Šta je novo?

Metro

Pa, mislim da je osnovni problem što je železnička obilaznica baš baš skupa, jer podrazumeva dvonamenski most kod Grocke. A to će se graditi tek kad se završi ovaj deo obilaznice, tj. posle 2011, ako nas političari posluže. Sada, možda se desi čudo, pa ulete Japanci ili neki drugi dobrotvori, ali sumnjam.

Mislim da je bolje da Beovoz urade kao prigradsku železnicu, odnosno ono za šta i je i namenjen, koju će forsirati sa ovim stanicama koje postoje da ih srede, i da ojačaju njihovu povezanost sa ostalim prevozom. Uvedu na 10 minuta, i bog da te vidi. Tuneli za Beovoz su preskupi, kao što je već neko spomenuo gore, SFRJ ih je jedva izgradila i stala na pola projekta. A mislim da bi gušće stanice od ovih bile nepotrebne. Mnogo bi važnije bilo da se npr, ojača tramvaj na NBGD i njegova povezanost sa novoizgrađenim stvarima. Mala dvojka - železnička NBGD, Trećim bulevarom do Tošinog bunara (stanica Beovoza), onda tu okrene, pa između Airport Citija i Rodića tom ulicom do Delta sitija i ukjluči se na Jurija Gagarina. Sa druge strane, uradi se jedna takva kružna autobuska linija, samo poprečno, do Arene, SIV-a, opštine, a sa druge strane, blokovi 70(a), DC.. Rakovička stanica da se jače poveže sa okolinom, i da se sredi Pančevački most, žestoko - ono tamo je užas, i ne znam kako je preko pančevca. Onda, može da se produži do Železnika, koliko sam shvatio taj tunel već postoji i ne bi bilo loše. Takođe, stanica Zemun se poveže sa Zemunom, i možda se lupi jedna sa druge strane, tamo kod onih silnih naselja pre Batajnice.. Taj "mali krug" se sredi da ide na 10 minuta, a ono šire, može i na 20-30 (možda osim Pančeva).
To ne bi trebala da su prevelika ulaganja, a isplati se, dosta će se rasteretiti mnogi pravci.
Paralelno sa time lagano i promišljeno gradiš pravi metro.. :) (Naravno, povezati i Prokop autobuski dobro sa stvarima tu okolo.) Ono što je za nas SF, ali može verovatno da se izvede sa tim vezama koje nemaju mnogo gužve je da polaze 5 minuta posle dolaska Beovoza, a dolaze isto 5 minuta ranije (osim ako ti ne treba duže da stigneš od voza do prevoza.)

:) Ništa preskupo, a održivo.. Samo treba volje i para za EMV-ove.. :D
 
^^ To je sistem za jedan mnogo manji grad od naseg.... valjda gradimo za buducnost, a ne za proslost?

Sto se Zel. obilaznice tice:
a) ona je potrebna
b) mnooogo je jeftinija od izgradnje i jedne linije metroa, a mi njenom izgradnjom dobijamo dve linije na koriscenje...

Znaci to sto si rekao u 90% slucajeva stoji, ali sta cemo sa tunelima koji se vec nalaze u centru grada? Njih da bacimo? Pogledaj onu mapu sto sam postavio pa mi reci sta tu nije kompatibilno sa tvojim idejama...
 
Ma crni imenjače, čitaš li ti šta ja pišem.. :D Ne kažem ja da se bacaju ti tuneli, naprotiv! Samo kažem da nisu potrebne dodatne stanice, već da se postojeće dobro ukompnuju lokalnim prevozom, odnosno sa kružnim tramvajem na NBGD (kako ovo dobro zvuči) i tim šetajućim autobusima.. I onda dobiješ ka u Njujorku, uzudžno ti ide po šinama, a poprečno busevi.. :D
 
