Šta je novo?

Linijski park od Beton hale do Pančevačkog mosta

Trenutno ne radi. Sve je oko nje je uništeno, mada samu zgradu za sada nisu dirali. Zgrada restorana se ipak nalazi na novom renderu.

Što se tiče temelja zgrade, ona izgleda leži na betonskoj ploči koja je izlivena iznad i oko šina. Međutim te šine su na drvenim pragovima koji su truli. Toliko da se lako mogu cepati i rukama. Takođe, zgrada je na državnom zemljištu koje "ima svojstva kulturnog dobra", a sama zgrada je izgrađena bez dozvole. Znači da lako mogu da je sruše ako žele.

img_7036-jpg.126206


Pronašao sam sliku obale bez Bella Viste. Lep vidikovac na nizvodni tok Save i bedeme sa desne strane budući da smo na ovom mestu malo levo od linije spoljne obaloutvrde.

1997. Pogled na kraj obaloutvrde teretnog pristanista.jpg


Liči da je jedino što je tada bilo ovde misterizna betonska kocka. Iako je pomerena sa originalnog položaja. Odavno sam se pitao šta je to i zašto se čuva.

IMG_6916.JPG
 
Poslednja izmena:
Каква је уопште правна позадина тог ресторана? Искрено видим проблематичност функционисања пре свега због непостојања адекватног паркинга за допремање робе у ресторан.
 
Zamislite da su svi bedemi koji se vide na ovoj slici rekonstruisani. I viši unutrašnji i niži spoljašnji obalski bedem sa njegovim bočnim odbrambenim delovima koje ulaze u reku, i vodena kapija i bastion Sv. Jakova. Po prvi put bi stvarno svojim očima videli ono što je nacrtano na grbu grada i što je ustvari njegova istorijska osnova:

Beogradski Grad i Tvrđava koji se uzdižu direktno iz vode.


IMG_7079.JPG


IMG_7081.JPG



Naravno, sa grba nam još fali brod, dakle direktna komunikacija tvrđave i reke, pa bi tek onda kompletno vratili bar mali deo istorijskog identiteta grada. Ali polako, imamo i nekoliko vodenih kapija i mogućnost za kanal i jezero, kao što je bilo ranije. Jedna moja ranija poruka na tu temu.


Na brzinu sam nacrtao grubu skicu ideje koju sam ranije spomenuo, pošto je to uvek jasnije od priče. Mađutim, da ne bi bilo nesporazuma, moram bolje da objasnim na šta sam tačno mislio.

Ovo uopšte nije zamišljeno kao prava i konačna rekonstrukcija ili prezentacija ostataka tvrđave kakvi su bili. U pitanju je samo ukras, čuvanje prostora za pravu rekonstrukciju, nešto što samo usput i samo vizuelno potseća na jedan sada nevidljivi a ranije veoma bitan aspekt tvrđave, dakle na njenu intimnu vezu sa vodom i rekama. Jedan veoma bitan deo razloga za njeno postojanje i pozicioniranje su upravo reke. Međutim sada je Dunavska strana tvrđave trajno odsečena od reke, a ubeđen sam da je ugrožena i Savska strana.

Gradnja ogromnog kompleksa kao što je K distrikt tik na ušću i pored tvrđave, a zatim i uređenje linearnog parka sa nizom atrakcija dovešće desetine hiljada ljudi na prostor Donjeg grada. Svi koji stanuju u K distriktu, ili odlaze u budući gigantski zabavni centar u njegovom prizemlju (gigantski zbog dobrog položaja), Donji grad će videti uglavnom kao svoje dvorište. Zbog prisutva tolikog mnoštva i njihovog velikog protoka, vrednost ove lokacije za kafiće, uličnu prodaju, promocije i zabavu će otiči u nebo. Pogotovo što bi i samo ušće Save u Dunav ionako bilo najbolji i najskuplji prostor u gradu, čak i da nema svega toga.

Zbog toga mi je osnova misao bila kako da zaštitimo ambijent Donjeg grada od neminovnih pritisaka da se komercijalizuje i iz njega počne izvlačiti profit. Ne verujem da će ga po završetku ova dva projekta ostaviti kakvo jeste. Ali da bi se to uspelo pod takvim pritiscima, treba nešto jače i efikasnije od to toga što je VAMA jasna kulturna vrednost ovog prostora pa mislite da može da stoji do boljih vremena. To drugima malo znači. Iskustvo nam govori da čim neki skup prostor iole liči da se ne koristi "dovoljno", ili da je makar i malo zapušten, odmah će neko da izjavi da je to leglo "zmija i pacova" i da građani zaslužuju da se on "privede nameni" i da "Beograđani najzad počnu da ga koriste". Ima da u toj rupi počnu da uzgajaju i pacove ako treba za televiziju.

