Šta je novo?

Kragujevac

Sta mislis koliko je taj aerodrom udaljen od Kragujevca?
Oko 50-ak km.Pre svega aerodrom Ladjevci je pretezno vojni(ako gresim ispravite me),a gotovo sigurno je da nema dovolje kapacitete za internacionalni vazdusni saobraj(mozda moze da posluzi kao lokalni aerodrom,kojih u Srbiji ima dosta),a i da ima,predaleko je od grada kojem pripada.Cak i ako bi se sve to prevazislo,morala bi da se izdvoje velika novcana sredstva za rekonstrukciju infrastrukture tog kraja i za prosirenje i uredjenje aerodroma.
Licno se slazem sa preporukom Fijata i gradonacelnika,naravno ukoliko to materijalno stanje dozvoljava.
 
Ima samo 30tak km vazdušne linije zato i "navijam" za to da se napravi lep autoput koji pride može i da se produži do čačka. Znači čačak, aerodrom lađevice, kg, e-75. I otvoriš šumadija internešnl :)
 
Putevi su krivudavi,sto dodaje koji kilometar.Mozda si mislio da uvedu let-Torino (Fijatov grad) - Ladjevci - pa onda kada budu leteli avionima iznad Kragujevca da iskacu padobranima. :lol:
Nemam ja nista protiv da se napravi neki autoput,ali to se ne isplati stranim putnicima,a ni domacim(da se vracaju 40-50 km do zeljenog mesta-Kragujevca).Kragujevac,Novi Sad i Subotica bi trebali da imaju svoje medjunarodne aerodrome,kao najveci gradovi Srbije,a ne da ljudi idu iz Nis-a ili BG-a u te gradove i prelaze velike razdaljine.
 
Ne znam, mislim da se to ne isplati. Male aerodrome za low-cost letove, mozda...

i Subotica? ... Zasto?? Pre Cacak ili Uzice...
 
Cone":15vh6v5t je napisao(la):
(mozda moze da posluzi kao lokalni aerodrom,kojih u Srbiji ima dosta),
To sam i ja napomenuo,ali nece samo poslovni ljudi dolaziti u KG,kada bi se uvelo vise linija,svakako bi saobracaj bio intezivniji(samo ukoliko izgrade aerodrom).
 
Na Studiju B (valjda, nisam siguran), je pominjana varijanta da se omogući hidroavionima da sleću na jezero kod Šumarica. Kolika je površina tog jezera i koliko je ono udaljeno od Kragujevca?
 
Sada sam na Google Earth-u merio.To je malo jezero u obliku jednakokrakog trougla-Obima oko 2km.Ako cemo matematicki,osnova A-je 200m,a krakovi B1 B2 su po 900m,pa racunajte povrsinu.Iskreno vidim uslove za sletanje hidro aviona,a od centra Kragujevca je vazdusnom linijom jezero udaljeno samo 4km.Mozda bi ovo bilo adekvatno resenje.Jezero ima cak i neku malu marinu,pa neznam koliko bi to smetalo sletanju hidroaviona.Mozda bi mogli da pristaju na tu marinu,ako bi je prosirili.
 
Planovi „Fijata“
Proizvodnja „fiće“ i „ grande punta“
Autor: N. Radišić | 16.09.2008. - 06:40

fica_v.jpg


Italijanska kompanija „Fijat“ će svoje proizvodne linije iz Poljske i sa Sicilije preseliti u Kragujevac. Izmeštanje celokupne tehnologije za proizvodnju dva već promovisana modela automobila će započeti krajem ove godine, jer će ugovor o prodaji srpske auto-industrije biti potpisan, kako je planirano, početkom oktobra.

Kako je za „Blic“ izjavio predsednik Samostalnog sindikata „Zastava automobila“ Zoran Mihajlović, „jasno je da će se iz Poljske premestiti linija novog „fiće“, dok će iz Italije stići tehnologija za „grande punto“.

- Sastali smo se sa predstavnicima sindikata „Fijatovih“ fabrika u Italiji, Brazilu, Turskoj, Poljskoj i Indiji. Jasno nam je da se u Kragujevcu neće, barem u prvo vreme, praviti neki nov model, već će se sklapati automobili koji su već na tržištu. Ceo posao instaliranja novih mašina i linija će trajati oko dve godine, tako da prve „Fijatove“ modele iz Kragujevca možemo da očekujemo tek 2010. godine - kaže Mihajlović.
Plata radnika koji budu zaposleni u novim „Fijatovim“ pogonima neće biti manja od iznosa potrošačke korpe u Srbiji. Tako bi ona danas, kako tvrdi Zoran Mihajlović, bila veća od 40.000 dinara. To je, kako tvrdi on, „pravilo koje važi u svim državama u kojima ‘Fijat’ ima svoje fabrike“. Zna se i da će u novoj fabrici automobila, zbog uvođenja moderne tehnologije, uglavnom robotizovane, biti mesta u početku samo za 2.700 radnika. To znači da će oko 1.000 onih koji danas rade u „Zastavi“ biti tehnološki višak.
- Socijalnim programom je predviđeno da oni kojima je preostalo pet godina do penzije dobiju 3.250 evra i da do penzionisanja primaju 60 odsto od prosečne plate u republici. Njih je već sada oko hiljadu, tako da većih socijalnih potresa neće biti. Koliko smo mi iz sindikata upoznati, „Fijat“ će već 2011. godine uposliti ukupno 7.500 radnika, koji će proizvoditi oko 300.000 automobila namenjenih uglavnom izvozu u zemlje Evropske unije. Tako će se otvoriti nova radna mesta pre svega za nove, mlade radnike, obučene za rad na modernim mašinama - kaže Zoran Mihajlović.
Sindikat metalaca Srbije očekuje, nakon potpisivanja strateškog ugovora sa „Fijatom“, pre svega velike potrese u fabrikama koje su do sada radile za „Zastavu“. U kooperantskim firmama će bez posla ostati oko 30.000 radnika, jer će nacionalni proizvodni program biti ukinut do početka naredne godine.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=57047
 
Fijat 29. septembra potpisuje ugovor o ulaganju u Zastavu
Autor: Beta | 19.09.2008. - 16:25

zastava-v.jpg


Italijanski "Fijat" i Vlada Srbije potpisaće 29. septembra ugovor o strateškoj saradnji i zajedničkom ulaganju u kragujevačku "Zastavu", najavilo je danas Ministarstvo ekonomije Srbije.