Neko koristi buseve u Njujorku? :p

Jeste, sad sam zavrsio neki apstrakt pa malo bolje citam, i vidim da se dosta slazemo.. Tu ima nekih pomaka, pazi sa Miljakovca i Kanarevog je prosle godine uvedena 542 do stanice Rakovica... Jes da ide svakih 40 minuta, ali dobro, bar je linija tu... Gledaj, mislim da je to sve bespredmetno kad Zeleznica moze i dalje da gura svoje vozeve gde god hoce, nema tu ni vozova svakih 10 minuta, ni tacnosti ni niceg drugog... znaci jedino resenje je izmestiti zeleznicu odatle potpuno... a kad to vec radimo, zasto ne bismo onda transformisali ceo sistem kako valja? to je moja ideja - mozda je dobro ne formulisem, ali iskreno, sto vise razmisljam o tome, sve mi vise ima smisla... Mislim da koristiti prugu oko Kalisa koja ide kroz SA, i tunel od Pancevca do Prokopa za bilo sta drugo osim gradskog saobracaja je a big effin' waste...
 
jovanovm":3pqgkhcw je napisao(la):
Znaci, uz zavrsen prokop i zeleznicku obilaznicu (sto nije skupo ni mnogo), BeoVoz se moze transformisati na sledeci nacin:
meni ovo na prvi pogled deluje sasvim ok, osim sto mi je onda deonica BV1 koja ostaje u upotrebi nekako prekratka da bi bila rentabilna operateru, osim ako ne ide i pravac za pancevo, sadasnjom prugom koja bi se oslobodila saobracaja kad se sagradi obilaznica. u tom slucaju mozda ne mora ni da se duplira. takodje, ovaj nastavak BV2 na novi beograd? jel bi to bila kao neka okretnica/loop, ili bi islo do zst novi beograd?

i naravno, ostaje problem sto u ovom slucaju BV ne bi isao na prokop, a ja mislim da je apsolutno neophodno da imas vezu sa glavnom zeleznickom.
 
Evo, jovanovm, da ja malo prokomentarišem tvoj plan.
Plava linija BeoVoza, linija 1 bi po tvojoj karti trebala biti trasa Tošin bunar-Pančevački most. Obe stanice su u rangu stajališta i nemaju ni treći kolosek za smeštanje voza koji završava svoju putanju, a nemaju ni ukrsnice. Stoga je ta linija nemoguće ostvariti tu liniju. I da ima ove dve navedene stvari, ona bi pravila velika zagušenja u železničkom saobraćaju. A izmeštanje glavne železničke stanice van centra grada ne dolazi u obzir. Svugde u svetu se teži da železničke stanice budu što bliže centru grada. Čak je i Prokop po mom mišljenju loše pozicioniran. Bilo je i boljih predliga za glavnu železničku stanicu, kao plan "Sava" koji je predviđao stanicu na istom mestu gde je i sada, ali ukopana i sa tunelom kroz Terazije koji bi povezivao Dunav stanicu, ali o tom planu u nekoj drugoj temi. Drugo, ako bi i bila takva linija koja bi delila prugu sa železnicom, onda to ne bi više bila metro linija. Doduše, postoje metro sistemi koji dele isti kolosek sa železnicom, ali to su sporedni koloseci železnice koji nisu glavni putnički koridori, obično su to neke sporedne linije. Takav je primer u Londonu i Atini. Treće, davno sam pomenuo da u levom tunelu od Prokopa do Karađorđevog parka nedostaje nekih 150 m pruge očerupanih po staroj dobroj navici "seci uši, krpaj dupe". Po zadnjoj priči sam čuo da je očerupano mnogo više koloseka u produžetku.
Crvena linija BeoVoza, linija 2 ima najrealnije šanse da postane metro, kad se završi Prokop (ako se ikada završi..) pod uslovom da se na čitavoj trasi napravi denivelacija. Bilo bi dobro da trasa u Savskom amfiteatru i kod Sajma bude ukopana, malo teže bi se mogla uklopiti ovako, ali nije nemoguće. I dobro bi bilo da ima neki produžetak od Sadašnje Ž. St. do Terazija.
Što se tiče pravog metro, smatram da treba graditi one dve linije koje su projektovane pre skoro 30 godina, one koje vidimo na karti iz novina, linije Stari Merkator-Vukovspomenik i Kalemegdan-Autokomanda. Da ponovim još jednom, projekat za ove dve linije je gotov još 1981. Treba samo raspisati tender i krenuti sa radom. Projekat za tzv laki šinski sistem nije ni započet! E sad, zašto se odbacio i ismevao ovaj plan za metro (proglašavao se čak i nepostojećim), a favorizirao laki šinski, nije za ovaj forum, bolje da ne pričam.
 