Na nesreću, u delu o kome pričam jedva da sam ikada nekoga video, a plus i deluje pomalo zapušteno i mračno. A zaista ne verujem da je kompletna, konačna rekonstrukcija i prezentacija ovog prostora realna još mnogo godina. Upravo sam zbog toga predložio da pre nego što bude kasno ovde sami smislimo neki neutralni, a ipak drugima praktično korisni sadržaj, koji bi štitio mesto do prave i konačne rekonstrukcije ovog dela tvrđave, da ipak bude u skladu opštom idejom da je Donji grad rezervisan samo za prezentaciju tvrđave. Time bi se ne samo odmah simbolički označila i potvrdila i buduća namena ovog prostora, nego bi zbog opšte "koristi" jednog malog zelenog jezera, na mestu koje je zaista bilo pod vodom, to mogli braniti kao na više načina vredan projekat za koji ima smisla izdvojiti pare. Dodatna prednost je što ne bi bio skup jer nije previše ambiciozan.

Što se tiče tehničkog rešenja, ovo je malo jezero izolovano od reka, sa bilo kojim nivoom vode koji je zgodan, gde ona cirkuliše, prečišćava se i održava nivo zahvaljujući pumpama i filterima. U zavisnosti od mogućnosti, procene opravdanosti ili stava o važnosti autentičnosti u svakom detalju, čak i za ovakve primene obogaćivanja parkovskog prostora, delovi preko puta bulevara Vojvode Bojovića (vodena kapija 2) ili prolaz vode kroz kapiju u severistočnom bedemu (kapija velikog pristaništa) i ne moraju da se rade, ili se to može ostaviti za kasnije.

[Neke slike su nestale]

Ovo je bilo stanje 1790. godine.

Pogledajte prilog 116569
Originalni nivoi terena i vode kod Dunav kapije.

Pogledajte prilog 116565

To znači da bi potpuna rekonstrukcija ovog stanja preneta na moderni snimak terena izgledala ovako.

Pogledajte prilog 116566

Međutim to je zbog bulevara nemoguće pa bi do trenutka kad to postane moguće trebalo smisliti neku skromniju varjantu koje jeste i moguća, i jeftina i korisna, zbog prihvatanja projekta u atmosferi u kojoj će mnogi sa parama da vrše žestok pritisak da se ovaj prostor uredi na drugačiji način. Ovo je jedan predlog koji zaista obnavlja bar deo ove vodne površine, a pri tome bi se mogao urediti tako da zaista lepo i "zeleno" izgleda. U pitanjuju je samo skica ideje, a tačan oblik i položaj bi zahtevao poznavanje više detalja o ovom prostoru.

Pogledajte prilog 116567
Pogledajte prilog 116568
 
Restoran treba srušiti, kao da ih nema dovoljno u Beton hali.

Каква је уопште правна позадина тог ресторана? Искрено видим проблематичност функционисања пре свега због непостојања адекватног паркинга за допремање робе у ресторан.

Ne može privatnik da zauzme prostor koji je deo kulturnog dobra najvišeg reda, istovremeno i javna obala i deo tvrđave, da tu bespravno napravi kafanu, i da zatim nama prodaje naš vidik. Pošto je zgrada napravljena bez dovole za gradnju.
 
Logicno da je kafana bespravna. Jednom sam uleteo u metez od pesaka i biciklista na ovoj putanji koja zaobilazi kafanu, zamalo nismo svi zavrsili na gomili.
 
Samo da ne obnove/izgrade "Despotov grad"...- bar ne ovi loši đaci što su uzjahali pre 10 godina.

Inače, Zuma, samo da pohvalim poznavanje tematike. Iako si koncizan kao "Tihi Don" ponekad, zaista je uživanje čitati tvoje postove.
 
Sad je pravo vreme za geomagnetno snimanje otkirivenog dela linijskog parka. Uklonjen je gornji sloj kasnije dodatog materjala koji je bio osnova biciklističke i šetališne staze, a više nema ni šina. Još bolje ako nameravaju da skinu još malo ostataka izdrobljenih cigala i betona sa površinskog dela, a možda i instalacije starog osvetlja staze? Ali bez obzira na to, ovo znači da je gornji sloj zemljišta sada ipak homogeniji pa će biti manje zbunjujućih eho odraza sa površine koji otežavaju tumačenje slike i smanjuju njenu rezoluciju na dubljim delovima. Ovo snimanje je neophodno uraditi jer će ne samo postati jasnije gde se tačno nalaze ostaci koje istoričari očekuju, što štedi vreme i smanjuje cenu istraživanja, nego i šta sve ovde ima što niko ne očekuje.

IMG_7084.JPG
 
Poslednja izmena:
Hajde ipak da i posebno naglasim ako iz ovoga gore to nije bilo jasno.

Geomagnetno snimanje terena se ne može odložiti za kasnije tako što će se recimo reći da je ovo ionako samo privremeno uređenje obale, a da se za konačno uređenje prvo moraju uraditi razne studije, a tek zatim projekti i arheološko istraživanje.

