Šta je novo?

Laki metro

Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
dedinje":xlf8pm83 je napisao(la):
Pošto su raskrsnice ulica M. Popovića i M. Pupina i M. Popovića i Z. Đinđića blizu metro moze da ih prođe pod zemljom jednim tunelom što je najjednostavnije. Iza mosta bi bila stanica i zatim poniranje u tunel koji bi išao dijagonalno ispod 6 kaplara i izlazio na površinu na bulevaru Z. Đinđića. Umesto dva kraća tunela bolje jedan duzi.
Mislim da bi bilo dosta skupo kopati tunel ispod 6 kaplara, ali mislim da je moguće izvući neku vrstu blage "S" krivine ispod raskrsnice kod Hajata ispod milentija popovića pa opet da izadje negde na početku bulevara ZDJ, bilo bi jeftinije pošto bi to mogao da bude plitki tunel (iskopaj pa prekrij pločama i nalij asfalt preko).

Slično rešenje je moguće i kod zgrade opštine N. Beograd gde bi metro išao od bulevara pa ispod onog velikog skvera ka starom merkatoru. Mislim da bi tu trebao nešto duzi tunel i to se moze uraditi u drugoj fazi. Interesantno pitanje je gde će biti i kako će izgledati metro-most preko Save. Najvaznije je da se ne proširuje Brankov most jer to bi pokvarilo izgled tog najlepšeg dela Beograda.
Koliko sam razumeo tako bi i bilo, ali opet bi to trebao da bude plitki tunel ispod bulevara sa blagim krivinama. Čim se dočepam bržeg interneta u DE ću nacrtati neke skice.
 
Ulica Milentija Popovića ne moze da primi metro na površini pošto njom već saobraća tramvaj koji će ostati. Druga situacija je sa Bulevarom Kralja Aleksandra gde će, od Vuka naviše, tramvaj biti ukinut a metro postavljen na sredinu bulevara. Dalje, na što će ličiti rešenje sa dva mala tunela kod Hajata. Idući od Save metro bi ponirao pod zemlju, skretao oštro u levo i izlazio na površinu, Zatim bi odmah opet ponirao, skretao oštro u desno i izlazio na površinu u ulici Z. Đinđića. Neuporedivo bolje i ništa skuplje je rešenje sa jednim tunelom koji počinje preko puta Dejtonske pumpe, dijagonalno koso ide ispod 6 kaplara i izlazi na sredinu ulice Z. Điniđića nekih 100 do 150 metara od njenog početka kod Delte.
 
Igor":1l8zc1yw je napisao(la):
Mozda nisam bio dovoljno jasan ali i ja sam licno vise za klasican (teski) metro ali sam sa druge strane veoma realan i pokusavam da to i objasnim bas putem foruma. Dakle sigurno je da je bolji metro od LRT-a i tu nema nikakve dileme.
Drago mi je da se onda slazemo.


Neko od zvanicnika grada je jednom dosta fino objasnio kako stvari funkcionisu po pitanju velikih investicija i lepo je rekao otprilike da mi mozemo da se zaduzimo ili da jedan veliki deo budzeta preusmerimo na prvu liniju metroa ali onda nece bit ipara za one osnovne gradske potrebe. Mislim da su sa te strane upravu iako bi ima zamerio na nekim drugim potezima.
Mislim da treba da se svi pitamo da li ti "zvanicnici" znaju sta rade. Kako to da investiraju u stotine manjih projekata a ne mogu da urade metro, daleko navazniji projekat za grad? Finansiranje za takve dugorocne pojekte nije stvar trenutnog gradskog budzeta, nego investicija u buducnost grada. Ako se sad nema dovoljno para, onda se uzme kredit, pa se otplati za par decenija kad se bude imalo vise para, kao sto se svugde u svetu radi. Kad je Telekom hteo da kupi Telekom RS, nasli su zajam od 600M evra dok si reko piksla. A tu se radi samo o jednoj kompaniji koja otplacuje zajam! Za citav grad otplata kredita bi bila mnogo laksa sa svim resursima kojima raspolaze i koji se brzo povecavaju kako grad ekonomski napreduje.

Te price o nedostatku para su jednostavno SMESNE, i mislim da ne treba vise da se vracamo na to. Ako su zvanicnici nesposobni da dignu kredit i kompetentno organizuju najvazniji projekat, onda treba da ustupe mesto nekim pametnijim ljudima kojima je investiranje u razvoj grada prioritet.