Linija 1 ne mora do Tošinog bunara, nek se produži stanicu dalje, i tu je velika stanica Zemun.. A pređe sa druge strane Pančevca, i tu može da se dogradi treći kolosek, lako..
 
E drugari, pa pise legenda :) Znaci linija BV1 ne bi uopste isla na NBG jer taj deo bi morale koristiti ZS (znaci zuti deo van upotrebe dok se ne izgradi neka druga varijanta), vec se produzava dole do Banjice (videli ste kako, podzemna izgradnja bi bila vrlo jednostavna cut and cover metodom posto vec postoji Bul. Oslobodjenja koji je sirok i PRAZAN sa leve strane. Inace bi isla gore do Krnjace jer je taj deo slobodan. Ne bih je slao do Panceva, vec bi to ostavio prigradskom zeleznici, ali naravno to sve zavisi...

BV2 dole nije odredjena linija, tj. ili bi produzila na NBG pa nastavila nazad do BB preko mosta na Adi ili bi picila dole pored Sajma. Liniju nisam odredio tacno zbog toga sto iskreno ne znamo kako ce izgledati Savski Amfiteatar. Meni je druga varijanta rentabilnija, jer bi vec treca linija metroa onda to mogla lepo da presece kroz taj most kao prsten i da "zaokruzi ove linije"...

Cela poenta ove mape je da je veliki deo ovog sistema vec IZGRADJEN. Da ceo taj sistem koji bi realno pokrio veliki deo gradskih potreba bi mogao da se izgradi mnogo jeftinije od bilo kojih drugih planova, da jedan deo bi odmah mogao da se pusti u upotrebu, i da bi grad mogao da se uci na primeni tog manjeg dela (i da zaradjuje takodje) i to da primeni na izgradnji najvaznijeg drla (zelena linija)... Prosirenja BV1 i BV2 ne bi bila skupa uopste, a povezala bi dobro juzni deo grada... Jedini problem je Novi Beograd, posto zaokruzenim zutim delom bi jos putovali vozovi koji ulaze u Beograd, i to je jedino prosirenje koje bi bilo malo skuplje, ali realno izvodljivo kao linija koja bi se spustala do Bloka 45...

Znaci potencijala ima mnogo, a ubedjen sam da je ovo vrlo jeftino (i zato za nas jedino smisleno) resenje. Ja shvatam da su drugi projekti bolji, ali mislim da cekanjem da do njih dodje mi gubimo vise nego da primenimo jednu ovakvu varijantu...
 
jovanovm":wa9f63lv je napisao(la):
Sta mislite o ovoj ideji - kako vam se cini? Koje su joj glavne prepreke/nedostaci?
U principu podržavam ideju da se iskoristi ono što već postoji, ali konkretno ovde glavni nedostaci su to što delovi pruge koji su izgrađeni i koji bi jednog dana potencijalno mogli da budu iskorišćeni za "metro" kad se napravi obilaznica -- ne služe ničemu, a oni koji nečemu služe nisu izgrađeni.

Npr., roze linija (produžetak BV2 do Banovog Brda) je u redu, ali ne postoji. Crveni deo BV2 koji postoji ide iritirajuće oko centra a najdublje što zađe u centar je Železnička, od koje ima da se ide uzbrdo do Terazija ili Slavije ili bilo čega drugog. Čak i ako neko ide na Kalemegdan, "metroom" izlazi u donji grad, koji je manje zanimljiv, a ne kod recimo Cvijete ili na početku Knez Mihailove.

Takođe, crvena linija seče zelenu na karti, ali ona bi zapravo išla preko mosta, 10-15 metara iznad crvene linije, tako da bi to "ukrštanje" bilo problematično. Da živim na Banovom Brdu ne bi mi bilo drago da dođem do centra, ali za malo -- i šta onda, peške uzbrdo?