Kako je saopšteno, potpisivanju ugovora o najvećoj investiciji u srpsku autoindustriju prisustvovaće predsednika "Fijata" Serđo Markione, ministar spoljnih poslova Italije Franko Fratini, predsednik Srbije Boris Tadić, predsednik i potpredsednik Vlade Srbije Mirko Cvetković i Mlađan Dinkić.

Na današnjem sastanku u Beogradu potpredsednik "Fijata" Alfredo Altavila obavestio je potpredsednika vlade i ministra ekonomije Mlađana Dinkića o planovima "Iveka" i drugih kompanija iz grupe "Fijat" da investiraju nekoliko stotina miliona evra u Srbiji. Dogovoreno je da se odmah krene u razradu ovih investicionih planova u cilju njihove što brže realizacije, što bi dovelo do otvaranja više hiljada novih radnih mesta, navodi se u saopštenju Ministarstva.
Italijanska kompanija "Fijat" i Vlada Srbije potpisale su 30. aprila 2008. Memorandum o razumevanju o strateškoj saradnji i zajedničkom ulaganju u kragujevačku fabriku automobila "Zastava", na osnovu kojeg će partneri iz Italije investirati više od 700 miliona evra.
Tim memorandumom je predviđeno osnivanje zajedničkog preduzeća u kojem bi "Fijat" imao 70 odsto vlasništa, a država Srbija 30 odsto, kao i početak proizvodnje dva nova "Fijatova" modela automobila u Kragujevcu i povećanje proizvodnje sa 12.000 na oko 300.000 vozila godišnje.
Vlada Srbije bi trebalo da investira oko 300 miliona evra u infrastrukturu u Kragujevcu.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=57560
 
Jos jedna sjajna vest kako za Kragujevac tako i za Srbiju.

I Iveko potpisuje sa Zastavom
Kragujevac -- Fabrika Iveko potpisaće 29. septembra, istog dana kada i Fijat, ugovor sa Zastavom, saznaje B92.

Iveko će u Kragujevcu proizvoditi autobuse, a prema planu, proizvodnja kamiona biće povećana, potvrdio je za našu kuću zamenik gradonačelnika Kragujevca Nebojša Zdravković. Investicije Fijata i Iveka biće najveća investicija u Srbiji od petooktobarskih promena.

Iveko će potpisati sa državom Srbijom memorandum o strateškoj saradnji, a detalji će biti definisani kasnije, rekao je zamenik gradonačelnika Kragujevca i član pregovaračkog tima Nebojša Zdravković.

I dok su radnici Zastave strepeli da će se ugasiti proizvodnja kamiona, sa Ivekom je postignut dogovor da ona bude uvećana. Dogovoreno je da se u Kragujevcu počne i sa proizvodnjom autobusa.

Dogovorena je i izgradnja potpuno nove fabrike, ali još nisu poznati detalji - da li će se u njoj proizvoditi autobusi ili kamioni. Kako se očekuje, Fijat i Iveko će u Kragujevac investirati preko milijardu evra, što će biti najveća investicija u industriji kod nas.

"Na poznajem detalje ovog ugovora, dakle, ne mogu da govorim ni o ciframa, ali je veoma moguće da će doći do paralelnog potpisivanja; dakle, istog datuma kada i potpisivanje sa Fijatom", kaže Alesandro Merola, ambasador Italije u Beogradu.

"Informacije koje su stigle do mene jesu da Iveko u okviru potpisivanja ugovora sa Fijatom želi, u stvari, samo da se priključi toj velikoj automobilističkoj proizvodnji, na polju proizvodnje autobusa", kaže on.

To je nagovestilo i Ministarstvo ekonomije u nedavnom saopštenju gde se navodi da je, pored dogovora o svečanom potpisivanju ugovora o strateškoj saradnji, potpredsednik Fijata Alfredo Altavila preneo investicione planove Iveka i drugih kompanija iz grupe Fijat.

Nagovešteno je i da je dogovoreno da se odmah krene u njihovu razradu, što bi dovelo do otvaranja više hiljada novih radnih mesta.

Podsetimo, nedavno je Iveko tražio 200 hektara zemljišta za izgradnju nove fabrike.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2008&mm=09&dd=22&nav_category=9&nav_id=319981
 
Danas potpisivanje izuzetnog industrijskog ugovora
„Fijat“ donosi novac i poslove za celu Srbiju
Autor: N. Radišić i agencije | Foto:N.Rauš | 29.09.2008. - 08:05

fijat-v.jpg


Vlada Srbije usvojila je juče dokumenta neophodna za potpisivanje ugovora o ulaganjima italijanskog „Fijata“ u kragujevačku „Zastavu“. Vlada je dokumenta usvojila na vanrednoj sednici, a potpisivanje ugovora s „Fijatom“ zakazano je za danas u Beogradu. Ugovor Republike Srbije i italijanskog proizvođača automobila o strateškoj saradnji i zajedničkim ulaganjima biće potpisan u prisustvu najviših srpskih i italijanskih zvaničnika.

