Šta je novo?

Metro

Nek bude i 2040a, bolje i 2040 nego nikad. Eto ja ću 2040 imati 52 godine i ako je pitanje da li ću tek u 52. godini dočekati metro u svom gradu ili ne, bolje i 52. godini. Ne znam koliko prosečan forumaš ovde ima godina ali mi deluje da su neki forumaši u 40im i 50im i da namerno hejtuju izgradnju metroa jer se plaše da će biti suviše stari kada metro bude izgrađen jednog dana i da neće moći da se raduju tome na način na koji bi se sada radovali, pa su u fazonu bolje onda ništa ni da se ne gradi
Problem je više u tome što izrasta generacija ljudi koja nije sposobna da razmišlja kritički pa svaku kritiku gledaju kao na "hejt", "autošovinizam" itd i nije u stanju da prepozna da i kritičari i te kako imaju želju da se izgradi metro ali smislen.

Da se iste tolike pare ulože u metro koji ima smisla, koji poštuje već postojeće pravce kretanja po gradu onda bi malo ko ovde imao protiv toga. Ja sam protiv toga da se izgradi metro samo da bi rekli da imamo metro a da ne koristi nikome ali eto da imamo metro "da se ne blamiramo".
 
Dva glavna argumenta koja iznose protivnici metroa(ne naprdnjačkog proejkta, nego oni koji smatraju da bilo kakav metro Beogradu nije potreban uopšte) glase:

1)Beograd je previše razgranat, nema svrhe da od 10 zagušenih saobraćajnih koridora samo 2 ili 3 budu pokrivena metroom, onda bolje da ih sve pokrijemo autobusom i tramvajem.

2) U Beogradu se ne isplati graditi metro, kada u Budimpešti, Beču, Parizu, Istanbulu postoje tramvajske linije koje dnevno prevezu više putnika od neke pojedinačne linije metroa.

Kontraargumenti na koje još uvek nisam dobio odgovor:

1) Gradovi poput Praga, Atine, Rima, Sofije, Budimpešte, Istanbula, Bukurešta takođe imaju veliki broj jakih saobraćajnih koridora, naravno da nisu svi pokriveni metroom, ali najopterećeniji među njima jesu, a ostatak ima tramvaj, gradsku železnicu i druge vidove prevoza. Tom logikom bi se trebao voditi i Beograd. Istanbul ima barem 30 saobraćajnih pravaca koji svi opravdavaju pokrivenost metroom, ali njegov metro ipak ima "samo" 11 linija.

2) Tačno je da u nekim od nabrojanih metropola postoje tramvajske linije sa većim brojem putnika od njihove najslabije metro linije. Ali da li bi tramvaj u Budimpešti i Istanbulu bio toliko efikasan da metro u tim gradovima ne postoji? Ili bi možda pre ličio na beogradski tramvaj?Pogrešno je svaki podsistem javnog gradskog prevoza posmatrati kao izolovano ostrvo koje se ne prožima i dopunjuje sa ostalim podsistemima. Da bi jedan grad veličine Beograda imao funkcionalan i do kraja iskorišćen tramvaj (posebno tokom špiceva) preduslov je da pored njega ima i metro.
Bio sam u Pragu ovog meseca na 5 dana i to van centra pa sam svaki dan putovao metroom i pomalo tramvajem po gradu. Znam da je bolje porediti Beograd recimo sa Sofijom, ali nisam bio tamo pa evo mog iskustva. Metro prolazi glavnim pravcima koji nisu uvek glavne magistrale ali sve 3 linije prelaze reku Vltavu koja je otprilike malo manja od Save i preseca grad na 2 dela. U centru grada je sve po PS-u, nema autobusa već samo metro i tramvaji koji špartaju po centru. A i u prigradu tramvaji nose sistem a ne kao kod nas autobusi. Nema nigde ludila kao u bulevaru Vojvode Mišića ili na Zelenom Vencu da ima po 15 i više autobuskih linija koje idu istom trasom jer je tu prošao metro i/ili metro.