Na stranu to što metro mora da forsira delove grada gde ljudi rade, a ne delove grada za rekreaciju, bar u prvoj fazi. Zapravo, prvih 2-3 linije beogradskog metroa moraju da idu u sam centar grada da bi uopšte imale smisla i bilo bi dobro da prelaze preko Save, ako je ikako moguće. Ne moraju sve na Terazije ili Trg Republike (mada bi bilo lepo), ali barem Beograđanka ili Slavija. Već sadašnja Železnička, Vuk ili Prokop su previše daleko od sadašnjeg centra Beograda da bi samo tu bila metro stanica.

Obilaznica oko Kalemegdana ima smisla kao "rekreativna" ili "turistička" linija (jednog lepog dana, kad Beograd bude rešio sve ostale probleme sa saobraćajem). U tom slučaju ja bih je možda najradije produžio preko mosta do Ušća (parka), da se poveže Kališ sa Ušćem -- ta linija bi onda prolazila pored Kule Nebojše (budući muzej), MSA i buduće opere, što je sve lepo. Ali o tom potom, ako se nastavi ovim tempom, za 20/30 godina...
 
Pa cinjenica da BeoVoz ne ide do centra grada jeste njegov najveci nedostatak, i to je tacno, ali poenta ovog crteza/plana je da maksimalni iskoristi postojece kapacitete...
Idemo redom:

BV1 linija pokriva Krnjacu, Pancevac, Vuk, Makenzijevu i donji deo Karadjordjevog Parka, dok se dalje produzuje do Banjice, ako ne i do Kanarevog Brda/Miljakovca.....

BV2 linija pokriva Dorcol oko nove Marine, Donji Grad Kalisa, Brankov Most, Staru Zeleznicku, Sajam, i dalje do Banovog Brda...

NM (Zelena) pokriva Bulevar od Ruda do Skupstine, Trga Republike, Gornjeg Grada Kalisa i dalje do novog centra NBG i Zemuna...

Dupliranjem pruge u zutim zaokruzenom delu se dobija pokrivenost celog dela NBG koji valja (pa sta ako postoji nasip, moze se na stubovima staviti nova pruga "na drugi sprat", kao linija 7 sto ide do Queensa, npr)

Sto se ukrstanja crvene i zelene linije tice, mislim da se to lako moze resiti, 10-15 metara uopste nije mnogo da se sagradi kombinovana stanica gde bi lako mogao presedati - U sustini, ako su mogli da povezu Times Square i Port Authority u jednu stanicu, zasto ne bismo i mi mogli to da uradimo kod svih ukrstanja?

SUMA SUMARUM: Ovim se produzavanjem dve linije (koje je u 90% slucajeva bez kopanja u delovima grada gde su reseni imovinski odnosi, i frekvencija saobracaja nije visoka kao u centru) i izgradnjom samo JEDNE metro linije kao tunela dobija kompletan metro SISTEM koji pokriva veliki deo grada. Koliko ja vidim - a voleo bih da mi neko ponudi alternativu :) - to je jedino kompletno resenje uz izgradnju samo jedne linije metroa...
 
@jovanovm
Roze trasa je planirana kao trasa metroa (lrt-a, ili cega li vec) i isla bi preko mosta preko Ade. Zato se na tom mostu i ostavlja prostor za buduci sinski prevoz.
Svetlo plava linija je u principu Ulica Vojvode Stepe, a njom saobraca tramvaj koji bi vrlo lako mogao da se ugraduje i ubrza, pogotovo zbog cinjenice da se ta ulica pre Trosarine ne ukrsta sa nekim bitnim saobracajnicama. Drugo, Bulevar Oslobodjenja je velika i prostrana i vrlo prohodna ulica, pa na toj trasi nesmetano moze da operise i nadzemni saobracaj.
Za kruznu liniju oko Kalisa sam vec rekao da verovatno ne bi bila profitabilna, jer na tom potesu saobraca tramvaj, a samoj trasi gravitira relativno mali broj ljudi. Trasa bi postala interesantna tek po izmestanju Luke i prenameni tog zemljista u rezidencijalno-poslovni.

