститори радије да улажу у околини постојећих центара а не поред "чувеног" плавог моста.

Са друге стране,приватни сектор је последњих 10 година уложио можда чак и милијарде у Нови Београд па опет нису чак ни загребали толике слободне блокове. И дај пре него што кренемо у развој некаквих центара на периферији и усмеравње прве линије метроа ка тамо да средимо сам центар Београда и стотине и стотине далеко атрактивнијих хектара руинираних у њему, углавном покрај река а богами и по Булевару,око мостарске петље,ада ево и око овог фртаља УМП-а ,по НБГ блоковима итд итд...
 
Па, основна сврха метро-а и било ког брзог превоза је да приближи удаљене локације, подигне им посећеност, употребљивост и вредност. Односно да споји светове, и смањи разлике међу њима. Добит није у бруто новој вредности, него у разлици између старе и нове. Што буђавија локација процвета, то нам је добит већа.
 
Ја мислим да је Коњарник бољи јер повезује много више насеља, а нама је са ограниченим средствима циљ да једним ударцем обухватимо што више. Не би било фер према ономе ко из Јерковића путује сат времена до града у неким условима да се људи на Булевару размећу избором: хоћу ли данас до Вука трамвајем или метроом?

А конфигурација београдског терена је таква да је мучна и сама помисао да од Душановца мораш ићи до Вука преко Чубуре. Одмах видим себе под углом од 45 степени у 25-тици која цима напред назад.
 
Као што сам и писао пре две године на овом месту, и ја сматрам да би провлачење тунела од Вука до Устаничке било својеврсно дуплирање капацитета. Далеко већи ефекат би се постигао или овом Зидаревом варијантом преко Црвеног Крста и Медаковића до Браће Јерковић, или скретањем лево или десно од Булевара, али завршавањем код окретнице 300 и одатле продужењем линије до Миријева.
 
Ви сви овде водите дебату, као да ће се градити прави метро у Београду. Тунел неће нико ни повлачити, него ће ићи од Вуковог споменика садашњом трамвајском баштицом са неколико урањања под земљу до Устаничке...
 
^^Vranac to se ne zna.Ako je verovati Vukanu Vucicu mislim da ce ici pltitak tunel od vuka do cvetka sto je sasvim ok.
 
vucko":1bi92ryu je napisao(la):
^^Vranac to se ne zna.Ako je verovati Vukanu Vucicu mislim da ce ici pltitak tunel od vuka do cvetka sto je sasvim ok.

I ja se slazem, da bi to bilo OK. A jel imas taj intervju Vukana Vucica za plitki tunel?
 
sizif":2rcijf41 je napisao(la):
Као што сам и писао пре две године на овом месту, и ја сматрам да би провлачење тунела од Вука до Устаничке било својеврсно дуплирање капацитета. Далеко већи ефекат би се постигао или овом Зидаревом варијантом преко Црвеног Крста и Медаковића до Браће Јерковић, или скретањем лево или десно од Булевара, али завршавањем код окретнице 300 и одатле продужењем линије до Миријева.

И ја сам писао исто у више наврата и зато сматрам да би после изградње линије до Вука требало кренути у изградњу друге линије а после од Вука нек скрећу где хоће.

Матеја,кад си већ поменуо конфигурацију терена онда је Булевар и дефинитивно бољи избор јер се налази на гребену који је на неки начин и осовина овог града док је Коњарник на падини. Исто тако,питање је и какво је земљиште тамо.


И још нешто мислим да је приступ проблему "немамо паре и првом линијом требамо обухватити што више" апсолутно погрешан . У осталом,питање је колико би то на крају испало рационално и функционално решење.Метро ни једна генерација неће комплетирати нити сме да поступа на тај начин.
 
@Delija, to da se metro gradi iz generacije u generaciju je takođe validan argument, posle bi ova linija mogla biti problem u sistemu.. ali nekako moramo gledati na srednji rok, a ne baš na dugi.

Što se tiče metroa na površini, lepo je rekao vranac, to je rešeno... Možda bi onda bilo boqe govoriti o prvoj liniji lakog metroa, a zatim da se vidi gde je neophodan teški metro. Laki će na NBG zameniti liniju 16 i 65, Brankobv most i zelenjak že ostati rasterećeni najviše za 15%. Ako se napravi laki, to će biti poboljšanje, ali će nam dalje trebati teški
 
Nisam siguran da ce metro, svojom prvom linijom, zameniti (barem ne u potpunosti ) linije 16 i 65 jer one idu u pravcu pancevackog mosta (karaburma itd), i ne bulevarom Z.DJ-a. Pritisak na njih ce biti olaksan koliko i na linije 77, 75 itd...Moje je misljenje da ce najveca razlika biti u funkcionisanju linije 17, koja praktichno povezuje Zemun i Ustanicku i ide, velikim delom, upravo trasom "metroa" na NBG-u.
 