Prema juče jednoglasno usvojenom predlogu ugovora o zajedničkom ulaganju Srbije i „Fijat grupe“, italijanska strana će imati većinsko vlasništvo od 67 odsto, dok će Republika Srbija biti manjinski vlasnik sa 33 odsto, saopšteno je iz Vlade.

Taj ugovor, kao i memorandum o razumevanju sa „Ivekom“, potpisaće potpredsednik Vlade i ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić i predsednik „Fijat grupe“ Serđo Markione, a prisustvovaće predsednik i premijer Srbije Boris Tadić i Mirko Cvetković i ministar spoljnih poslova Vuk Jeremić.
U ime italijanske vlade, svečanosti će prisustvovati ministar inostranih poslova Franko Fratini, saopštila je Kancelarija za saradnju s medijima. Potpredsednik Vlade Srbije i ministar ekonomije Mlađan Dinkić kaže da je sve spremno za potpisivanje ugovora.
- Kada bude dostignut planirani obim proizvodnje od oko 200.000 automobila godišnje u kragujevačkoj „Zastavi“, u periodu od 2010. do 2011. godine, Srbija će izvoziti vozila i delove u vrednosti od milijardu evra godišnje - rekao je Dinkić za „Glas Amerike“ prilikom nedavne posete Vašingtonu.
- To će svakako biti najveći ugovor koji Srbija potpisuje u oblasti industrijskog razvoja jer ukupna investicija „Fijata, „Iveka“ i „Manjeti Marelija“, tri kompanije koje učestvuju u ovom projektu, za sada će premašiti milijardu evra i 5.000 novih radnih mesta - precizirao je Dinkić.
Današnje stavljanje potpisa na ovaj ugovor za Kragujevac, Šumadiju i celu Srbiju znači početak pravog privrednog oporavka i razvoja.
Potpisivanje ugovora s „Fijatom“ znači da „Zastava“ postaje svetski proizvođač automobila, čemu su se svi u fabrici nadali i čemu su težili protekih osam godina, izjavio je juče Tanjugu generalni direktor „Zastava grupe“ Zoran Radojević.
- Dočekali smo da u ‘Zastavu’ i Kragujevac dođe afirmisani proizvođač automobila, što je inicijalna kapisla i veliki podstrek za dalji razvoj srpske industrije - rekao je Radojević.
Kako je za „Blic“ izjavio Nebojša Zdravković, član pregovaračkog tima sa „Fijatom“ i zamenik gradonačelnika, u sam grad i njegovu infrastrukturu biće uloženo oko 300 miliona evra.
- Znamo da je rok da se do 2010. godine završi autoput koji će Kragujevac povezivati sa koridorom 10. To košta 40 miliona evra.
Postavićemo i bežični internet, a ozbiljno planiramo i izgradnju međunarodnog aerodroma, koji će se verovatno nalaziti ili na sadašnjem prostoru vojnog aerodroma Lađevci kod Kraljeva ili u selu Cvetojevac, koje je udaljeno samo osam kilometara od centra grada. Ekonomske analize su pokazale da će se, kada počne proizvodnja u novoj automobilskoj industriji Srbije, odmah otvoriti novih 10.000 novih radnih mesta u Kragujevcu i oko 30.000 mesta za radnike širom Srbije. Zato očekujemo da će za četiri godine ovde postojati i manjak radne snage - kaže Nebojša Zdravković i ističe da je potrebno hitno reorganizovati školski sistem i prilagoditi ga potrebama novih fabrika.
Koliko je ugovor s „Fijatom“ značajan za celu industriju Srbije, jasno je kada se zna da za ovu kompaniju samo i Italiji, u kooperaciji koja pravi potrebne delove od kojih se sklapaju automobili, radi oko 17.000 malih i srednjih preduzeća, koja upošljavaju od pet do 25 radnika. Zato je lokalna vlast Kragujevca usvojila odluku da se „Fijat“ i svi italijanski komponentaši, koji će u Šumadiji podići svoje pogone, oslobode plaćanja svih komunalnih taksi u narednih deset godina.
Za njih je i na prostoru Kormanskog polja određeno 60 hektara zemljišta za proizvodne hale, a još 20 hektara je predviđeno za „Iveko“, koji je tu najavio podizanje nove fabrike kamiona i autobusa. Pozitivno je i to što će samo u ekologiju biti uloženo oko 60 miliona evra - za novu fabriku tehničke vode, čišćenje trafo-stanica s piralenom i u izgradnju nove „Energetike“.
- Planirano je da se proizvodnja novih automobila u Kragujevcu započne 2010. godine, s montažom 200.000 vozila A klase, i da se za godinu dana ona proširi na još 100.000 automobila B klase. O kojim modelima je reč, za sada se ne zna, jer to zavisi od procene „Fijata“ i od situacije na tržištu - kaže Nebojša Zdravković.
Nezvanično, pominje se da bi „Fijat“ u Kragujevcu mogao da proizvodi novi model „fijata 500“ ili „fijata 600“, koji bi tako nasledili nezaboravnog „fiću“.
Pogoni fabrike „Zastava automobili“ biće u potpunosti rekonstruisani.
- Predviđena je izgradnja jedne kompletno nove moderne fabrike automobila s najnovijom tehnologijom, najnovijim uređajima i postrojenjima za proizvodnju automobila. Tako da od postojećih „Zastavinih“ objekata ostaju faktički samo zidovi. Sve ostalo, od poda do krova i opreme, biće novo - kaže Vlado Vučković, član gradskog veća za privredu. Primarna infrastruktura u krugu fabrike takode će biti potpuno nova.
U Samostalnom sindikatu „Zastava automobila“, kako kaže predsednik ove organizacije Zoran Mihajlović, s nestrpljenjem ali i zebnjom očekuju dolazak Italijana u Kragujevac.
- Problem je to što mi do sada nismo upoznati s ugovorom koji država potpisuje, i praktično ne znamo šta nas čeka. U fabrici automobila ima 3.725 radnika. Njih 1.000 u roku od pet godina može da ide u penziju, pa očekujemo da će oni, kako je vlada Srbije obećala, dobiti 3.250 evra otpremnine i da će dobijati još 60 odsto prosečne plate sve dok ne odu u penziju. Ostali će, po svoj prilici, ostati da rade, ali na drugim poslovima. A biće puno toga jer „Fijat“ treba da izmesti sadašnju opremu, da instalira novu, pa čak da popravi ogradu oko fabrike- kaže Zoran Mihajlović.
Dolazak „Fijata“ znači i gašenje nacionalnog programa, odnosno odlazak već prevaziđenih modela automobila „jugo“, „skala“ i „florida“ u istoriju. Napraviće se samo još 2.000 ovih automobila, a rezervnih delova će biti za njihovu popravku u narednih 10 godina. Slično će biti i sa sadašnjim poslovodstvom „Zastave“, jer će Italijani odmah postaviti svoj bord direktora, koji će dalje rukovoditi novom kompanijom.