Evo zanimljivog dela sa Wikipedija sa strane o Praškom tramvaju oko tramvaja i metroa u Pragu čiji zdrav razvoj koji je išao vremenom i u skladu sa trendovima. Dok se gradi metro nema ulaganja u tramvaj i to je realno. Metro isključuje tramvaj i obratno što je kod nas slučaj.
"The first metro line C opened to the public in May 1974. The gradual expansion of the metro limited the development of the tram network and also opened the question of its possible replacement by buses (bus replacement was happening in some other cities of the former Czechoslovakia). Due to the rapid development of bus transport, new metro lines to peripheral housing estates were not created and bus lines were preferred instead. In 1978, Prague launched its second metro line A, and in 1985, metro line B was launched.

Tram lines parallel to the metro were cancelled: in Pankrác in the 70s, in the 80s in the city centre – the line on Wenceslas Square was removed, Na Florenci – 1983, Na Příkopě – 1984. Tracks existing for more than a hundred years have been replaced by pedestrian zones".

Posle 1990tih su počeli da nastavljaju tramvajske pruge, ali dalje od centra pa sam se tako vozio tramvajem koji vodi do kraja grada gde su nove zgrade, tako pretpostavljam da je izgledalo kada je početkom 1980tih produžen tramvaj do Bloka 45.

Ono što hoću reći je da tramvaj od Vuka do Ustaničke nema poentu jer ide kuda i metro i to bez grananja zato je i logično da tuda ide prva linija kao prema svim metroima. Ne trebamo fetišizirati postojeće tramvajske linije koje bi se ukinule metroom već raditi na razvoju novih linija koji će odmeniti autobuse, ali metro koji prelazi Savu, povezuje istorijski centar na Trgu Republike, istočni Bulevarski deo Zvezdare i zapadni deo Beograda je apsolutni prioritet.
 
Poslednja izmena:
Bio sam u Pragu ovog meseca na 5 dana i to van centra pa sam svaki dan putovao metroom i pomalo tramvajem po gradu. Znam da je bolje porediti Beograd recimo sa Sofijom, ali nisam bio tamo pa evo mog iskustva. Metro prolazi glavnim pravcima koji nisu uvek glavne magistrale ali sve 3 linije prelaze reku Vltavu koja je otprilike malo manja od Save i preseca grad na 2 dela. U centru grada je sve po PS-u, nema autobusa već samo metro i tramvaji koji špartaju po centru. A i u prigradu tramvaji nose sistem a ne kao kod nas autobusi. Nema nigde ludila kao u bulevaru Vojvode Mišića ili na Zelenom Vencu da ima po 15 i više autobuskih linija koje idu istom trasom jer je tu prošao metro i/ili metro.
Sofijski Metro je dosta sličan projektovanom beogradskom. Depo se nalazi u naselju Obelja, koje je polu-urbanizovana poljana kao naš Železnik, tu je i početna stanica druge i četvrte aerodromske linije. Najveća razlika je u dubini stanica, pošto u Sofiji postoji samo neki potočić koji je morao da se pređe i tlo nije močvarno kao u BG.
U Sofiji tramvaji, trolejbusi i autobusi voze u centru grada oko glavnog trga Serdika, iako se tu ukrštaju 3 od 4 linije metroa. Samo što im je red vožnje slabiji nego u BG, a i autobuskih linija u zbiru ima mnogo manje, što je i razumljivo.
Ono što hoću reći je da tramvaj od Vuka do Ustaničke nema poentu jer ide kuda i metro i to bez grananja zato je i logično da tuda ide prva linija kao prema svim metroima. Ne trebamo fetišizirati postojeće tramvajske linije koje bi se ukinule metroom već raditi na razvoju novih linija koji će odmeniti autobuse, ali metro koji prelazi Savu, povezuje istorijski centar na Trgu Republike, istočni Bulevarski deo Zvezdare i zapadni deo Beograda je apsolutni prioritet.
Tramvaj u Bulevaru postoji već jako dugo, a i prilično je brz osim na kratkom parčetu od Cvetkove Pijace do Ustaničke, zato nema smisla ukidati ga. M2 sredinom Vračara ima smisla, jer ona treba da zameni linije 46, 83, 27 koje su decenijama rak rana celog istočnog Beograda. Vračar je necivilizacijski prenaseljen, a najveći deo njega nema čak ni tramvaj, nego muku muči sa solo busevima i trolejbusima.
Ne znam da li je veći prioritet trasa M1 ili M2, ali kao putnik GSP-a mogu reći da je autobusko i tramvajsko stajalište kod Sajma i van špica toliko krcato da je jako teško probiti se kroz gomilu ljudi koji čekaju prevoz, tu staju 12, 52, 53, 56, 58, 23, 37, busevi čije putnike M1 treba da preuzme. I apsolutno je netačno da će taj deo grada izgubiti saobraćajnu atrakciju nakon selidbe Sajma, jer se i sada veći deo godine na Sajmu ne održava ništa, pa je to stajalište uvek prepuno, ja ga koristim skoro svaki dan i moram da se guram da bi prošao onim uzanim ivičnjakom od stajališta 12-ce do podzemnog prolaza.
 