Trasa BV koja relativno brzo moze da se doda je od Pancevackog mosta pa dalje prema Visnjici, jer su tuneli prokopani, a ostatak je livada, pa nema potrebe za komplikovanim gradjevinskim zahvatima.

Cesto se, pri bavljenjem metroom, zaboravlja znacaj i potencijali tramvajskog prevoza. Mnogi metro i lrt sistemi saobracaju nadzemno, a beogradski tramvaj ima dosta trasa koje su potpuno nezavisne od ostalog saobaracaja, a mnoge mogu da se sa relativno malim ulaganjima "osamostale".

Sinski prevoz u Beogradu mora da se posmatra kompaktno i komplementarno. Kada se budu kupili novi i brzi tramvaji, jedan deo potrebe za metroom (a ovo kazem vrlo oprezno) ce se umanjiti.
 
Siniša":3pilvl33 je napisao(la):
Sad se setih, da li bi ova karta mogla biti od koristi?
ovo je fenomenalno, bas mi se svidja. ali pojma nisam imao da je pruga od resnika do velike plane jednokolosecna, pa posle kod stalaca, pa juzno od nisa... a vozio sam se kao klinac svakih mesec dana tom prugom, niceg se ne secam...

i jos gore, cela beograd-bar je jednokolosecna, i ns-indjija, i prema subotici... ako zeleznica nije svoje glavne pravce apgrejdovala, kako ce ista da rade po beogradu... ocaj...

izvin'te, ali bas sam se razocarao.
 
Znam ja to, ali ako trasa metroa do BB treba da ide preko mosta, kako ce ljudi iz BB ici do centra? Plan za LRT predvidja da vi oni morali do NBG, pa onda na BeoVoz... sto je po meni idiotski sistem...

Moja roze linija u ovom slucaju sluzi funkciji zelene linije sistema LRT-a, i cela njena poenta joj je da opsluzuje novi Savski Amfiteatar. UOSTALOM cela poenta ovog plana je da opsluzuje ne samo delove grada koji su vec razvijeni, vec one koji ce se TEK razvijati. To znaci da treba pokriti obalu, Marinu Dorcol, Savski Amfiteatar - te delove grada trenutni metro planovi potpuno zaobilaze, i mislim da je to kardinalna greska koja ce nas puno kostati ako je odmah ne ispravimo.

NIJEDNA trasa metroa u Beogradu ne bi bila profitabilna, jednostavno, nedovoljan broj ljudi bi putovao gradskim prevozom, cak i sa niskim cenama, sistem bi eventualno mogao samo sam sebi da placa odrzavanje i nista vise...

Ipak, imam vase komentare u vidu, pa cu ih dodati na verziju br. 2 mape. recimo da je ova prva verzija bila samo dijagram.
 
Jok, plan za LRT previđa da oni idu, mislim da se zove savska linija, koja bi od BB išla do Sajma, tu se podiže ka Senjaku (ranije je planirana stanica kod Muzeja 25. maj, ali mislim da su sad odustali od toga, ispod prokopa (stanica) pa piči na Slaviju, i onda do Vuka.
 
Bas sam pre par dana citao da je Djilas rekao da valjda pregovaraju sa nekim investitorom o savskom amfiteatru. Naime, grad je spreman da im da ceo amfiteatar besplatno, dok bi zauzvrat investitor trebao da izgradi metro u Beogradu. E sad, ja ne znam ko je tu u plusu, jer svi znamo da SA pretstavlja najveci potencijal na Balkanu,a opet s druge strane metro (laki) ce Beograd kostati sigurno vise od 2 milijarde evrica.
 