Treba da shvatimo da je lrt jedino ekonomski isplativo i izvodljivo resenje za Beograd, sto su pokazale saobracajne i ekonmoske procene, a u kombinaciji sa kakvim takvim beovozom, UMP-om i obilaznicom mislim da ce dati i vise nego dobre rezultate.
Ako je neka izjava data od strane "zvanicnika", to ne znaci da je tacna. To je dovoljno ocigledno u ovom slucaju ako se uporedi Beograd sa drugim gradovima. Sve te procene su vrlo neozbiljne ako predvidjaju da evropski grad od preko milion stanovnika nema potrebe za metroom. Zasto bi to metro bio "neizvodljiv" za Beograd ako ga prave iste firme koje su ga pravile u drugim gradovima gde isto ima reka, brda, pescanog terena itd? I sto se metro ne bi isplatio u Brd. ako se isplatio svim drugim gradovima?


Posto je odluka o gradnji lrt-a vec doneta mislim da nema razloga da opet spekulisemo o metrou kada je evidentno da se nece graditi, vec da sagledamo sve prednosti i mane lrt-a i kako ce se to odraziti na saobracaj u beogradu. Cini mi se da se mnogo spekulise i da se pusta mnogo neproverenih podatak u vezi lrt-a tako da i nije cudo sto su pojedini posetioci foruma protiv lrt-a. Treba biti strpljiv i sacekati potpunije zvanicne informacije iz grada povodom LRT-a i ako se u nacelu vec zna kakva ce biti struktura LRT-a
Doneta je pogresna odluka, to je vrlo ocigledno. To sto jos nisu razradjeni detalji o lrt, i nisu pusteni u javnost, znaci da je ta odluka doneta pre nego sto je detaljan plan napravljen , sto je u najmanju ruku neodgovorno. Sad kad je sve vecem ljudi jasno u planu za lrt mnogo toga "ne stima", zvanicnici pokusavaju da zamazu oci sa nebulozama o denivelaciji, tramvaju bez stajanja, kopanju rupa ispod svake raskrsnice, itd. Da li je uopste bilo javne diskusije o metrou? Ovakvo nametanje odluka od najveceg javnog znacaja bez diskusije lici na stara vremena, kad su nas razni komesari "usrecili" takvim odlukama.

U najboljem interesu grada je da se odluka promeni ili da se promene ljudi koji su je doneli. Pre ili kasnije metro ce morati da se gradi posto to nalazu fizicki i ekonomski zakoni, a sve ostalo je gubljenje vremena i para. Beograd ima savrsen polozaj, vrhunske talente u skoro svim oblastima, stizu velike investicije, a trenutini gradski zvanicnici imaju sitno-provincijski nacin razmisljanja, nedolican "Gradu Buducnosti". Postoje dobri razlozi zasto je Beograd nedavno dobio ovu titulu, i zato zasluzuje da ga vode ljudi od formata a ne ova boranija.
 
Михаило":2a9imq9h je napisao(la):
DeeDee":2a9imq9h je napisao(la):
Ako vec imaju 600M evra za "laki metro", zasto ne dignu kredit na jos toliko pa urade pravi metro kako treba jednom za uvek?
Хм, да је то тако једноставно, не бисмо онда овде масовно куповали на кредит аутомобиле до 10-15 хиљада евра, него бисмо лепо узимали кредите и куповали Мечке и BMV-е,,.
Mislim da je bolja logika da uporedis lrt sa biciklom ili mopedom, a metro sa kolima.

Osim toga, ekonomski princip je potpuno razlicit. Automobil ti je potrosna roba, vozis ga 5-10 godina i ne ostane nista. Metro sistem se gradi jednom i ostaje zauvek. Mercedes i BMW je osim toga i luksuz, koji ne treba velikoj vecini ljudi. Krediti i sluze sa velike investicione projekte koji donose dobit, a ne za kupovinu luksuzne i potrosne robe.
 
DeeDee":1w3bjuzv je napisao(la):
Михаило":1w3bjuzv je napisao(la):
DeeDee":1w3bjuzv je napisao(la):
Ako vec imaju 600M evra za "laki metro", zasto ne dignu kredit na jos toliko pa urade pravi metro kako treba jednom za uvek?
Хм, да је то тако једноставно, не бисмо онда овде масовно куповали на кредит аутомобиле до 10-15 хиљада евра, него бисмо лепо узимали кредите и куповали Мечке и BMV-е,,.
Mislim da je bolja logika da uporedis lrt sa biciklom ili mopedom, a metro sa kolima.

