Šta je novo?

Marina "Dorćol" - (Stambeni kompleks)

Slažem se, bilo bi strašno ako bi se obala velike reke koju će koristiti ogroman broj ljudi žrtvovala zarad interesa privatnog investitora, ali ne treba ići u krajnost.

Prvo ovde nije u pitanju celokupna obala, već 200-300 metara u najgorem slučaju, a drugo kao i što se tiče obale u BNV, da pitaš ljude koji tamo šetaju 95% njih bi ti reklo da su apsolutno zadovoljni dobijenim, a verovatno i 95% stanara je takođe zadovoljan dobijenim, s tim u vezi verovatno ih baš briga o "simetrijama" i "prirodnim prelazima" ili šta je već prioritet u pejzažnoj arhitekturi.

Drugim rečima, lepo je ako neki pejzažni arhitekta ukaže na neke nedostatke i ok je razmotriti ih i promeniti, ali ako korisnici, bilo da su ljudi koji šetaju tu ili stanari nemaju nikakvih zamerki, koga onda briga što bi neki pejzažni arhitekta to uredio drugačije. Stvar je vrlo jednostavna - ako su korisnici i vlasnici zadovoljni, svaki dalji komentar je suvišan.

Na kraju krajeva, obala se dalje proteže od Marine Dorćol do Pančevačkog mosta, i mnogo je svrsishodnije usmeriti energiju i aktivnosti ka uređenju/izgradnji parka ili šetališta u nastavku i izboriti se da to bude onako kako pejzažne arhitekte zamišljaju da treba da bude. Imate valjda neki esnaf, udruženje, pa delujte unutar toga, vi ili vaše kolege će biti angažovane, pa odbijte da radite na projektu ako vas grad ili investitori teraju da radite protiv svojih principa.

To treba da bude prioritet, a ne traženje dlake u jajetu koje 95% ili više korisnika neće ni najmanje tangirati u projektu koji je trebao da krene da se gradi još pre 18 godina, tj. u periodu kada sam ja išao u srednju školu i koji ću doživeti da bude izgrađen kada budem napunio 39 godina ;)
Meni se čini da se dosta stvari u BG izmenilo za tih 18 godina. Zaista mi nije jasno kako ti ne smeta da npr. voziš bicikl okolo umesto uz obalu? Ja već sad znam da bi mene to užasno nerviralo. Ne razumem se u urbanizam, ali mi je logično da kej uz obalu reku treba da bude top saobracajnica u BG za biciklističke, pešačke staze, trotinete i sl. Zamisli da ti je sve povezano i da kreneš od Ade Ciganlije, pored Kalemegdanske tvđave, oko luke Beograd, Pančevačkog mosta, Ade Huje i dalje ili ti je prihvatljivo da delovi budu privatni, a da ti ideš okolo? Zamisli da još tuda ideš svaki dan na posao jer ti je bliže, brže, jeftinije nego da se voziš kolima po gradu. Drugi po meni bitan razlog zašto ovakvi projekti nisu dobri je rečni saobracaj. Mi ga sada nemamo, ali sa ovakvim projektom sutra neces moći ni da ga razvijas kada imaš 1-2metra šetališta. To moze da bude pakao kako za stanare, tako i za ljude koji će tu da dolaze, prolaze. Ja nisam nigde procitala da se neko buni kako je uredjen savski ili dunavski kej sa strane NBG, ali sam zato procitala milion kritika kako se uredjuje obala sa druge strane grada.
 