Ubrzano učenje italijanskog
Broj polaznika kurseva italijanskog jezika u Kragujevcu je višestruko uvećan. Interesovanje je povećano najavom dolaska „Fijata“, negde sredinom godine. Ali, od ove jeseni imamo više polaznika. Više od 30 polaznika u četiri grupe, ali i pet-šest kandidata na listi čekanja - kaže Radenko Đorđević iz „Zastava obrazovanja“. Zaposleni u kragujevačkim agencijama za nekretnine tvrde da je i interesovanje za iznajmljivanje stanova u širem centru Kragujevca za potrebe italijanskih stručnjaka koji dolaze u grad uvećano za 50 odsto. Oni uglavnom zahtevaju konforne, luksuzno opremljene stanove, sa garažama.

Dolazak helikopterom
Nakon potpisivanja ugovora u Beogradu srpski zvaničnici će s delegacijom „Fijata“ i Ministarstva ekonomije stići helikopterom u Kragujevac i sleteti ispred upravne zgrade „Zastave“, gde će ih dočekati gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović i menadžment kragujevačke fabrike automobila.
Gosti iz Italije i Beograda obići će „Zastavine“ proizvodne pogone, a potom će biti održan prvi radni sastanak predstavnika „Fijata“, Ministarstva ekonomije i Grada Kragujevca. Na kraju posete, u Svečanom salonu Skupštine grada biće održana konferencija za novinare na kojoj će biti predstavljeni detalji ugovora.

Uspešna saradnja sa Italijanima
Italija je godinama prvorazredni privredni partner Srbije, s kojom je vezuju tradicionalni poslovni odnosi, geografska upućenost i komplementarnost privrednih struktura. Prema podacima za prvih sedam meseci ove godine, Italija je bila na trećem mestu liste zemalja iz kojih Srbija najviše uvozi - sa 1,4 milijarde dolara, a na trećem mestu liste zemalja u koje naša zemlja izvozi - sa 751 miliona dolara.
U strukturi izvoza na italijansko tržište dominiraju doradni poslovi u industriji odeće i obuće, obojeni metali (bakarne cevi i aluminijum u raznim oblicima, proizvodi crne metalurgije) hladno valjane trake, proizvodi drvne industrije (rezana građa, elementi i furnir), pokazuju podaci Privredne komore Srbije. U Italiju naše firme izvoze i poljoprivredno-prehrambene proizvode: pečurke, rezance šećerne repe, smrznuto voće i povrće, spoljne gume, sirove goveđe kože, polietilen i magnezijum. Kada je reč o učešću u privatizaciji i italijanskim investicijama u Srbiju, firma „Adiđe Bitumi“ kupila je jednu površinsku eksploataciju kamena, Kijevo-Straževica, a „Pijero Zanela“ kupio je „Zlatibor mermer“. Italijanske firme uložile su i u proizvodnju šećera, pošto je SFIR iz Vinćence postao većinski vlasnik fabrika šećera u Senti i Novoj Crnji, a italijanski privrednici pokazali su i veliki interes za ulaganja u drvno-prerađivačkom sektoru. Poznati italijanski proizvođač pločaste iverice „Fantoni“ iz Udina kupio je krajem 2006. godine „Špik Ivanjicu“, a uspešni primeri saradnje zabeleženi su i u proizvodnji obuće, tekstilnoj industriji i metaloprerađivačkom kompleksu.
Bankarsko-finansijski sektor, takođe, doprinosi bržem razvoju privredne saradnje Srbije i Italije, o čemu svedoči i poslovanje banaka poput „Inteze“, „Findomestik“, „Unikredit“ i „San Paolo“ banke u Srbiji.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/temadana.php?id=58720
 
Ugovorom sa „Fijatom“ novi „fića“ kreće iz Srbije u svet
„Zastava“ od gubitnika do evropskog izvoznika
Autor: Nebojša Radišić, Dragica Veljković | Foto:N. Raus | 30.09.2008. - 07:18

kragujevac_v.jpg


U palati „Srbija“ juče je potpisan ugovor o zajedničkom ulaganju naše države i italijanskog automobilskog giganta „Fijat“ koji će u kragujevačkoj „Zastavi“ uposliti 4.750 radnika i, preko zajedničkog preduzeća koje će narednih dana biti osnovano, omogućiti proizvodnju i izvoz putničkih vozila na balkansko i evropsko tržište u vrednosti od oko milijardu evra, što je šestina ukupnog godišnjeg srpskog izvoza. Na taj način, jedan od najvećih gubitaša, koji je poreske obveznike koštao oko 500 miliona evra, trebalo bi da u veoma kratkom roku postane profitabilna kompanija.