Osim toga, ekonomski princip je potpuno razlicit. Automobil ti je potrosna roba, vozis ga 5-10 godina i ne ostane nista. Metro sistem se gradi jednom i ostaje zauvek. Mercedes i BMW je osim toga i luksuz, koji ne treba velikoj vecini ljudi, posto jeftinija kola isto tako vrse posao. Metro je daleko od luksuza, naprotiv. Metroom ce da se vozi 95% naroda, a koga svrbe pare taj ce da nastavi da vozi kola i placa skupo parkiranje, ili ce da uzme taksi.
Да, са те стране си у праву, али поента мог поста није била у луксузу и исплативости, већ у томе да 95% људи не би било кредитно способно за неки скупљи ауто... Слично је и са Београдом, чак и ако би могао да се узме кредит за метро, онда не би могли да се узимају кредити за неке друге свакодневне, и опет преко потребне ствари... Па нису ни ти људи из управе луди, верујем да би градили метро кад би било изводљиво. И са политичке стране много боље звучи градити метро него неки тамо "нископодни трамвај", како неки кажу...

Што се тиче одлуке о градњи ЛРТ-а, рађена је студија оправданости, коју нису радили политичари него домаћи и страни стручњаци, и у њој су дати веома добри аргументи у прилог ЛРТ-а.

Није да сам неки екстремни поборник ЛРТ-а, не бих имао ништа против правог метроа - напротив, али не видим чему толико напада на ЛРТ кад то заиста МОЖЕ добро да функционише, наравно, ако се добро уради. Мислим да је беспредметно осипати дрвље и камење о томе како ЛРТ неће функционисати пре него што видимо детаљан план изградње.

dedinje":1w3bjuzv je napisao(la):
Neuporedivo bolje i ništa skuplje je rešenje sa jednim tunelom koji počinje preko puta Dejtonske pumpe, dijagonalno koso ide ispod 6 kaplara i izlazi na sredinu ulice Z. Điniđića nekih 100 do 150 metara od njenog početka kod Delte.
За тако нешто би било потребно копати дубок тунел пошто би метро морао да пролази испод зграда, што је далеко, далеко скупље од плитког тунела. Осим тога, постојао би огроман проблем са подземним водама, као и велика висинска (тј. дубинска) разлика коју би требало савладати на малом растојању... Практично немогуће... Слажем се са Стевом да би идеално било ископати плитки тунел од хајата до булевара ЗЂ са благим S кривинама.
 
Па нису ни ти људи из управе луди, верујем да би градили метро кад би било изводљиво.
Postoje dva objasnjenja koja su data zasto se gradi lrt:

1. Nemamo pare
2. Beograd nema potrebe za pravim metro sistemom.

Kao sto se vidi iz mnogih predhodnih poruka na forumu, oba objasnjenja "ne drze vodu".

Што се тиче одлуке о градњи ЛРТ-а, рађена је студија оправданости, коју нису радили политичари него домаћи и страни стручњаци, и у њој су дати веома добри аргументи у прилог ЛРТ-а. Није да сам неки екстремни поборник ЛРТ-а, не бих имао ништа против правог метроа - напротив, али не видим чему толико напада на ЛРТ кад то заиста МОЖЕ добро да функционише, наравно, ако се добро уради. Мислим да је беспредметно осипати дрвље и камење о томе како ЛРТ неће функционисати пре него што видимо детаљан план изградње.
Imaju li ti strucnjaci ime i prezime, kvalifikacije, reference? Kako to da je radjena studija izvodljivosti bez detaljnog plana? Objavljena mapa metroa je potpuno suluda sa svim nepotrebnim presedanjima, a sad cujemo da ce mapa da se menja! Meni to izgleda kao na brzinu sklepan plan da bi se opravdala necija odluka. Ti ljudi rade za nas, i imamo pravo da ih prozovemo, kritikujemo, i smenimo ako ne rade kako treba.
 
Није рађена студија изводљивости него студија оправданости и колико се мени чини, рађена је као идејно решење, не детаљно. Нисам квалификован да проценим колико је квалитетно урађена, боље да то неко из струке процени...

Не сећам се да треба траса да се мења. О чему се ради?

Што се тиче људи који су радили, имају имена и немам појма ко су ;)
Ево прекопирах их из документације:

IZVRŠILAC:
Ingeniería y Economía del Transporte, S.A.
Madrid
Paseo De La Habana 138
Direktor: Mr. Javier Cos

DP Jugoslovenski institut za urbanizam i
stanovanje,
Beograd
Direktor: Mr Mirko Radovanac

Direktor Projekta Julio Bermejo

Koordinator Projekta
ispred Izvršioca:
Jose Maria Llorente
Ivana Marković
Francisco Ortiz

Radni tim INECO:
Félix Anegón
José Manuel Anguita
Juan Audibert
Carlos Bonnelly
Ignacio Martínez
Jakub Nalazek
Alfonso Parra
Patricia Sánchez

Radni tim JUGINUS:
Mr Mirko Radovanac,dipl.inž.saob.
Mirjana Pantić,dipl.inž.saob.
Dr Milan Vujanić,dipl.inž.saob.
Mr Boris Antić,dipl.inž.saob.
Vesna Limić,dipl.inž.arh
Dr Dejan Filipović,dipl.pr.palner
Dubravka Pavlović,dipl.p.planer
Dragana Totović,dipl.inž.saob.