Obale obe Beogradske reke MORAJU da se posmatraju kao glavne pešačke magistrale u gradu, nešto što je istog ranga važnosti kao ulica Kneza Miloša za automobilski saobraćaj. Jedan od niza razloga za to je i što kroz staro jezgro grada jednostavno ne može da prođe onoliko automobila koliko bi inače bilo potrebno ako bi samo oni trebali da pokriju sve potrebe raznih vrsta saobraćaja. Koje su ogromne jer je to centralna turistička, zabavna, kulturna i uslužna zona. To znači da baš tu MORA da se razvija biciklistički, trotinetski, rolerski i pešački saobraćaj ("mikro vozila") kao dopuna nedostajućih saobraćajnih resursa. Međutim Beograd je pun brda i izrazito uskih ulica koje su zbog velikog saobraćaja opasne za sva takva mikro vozila. JEDINI ravni deo je uz rečne obale. Zato je upravo tuda i bila provučena pruga koja takođe ne može da ima velike nagibe, isto kao i biciklisti. I tada su se ljudi bunili da će pruga okovati rečne obale, ali nije bilo izbora sem da buše tunele, što je ispalo neizvodljivo za to vreme. ZATO i mi danas nemamo drugog izbora nego da glavna MAGISTRALNA trasa, bukvalno kičma čitavog budućeg ogromnog Beogradskog saobraćaja "mikro vozila", bude baš uz jedini njegov ravni deo, uz obale reke. Trasa biciklističke staze kroz Linijski park će srećom da preuzme na sebe jedan deo tog ogromnog budućeg saobraćaja, ali nikako neće moći (niti treba) da preuzme sav taj saobraćaj. Kad se još drastično poveća broj električnih trotineta (koji će bitno pojeftiniti), bicikala, rolera i drugih mikro vozila kao glavnog saobraćajnog sredstva u delu grada u kome se istovremeno pešačke zone stalno šire i potiskuju automobilske ulice, saobraćaj uz obalu će biti OGROMAN. Kao kroz Kneza Miloša sada. Veliki procenat ljudi takav prevoz vidi i kao rekreaciju, i kao nezaobilaznu zdravstvenu obavezu, i kao nužno psihološko opuštanje pred početak radnog dana ili na njegovom kraju. Veliki deo njih će insistirati da budu baš UZ VODU, a ne dalje od nje, na stazi u Linijskom parku (koja će ubrzo biti izrazito tesna). Ne samo zato što je to lepše ili što će i tamo biti gužva, nego što je takva vožnja veliki fizički napor tokom koga se ubrzano diše, metabolizam ubrazava, a telo drastično greje. Zato je nužno da duž biciklističko-rolersko-trkačke trase vazduh bude što manje zagađen, a temperatura i čitava mikro klima što prijatnija. To nije hir ili slobodan izbor, nego nužnost. Samo neposredna blizina vode, poželjno sa pojasom zelene zaštitne zone uz vodu, nudi takve mikroklimatske uslove.

Dakle, pošto je taj deo uz reku ispod i oko Kalemegdanskog grebena ne samo najlepši i najzdraviji, nego i skoro bukvalno zbog brda i automobilskog saobraćaja jedini mogući, ta trasa je po svakoj definiciji gradska saobraćajna magistrala 1. reda za pešake i taj tip mikro vozila. Apsurdno je da neko onda po analogiji smatra da je sasvim u redu da se recimo na sred ulice Kneza Miloša napravi stambeni kompleks samo zato da bi jedan investitor dobio 5% više korisnog prostora nego što bi inače imao da su te zgrade omaknute bar isto onoliko koliko su raniji urbanisti predvideli za ranije podignute stambene zgrade na bukvalno susednom placu. Ili što se nekima dopada da se izlozi naguraju tik uz reku zato što su to isto videli negde u inostranstvu gde takav raspored i danas mora da se sledi zbog urbanističkih izbora fiksiranih pre sto godina.
 
@Remigio Zampa tako je, ali nezaboravi da je do pre 2 godine bila ista priča i za "obično" pojavljivanje nekog restorana iz Srbije u Michelin Guide-u.

I kada Michelin sudije otvore neko tržište, obično prve 2-3 godine ni jedan restoran ne dobije odmah zvezdicu već se restorani iz guide-a prate par godina, pa onda prvi od njih dobije zvedicu ili više zvezdica. ;)

Nerealno je očekivati da je posle 2 godine neki od restorana već dobio zvedicu, i uspeh je što se broj restorana u Michelin vodiču za 2024. povećao na sa 17 na 22.

Za sledeću godinu očekujem da će se pojaviti i prvi restorani van BG-a u vodiču (moja pretpostavka da će to biti neki od fine dining restorana u okviru luksuznih hotela i vinarija van BG-a) i da će se verovatno pojaviti prvi restoran u BG sa zvedicom.