Novo zajedničko preduzeće zvaće se, kako „Blic“ nezvanično saznaje, „Fijat Srbija“. Ugovor predviđa da u tom mešovitom italijansko-srpskom preduzeću imamo 33 odsto vlasništva (Italijani preostalih 67 procenata, s tim što preuzimaju imovinu kragujevačkog gubitaša) i da u nekadašnji kragujevački gigant bude investirano nešto manje od milijardu evra, tako da bi se do kraja 2010. godine proizvodilo oko 200.000 vozila godišnje, potom dodatnih 100.000. Samo deset procenata ove proizvodnje namenjeno je domaćim kupcima. Početna investicija u proizvodnju potpuno novih „Fijatovih“ automobila je 700 miliona evra, od čega sa srpske strane stiže 200 miliona evra. Ugovor su potpisali Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade, i Serđo Markione, predsednik „Fijat grupe“, a ceremoniji su prisustvovali Boris Tadić, šef države, Franko Fratini, ministar spoljnih poslova Italije, Mirko Cvetković, srpski premijer, i nekoliko članova njegovog kabineta.

Osim toga, Dinkić i Markione su potpisali memorandum o razumevanju kao osnov za saradnju „Fijatovih“ ogranaka „Iveko“ i „Manjeti Mareli“ u oblasti proizvodnje autobusa, specijalnih vozila i automobilskih komponenti. Ovaj memorandum predviđa osnivanje dve kompanije u kojima bi Srbija imala 30, a „Fijat“ 70 odsto vlasničkog udela, a početna investicija u ove kompanije projektovana je na oko 240 miliona evra (Srbija od toga daje oko 60 miliona evra, uz oslobađanje od poreza i ulaganja u infrastrukturu). Memorandumom je projektovano da do kraja 2012. „Iveko“, koji je suvlasnik „Zastava kamiona“, u Srbiji proizvodi specijalna vozila i oko 2.200 autobusa godišnje, a „Manjeti Mareli“ komponente i delove (auto-plastika, vešanja, farovi, auspusi) za domaće i strano tržište. Obe fabrike nalaziće se u industrijskoj zoni Kragujevca i uposliće 2.350 radnika.
- Posledice ove investicije biće privlačenje drugih velikih ulagača, pozitivni efekti na spoljnotrgovinski bilans od neto 600 miliona evra pri izvozu od milijardu evra, kao i podsticanje privrednog i drugog razvoja ne samo u Kragujevcu ili regionu već u celoj zemlji - ocena je premijera Cvetkovića, koji ističe da će njegov kabinet „i dalje raditi na poboljšanju atraktivnosti privrednog ambijenta za strana ulaganja“.
Za italijanskog ministra spoljnih poslova Fratinija ovaj ugovor je važan jer ojačava ne samo privredne već i političke veze između dve države. Fratini ističe da Italija u Srbiji „vidi i prijatelja i strateškog partnera“.
Pala vrednost akcija „Fijata“
Vrednost „Fijatovih“ akcija juče je pala na Italijanskoj berzi za oko tri procenta, na 9,82 evra. „Fijatovim“ običnim akcijama trgovalo se za 219,96 miliona evra, po ceni između 9,75 i 10,13 evra. (Beta)

- „Fijat“ je naišao na otvoren ambijent i povoljne okolnosti za strana ulaganja, pa smo u veoma kratkom roku dogovorili i perfektuirali ovaj zajednički posao. Fabrika u Kragujevcu ulazi u svetsku mrežu „Fijat grupe“ i za cilj će imati dostizanje nultog škarta, uz obuku stručnjaka i tehničkih lica, čime će doprineti ekonomskom, tehnološkom i industrijskom razvoju Srbije. Ukupna investicija oba partnera je 940 miliona evra, a odnosi se na osnivanje tri zajednička preduzeća. Ovo je strateški izbor Srbije za ulazak u EU - ocena je predsednika „Fijata“ Markionea. Najviše detalja iz ovog ugovora izneo je potpredsednik Dinkić. U ukupno tri investicije „Fijata“, „Iveka“ i „Manjeti Marelija“, vlasnički udeo Srbije je 33 odsto, uz pravo na dividende iz kojih će određeni procenat biti dat radnicima.
- Narednih dana osnovaćemo zajedničku kompaniju u koju će Srbija uložiti po 50 miliona evra u novcu, odnosno u stvarima i pravima (imovina „Zastave“). Osim proizvodnje 200.000 automobila godišnje, krajem 2010. će startovati i proizvodnja novog „Fijatovog“ automobila A klase. Fotografije koje su objavljivane nisu autentične jer su izgled i performanse tog vozila poslovna tajna i biće poznate javnosti tek mesec dana uoči početka proizvodnje - ističe Dinkić, uz opasku da juče potpisani ugovor i memorandum dovode kod nas 30 novih kooperanata.
Prema njegovim rečima, sada će dva i po puta biti povećana proizvodnja „zastave 10“. U naredne četiri godine Vlada će investirati više od 300 miliona evra u infrastrukturu i zaštitu životne sredine u Kragujevcu (putna i železnička, obnavljanje vododvoda).

Tadić: Velika obaveza za radnike
Predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je da ugovor s „Fijatom“ predstavlja veliku šansu, ali i obavezu za radnike „Zastave“.
- Pozivam zaposlene u „Zastavi“ da prionu na posao jer će od njih zavisiti budućnost „Fijata“ u Srbiji. Posao Vlade Srbije je da daje šansu za nova zaposlenja i obezbeđuje što povoljniji privredni ambijent i ona će to nastaviti da radi - rekao je Tadić nakon protokolarnog potpisivanja ugovora.