Saradnice:
Jelena Bjelajać
Viktorija Cvetković
Milena Karisić
Tamara Marković
Ana Milutinović
Aleksandra Nesic

Што се тиче критике, наравно да је пожељна и потребна, једино не знам ко ће одлучити ко је у праву... Увек ће бити неког ко је против, шта год да се ради. Ако будемо чекали да се сви сложе, никад ништа нећемо направити. Зато су ту избори с времена на време, па ако не ваљају, зна се ;)
 
Михаило":3649lgn7 je napisao(la):
Не сећам се да треба траса да се мења. О чему се ради?
Bilo je predhodnih poruka na diskusiji o tome da ce jedna od tri trase da se pomeri zato sto sadasnji plan predvidja DVA presedanja izmedju Cukarice i centra grada (sto prakticno znaci da je bolje da se uzme autobus ili tramvaj, posto bar nema presedanja :).



Што се тиче људи који су радили, имају имена и немам појма ко су ;)
Ево прекопирах их из документације:
Veliko hvala na listi, ona stvarno mnogo toga objasnjava.
Ako dobro razumem, Spanski tim je izradio studiju opravdanosti za "laki metro", i onda je Spanska firma potpisala ugovor o izgradnji istog? Da nisu ti isti ljudi i vlasnici firme? Neverovatno, kao da smo u Banana republici. Da nije zalosno bilo bi smesno! Makar smo konacno dosli do sustine problema sa celim projektom.
 
Kazu biće iskopan plitki tunel sa dve blage S krivine kod Hajata i Delte. Te krivine će zaista morati da budu veoma blage odnosno sa velikim poluprečnikom. Trasa neće moći da na tom mestgu ide direktno ispod ulica već će neizbezno, zbog tih krivina, zahvatati i prostor ispod okolnih zgrada (Hajat,6 kaplara, Delta i dr.). Stalno se naglašava da laki metro nije tramvaj. Sličan jeste ali tramvaj naravno nije. Između ostalog laki metro ide, pretpostavljam, dosta brze. Zato on i nemoze da "uleće" u oštre krivine kao što su one tramvajske kod Hajata ili Pravnog fakulteta i na mnogo drugih mesta.
 
Trenutno se ogroman znacaj pridaje izgradnji nekog nezavisnog sinskog sistema - metro ili lrt.
Cudno je da se pri tome zaboravlja da vec jedan takav sistem imamo - BEOVOZ - i umesto da se on ukljuci u celu tu polemiku i razradu planova za integrisani beogradski saobracajni kontekst, on se jednsotavno ignorise! Ako Beograd nema para za realizaciju metroa punog profila na celoj duzini, vec samo odredjenih trasa, trebalo bi onda graditi tamo gde je najbitnije (od Vuka do NBG), a ostatak mreze upotpuniti dogradnjom postojecih kapaciteta!

Kada bi se BeoVozu dodala jos koja stanica (recimo Dedinje, Dimitrija Tucovica, Karaburma - o tome je vec bilo reci - oni tuneli bez sina, pa cak i Sajam, pre mosta u pravcu NBG), on bi ostvario trenutno dovoljan potencijal za dovozenje ljudi iz svih delova grada do Vuka, a odatle metroom dalje (LRT ili Metro bi u svakom slucaju u ovom delu morali da idu ispod zemlje!). Presedanje nije neka velika stavka - pitajte gradjane Londona, gde vam je nekada za svega par kilometara potrebno i do dva presedanja, a retko ko ima srece da ide linijom koja mu ide od zeljene tacke A do tacke B!

U Nemackoj su gradovi bez S-Bahn (BeoVoz na svapski nacin) nezamislivi! Nijedan gradski sistem se ne predstavlja bez istog!
Grad Beograd treba da se zalozi kod Vlade da se napokon resi slucaj "BeoVoz" i da se napokon integrise u gradski sistem! Ne mogu da nadjem ni jedan jedini razlog zasto to ne bi tako bilo i sta ih sprecava!!?? To mi sve deluje jako neozbiljno!