Ono što hoću reći je da tramvaj od Vuka do Ustaničke nema poentu jer ide kuda i metro i to bez grananja zato je i logično da tuda ide prva linija kao prema svim metroima. Ne trebamo fetišizirati postojeće tramvajske linije koje bi se ukinule metroom već raditi na razvoju novih linija koji će odmeniti autobuse, ali metro koji prelazi Savu, povezuje istorijski centar na Trgu Republike, istočni Bulevarski deo Zvezdare i zapadni deo Beograda je apsolutni prioritet.
Читам трећи пут и не разумем написано? Куда иде који метро?!

Постојећи трамвај нема поенту на неком месту јер је иста корумпрана страна фирма која стоји и иза актуелног плана пре 12 година ту трасирала метро?!
Притом, ради се о најбољој, најефикаснијој и најкориснијој деоници читавог трамвајског система у граду, поготово од како су нам укинули тројку.

Више него икад је јасно колико нам вреди то трамвајског и тролејбуског система што имамо и ти би да то мало трамвајске цркавице замениш метроом у његовом најкориснијем делу.

А паралелно баш од тог Вука, па све до Коњарника имамо преизграђени, саобраћајно и урбанистички неповратно докусурени потез Врачар - Душановац - Шумице које делимично може спасити само метро, како због конфигурације терена, тако због преуске, неразвијене и нерпавилне уличне мреже.
 
Poslednja izmena:
Koliko bi to metro doneo poboljšanja u odnosu na tramvaj u delu Ustanička-Vuk?
Tramvajska stajališta su dosta gušća u odnosu na metro stajališta, znači građanin bi morao da gubi dosta više vremena do metro stanica + da se spusti dole + da sačeka sledeći polazak, koliko je to ukupno utrošenog vremena?

To tek gubi smisao na ekonomskom planu, za metro je sve potrebno od 0, a za razliku od njega za tramvaj su potrebna manja ulaganja, jer je infrastruktura tu.
Barem što se tiče tramvaja, potrebno je uređenje (proširenje) od Cvetka do Ustaničke, i po nekoj mojoj zamisli denivelacija sa bitnim ukrštanjima.
Tu bih dodao i proširenje 6ce do Trga Republike + pojačanje takta i opet bi sve to dosta manje koštalo od metroa.
Ako bi se ispunile ove zamisli mi bi smo imali situaciju da tramvajem prelazimo Ustanička - Trg Republike za 20-25 minuta i to za manju cenu, jel nam realno treba više?
I kada bi smo stavili na papir "door to door" metro bi dobio unapređeni tramvaj (ne LRT) na potezu Ustanička - Trg za samo nekoliko minuta.
Koliko li će Srpskih sela i manjih opština izgubiti novca, jer je sve otišlo na metro koji je de facto duplikat tramvaja, to unutrašnjost neće podržati.

Samo kažem onako kako je, ako Grad Beograd može sam da izgradi metro sistem super, ne dotiče me, ali ako misle da zaduže celu Republiku, onda Republički referendum na kojem metro nikada neće dobiti koncenzus, barem ne u ovom nakaradnom obliku predloga i sa jedne i sa druge strane.
 
Koliko bi to metro doneo poboljšanja u odnosu na tramvaj u delu Ustanička-Vuk?
Tramvajska stajališta su dosta gušća u odnosu na metro stajališta, znači građanin bi morao da gubi dosta više vremena do metro stanica + da se spusti dole + da sačeka sledeći polazak, koliko je to ukupno utrošenog vremena?