Fratini: Srbija što pre u Evropskoj uniji
Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da Srbija želi da što pre primeni sporazum o stabilizaciji i pridruživanju i dobije status zvaničnog kandidata za članstvo u EU.
Tadić je, posle razgovora s ministrom inostranih poslova Italije Frankom Fratinijem, koji je u Srbiju došao zbog potpisivanja ugovora o strateškom partnerstvu Vlade Srbije i „Fijata“, rekao da Srbija želi da uđe u EU sa svojim indentitetom, nastaviviši „da brani Kosovo na miran, evropski, legalan i diplomatski način, kao i interese svojih građana u EU integracijama“.
Ministar spoljnih poslova Italije Franko Fratini kaže da Italija smatra da Srbija treba što pre da se pridruži EU.
Prema njegovim rečima, Italija smatra da će do decembra stupiti na snagu i prelazni sporazum.
- U Evropskoj uniji se tome protivi samo jedna zemlja i mi mislimo da ćemo uspeti vrlo brzo da je ubedimo da promeni stav - rekao je šef italijanske diplomatije.
Povodom inicijative Srbije u UN da se zatraži savetodavno mišljenje Međunarodnog suda pravde o Kosovu, Fratini je rekao da se Italija ne protivi tom zahtevu.
- Smatram da takav pristup neodbijanja EU u UN može da bude od koristi - rekao je Fratini.

Italijanima ikona na poklon
KRAGUJEVAC - Predstavnici italijanske kompanije „Fijat“, italijanske vlade i Vlade Srbije juče su helikopterima sleteli u krug „Zastave“, odmah nakon potpisivanja ugovora veka. Oni su stigli u centar Šumadije u 14.25, a zatim krenuli u obilazak pogona kragujevačke fabrike automobila i gledali kako se prave poslednje serije „juga“, „keca“ i „floride“.
Kako je izjavio izvršni direktor „Fijata“ Serđo Markione, „Kragujevac nije slučajno izabran kao mesto gde će ‘Fijat’ praviti svoje najnovije i najmodernije modele automobila“.
- Moji saradnici, koji su tokom proteklih meseci boravili u „Zastavi“, preneli su mi da je „Fijat“ dočekan raširenih ruku. Uz tradiciju od 55 godina saradnje, to je bilo odlučujuće da u centar Srbije uložimo novac, a uz to i najmoderniju tehniku i ljudske resurse. Treba dosta truda, ali imamo sve uslove da se ovde započne nova proizvodnja - izjavio je Serđo Markione i naglasio da će se u „Zastavi“ 2010. godine proizvoditi najnoviji model „Fijatovog“ automobila koji će biti vrhunsko dostignuće u auto-industriji. Nije hteo da oda detalje vezane za taj automobil osim što je rekao da će nadmašiti sadašnji svetski hit, „fijat 500“. U čast potpisivanja veoma značajnog i veoma važnog industrijskog ugovora za celu Srbiju, gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović darivao je delegaciju „Fijata“ i italijanske vlade ikonom Svetog Đorđa, koji je zaštitnik Grada Kragujevca, i zlatnim ključem grada koji se daje samo najboljim prijateljima.
- Ovo je najveći dan u istoriji Kragujevca jer mi jesmo bili mesto gde je začeta automobilska industrija na celom Balkanu, jesmo nekad radili za „Ševrolet“, jesmo sarađivali s „Fijatom“ i pravili 220.000 automobila godišnje, ali nikada do sada nismo bili u prilici da pravimo automobile najvišeg kvaliteta. Počelo je novo vreme u industriji Srbije - rekao je Veroljub Stevanović.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/temadana.php?id=58842

Konačno je i ovo gotovo. :D

Meni su najinteresantnija dva detalja:

- proizvodiće se potpuno novi model, koji se sada projektuje
- proizvodiće se autobusi kao i vatrogasna i vojna vozila. Ne znam da li su to gradski autobusi ili namenjeni međugradskom saobraćaju ali bi bilo lepo da imamo još jednog proizvođača gradskih autobusa, grad će moći da bolje prođe na sledećem tenderu za popunu svoje flote.

btw. to što su Fijatu pale akcije je potpuno normalna stvar. U većini slučajeva kada se desi ovakva akvizicija cena akcija kupca padne jer tržište veruje da će period koji je potreban da se svari druga kompanija ostaviti uticaj na profit kompanije.
 
Serbia, Volkswagen have held six months of talks
BELGRADE, Sept 29 (Reuters) - Serbian President Boris Tadic, who travels to Germany this week, said on Monday his Balkan country has held half a year of negotiations with Volkswagen AG , but declined to say whether a deal was imminent.

'We are talking to Volkswagen for six months but I'm not talking about only Volkswagen. We are working on that issue with other producers and other companies from all around the world,' Tadic told Reuters in an interview in Belgrade.

Speaking on the day Serbia concluded a billion-dollar deal with Fiat SpA to produce cars in Serbia, Tadic declined to say whether the German automaker was on the cusp of concluding a similar deal.

'I cannot say this right now,' he said. 'This is up to the management of Volkswagen'.

Tadic, who has stepped up efforts in recent months to attract foreign investment to his previously shunned nation in the Balkans, travels to Germany on Tuesday.

(Reporting by Adam Tanner; Editing by David Holmes) Keywords: SERBIA VOLKSWAGEN/

tf.TFN-Europe_newsdesk@thomsonreuters.com

cmr

COPYRIGHT

Copyright Thomson Financial News Limited 2008. All rights reserved.

The copying, republication or redistribution of Thomson Financial News Content, including by framing or similar means, is expressly prohibited without the prior written consent of Thomson Financial News.

