Gužve prate zaposlene
N. V. BRKOVIĆ | 26. septembar 2010. 21:00 | Komentara: 1
Svakodnevne gužve na ulicama, tvrde u gradu, nisu saobraćajni, već urbanistički problem. Đakonović: Uvođenje kliznog radnog vremena imalo bi za posledicu krkljanac u kontinuitetu
SRODNE VESTI
Točkovi guše grad
Usporeno kroz centar
Voz još čeka putnike
Radovi prave gužve
Krkljanac kroz Budvu
GOTOVO 70 odsto beogradskih firmi radi po meri EU, pa radni dan počinje od 9, a vrata retko ko zatvara pre 17 časova. Sat vremena pre i posle radnog vremena na ulicama je krkljanac, s obzirom na to da većina poslovnih Beograđana automobilom ide na posao. Čini se da je u pitanju "zavisnost", jer od dolaska u centar, čak 56 odsto sadašnjih korisnika parking garaža ne bi odustalo bez obzira na cenu parkiranja.
- Tačno je da su gužve najveće u periodu kada sugrađani odlaze i vraćaju se s posla, međutim, ni uvođenje kliznog radnog vremena ne bi rasteretilo saobraćajnice - kaže Dragoljub Đakonović, gradski sekretar za saobraćaj. - Postojao je ovakav predlog, ali, osim što je neizvodljivo nametati radno vreme, to bi imalo za posledicu gužve u kontinuitetu. Svuda u svetu se radi od 9 do 17 časova i to nije problem, ali je potrebno primeniti druge mere za koje se mi u Sekretarijatu i zalažemo.
SPAS JE METRO
UKOLIKO u Beogradu ne bi bio izgrađen metro potrošilo bi se nekoliko milijardi evra u izgradnju gradskih magistrala. Srednje vreme putovanja Beograđana sa današnjih 58 povećalo bi se na 90 do 100 minuta, a svakodnevna blokada saobraćaja trajala bi - 60 pre i 60 minuta posle podne. Takođe, automobili bi trajno ostali na ulicama centralne zone.
Prvi čovek zadužen za saobraćaj u gradu objašnjava da je prepodne špic od 7 do 9 časova, ali da najviše vozila ima u periodu od 7.45 do 8.45 časova.
- Tako je i posle podne, gužva od 14 do 18 časova, a najviše automobila na ulicama je od 15.30 do 17 časova - dodaje Đakonović. - To praktično znači da imamo špic unutar špica. Bilo je i predloga reorganizacije dostavnih vozila, koja bi dolazila u centar samo u večernjim satima. Međutim, to je neizvodljivo. Recimo, dostava mleka supermarketima je ujutru, a nekim vrtićima, na primer, treba dostaviti namirnice u podne...
U Sekretarijatu za saobraćaj tvrde da gužve nisu saobraćajni, već urbanistički problem prestonice. Beograd ima izrazito monocentričnu urbanističku strukturu, manje povoljnu za razvoj putničkog, a povoljniju za razvoj šinskog javnog prevoza visokog kapaciteta. Iskustvo kaže, da u gradu, ukoliko na porodicu ide jedan automobil, ne postoje nikakve mogućnosti da se izgradi sistem puteva i parking prostora koji bi omogućio neograničeno korišćenje privatnih automobila.
- Saobraćajna zagušenja se ne mogu izbeći povećanjem kapaciteta postojeće putne mreže, izgradnjom novih saobraćajnica i kapaciteta parkiranja - navode u sekretarijatu. - Glavnu ulogu ima poboljšani gradski prevoz, primena mera kojima se ograničava korišćenje automobila i rešavanje kretanja pešaka. Problem velikog grada je prevoz ljudi, a ne automobila i rešava se izgradnjom nezavisnih šinskih sistema. Metro bi ostvario najznačajnije društvene ciljeve - brz, siguran i udoban prevoz.
OD SOCIJALIZMA DO KAPITALIZMA
Evropsko radno vreme je karakteristika velikih gradova, pre svega Beograda, Novog Sada, Subotice, Niša, a u manjim sredinama i dalje radni dan počinje ranije. Podaci iz 2003. godine pokazuju da je tada čak 75 odsto preduzeća u Srbiji radilo od 7 do 15 ili od 8 do 16 časova. Već tri godine kasnije, taj procenat je spao na - 48, a danas skoro 70 odsto firmi radi od 9 do 17 časova.
http://novosti.rs/vesti/beograd.74.html:301505-Guzve-prate-zaposlene