Kod nas se uvek previse srlja u "nove pobede", pogotovu onda kada stare ne uspeju. Vlasti je trenutno potreban neki megalomanski projekat (kojim gradjanima vec 5 godina mazu oci, kao i za UMP) da nas malo drze u neizvesnosti.

U slucaju nase zemlje, kada nemamo dovoljno para - a novac nije tako lako naci, pogotovu ne u nasoj nezavidnoj politickoj situaciji, sa krizama na svakih par meseci - treba postojece kapacitete optimirati, a sa novima zapoceti, pa kad bude bilo, bice - onda ce se graditi lako!

Mozda je post trebalo da bude pod temom "BeoVoz", ali mislim da su ova pitanja neodvojiva!
 
Nenad":inunzmwq je napisao(la):
...
Grad Beograd treba da se zalozi kod Vlade da se napokon resi slucaj "BeoVoz" i da se napokon integrise u gradski sistem! Ne mogu da nadjem ni jedan jedini razlog zasto to ne bi tako bilo i sta ih sprecava!!?? To mi sve deluje jako neozbiljno!
...
Ja mogu da nadjem jedan i glavni razlog - uprava ZS-a na prvom mestu a onda i gradska na drugom. Posto grad i ZS ocigledno nece skoro naci zajednicki jezik kako po pitanju Beovoza tako i po pitanju Prokopa, dugo cemo mi jos morati da trpimo njihove licne sujete i izivljavanja nad nama gradjanima. "Krivica" o tome da se Beovoz ne uzima dovoljno u obzir (sto ti potpuno dajem za pravo) lezi ne na nama nego upravo na tim ljudima koji ne mrdaju prstom da bi se nesto pokrenulo sa mrtve tacke. Upravo zato smo i mi ovde na forumu (verovatno i nesvesno) malo zaboravili na Beovoz. Uvek se setim onog Sinisinog posta da vec 15 godina fali 100 metara pruge zbog kojih je zatvoren ceo jedan kolosek!!! Hej 100 metara!!! Zar je bilo koji drugi komentar tu potreban? Tu nisu pare u pitanju!!!
 
"Ja mogu da nadjem jedan i glavni razlog - uprava ZS-a na prvom mestu a onda i gradska na drugom. Posto grad i ZS ocigledno nece skoro naci zajednicki jezik..."

To je to Milance! Ali upravo sam zbog toga i naveo da to treba da se resi na nivou Vlade Srbije, a ne da se zbog nekih "sitnih dusa" koje du se domogle visokih pozicija, a na zalost dolaze iz razlicitih stranaka, gradjani i napredak Beograda ispastaju!
 
To sa Beovozom su dobre ideje. Mozda bi nasi strucnjaci (a ne Spanci:) mogli da postepeno pretvore Beovoz u metro sistem koji pokriva ceo grad. Zanima me koliko ljudi sada dnevno koristi Beovoz?
 
DeeDee":2aj50lhv je napisao(la):
To sa Beovozom su dobre ideje. Mozda bi nasi strucnjaci (a ne Spanci:) mogli da postepeno pretvore Beovoz u metro sistem koji pokriva ceo grad. Zanima me koliko ljudi sada dnevno koristi Beovoz?
"Beovoz handled 6,182,000 passengers in 2006. In 2007 it is projected that the system will handle 7,078,000 passengers."

Izvor: Wikipedia

Kapacitet BeoVoza nije ni nacet. Kada bi se kupilo jos nekoliko garnitura i poboljsao red voznje (recimo, bar na svakih 15 minuta), a pri tom "udario" marketing da se ulije poverenje gradjanstvu u mogucnosti prevoza Beovozom, Beograd bi vec smanjio potrebu za metroom. A da ne pricamo sta bi tek bilo da se jos malo "prokopa" i uvede jos koja stanica!
Recimo, da se napravi linija:
Pancevacki most, Dimitrija Tucovica (raskrsnica sa Ruzveltovom), Vuk, Slavija, Karadjordjev park, Dedinje, Rakovica.
Pri tome bi tri stanice morale da se prokopaju (D.T., Slavija i Dedinje).
Na liniji na NBG bi mogla sa malo ulaganja da se napravi jos jedna stanica izmedju Z.St. NBG i Bezanije.

Bilo bi lepo da se gradski strucnjaci malo pozabave ovom tematikom
 
Pa mnoge autobuske linije mogle bi da budu skraćene do stanica Beovoz, naročito na obodu i u prigrađu. No nisu problem garniture. Ni interval od 1 časa ne može da se obezvedi iako su pojedini polasci skraćeni do Batajnice. Problem je zajednički kolosek sa drugim vozovima, naročito teretnim. Potom, loša pruga: na mnogim delovima vozi se jako sporo. Treće: od Beograd centra do Pančeva koristi se jedan kolosek!
 