Ko voli fine dining klopu i ambijent i može da priušti tasting meni u nekom fine dining restoranu, broj restorana u Micheling vodiču trebalo bi samo da ga raduje. E sad, ko nije u mogućnosti da posećuje takve restorane razumem da može da bude indiferentan, ali ne razumem ako neko hejtuje to, jer nama koji možemo predstavlja zadovoljstvo što sada ima preko 20 restorana u vodiču
u hrvatskoj ima blizu 90, sto samo po sebi ne znaci mnogo tj ima jako puno, posebno u Istri, koji nisu u M vodicu ali su odlicni ili cak i bolji - govorim iz licnog iskustva tj kao stalni korisnik takvih gastronomakih dozivljaja…ali se radujem da i Beograd postaje sve “jaci” po tom pitanju :)
 
Profesionalni sam Sommelier(level 3) koji je radio u najprestiznijim restoranima u NY sa 1/2/3 Michelin zvezdice i iz licnog iskustva znam sta pricam.U tom sam biznisu preko 25 godina.Voleo bi da gresim ali realnost je surova u ovom biznisu.
sjano! Ovdw sam do 20tog - daj preporuci neki restoran, gde imam sanse napravit rezervaciju? zvao sam par, i sve rasprodano mesecima unapred…
 
per se ako ti je do fajn dajninga.
 
Obale obe Beogradske reke MORAJU da se posmatraju kao glavne pešačke magistrale u gradu, nešto što je istog ranga važnosti kao ulica Kneza Miloša za automobilski saobraćaj

Mene interesuje da li ce se samo setaliste do 25.maja obnoviti kada se izgradi Marina? A Zelenilo ne moze ni da obnovi ruzicnjak, jer je "iz donacije", pa svaka baba koja seta iscupa nesto, a oni ne mogu da zasade novo pa svuda ostaju rupe...da ne govorim o korovu koji raste kao lud po samoj obaloutvrdi...pa izgleda tuzbno i divlje....

Na renderima Sebre se takodje moze videti da su "ulepsavali" one zgrade iza Marine, iz 80tih godina...pa me zanima da li je to samo sminke radi ili neko stvarno uz to planira malo i ceo taj kraj da nasminka? Potpuno je bzvz, spustis se do reke, odes u fancy marinu, prosetas 50 metara dalje, geto atmosfera, grafiti....to se nikome ne svidja.
 
Prezidente każe da će Teslin muzej možda i u Beograd na vodi.

Што се тиче улагања у културу и спорт, Вучић је навео да постоје два предлога за Музеј Николе Тесле, један да буде у Марини Дорћол, а други у Београду на води.

Ne verujem d apostoji taj drugi predlog osim da je to lično on smislio.
 
Можда хоће у бившу фабрику картона да је сместе. Али реално фале нам садржаји на Дунаву, и бивша електрана је примеренија Тесли, и у њој се лакше могу урадити модерније поставке.
 
Prezidente każe da će Teslin muzej možda i u Beograd na vodi.

Што се тиче улагања у културу и спорт, Вучић је навео да постоје два предлога за Музеј Николе Тесле, један да буде у Марини Дорћол, а други у Београду на води.

Ne verujem d apostoji taj drugi predlog osim da je to lično on smislio.
Kazao je kako je predlog za "Dorćol jeftiniji, jer zgrada već postoji, ali bi za BNV lakše našli sponzora".

Što se mene tiče rasprava je besmislena. Termoelektrana ostaje ubedljivo najbolji predlog i, kada bi uradili tamo, to bi bio i ostao verovatno najbolji projekat koji su ostavili iza sebe. Problem je što se forsira BNV je jer je čedo SNS-a, pa da eto, natrpaju sve tamo i posle paradiraju time.

Kontam da će rekonstrukcija da košta, ali pored toga što će dobiti, bez da preterujem, verovatno najinteresantniji muzej u širem regionu (kada god me stranci pitaju za Beograd, jedna od prvih stvari je kako doći do Teslinog muzeja), sprečiće da u sred šireg centra grada stoji onakva ruina, a obali Dunava će dati kulturne sadržaje. Kada budu izgrađeni Delta Lend, Duga, Marina itd. ceo taj kraj će biti neprepoznatljiv i umesto da doprinesu poboljšanju sa ovakvom institucijom, oni će da ga guraju u BNV.
 
Moguće je da ovi iz Marine Dorćol hoće da se šire ka kuci pa im smeta muzej na tom mestu.
 
Možemo mi do sutra da maštamo gde bismo stavljali muzeje, filharmonije, fakultete i bolnice kad je realnost Bulevar Patrijarha Pavla, Cara Dusana, setaliste ispred beton hale, linijski park, Karadjorjdeva… Nit ima para za to, nit ima sposobnih ljudi da izguraju nešto veće od izgradnje kioska..
 