Izvor: Forexfactory
http://www.forexfactory.com/news.php?do=news&id=109976

Ovo je prva vest uopšte u kojoj se pominje Srbija a koja je objavljena na Forexfactory-ju, vodećem svetskom forumu kada je reč o trgovanju valutama. Interesantno da ništa od ovoga nije objavljeno u našim medijima. Jel' smo mi to pokrenuli blickrig na proizvođače automobila? :D
 
Било би идеално, када би се привукао још који од великих произвођача аутомобила...Уколико се комплетан аутомобил прави овде (све осим мотора и мењача нпр.), то је огромна машинерија која изузетно покреће комплетну привреду...

Штета што нисмо пре ,,неколико" година искористили прилику да Рено дође на српско тржиште, поготову штоо је наш човек на функцији главног за југоисточну европу...Сећам се једне емисије у којој је он био гост и да је човек био поприлично депримиран због ,,саботаже" са наше стране...али изгледа да је редослед политичких дешаванја зацртан да буде другачији...па је и поред огромног његовог залагања морао да одведе Рено у Румунију...:(

Исто тако, велика је штета што јапанци нису заинтересовани за фабрике овде...

Индија је исто огроман потенцијал...ако се добро сећам милијарду и сто и нешто милиона становника...земља која незадрживо иде напред...фантастично би било када би дошао ,,Тата"...а помињано је нешто у вези тога...
 
Jedan od tridesetak kineskih proizvodjaca je zainteresovan za proizvodnju ovde, ali im Fiat i VW ne daju. U stvari nedaju nasima. Nasi , kao , hoce da balansiraju da ne ispuste evropske proizvodjace, a da ipak puste i Kineze. Zadnje je bilo da im se nudi lokacija oko Vranja. Ovi , kao, radije bi izmedju Indjije i Kragujevca...

I ne zaboravite GM. Opel je u igri, takodje, utoliko vise sto vlasnicki odnosi izmedju Fiata i GM jos nisu skroz jasni, jos od 2001. godine . Oni su , naime " razmenili pakete akcija" ali je to tada delovalo kao da je GM kupio kontrolni paket od Fiata. E, sada kada je GM preuzeo daewoo pre par godina ( sada je to Chevy) , njima ne fali ni proizvodnih kapaciteta ni kola u ponudi. Licno bih voleo GM vise nego Fiat jer bi , u skladu sa dosadasnjim aktivnostima, verovatno preuzeli i DMB i uveli prizvodjnu makar jednog ili dva motora kod nas.
 
creme-nadlle":9t2n5s50 je napisao(la):
Jedan od tridesetak kineskih proizvodjaca je zainteresovan za proizvodnju ovde, ali im Fiat i VW ne daju. U stvari nedaju nasima. Nasi , kao , hoce da balansiraju da ne ispuste evropske proizvodjace, a da ipak puste i Kineze. Zadnje je bilo da im se nudi lokacija oko Vranja. Ovi , kao, radije bi izmedju Indjije i Kragujevca...

I ne zaboravite GM. Opel je u igri, takodje, utoliko vise sto vlasnicki odnosi izmedju Fiata i GM jos nisu skroz jasni, jos od 2001. godine . Oni su , naime " razmenili pakete akcija" ali je to tada delovalo kao da je GM kupio kontrolni paket od Fiata. E, sada kada je GM preuzeo daewoo pre par godina ( sada je to Chevy) , njima ne fali ni proizvodnih kapaciteta ni kola u ponudi. Licno bih voleo GM vise nego Fiat jer bi , u skladu sa dosadasnjim aktivnostima, verovatno preuzeli i DMB i uveli prizvodjnu makar jednog ili dva motora kod nas.
To bih i ja voleo da se pokrene i proizvodnja motora ali tesko jer Opel(GM) bi samo sklapao starije verzije. I ne znam zasto to ne rade u Kikindi kada su tamo imali i kooperanta u vidu livnice pa cak mislim da su i nesto sklapali. I sta se sada mudruje?
A sta moze da trazi VW kada on jos nije ovde Ili to znaci da ce sigurno doci? Imas neke informacije?
 
U Kikindi su se sklapali Opeli starije generacije od aktuelne. Kadett i Ascona ako se secam. Bile je i nekih planova za Vectru ali je posao prekinut i znamo zasto. To jesu bili automobili sa minimumom opreme, ali su ipak bili Nemci.
 
Ne, ne... Kikinda nije bila fabrika automobila. Livnica je radila delove motora i jos neke sklopove za Opel i u kompenzaciju dobijala prakticno gotove modele Kadet.

Sto se tice DMB, ta fabrika moze sa ovom linijom da pravi samo motore koje vise nemaju primenu. To su Fiat/lancia motori iz 1968 od .9, 1.0, 1.1 i 1.3 lit. Ljudi su radili na usisno-izduvnom sistemu i ubrizgavanju sa BOSH-om , nebi li motor priveli Euro 3 standardu, ali ne znam dali ista od toga sada radi ... Tu su samo pogoni, infrastruktura i kvalifikovana radna snaga. Ako bi GM pravio tu neki motor, morao bi da dovuce celu liniju od livnice do asambler stolova itd...

fabrika u Somboru ima kapaciteta za sklapanje do 15.000 vozila godisnje i cudime da niko nije njih uzeo u obzir. Valjda su daleko od auto puta? Mada u fabrici imaju ogromna skladista prakticno na pruzi kojom vrse distribuciju vozila.
zadnji put sam bio tamo 2002. i gledao proizvodnu liniju od preseraja, mada su vecinu otpresaka dovlacili iz Kragujevca, pa sklapanje, varenje, zastita, farbanje, montaza. Paralelno imaju i pogon za livenje karoseriskih delova u otvorenim alatima gde rade klasicnu izradu zelkot-smola -mat. I to dosta dobro . Iako je tehnologija spora, nije skupa i tada su bili dosta vesti...( Tom tehnologijom rade i sve maloserijske super-automobile) Razlika je samo koji zelkot koristis, dali korstis obican mat ili karbonski klot, I, naravno , u vrsti smola.