Od Beograda do Šida ( i dalje preko granice) dupli je kolosek. Takođe je dupli i do Resnika. Do Pančeva treba da se izgradi drugi kolosek što nije skupu. Pančevački most je već predviđen za dve koloseka. Putnički vozovi uvek imaju prednost nad teretnim kojih nema tako mnogo da bi smetali. Uosralom, teretni uglavnom idu na ostruznicu i Makiš. Svi tuneli kojima saobraća Baovoz imaju dupli kolosek. Prema tome problem su garniture odnosno njihov broj. Skoro sve ostalo je već urađeno osim rekonstrukcije Pančevačkog mosta.
 
Beograd - Sid ima dupli kolosek ali je smer od Beograda ka Sidu u katastrofalnom stanju. Ne znam da li su skoro nesto radili sa tim ali do proslog leta je voz isao 20-30 na sat od negde Batajnice do Sida. Jednom sam cak putovao 4 sata!!! Smorih se jezivo.
 
Malo je off topic, ali ja sam putovao pre nekoliko godina za ZG i od BG do Sida nije bio dupli kolosek na celoj trasi. Jel su ga u medjuvremenu napravili??
 
Drugi kolosek (dupli) na pruzi Beograd - Šid (Zagreb) napravljen je 1928 godine. Onda su vozovi išli otprilike istom brzinom kao danas odnosno brzina je bila ujednačena 60 - 80 km/h. Danas ima dosta "sporih" deonica pa je brzina negde 20 km/h a negde 120 km/h. Te "spore" deonice se sada postepeno uklanjaju odnosno osposobljavaju se za veće brzine. Ali, naši vozovi su još uvek veoma spori u poređenju sa drugim zemljama.
 
Mogućnosti Beovoza su ogromne, samo kad bi slepci iz gradske i republičke vlade malo više obratili pažnje na njega. On bi mogao da uz manja ulaganja dobije metro osobine, mada on neće nikada postati klasični metro, pošto je metro nezavisan sistem od bilo kog drugog saobaćaja, pa i od železničkog (mada i tu ima odstupanja; u nekim sistemima metro na periferiji deli sporedne železničke trase sa lokalnim ili teretnim železničkim saobraćajem). Na ovo mogu samo da prenesem jednu staru vest iz "Pressa":
"Press"":lc5f1mub je napisao(la):
Beovoz ničiji
Ulaganje 100 miliona evra u "Beovoz" nadoknađuje nedostatak metroa u Beogradu, u gradskoj upravi tvrde da je nadležna Vlada Srbije
"Beovoz" bi mogao da nadoknadi nedostatak metroa u Beogradu kada bi u njegov razvoj bilo uloženo 100 miliona evra, tvrdi direktor Sektora za prevoz putnika "Železnica Srbije" Milutin Milošević. U ovom trenutku, "Beovoz" je prilično nepouzdan i većina Beograđana od njega nema neke vajde.
- Neophodna su ozbiljna ulaganja u sistem prigradskog šinskog prevoza kako bi Beograđani imali ozbiljan prevoz, što podrazumeva polaske na 20-ak minuta. Najčešće primedbe putnika su kašnjenja vozova, a uzroci su stanje infrastrukture, loše pruge, zastareli i istrošeni vozovi... Jedan od najvećih problema je nedostatak rezervnih garnitura vozova. "Beovoz" funkcioniše sa deset garnitura, iako je realno potrebno dvadeset! Ove godine prvi put, zahvaljujući uspešnom poslovanju, funkcionišemo bez dotacija grada, što, međutim, ne znači da one nisu potrebne - kaže Milutin Milošević.
Jedan od najvećih problema "Beovoza" je taj što je on u sistemu "Železnica Srbije", dakle pod kapom Ministarstva za kapitalne investicije, kojem prevoz Beograđana nije prioritet. S druge strane, grad ne želi da se "petlja" u nešto za šta nije nadležan. Gradonačelnik Nenad Bogdanović kaže za Press da nije stvar u tome da li grad želi da se petlja ili ne, već je problem nadležnosti.
- Nije tačno da prvi put ove godine grad ne pomaže "Beovozu". Mi smo imali planove i dogovore sa "Železnicom" i radili smo neke stvari za "Beovoz". Sređivali smo stanice, na primer, zato što smo procenili da je to korisno za građane. "Beovoz" je potreban Beograđanima, ali je još potrebniji stanovnicima Pančeva, Inđije, Pazove... - kaže Bogdanović.
On podseća da grad ne traži da drugi rešavaju ono što je u njegovoj nadležnosti, ali podseća da je Beograd ove godine izdvojio pare za Pančevački most i još neke projekte koji su u nadležnosti Ministarstva za kapitalne investicije.
- Mi nemamo nikakvu obavezu prema "Beovozu", ali smo s vremena na vreme spremni da učestvujemo ukoliko imamo sredstava. To što mi zahvaljujući racionalnom trošenju novca povremeno damo pare za ono što nije naša nadležnost, nikako ne znači da treba da podržimo svaki projekat koji nekom padne na pamet - jasan je Bogdanović.
Pomoćnik ministra za kapitalne investicije zadužen za železnice, Dejan Lasica, danima je izbegavao kontakt sa novinarima Pressa.
(A. E.)