 
Koliko bi to metro doneo poboljšanja u odnosu na tramvaj u delu Ustanička-Vuk?
Tramvajska stajališta su dosta gušća u odnosu na metro stajališta, znači građanin bi morao da gubi dosta više vremena do metro stanica + da se spusti dole + da sačeka sledeći polazak, koliko je to ukupno utrošenog vremena?
Ima prostora za poboljšanje tramvaja u istočnom Beogradu, zato je možda i bolje da druga linija metroa ide trasom Mirijevo-Ustanička-Cvetkova Pijaca-Južni Bulevar-Savski Trg-Novi Beograd-Zemun, putnici duž tog koridora imaju mnogo gori prevoz nego oni duž samog Bulevara Kralja Aleksandra. Trg Republike bi se mogao pretvoriti u novu okretnicu šestice, čime bi se bolje povezao sa istočnim Beogradom do vrha Ustaničke. Pošto je zbog geografije skoro nemoguće izgraditi funkcionalni tramvaj južno od Banovog Brda i jugoistočno od Pančevačkog Mosta, linija M1 treba biti glavna veza Trga Republike sa čukaričkim naseljima, Karaburmom i Mirijevom.
Samo kažem onako kako je, ako Grad Beograd može sam da izgradi metro sistem super, ne dotiče me, ali ako misle da zaduže celu Republiku, onda Republički referendum na kojem metro nikada neće dobiti koncenzus, barem ne u ovom nakaradnom obliku predloga i sa jedne i sa druge strane.
Na Balkanu nema te prestonice koja je od svojih para sama napravila metro bez ikakvog učešća državnog budžeta, pitanje da li ih ima i u bogatijim regionima Evrope i sveta. Da li su Rumunija, Bugarska, Grčka, Turska možda raspisivale referendum treba li ili ne graditi metroe u Bukureštu, Sofiji, Atini, Ankari o trošku poreskih obveznika iz provincije?
 
Da li su Rumunija, Bugarska, Grčka, Turska možda raspisivale referendum treba li ili ne graditi metroe u Bukureštu, Sofiji, Atini, Ankari o trošku poreskih obveznika iz provincije?
Samo kod nas ljudi imaju takve predloge. Naravno da država treba da učestvuje, ako ništa onda zbog toga što je gro trenutnih beograđana čine ljudi koji su u prethodnih 10-20 godina došli u BG iz unutrašnjosti
 
E pa ja ne dam da se bacaju pare za gluposti, a ovo je glupost od plana.
Jedni prave jednu tešku nakaradu od linija koja zaobilazi sve što se može zaobići, dok drugi dupliraju šinske koridore kao da smo Dubai lično.

Kako očekuješ da podržim da moj Republički novac ode na takve stvari dok se vozim vozom između Knjaževca i Zaječara 30 km/h ili do mog sela je na svakih 5 metara rupa, e pa ne može, to su moje pare i trebaju da idu za nešto što meni znači, a ne da se Beograđani hvale kako imaju metro, a da su pritom su imali jeftinija i naočigled bolja rešenja.
 
E pa ja ne dam da se bacaju pare za gluposti, a ovo je glupost od plana.
Jedni prave jednu tešku nakaradu od linija koja zaobilazi sve što se može zaobići, dok drugi dupliraju šinske koridore kao da smo Dubai lično.

Kako očekuješ da podržim da moj Republički novac ode na takve stvari dok se vozim vozom između Knjaževca i Zaječara 30 km/h ili do mog sela je na svakih 5 metara rupa, e pa ne može, to su moje pare i trebaju da idu za nešto što meni znači, a ne da se Beograđani hvale kako imaju metro, a da su pritom su imali jeftinija i naočigled bolja rešenja.
Nažalost, u ovoj zemlji se mi ne pitamo ništa. Da se ja pitam, ne bi 600 miliona evra našeg republičkog novca otišlo na prenos Evrolige tek da bi se Telekom pohvalio kako je ne prenosi samo SBB, ne bi 3 miliona otišlo Albaniji posle zemljotresa, isto toliko za Notr Dam, za kampanju Hilari Klinton 2016, za Aju Jung i medijsku imperiju Joksimovića............podugačak je spisak svih idiotarija i gluposti na koje su u zadnjih 12 godina bačene naše pare, a da nas niko nije pitao. Samo mali deo toga je uopšte procureo u javnost, pa znamo da su te pare uopšte potrošene.