To je osoba, uz Jelenu Kuzmanović, koji su kreirali rešenje da se upravo na tom mestu trajno izmešta biciklistička staza iz priobalja. Beogradska tradicija duga više od pola veka je biciklistička staza uz desnu obalu Save i Dunava od Ade do Marine Dorćol i koja se neće nastavljati. Čak ni Beograd na Vodi se nije bahatio da trajno izmesti biciklističku stazu dalje od obale!. Mislim da je ovo je veći zločin od Savamale ili plana Gondole na Kalemegdanu. Ni Linijski Park kao alternativna staza ni Luka Beograd kao sledeća prepreka na priobalju nisu opravdanje za brutalno uništenje jedne zaista sjajne tradicije Beograda. Po meni, da imaju trunke profesionalnog integriteta javno bi se povukli iz projekta dok se taj zločin ne ispravi.
 
Kad su ljudi jos jace reagovali za Savamlu i Gondolu Kalemegdan onda nije bilo etiketa drama queen.
 
Biciklička staza će se nalaziti tik iza stambenog kompleksa pa kome je do brže vožnje eto staze a verujem da će kao i na Promenadi gde je veća gužva moći da se gura bicikl i parkira pored lokala.
 
Ima da naprave stazu gdje je i sad plus pokretni most na ulazu u marinu
A iza nela prave stazu za pešake tj trotar
 
Kad su ljudi jos jace reagovali za Savamlu i Gondolu Kalemegdan onda nije bilo etiketa drama queen.

Зато што су у питању били озбиљни проблеми, рушење Савамале је највећа повреда приватне својине и закона Србије од 90их а Гондола је планирано уништавање древних бедема тврђаве. Овде је бициклистичка стаза померена неколико метара од воде да би се задржала стара грађевина на том месту

1706794623463.png


1706794559344.png


Бицикли би свеједно морали да иду у П на том делу и свако друго решење би било кљакавије, радикалније и подразумевало укрштање пешачке и бици стазе каквог смо сведоци на БНВ променади. Не пада ми ниједан пример неког града да је бициклистичка стаза проширена до саме воде луке или марине колико год иначе ишла близу
 
Зато што су у питању били озбиљни проблеми, рушење Савамале је највећа повреда приватне својине и закона Србије од 90их а Гондола је планирано уништавање древних бедема тврђаве. Овде је бициклистичка стаза померена неколико метара од воде да би се задржала стара грађевина
Da li si realan sa ovim objasnjenjem
Mogla je staza da zaobiđe tu pumpu stanicu lucno bez problema
Nego je gospodi tako odgovaralo
 
Biciklističe staze treba odvojiti od pešaka zbog bezbednosti. Kome se juri imaće verovatno stazu na Linijskom parku.
 
Da li si realan sa ovim objasnjenjem
Mogla je staza da zaobiđe tu pumpu stanicu lucno bez problema
Nego je gospodi tako odgovaralo
На то сам мислио када сам рекао "у П", можда је било боље рећи "у U" али исти принцип. Идеја са мостом преко би могла да се изведе али питање је колико би људи желели да им поглед блокира мост довољно висок да пролазе испод чамци и бродићи а све то само да би бициклисти тих неколико десетина метара возили уз воду

Размишљао сам још после и схватио да заправо бици стаза у већем делу приобаља и није уз воду. На целом Новом Београду и већем делу Земуна је направљена да иде по насипу који је бар 30,40 метара далеко од воде. Овде на доњем Дорћолу конкретно, где је можда и најближе реци (не рачунајући Променаду), на најужем делу је од овде удаљена неких 25-30 метара.

1706833563175.png



Да би се овде исто обезбедило цела зона у жутом би била остављена за бици стазу и пешачку између ње и воде, а при (надам се универзално прихваћеној) претпоставци да се бивша термоелектрана остави, то би значило да од целе скупе велике парцеле једина два места за градњу су ова у црвеном:

1706833430703.png


И то би ова десно зграда морала да буде ниска и не смета термоелектрани

Мени је то мало сумануто искрено не знам који би архитекта тако искористио парцелу. Једина боља опција је била да се парцела уопште не прода већ да се на тим црвеним зонама изграде јавне установе али не знам да је то икада било планирано или разматрано као опција
 
Vrh