Propali pregovori

U "Železnicama Srbije" tvrde da je svojevremeno bilo pregovara sa gradskim čelnicima o ozbiljnijem "ulasku" grada u "Beovoz". Pregovori su propali jer je grad tražio da preuzme nadležnost i formira javno preduzeće koje će upravljati "Beovozom". Gradonačelnik Bogdanović, međutim, negira da je bilo takvih razgovora.
- Nikakve priče o tome nije bilo. Priča je mnogo ozbiljnija i oni koji sada pričaju o tome nisu učestvovali u razgovorima koji su vođeni kada smo mi ozbiljno razmišljali o "Beovozu". Imali smo neke ideje, ali "Beovoz" očigledno nije prioritet u "Železnicama" - kaže Bogdanović.

Najviše para od kraka ka Pančevu

"Beovoz" je za šest meseci ove godine prevezao 3.645.760 putnika i inkasirao 66,6 miliona, što je povećanje za 5,32 procenta u odnosu na prošlu godinu. Najviše novca zarađeno je od prodaje karata na takozvanom "severnom koridoru" na kojem se nalaze stanice Karađorđev park, Vukov spomenik, Pančevački most, Pančevo varoš, Pančevo glavna i Ovča. Najveći protok putnika registrovan je u stanicama koje imaju automate za karte, i to Pančevo glavna, Pančevački most, Karađorđev park, Vukov spomenik i Novi Beograd, gde je ostvaren ukupan prihod od 35,6 miliona dinara.
Ukratko:
Prva linija metro Stari Merkator-Vukov spomenik= 900 mil. evra
Tzv. laki šinski sitem Tvornička-Ustanička= oko 400 mil.evra (možda i više?)
Unapređenja Beovoza= 100 mil. evra
Zamisli samo šta se može na Beovozu uraditi za 400-500 mil evra :rolleyes: .Da li ćemo to ikada dočekati?
 
Beovoz i Metro nemaju mnogo veze jedan sa drugim.
Strateško rešenje za Beograd koji već sada doživljava saobrAćajni kolaps (ČITAJ HAOS) je nezavisan šinski sistem. Nikakvi UMP-i proširenje saobraćajnica i izgradnja novih ne mogu strateški da reše stvar, mogu jedino privremeno da olakšaju stvar. LRT ima samo jednu manu NIJE nezavisan, predviđene su površinske raskrsnice, samim tim povećana mogućnost ispada iz reda vožnje, što za posledici ima sumnju u čitav koncept. Beogradu je potreban prvavi metro i to nema sumnje. Nezavisnost se obezbedjuje vodjenjem trase podzemno ili nadzemno. Jasno je da je podzemno najkvalitetnije rešenje jer je nezavisno od vremenskih uslova, zimi toplo, leti hladno, nema održavanja zbog vremenskih uticaja. Cena jeste najveća ali je i mogućnost obezbeđivanja komfornog i prijatnog prevoza po redu vožnje najveća. Korisnik koji treba da predje iz sopstvenih kola i vozi se JGS mora da dobije jeftiniji, pouzdaniji, brži ali isto toliko komforan prevoz.
Cena takvog prevoza ne može biti jeftina (čitaj socijalna).

Projekat prve linije postoji, sa svim istraživanjima i tehnologijom izvođenja, a ubeđen sam da razlika u ceni ne bi bila veća od 20% u odnosu na LRT. Nemački standardi nalažu da kad grad napuni 800 000 stanovnika prostupa se izgradnji metroa!

Beovoz ima istu fatalnu manu: nije nezavisan od ostalog šinskog saobraćaja, a možete predpostaviti da li on ima prioritet prolaska. Njegova uloga je prigradski prevoz nikako gradski!!.

Daleko je on od kulturnog gradskog prevoza koji bi korisnici koristili za putovanja do posla, škole,doma zdravlja. Nažalost on je stekao epitet prevoza rumuna i kineza do buvljaka u pančevu.
 