Ambassador":e9uv82kf je napisao(la):
Jok, plan za LRT previđa da oni idu, mislim da se zove savska linija, koja bi od BB išla do Sajma, tu se podiže ka Senjaku (ranije je planirana stanica kod Muzeja 25. maj, ali mislim da su sad odustali od toga, ispod prokopa (stanica) pa piči na Slaviju, i onda do Vuka.
Не бих да скрећем са теме, али морамо да утврдимо ову лекцију - наиме, план за лаки шински систем заиста јесте довољно дебилан да грађани Бановог брда стижу до центра или прелазећи два пута преко Саве и преседајући на Новом Београду, или мењајући све три линије, једну по једну.

http://www.beoland.com/lrt/lakimetro.asp
sema_metroa.jpg


Мислим, свакоме је, чим је видео ову мапу, требало да буде јасно да не мисле озбиљно - прва линија, ајде, како тако, може се дискутовати (мада доста проблематичних решења), али ове друге две су потпуно очигледно доцртане без икаквог размишљања. А и прича "прва линија ће да скаче горе-доле по центру, али, обећавамо, ЧИМ то завршимо, наредне ће бити углавном под земљом". Ма, јесте. И, као што jovanovm констатова горе, овај систем потпуно игнорише Савски амфитеатар - велика грешка. Заиста не верујем да су на ове друге две линије потрошили више од 24 човек-сати планирања укључујући и 8 сати рекреације и 8 сати спавања.

Што се тиче ове трампе земљиште за метро, то исто звучи јако неозбиљно. Не можеш тек тако некоме да уступиш будући центар града и кажеш му ајде ради с тиме шта хоћеш. То не би урадила чак ни једна београдска власт. Оно што је разумније јесте да се из текућих прихода од постепеног уступања земљишта у амфитеатру финансира изградња метроа, али, поштено речено, од свега тога нема ништа док не буду завршени Прокоп и обилазница и затим све до последње шине шутнуте из центра и са обала где им место није.

Видим да нико није реаговао на ону информацију да град сваке године дотира градски превоз са 120 милиона евра. То су огромни новци. За 20 година од тих пара могу да се заврше две линије правог метроа, а овако ћемо за 20 година имати пуно тада већ старих аутобуса.
 
Zeznuo sam se, zove se vračarska linija. Pa, žao mi je, ali metro nije taksi, presedanje je vrlo efikasna stvar, samo vrlo malo ljudi koje znam u Beogradu to rade. Tome verovatno doprinosi neredovnost linija i to što jedna karta važi za vožnju u jednom vozilu, ali sam ubeđen da to nije krucijalni razlog.
 
Beogradu je za pocetak na njegovu (tj nasu) zalost (zalost nas beogradjana) u ovom momentu potreban makar ovakav sistem kakvog sam ja nacrtao:




Kad se uradi Treci Beograd linija U2 bi postala jedina linija na svetu koja se zapravo sastoji od 3 linije koje spajaju 3 dela grada: U3A Ustanicka-Centar-Bezanija (kasnije produzena do Vince, odnosno aerodroma "Nikola Tesla" fakticki beogradska Piccadilly linija; U3B Ustanicka-Centar-Borca (isto produzena ka Vinci, a na drugom kraju skroz do Padinske Skele); U3C Bezanija-Donji Kalemegdan-Borca (kasnije produzena do ant ili druga varijanta do makisa posto tu gradski oci predvidjaju sirenje beograda, kao i na stranu borce, na drugoj strani bi isla istom trasom kao i linija U3B do Borce odnosno Padinske Skele, kasnije bi sve 3 podlinije isle i skraceno do prvobitnih terminusa i imale bi oznaku L i radili bi tokom spica a samim tim bi kompletna linija U3 fakticki isla na 60 sekundi tj 1 minut (u spicu). Isto vazi i za ostale linije koje imaju krake i koje koriste "zajednicke tunele" odnosno, nemojte da vas zbuni slika pa da pomislite da je nemoguce da idu 3 metro linije istim tunelom i to da staju na istim stanicama a da pritom imaju interval od samo 1 minut sa vozovima od 8-10 vagona, takvi tuneli bi bili prakticno broj tunela u odnosu na broj linija sto znaci da ako jednom trasom idu 2 linije tunel ima 4 koloseka, ako ima 3 linije ima 6 koloseka, te "supersekcije" tunela bi bile kavezastog oblika odnosno tipa u New Yorku gde vozeve odvajaju stubovu, dok vozovi neometano idu paralelno 1 pored drugog, u NY-u su ti stubovi od celika, beogradski bi bili od prenapregnutog betona i mnogo jaci, za svaki slucaj, ipak je to nas grad... Linije nisu oznacene sa M vec sa U iz razloga sto se slovo M koristi a Metrobus linije odnosno duge linije koje presecaju ceo grad tipa 95, sto znaci da 95 nije 95 vec M95 a broj 95 se moze upotrebiti za neku novu liniju dok bi 96 ustvari bio M95L (cemu bespotrebna upotreba totalno novih brojeva, zato sluze odredjena slova) Suma Sumarum: Beograd ako zeli da postane grad buducnosti Jugoistocne Evrope mora da uradi kapitalne projekte koji nisu samo 1 most vec totalna rekonstrukcija putne i zeleznicke mreze, kao sto sam rekao i nacrtao u postu u temi Smart Plan, kao i izgradnja kompletnog i u potpunosti funkcionalnog i efikasnog sistema najmasovnijeg prevoza tj metroa i jos jednog nezavisnog sistema slicnih karakteristika tj gradske zeleznice, da bi ta 2 sistema efikasno funkcionisala, potrebna je i prigradska zeleznica ali kao sto rekoh sve je povezano i ona se ne moze uraditi bez rekonstrukcije kompletnog zeleznickog cvora na celoj teritoriji grada Beograda.
 
