PARIZ ĆE BITNO POMOĆI RAZVOJ BEOGRADA
Đelić: Francuska željeni strateški partner za metro
Lana Gedošević | 08. 12. 2010. - 00:02h | Komentara: 0
Sve je izvesnije da će Francuska biti strateški partner Republici Srbiji za izgradnju beogradskog metroa. Ako u tome nađe interes, francuska strana će Srbiji morati da obezbedi nekomercijalne kredite i za kupovinu svega što je potrebno da metro funkcioniše, od vagona i lokomotiva do ostale opreme, a prema prvim procenama, taj iznos bi mogao da bude oko 190 miliona evra, kaže za „Blic” potpredsednik Vlade i ministar za nauku i tehnološki razvoj Božidar Đelić.
Bečki metro (na slici) najsličniji je onome što bi trebalo da se gradi u Beogradu
Prvi korak u tom pravcu načinjen je time što će ova zemlja sa tri miliona evra finansirati izradu kompletne dokumentacije (svi projekti i studije) za prvu liniju metroa od Ustaničke do Novog Beograda. Ovaj posao bi trebalo da bude završen
Đelić: Očekujemo da Francuska kaže „da”
za otprilike godinu dana, a prva linija metroa mogla bi da počne da se gradi već za dve godine.
- Naši razgovori sa Francuskom, koja ima jedan od najefikasnijih metro-sistema u svetu i koja je gradila metroe u više desetina zemalja, nisu ograničeni samo na projekat i studiju. Tražimo strateškog partnera koji će nas u narednih desetak godina finansijski i tehnološki „pratiti” u ovom poslu, kako ne bismo imali situaciju kao u prošlosti, da se ovaj posao počne pa se stane... Mali je broj država koje imaju kapacitet za jednu takvu stvar, ali Francuska sigurno jeste jedna od njih - kaže Đelić.
On kaže da je poruka srpske strane bila da ukoliko ova zemlja želi da bude strateški partner za projekat na koji se čeka toliko decenija, moraju da budu spremni da obezbede povoljne kredite i za sve ono što će omogućiti da metro u glavnom gradu funkcioniše.
- Očekujemo da će krajem januara, tokom predstojeće posete predsednika Srbije Borisa Tadića Parizu, sve ove stvari biti precizirane. Sada je na Francuskoj da kaže da li je spremna da bude naš partner do kraja, a ja sam uveren da će ona to i učiniti. Kao što je slučaj i sa Kinom oko izgradnje mosta Borča - Zemun, i ovde postoji zajednički interes, i itekako postoje mehanizmi da i strateški partner mora da ponudi najbolju cenu - objašnjava Đelić.
Sve ovo, kaže Đelić, ne znači da će druge zemlje i proizvođači biti isključeni, ali ističe da Srbija traži odlučnog partnera koji će do kraja raditi na ovom projektu.
- Ne radi se samo o jednoj liniji već o tri, a možda i četiri linije, i to su zaista značajna sredstva. Možemo govoriti o nekom obimu od oko dve milijarde evra ukupnih potreba za ovako kompleksan sistem - kaže Đelić.
Za sada je izvesno da će francuska strana raditi idejni projekat, studije izvodljivosti, zaštite životne sredine, isplativosti, razna merenja i kalkulacije za prvu liniju metroa. Takođe, njihovi stručnjaci trebalo di da izvedu dva rešenja prve linije metroa (kako će da izgleda, kuda će da ide, na koji način će preći reku, koliko stanica će imati...), dve varijante troškova izgradnje i dve varijante prihoda od eksploatacije ovog vida prevoza.
- Akumulirano iskustvo u nekoliko desetina sistema koje su Francuzi radili sprovodi jedan konzorcijum koji vodi konsultantska firma BCOM. Naravno, tu neće biti angažovani samo njihovi eksperti nego i veliki broj naših inženjera - kaže Đelić.
Poslovi i za domaće firme
Božidar Đelić kaže da se domaće vlasti zalažu za to da i domaća preduzeća učestvuju u ovakvim poslovima. Tako će, primera radi, ako francuski „Alstom” bude izabran da proizvodi vagone (inače je među svetskim liderima u ovoj oblasti), jedan deo poslova u vezi s tim je da se projektuje i radi u Srbiji.
http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/222182/Djelic-Francuska--zeljeni-strateski-partner--za-metro