Prvi problem je što je prvo mora znati šta sve ovde ispod zemlje postoji od istorijskih ostataka i u kakvom je stanju, pa se tek onda mogu raditi čak i studije izvodivosti i uticaja, a kamoli konačni projekat. Niko neće to pokušati da sazna tako što će kasnije rušiti uređenu i masovno korišćenu obalu Save samo da bi uradio ovde neophodno arheološko istraživanje na velikoj površini, da bi zatim to zatrpao, onda ponovo popravljao porušeno, da bi zatim radio pravi projekat, i onda PONOVO rušio to isto i pravio nešto konačno. Za sve te studije i projekte se u najmanju ruku mora znati bar šta kaže geomagnetni snimak terena, tj bar to već mora da postoji.

Drugi problem je što je geomagnetno snimanje koje bi se radilo POSLE privremenog uređenja obale (umesto kad je zemljište očišćeno od svega) manje kvaliteno i teže za tumačenje. A neće se desiti da neko KOMPLETNO poruši jedan od najprometnijih delova Beograda, tj budući "privremeni linijski park u zoni tvrđave" samo da bi uradio geomagnetno snimanje, da bi porušenu obalu odmah zatim ponovo popravljao, iako zna da će se uskoro to opet rušiti da bi se realizovao konačni projekat napravljen na osnovu rezultata tog snimanja.

Drugim rečima, to snimanje se MORA uraditi SADA, a ne kasnije. Sve ostalo predstavlja krajnje komplikovanje neophodnog a inače brzog i trivijalnog posla (jedan ili dva dana) ako je zemljište zbog drugih razloga ionako već očišćeno od svega što je kasnije bilo dodato na površini.

Dovoljni je problem i to što mi uopšte nije jasno kad će oni da rade to nimalo naivno arheološko istraživanje ako se tek na osnovu njega može praviti konačni projekat? Nije li to još jedan ciklus rušenja i građenja "privremenog linijskog parka"?
 
Poslednja izmena:
Ustvari, izgleda mi da su zaista realne samo dve mogućnosti.

- Ili je najavljeno arheološko istraživanje samo formalnost, tj radiće se brzo i pro-forme tek kad se budući formalno izmenljiv a u stvarnosti nepromenljiv projekat već napravi i teren ponovo otkrije da bi po takvom projektu počeli konačni radovi (tj kao ono sa Stambol kapijom na Trgu Republike)

- Ili je za sve praktične svrhe OVO što sada rade nešto što se neće menjati u iole doglednoj budućnosti pošto o tome u ovoj garnituri vlasti niko ozbiljno i ne razmišlja.

Voleo bih da se varam, ali kad se uzme u obzir krajnje maglovita i neodređena forma izjava koje smo čuli ("počinju radovi" - na čemu tačno i koji radovi?), tako mi izgleda.
 
Занимљив пројекат, Саудијска Арабија планира да изгради линијски град Неом дугачак чак 170 км, град окренут човеку у коме аутомобили неће бити потребни, на површини ће бити само пешачке зоне, бициклистичке стазе, паркови и стамбени објекти,

на првом подземном нивоу ће бити продавнице, све потребне установе и путеви за логистику, доставу робе и слично,

док ће на другом подземном нивоу бити брза железница, метро која ће омогућити лако и брзо кретање становништва

 
Kada smo kod javnog prevoza, veliki je propust to sto u projekat LP nije ukljucena jedna sinska linija javnog prevoza tj. tramvaj.
Sravise, bio sam iznadjen da tako nesto nije uopste isplanirano, s obzirom da je potez od Kalemegdana do Ade Huje sledeci gradski mega- projekat,
koji spaja vise delova grada, sadasnjih i buducih.
Znam da je planirana metro linija dobrim delom ovog poteza, ali to nije toliko optimalna zamena, kao sto se mozda misli.

Na slici je prikazano kako sam to otprilike zamisljao. Pocetna stanica, ili produzetak sadasnje trase, bi bila okretnica kod Beka.
Posto K distrikt ne bi smeo da postoji, tu bi bilo samo savijanje ka Dunavskoj ulici i park.
Luka Beograd ce pre ili kasnije biti izmestena, sto znaci da ce tu biti jedna gusto naseljena urbana celina poput BGNV, sve do Ade Huje.

dunavskalinija.png


Znam da bi sine i stanice poremetile sadasnji koncept linijskog parka, barem u Donjem Dorcolu, ali mi je sasvim logicno bila da tu postoji neki smisleniji gradski prevoz.
 
Maње-више линијски парк, мене чуди да су изоставили трамвај у Дунавској која ће прерасти у широки булевар.
 
Зато лепо трамвај дуж Дунавског булевара, са терминусом код базена, а у делу линијског парка код Дунав станице би могла пионирска железница.
 
Šta, napokon počeše da prave ovo? U jbt, biće snežna oluja sutra...

Inače, slažem se sa Drakchetom da je trebalo da se provuče tramvaj.
 
Napokon. Mada, ja bih ponovo rekao da ovo nema veze sa linijskim parkom u celini, nego samo predizborni poen. Ovaj potez je morao da se uradi cim je maknuta pruga (tj. cim je pruga izgubila svrha)
 
Vrh