Ko to krade u „kelnskom podzemlju“?
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5256788,00.html?maca=ser-TB_ser_politka1_naslovna-4944-html-cb
Nemačku potresa velika afera oko gradnje novih trasa metroa u Kelnu. Posle urušavanja gradilišta pre godinu dana otkriva se da je neko krao šipke koje učvršćuju betonsku konstrukciju tunela…
Zgrada Gradskog arhiva u Kelnu urušila se 3.3.2009, povukavši sa sobom još dve zgrade
Nemačku potresa velika afera oko gradnje novih trasa metroa u Kelnu. Posle urušavanja gradilišta pre godinu dana otkriva se da je neko krao šipke koje učvršćuju betonsku konstrukciju tunela…
Frankfurter algemajne cajtung piše:
Kelnsko gradsko saobraćajno preduzeće i grad spore se oko rasvetljavanja jednog od najtežih slučajeva građevinsko-privrednog kriminala u Nemačkoj. 3. marta prošle godine zgrada Gradskog arhiva u centru Kelna urušila se, povukavši za sobom dve susedne zgrade, u veliko okno koje je bilo deo nove trase podzemnih tramvajskih linija koje je trebalo da spoje sever i jug grada. Reč je o delu tunela dugačkog više kilometara nastalog u okviru projekta u koji je grad uložio stotine miliona evra. Sada se ispostavilo da taj tunel nije jedino mesto gde sa građevinskim radovima nešto nije kako valja.
Da bi konstrukcija bila stabilna, tunel se pravi tek kada se betonom obezbedi njegova osnovna forma. To je istovremeno i zaštita tunela od podlivanja, što je posebno važno za Keln u kome Rajna često zna da se izlije i preplavi centralne delove grada. Čelične lamele nabijaju se u zemlju i do dubine od 45 metara, a beton se armira stotinama tona uspravnih paralelnih šipki različitih prečnika i dužina.
Šta zna lopov šta je armirani beton…
Da bi te šipke ostale na potrebnom međusobnom rastojanju, među njih se umeću teške lamele koje čitavu konstrukciju čine kompaktnom. Uspravne šipke su na nekoliko ključnih visina spolja povezane poprečnim šipkama koje čine neku vrstu okvira, baš kao što je slučaj sa metalnim kavezima. Poprečna konstrukcija ima svoje glavne i sporedne delove. Sporedni se sastoje od šipki prečnika do 28 milimetara koje je lako saviti, smotati, izneti iz tunela, natovariti na kamion, i odneti na otpad. Otpadi za takve šipke plaćaju pristojne sume. I zato su tone i tone takvih šipki pokradene. Umesto da budu ugrađene u metro, neko je na njima zaradio mnogo novca.
„Još nije jasno koliko je sada zbog ove krađe ugrožena čitava trasa budućeg metroa koji to neće biti, jer je u neke delove tuinela već počelo ulivanje betona koji će da stabilizuje konstrukciju i obezbedi je od sledeće poplave. Trenutno se grad Keln i Gradsko saobraćajno preduzeće spore oko toga šta je u čijoj nadležnosti, lopovima ni traga, milijarde su proćerdane a grad izrovan“, piše Frankfurter algemajne cajtung.
Pripremio: Saša Bojić
Odgovorni urednik: Ivan Đerković