Ako se metro izgradi ovakav kakav je planiran, neće baš moći da se meri sa Londonom, Parizom i Moskvom, ali neće biti ni mnogo gori od metroa u Sofiji, Bukureštu ili Ankari. Opet kažem, najjeftinije moguće "rešenje" su pešačenje i tramvaj na konjski pogon iz 19. veka, ali nisu baš primereni dvomilionskom gradu u 21. veku, iako su bili sjajni za gradić od 80.000 stanovnika koliko je BG imao krajem 19. veka. Koliko nekome u Varni 300 kilometara daleko od Sofije znači to što ona već ima 52 kilometara metroa, a prvu liniju je dobila još davne 1998. godine? Ne baš mnogo, ali tako je u svim zemljama slične veličine i ekonomskih mogućnosti.
 
Poslednja izmena:
Pa dobro, nemoj da daš, ako si u mogućnosti da sprečiš :)
То је надмен став. Република плаћа метро, а грађани ван Бг од њега неће имати користи, пошто заобилази БАС, Прокоп и Клинички, главне дестинације људи који су изван Бга.
 
Koliko tramvaj dobro radi govori to sto sam danas kod Vuka od 6.10 do 6.42 cekao tramvaj kod Vuka ka Cvetku. Nailaze dupla 7, 6 i 14 u koju nije moguće ući. Tek oko 6.50 eto 5 koja ima mesta.
 
Je l ovo neko pogrešio za drugu liniju ?
1000029380.jpg
 
Koliko tramvaj dobro radi govori to sto sam danas kod Vuka od 6.10 do 6.42 cekao tramvaj kod Vuka ka Cvetku. Nailaze dupla 7, 6 i 14 u koju nije moguće ući. Tek oko 6.50 eto 5 koja ima mesta.
Red vožnje faktički ne postoji, jer su "tramvajem u 21. vek" genijalci početkom 1980-tih došli do sjajne ideje da nabiju šine u onaj kanjon od Resavske ulice, a još više zato što nemamo liniju metroa istok-zapad, pa se tramvaj provlači preko Starog Savskog Mosta u istoj traci sa automobilima i busevima na njenom zamišljenom koridoru. Sam Bulevar gotovo da ne usporava tramvaj, jer je tu denivelisan svuda osim na raskrsnicama i 3 stanice istočno od Cvetka. Mada ne razumem zašto još tada nisu uradili denivelaciju na sredini ulice u Milentija Popovića kada se tramvaj širio na Novi Beograd, prostora svakako ima, ali tu je do danas ostao travnjak, a šine na dve strane ulice u istoj traci sa ostatkom saobraćaja, od Hajata pa sve do skretanja u Milutina Milankovića.
То је надмен став. Република плаћа метро, а грађани ван Бг од њега неће имати користи, пошто заобилази БАС, Прокоп и Клинички, главне дестинације људи који су изван Бга.
Prokop i Klinički Centar mogu dobiti jedan običan podzemni prolaz do stanice Mostar, ne onu Vesićevu ad-hok fantaziju od eskalatora. Ni građani Bugarske van Sofije nisu imali koristi od prve linije metroa koja je otvorena 1998. godine, jer je druga linija koja povezuje glavnu autobusku i železničku stanicu puštena tek 2005.
 
Poslednja izmena:
Ni građani Bugarske van Sofije nisu imali koristi od prve linije metroa koja je otvorena 1998. godine, jer je druga linija koja povezuje glavnu autobusku i železničku stanicu puštena tek 2005.
Odličan primer. Tako će se i kod nas strpiti ljudi par godina. Bitno je da kod nas ljudi polako uče strpljenju, i vode se onim mudrim filozofskim stavom "strpljen, spašen".
 
Koliko tramvaj dobro radi govori to sto sam danas kod Vuka od 6.10 do 6.42 cekao tramvaj kod Vuka ka Cvetku. Nailaze dupla 7, 6 i 14 u koju nije moguće ući. Tek oko 6.50 eto 5 koja ima mesta.

To što tramvaj trenutno i ne funkcioniše baš najbolje nije nikakvo opravdanje da se on ne unapredi, a ima previše prostora.
Pa zar ne bi u metrou i bia gužva ili je on imun i na to?