Djordje":1on8z6y1 je napisao(la):
Мислим, свакоме је, чим је видео ову мапу, требало да буде јасно да не мисле озбиљно - прва линија, ајде, како тако, може се дискутовати (мада доста проблематичних решења), али ове друге две су потпуно очигледно доцртане без икаквог размишљања.
Razmišljao sam dosta na tu temu kad sam prvi put video BeLaM mapu... Čak sam se zanosio da nešto i crtam i importovao kartu grada u VectorDesigner. I OK, očigledno je da tu dosta toga škripi, ali dobro rešenje nije očigledno. Evo koji su nam "constraints":

Na starobeogradskoj strani recimo da postoje 3 pravca: 1) Zvezdara, Bulevarom prema Konjarniku, koja je bitna jer na okretnici kod Istočne kapije imaš 3xx autobuse; 2) Voždovac, niz Vojvode Stepe prema Banjici, i 3) Banovo Brdo. Usput, na sva tri kraka postoje tramvajske linije. U onoj studiji iz 1976. ima više smerova, ali hajde da kažemo da ova tri pokrivaju desnu obalu, za početak.

Sa novobeogradske strane ima recimo 2 glavna pravca: 4) prema Zemunu, koji je na crvenoj BeLaM liniji, i 5) niz Jurija Gagarina, prema Blokovima. Moooožda zarad simetrije i 6) prema Studentskom gradu, pa da zavije na Bežaniju.

Na starobeogradskoj strani, da bi metro imao smisla, svaka linija mora da prođe kroz centar Starog Grada (Trg Republike, Terazije, Beograđanka, Skupština), bar jedna mora da prođe kroz Prokop, bar jedna mora da prođe preko Slavije. Ovde je mali zez o kome pričam od kako sam se učlanio što Prokop nije u centru, pa jedna linija mora da se "žrtvuje" da poveže Prokop sa centrom, ali OK, to je tako kako je.

Na novobegoradskoj strani, da bi metro imao smisla, bar jedna linija mora da prođe kroz BeoVoz stanicu Novi Beograd pored koje je odmah Autobuska stanica, i bar jedna mora da poveže blok 26 i Sava Centar sa Starim Gradom i bar jedna mora da poveže Železničku stanicu Novi Beograd sa centrom Novog Beograda. Ovde je mali zez što jel da Železnička stanica Novi Beograd nije u centru Novog Beograda.

Jedna linija treba da poveže Banovo Brdo sa centrom Novog Beograda i da prođe preko mosta na Adi ili da poveže Banovo Brdo sa Starim Gradom a da ima lako presedanje za Novi Beograd.

