Beogradu metro kakav zaslužuje
Izvor: Beta
Pariz -- Francuska kompanija Alstom transport očekuje da će sklopiti ugovor o izgradnji metroa u Beogradu i da će tim projetkom započeti poslovanje na Balkanu.
Potpredsednica Alstom transporta Paskal Grase kaže da je "projekat izgradnje beogradskog metroa na početku i tek predstoje razgovori između naše kompanije i Grada Beograda o mogućem ugovoru".
Ona je istakla da francuska kompanija koja posluje na svim kontinentima, planira da posluje i u zoni gde do sada nije bila prisutna, na Balkanu, za šta je prava prilika učešće u izgradnji beogradskog metroa.
Beogradu metro, Novom Sadu tramvaji
Grase je navela da je Novi Sad još jedna potencijalnu lokaciju za angažovanje Alstoma u Srbiji jer je "jedna pripremna studija pokazala da postoji potreba za nabavkom tramvaja, a novosadski gradonačelnik je izrazio želju".
Pripreme studija za projekat izgradnje beogradskog metroa, prema rečima potpredsednice za razvoj i strategiju Alstom transporta, rađene su 2007. i 2008. godine, ali je izrada detaljnije studije počela krajem septembra 2011. i radi je francuska inženjerska firma Ežis, a finansijer je francuska vlada.
Uloga Ežisa je, prema njenim rečima, da utvrdi potrebe Beograda i uskladi ih sa tehničkom i industrijskom izvodljivošću.
"Počeli smo krajem septembra, a te studije se rade 16 meseci, tako da smo tek na početku i nema puno detalja jer niko u ovom momentu ne zna precizno, ni ja, ni gradonačelnik Beograda, ni tehnički specijalisti, koja će biti konačna definicija projekta", navela je Grase.
Ona je ukazala da veličinu jednog transportnog sistema određuju studije saobraćaja - koliko po satu i po vozu treba ljudi prevesti i da za sada "izgleda da će to u Beogradu biti nešto oko 14.000 putnika".
Grase je rekla da će početak izgradnje metroa zavisiti od toga kada će biti postignut dogovor između Alstoma i Grada Beograda, odnosno potpisan ugovor o projektu što će, prema njenim rečima, biti materijalizacija strateškog partnerstva dve zemlje koju su 8. aprila 2010. godine ugovorili predsednici Francuske i Srbije, Nikola Sarkozi i Boris Tadić.
Alstom transport je prisutan u više od 60 zemalja i zapošljava 27.000 ljudi. Između ostalog, proizvodi brze i vozove veoma velike brzine (više od 300 kilometara na sat). Svaki treći voz i svaki četvrti metro u svetu delo su Alstoma, a prošle godine jedan od njihovih vozova postigao je svetski rekod u brzini od 574,8 kilometara na sat.
Predviđeno je, kako je rekla Grase, da pregovori beogradske firme koja će rukovoditi izgadnjom metroa i Alstoma traju najviše 24 meseca, a trebalo bi da počnu na kraju prve faze izrade studije izvodljivosti, koja će trajati četiri meseca.
"Ceo projekat se procenjuje na oko milijardu evra, ali to je okvirna procena, a naš deo trebalo bi da bude 40 odsto, što je za Alstrom značajna cifra", otkrila je Grase.
Očekivanja su, kako je rekla, da Alstom, osim vozova, obezbedi i signalizaciju, elektrifikaciju i šine za beogradski metro, a da u ceo projekat budu uključene i srpske firme.
"Već smo na terenu, zajedno sa ekonomskom misijom ambasade Francuske, pokrenuli popis srpskih preduzeća koja ćemo kontaktirati", rekla je Grase.
Ona je dodala da Alstom priprema odgovor na javni poziv Železnica Srbije za regionalne vozove (za Koridor 10) što doprinosi nastojanju te kompanije da se pozicionira na Balkanu.