Ponavljam, bilo koji planer iz Zapadne Evrope bi Vam u 2024. godini recesije i kriza stvaio tačku na metro trasi poput ove Ustanička-Trg, to je neracionalno.
Ovo je ništa više nego tramvaj u tunelu, a mi već imamo jedan gore.

A još neracionalnije je kada imamo ovakve scene u državi:
Screenshot_20240123_101705_Gallery.jpg


Ali gradnjom EXPO-a stavljena je tačka na metro u Beogradu i kada se država oporavi jednog lepog dana od gradnje, gradnja metroa će toliko porasti da neće više biti isplatljivo.
 
Koliko tramvaj dobro radi govori to sto sam danas kod Vuka od 6.10 do 6.42 cekao tramvaj kod Vuka ka Cvetku. Nailaze dupla 7, 6 i 14 u koju nije moguće ući. Tek oko 6.50 eto 5 koja ima mesta.
Овај трамвај много касни - Закопајте га!

Не иде брате Вучко. Заменити један ирационални план метроа другим ирационалним планом метроа само зато што иза њега стоји подобна партија је начин размишљања и деловања који нас је и довео довде.
 
To što tramvaj trenutno i ne funkcioniše baš najbolje nije nikakvo opravdanje da se on ne unapredi, a ima previše prostora.
Pa zar ne bi u metrou i bia gužva ili je on imun i na to?
Najveći tramvaj u Beogradu ima kapacitet 250 putnika, jedna garnitura planiranog metroa bi imala preko 700, skro tri puta više. Gužve bi se mnogo manje osećale, stajalo bi se eventualno samo tokom špiceva, a i tada niko ne bi gnječio kosti i visio na ulaznim vratima. Takvo stanje je barem u Sofijskom Metrou, jedinom koji sam u životu koristio.
Inače, svaki metro je imun na saobraćajne gužve i zastoje, i apsolutno je najbrži javni prevoz u bilo kom gradu. On staje samo na svojim stanicama po zadatom redu vožnje, ne staje ni na semaforima, ni na raskrsnicama, ni na mostvima, ni u automobilskim čepovima, jer je potpuno nezavisan od svega ostalog što postoji kao gradski saobraćaj. Takođe su mu i brzina izmene putnika na stanici i ubrzanje nakon polaska iz nje impresivni. Što se ništa za tramvaj ne bi moglo reći, čak i kada ima izdvojenu bašticu.
Ponavljam, bilo koji planer iz Zapadne Evrope bi Vam u 2024. godini recesije i kriza stvaio tačku na metro trasi poput ove Ustanička-Trg, to je neracionalno.
Ovo je ništa više nego tramvaj u tunelu, a mi već imamo jedan gore.

A još neracionalnije je kada imamo ovakve scene u državi:
Pogledajte prilog 186915

Ali gradnjom EXPO-a stavljena je tačka na metro u Beogradu i kada se država oporavi jednog lepog dana od gradnje, gradnja metroa će toliko porasti da neće više biti isplatljivo.
Bilo koji planer iz zapadne Evrope bi u godini recesije možda odustao od proširenja postojećeg metroa, a sigurno ne od izgradnje metroa koji već nema, a ima ovakvu kataklizmu od saobraćaja kao BG. Ko zna kad će biti ta druga linija istok-zapad, ali neka se bar nešto od prve faze M1 uradi, puna kapa.
Nigerija, Bangladeš, Obala Slonovače i Mongolija uglavnom nemaju ni ovakve puteve po unutrašnjosti, pa prve dve zemlje metrou svojim prestonicama već izgradiše, a druge dve ga upravo grade.
Iskreno, je**o ih EXPO. Ako su budžetska sredstva za metro stvarno preusmerena na to njesra, narod bi trebao izaći na ulicu. Vlasti je bitniji vašar za milijardere od prevoza običnog sveta koji u Beogradu živi. Nažalost, ovde se odavno niko ne buni ni za zbog mnogo težih i dalekosežnijih zlodela ovog režima.
 