I onda kreće kombinatorika: nacrtaš 6 linija (Bulevar, Banjica, Banovo Brdo, Blokovi, Zemun, Studentski Grad), zabodeš Centar grada, Slaviju, Prokop, Autobusku na Novom Beogradu, Đinđićev Bulevar i Adu i pokušaš da povežeš. Bilo bi poželjno da svaka linije prelazi Savu. Blokovi ne mogu da se povežu sa Banovim Brdom, pošto to ne bi prolazilo kroz Stari Grad. I tako redom.

Prva stvar koju ukapiraš je da crvena BeLaM linija, premda sama za sebe ima najviše smisla, kad pokušaš da napraviš neki metro sistem, tera ostale linije ili da ne prođu kroz Centar (rešenje na BeLaM dijagramu za koje kažeš da nema smisla) ili da idu istom trasom kao crvena linija da bi prošle kroz Centar, što nije optimalno jer hoćemo da pokrijemo što veći deo grada.

Ovo zapravo može da se napiše kao linearni program i da se pusti CPLEX da rešava - takve stvari se rade kad se optimizuje izgradnja brana na primer - samo ima previše posla da se podese težine “constraints” kako treba.

Druga stvar koju ukapiraš je da ko god je projektovao tramvajske linije znao je svoj posao, a da je projektant BeLaM linija bio pacer.

Ima par parcijalnih rešenja koja deluju OK (recimo, Zvezdara, preko Slavije, Prokopa i Ade u Blokove), ali je teško da se sve ukombinuje u jedan konzistentan sistem. Probaj, zanimljivo je kao igračka (bar meni dok idem ujutru na posao).
 
Brate BgdExploreru, preteče me dok sam kucao! :) Vidim da si razdvojio liniju sa Banovog Brda na dva kraka, prema Đinđiću i prema Starom Gradu. Možda zaista mora tako, taj deo nisam nikako uspevao da rešim.

Moja zamerka je da sistem koji si opisao nema teorije da se izgradi u sledećih 50-100 godina, ako i ikada. Metro sistemi te kompleksnosti su građeni decenijama ako ne i po preko sto godina. Ne znam da li imaš pristup Ovendenovoj Transit Maps of the World, na početku imaš karte istorijskog razvoja metroa u Berlinu, Chicagu, Londonu, New Yorku, Moskvi, itd. -- poptuno je fascinantna knjiga, inače.
 
jovanovm":11cd8qcz je napisao(la):
Pa cinjenica da BeoVoz ne ide do centra grada jeste njegov najveci nedostatak, i to je tacno, ali poenta ovog crteza/plana je da maksimalni iskoristi postojece kapacitete...
Što više razmišljam na ovu temu, sve mi se više čini da je bolje da u situaciji kada je količina para (vrlo) ograničena pametnije da se ulaže direktno u izgradnju linija metroa. Pa redom, produžuješ liniju stanicu po stanicu. Ni jedan iole složen metro sistem nije napravljen odjednom. Ovako ako grad krene da rasipa kintu umesto da se fokusira, dobiješ niz skupih polu-rešenja koja ne služe svrsi...
 
To je stvarno lepa mapa linija, ali bojim se da je a) PRE PREskupa, b) ne postoji dovoljan broj puptnika za TOLIKO razgranatu mrežu. Nešto između belama i ovoga bi bilo savšeno..
 
Evo neke kombinacije BgdExplorerovih i mojih ideja... Neke linije na prvi pogled idu malo nakaradno, ali linija koja ne ide u centar Starog Grada ne vredi ništa.



Nisam skroz zadovoljan žutom linijom na Novom Beogradu, ali šta da se radi. Ono čime jesam zadovoljan je broj ukrštanja Beovoza sa metrom. :) Ljubičasta linija je šatl između glavne železničke i glavne autobuske, koji ide prugom Beovoza, recimo kao S između Grand Centrala i Trga Times u Njujorku.
 
Vlado, koje si rešenje planirao za prelazak zelene i žute linije preko Save kod ušća? Proširenje Brankovog mosta ili tunel?
 
Vrh