Kod metroa ne postoji srednji rok,vec samo dugi.To je kao da gradis kucu za sebe i svoju porodicu.Zelis najbolje resenje i ulozices sve da ga dobijes.
 
Metro po trasi Belama zamenice iskljucivo tramvajsku liniju 6


Posto sinske veze Vuk-Usce i Vuk-Ustanicka vec postoje kao i jake autobuske veze Usce-NBGD-Aleksandra Dubceka ,u sustini jedini novitet koji donosi je produzetak tramvajskog koridora sa Bulevara do samog Trga Republike, sto je pozeljno ali ne opravdava golemu investiciju.

Pozitivna je i veza Z.st.NBGD-Trg ako bude napravljena.

Na Novom Beogradu donosi samo veci komfor voznje jer sve autobuske linije vec idu do Zelenog Venca/Trga Republike a ima komotno prostora za njihovo pojacavanje.

Zemun ne dobija nista. Novi most koji postoji nije iskoriscen, barem u prvoj fazi.

Dupliraju se postojeci pravci bez trazenja alternativa koje metro omogucava i dovoljnog umrezenja sa postojecim tramvajskim sistemom.

Mislim prvenstveno na
- mogucnost postavljanja metro mosta bilo gde na Savi, na najoptimalnije mesto, a ne tik uz postojeci most.
Za saobracaj Usce-Zeleni Venac ima lufta, problem su linije koje opsluzuju sever Beograda kroz tunel i koje ce i dalje tuda saobracati.
- pravljenje preko potrebne veze Vrh grebena (Terazije/trg) - Sava (Karadjordjeva/amfiteatar)
 
Ja sam vise za varijantu da se izgradi metro na potezu bulevara nego da on ide nekom drugom trasom jer ako tu vec postoji tramvaj koji opsluzuje taj pravac, smatram da to ne opravdava da najvaznija saobracajnica u gradu ne dobije najnapredniji vid prevoza.

Mislim da je lakse ukloniti 4 sine i 2 kontaktne mreze i postaviti ih na neko drugo mesto nego izgraditi ceo krak podzemnog metro-a na manje vaznom pravcu.
 
Ne znam samo otkud ste toliko sigurni da je Bulevar najvažnija ulica u gradu. Za stanovnike Zemuna nije, ni Novog Beograda, ni Čukarice, ni Rakovice, pa čak ni Voždovca. Bulevar je važan za Grocku, Zvezdaru i Palilulu...
 
Niko nije rekao da je Bulevar najvaznija ulica u gradu vec da je najduza.A za Zvezdaru i ta naselja koja si pomenuo jeste najvazniji.
 
mradulovic":3k4qiso1 je napisao(la):
Nisam siguran da ce metro, svojom prvom linijom, zameniti (barem ne u potpunosti ) linije 16 i 65 jer one idu u pravcu pancevackog mosta (karaburma itd), i ne bulevarom Z.DJ-a. Pritisak na njih ce biti olaksan koliko i na linije 77, 75 itd...Moje je misljenje da ce najveca razlika biti u funkcionisanju linije 17, koja praktichno povezuje Zemun i Ustanicku i ide, velikim delom, upravo trasom "metroa" na NBG-u.

То би можда било када би метро од вука био преусмерен ка Коњарнику. Овако се сигурно нико из Устаничке и Коњарника уопште неће прењати до Булевара да би хватао метро, када има савршено брз превоз до Земуна (седамнаестица).

Један од разлога зашто сам ја против метроа ка Коњарнику је што тај део града излази на аутопут и лако стигну на други крај града. Треба решавати чепове у граду, од којих је један од највећих Бранков мост.
 
vranac":1vr3lhz1 je napisao(la):
Један од разлога зашто сам ја против метроа ка Коњарнику је што тај део града излази на аутопут и лако стигну на други крај града. Треба решавати чепове у граду, од којих је један од највећих Бранков мост.

Nije naucno dokazano da se autoputem lako stigne na drugi kraj grada :)

Automobila ce biti sve vise a ne moze da se napravi zuta traka preko Gazele

Trasa prve linije bi u svakom slucaju pomogla Brankovom mostu, isla ona uz njega kao Belam ili uzvodno.
 
Nije naucno dokazano da se autoputem lako stigne na drugi kraj grada default/smile
Napravi sam ''naucni eksperiment'' pa ces se uveriti.

Automobila ce biti sve vise a ne moze da se napravi zuta traka preko Gazele
Bice ih vise, ali to sve vise se cesto preteruje. Standard ce narednih godina u Srbiji padati, tako da sumnjam da ce bas mnogo ljudi kupovati automobile.

AKo se zavrsi obilaznica, jedan deo tranzita ce napustiti Gazelu, tako da ce se i to povecanje ponistiti.
 
Vrh