....Pošto je zbog geografije skoro nemoguće izgraditi funkcionalni tramvaj južno od Banovog Brda i jugoistočno od Pančevačkog Mosta, linija M1 treba biti glavna veza Trga Republike sa čukaričkim naseljima, Karaburmom i Mirijevom.
Koji biser, zbog geografije. I za tramvaj i za metro se generalno izbegava preko 6% uspon, ali takvih kritičnih padina sa takvim padom je jako malo. Jedna od njih je Terazijska terasa, druga padina između Zvezdare i Mirijeva, treća između Rakovice i Ceraka, recimo. Ali baš zbog toga je i u Beltras (premetro iz 1980-tih) i u metro planovima bila predviđena podzemna stanica Terazije i nadzemna Ekonomski fakultet. Ne ulazeći u detalj da li produžiti tramvaj južno od Banovog brda ili praviti metro, u oba slučaja bi bila logična nadzemna brza varijanta kojoj ni slobodan prostor ni padine ne smetaju. Severno i istočno od Pančevačkog mosta nije problem širiti tramvaj (vezano za nekakav novi most preko Dunava), ali baš jugoistočno je gornja Karaburma, slepa ulica kretanja. Ako o Dragoslava Srejovića, bolje je tranzit javnim prevozom za Mirijevo usmeravati na BKA ili Višnjička - Mirijevski bulevar, naravno sa tunelskim rešenjem Zvezdara - Mirijevo. A to može da bude i kružni tramvaj Vuk - BKA - Cvetko - Mirijevo - Rospi Ćuprija - Oml.Stadion - Vuk, istovremeno fider za metro na Vuku, sa samo jednom podzemnom deonicom Radio industrija - Mirijevo. Naravno, da to ne bude jedina linija za Mirijevo. U unutrašnjosti kruga trajno ograničiti novogradnju, umesto da se lupa za metro za polugusto naseljenu zonu.
Na Balkanu nema te prestonice koja je od svojih para sama napravila metro bez ikakvog učešća državnog budžeta, pitanje da li ih ima i u bogatijim regionima Evrope i sveta. Da li su Rumunija, Bugarska, Grčka, Turska možda raspisivale referendum treba li ili ne graditi metroe u Bukureštu, Sofiji, Atini, Ankari o trošku poreskih obveznika iz provincije?
Najkritičnije je prvih 10 kilometara, zato što je to minimum za uspešan početak. Vezano za političko-ekonomske uslove, Rumunija je taj početak krenula sa Čaušeskom, likom kome su se 1989. lepo zahvalili za ekonomsko-političko nagle poteze. U Bugarskoj su se u projkat ukopali u istirijskom periodu slabe ekonomije, tek su sa EU fondovima uspeli da se dokrpe da to bude funkcionalan sistem. Grčka je u metro priču ušla sa konverzijom železnice u metro. Turska, mnogo veći gradovi, mnogo jača industrijska ekonomija, pa su opet više išli na nadzemni metro, pri čemu su ulagali u nekoliko velikih gradova. U smislu političkog uređenja policijska država, jako centralizovana sa malom verovatnoćom da se neko zameri centralnoj vlasti.

U Srbiji je jedini način na koji se vuče novac provincije za najskuplji i najnekorisniji metro u Evropi, to što se ta provincija drži na nivou kmetova u srednjem veku. Ako bi stvrili iole zdravije političko okruženje, itekako bi bila jaka opozicija provincije da se iz republičke kase pokriva makar i deo troškova metroa u Beogradu na obaj način. Ali, tu može da se napravi jedna jako dobra politička igra, na koju bi mogli da zainteresujemo i provinciju: "Republički fond za razvoj električnog javnog prevoza". Iz tog fonda bi se moglo pomoći Nišu i Novom Sadu da naprave tramvaj. Ako Zrenjanin ili Novi Pazar hoće elektrobus ili trolejbus takođe. I kada daš jednom, drugom, trećem, imaš izgovor, "evo i vama dajemo, šta se bunite".

I to je za neku dalju fazu razvoja. Sada nam treba domaća kadrovsko tehnička operativa sposobna da pravi tunele, estakade, podzemne stanice, za početak na nekim podzemni tramvaj ili BG:VOZ projektima, a što i bez pomoći republike Beograd može da pokrije. Metro je ekonomski preveliki projekat da bi tek tako u celini ili većinom dali stranim firmama. A naša baza je za sada slaba.
 
Браво Карло!

А ако би се у ту причу још увукле кооперације које би производиле делове за возила која би се негдео производила, не као Мајнд, већ наменски Србија отвара фабрику, са лиценцом или нека здружена прича, па се праве возила за читаву Србију.
 
Vrh