PIGLET":2ghf20oh je napisao(la):
Beovoz i Metro nemaju mnogo veze jedan sa drugim.
Strateško rešenje za Beograd koji već sada doživljava saobrAćajni kolaps (ČITAJ HAOS) je nezavisan šinski sistem. Nikakvi UMP-i proširenje saobraćajnica i izgradnja novih ne mogu strateški da reše stvar, mogu jedino privremeno da olakšaju stvar. LRT ima samo jednu manu NIJE nezavisan, predviđene su površinske raskrsnice, samim tim povećana mogućnost ispada iz reda vožnje, što za posledici ima sumnju u čitav koncept. Beogradu je potreban prvavi metro i to nema sumnje. Nezavisnost se obezbedjuje vodjenjem trase podzemno ili nadzemno. Jasno je da je podzemno najkvalitetnije rešenje jer je nezavisno od vremenskih uslova, zimi toplo, leti hladno, nema održavanja zbog vremenskih uticaja. Cena jeste najveća ali je i mogućnost obezbeđivanja komfornog i prijatnog prevoza po redu vožnje najveća. Korisnik koji treba da predje iz sopstvenih kola i vozi se JGS mora da dobije jeftiniji, pouzdaniji, brži ali isto toliko komforan prevoz.
Cena takvog prevoza ne može biti jeftina (čitaj socijalna).

Projekat prve linije postoji, sa svim istraživanjima i tehnologijom izvođenja, a ubeđen sam da razlika u ceni ne bi bila veća od 20% u odnosu na LRT. Nemački standardi nalažu da kad grad napuni 800 000 stanovnika prostupa se izgradnji metroa!
Citao sam intervju pre par nedelja (mislim da je bio u Blic-u) sa arhitektom Stojanom Maksimovicem, koji je projektovao Sava Centar i koji se vratio u Beograd posle mnogo godina u Americi. Kad su ga pitali kako mu izgleda Beograd, rekao je: Beogradu fali metro ko hleb! Mislim da covek ne treba da bude genije (poput Maksimovica) da to ukapira.
 
PIGLET":2p6wlr37 je napisao(la):
Strateško rešenje za Beograd koji već sada doživljava saobrAćajni kolaps (ČITAJ HAOS) je nezavisan šinski sistem.
Nikakvi UMP-i proširenje saobraćajnica i izgradnja novih ne mogu strateški da reše stvar, mogu jedino privremeno da olakšaju stvar.
Šinski sistem je jedna stvar, a most na Adi kao najvažniji deo UMP-a, sasvim druga ...... ali je strateška.

Naravno da nam treba što bolji šinski sistem ( gradski i prigradski ), ali nam treba ( možda još više ) i
što bolji sistem gradskih magistrala i mostova za bolju i bržu komunikaciju.
 
To nije sporno, Beogradu trenutno nedostaju 3 mosta, Veza NBG-Banovo brdo, Zemun-Borča, Karaburma-Pančevo.

Slažem se da će se stanje unaprediti izgradnjom mosta preko Ade, samo ćemo osedeti dok ga izgrade.

Ameri su problem saobraćajnih gužvi rešavali tako šro su gradili gradske autoputeve sa N traka, pa kad ih izgrade ukapiraju da im treba N+1 traka i tako u nedogled. Evropski gradovi imaju staro nasledje i nemaju prostora za proširenje ulica pa je jedino rešenje pod zemlju-neki su to skontali pre 100 godina a mi još nismo sigurni šta hoćemo.

Metro jeste skup ali je jedini pravi, a obzirom da grad finansijski dobo stoji, siguran sam da bi mogao da gura tu investiciju samo da ne rasipa pare na nepotrebne projekte, rekonstrukcije ulica koje su pre 3 godine rekonstruisane, presvlačenje asfaltom kolovoza koji je u solidnom stanju...itd.
 
I još jedna stvar, ako zanemarimo saobraćajno-građevinski aspekat metroa-tu je kod nas neizbežni politički aspekat. Ni jedna vlast neće da započne izgradnju tako velikog projekta koji dugo traje a da plodove tog ulaganja pokupi neka druga vlast jer su to projeeti koji traju po više mandata.

Za to smo najviše krivi mi birači koji stvari gledamo kratkotrajno i ne pamtimo više od nedelju dana unazad. Političari se ponašaju politički-više gledaju svoj interes nego opšti interes.

Gde su ona vremena kraja 70 tih, nažalost odavno otišla.
 
Status
Zatvorena za pisanje odgovora.
Vrh