Sve u svemu, tehnologija industrijske pripreme i dizajna automobila je sada toliko napredovala da svakih 4-5 godina proizvodjaci mogu da izbace skroz nov model. ( Ako imaju para. A imaju ako im se kola koja trenutno prave prodaju. I ako ih Banke prate. Banke su, doduse malo pukle ovih dana...) tako da , sta god da nase fabrike iz domena auto industrije imaju sada, ne vredi prakticno nista. Vrede sledece stvari:
Pogon sa infrastrukturom
Radna snaga sa iskustvom u metalnoj obradi ili plastici
Beneficije koje drzava daje u smislu oslobodjenja od taksi, davanja pogona bez kesh-a ( kao obracunski udeo u zajednickom preduzecu)
saobracajna infrastruktura
Mogucnost bezcarinskog izvoza u Rusiju.

Sta ce biti na kraju - videcemo....
 
A taman je prodata fabrika. E bas steta. :D

Zastava: Prototip ekološkog vozila
Kragujevac -- U zastavinoj Direkciji razvoja automobila urađen je prototip ekološkog vozila na električni pogon.

Direktor Direkcije za razvoj automobila Milan Popović izjavio je da je prototip elektro automobila izradio tim zastavinih inženjera na bazi "juga" ali u stilski drugačijoj, do sada neviđenoj verziji.

Vozilo koristi elektromotor četiri kilovata, a izvor energije je klasičan akumulator, rekao je on i dodao da je maksimalna brzila vozila od 40 do 55 kilometara na sat.

"Iako koristi motor realitivno male snage, automobil je spreman da savlada uspon od 10 odsto", rekao je Popović.

Popović je naveo da ekološki auto ima radijus kretanja do 100 kilometara u zavisnosti od brzine i uslova vožnje.

Vozilo je potpuno ekološki čisto, bez emisije izduvnih gasova, a putnicima omogućava da se voze bez buke.

Ekološko vozilo konstruisano je po narudžbini firme Globus auto iz Pančeva koja je zainteresovana za proizvodnju.

Popović je rekao da ovakva vozila imaju perspektivu jer je, primera radi, u Kaliforniji donet propis da se do 2010. godine u saobraćaj uključi 10 odsto ekoloških vozila.

Zastavina Direkcija razvoja automobila je prvi prototip ekološkog vozila radila 1999. godine, na zahtev jedne holandske firme.

Tada je isporučeno 30 "čistih" automobila pod nazivom "Surija", rekao je Popović.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2008&mm=10&dd=08&nav_id=322517
 
radijus 100 kilometara, maks. brzina 40-55km/h...to su jednostavno smesne karakteristike, pre nekih 10 godina to bi mozda bilo zanimljivo, ali danas bas i nije neki uspeh
 
Nezadovoljstvo radnika „Zastavi“
Sindikat koči posao sa „Fijatom“
Autor: Nebojša Radišić | Foto:Beta | 14.10.2008. - 05:55


Samostalni sindikat fabrike „Zastava automobili“ uspeo je juče da blokira najavljeni početak izjašnjavanja radnika o dobrovoljnom napuštanju fabrike u kojoj su do sada radili. Prema rečima predsednika Sindikata Zorana Mihajlovića, „radnici nisu zadovoljni potpisanim ugovorom sa italijanskom kompanijom ’Fijat’, a juče su uputili i pismo Ministarstvu za ekonomiju u kojem traže hitan sastanak“.

Niko radnicima ne garantuje posao jer će “Fijat” obaviti razgovor sa svakim radnikom ponaosob i sam odlučiti da li će ga uposliti ili ne. Ostalima je sudbina, kako sada stvari stoje, neizvesna jer od ukupno 3.750 zaposlenih samo njih hiljadu ispunjava uslov da im nedostaje pet godina ili manje do penzije. Oni mogu da prihvate ponudu Vlade Srbije da napuste fabriku uz jednokratnu otpremninu od 3.250 evra i da do sticanja uslova za penziju dobijaju svakog meseca po 60 odsto od prosečnog republičkog ličnog dohotka. Saznajemo da će od preostalih 2.750 zaposlenih Italijani preuzeti u novu kompaniju oko 1.000 ljudi. Nismo sigurni šta će biti sa ostalima, I zato smo odložili početak izjašnjavanja - izjavio je Zoran Mihajlović.

Samostalni sindikat “Zastava automobila” je i ranije tražio izvesna pojašnjenja o statusu većine svojih radnika, ali ih nije dobio. Kako tvrde čelnici ove organizacije, nisu bili u mogućnosti ni da vide ugovor između države i „Fijata“ pre nego što je on potpisan jer im je pokazan “samo na deset minuta, i to na engleskom jeziku”. Kada je ovaj dokument verifikovan, bilo je kasno za bilo kakve sugestije i promene.
Na osnovu socijalnog programa koji je dogovoren sa Republičkom vladom, radnici koji imaju više od pet godina do penzije ponuđena je opcija za uzimanje otpremnine od 300 evra po godini radnog staža. Postavlja se pitanje šta će biti sa onima koje „Fijat“ ne želi da uposli, a koji ne žele da prihvate otpremninu. Novo državno preduzeće, koje će se zvati „Zastava auto“, preuzeće ih, ali oni će praktično ostati bez posla jer ta nova firma neće imati fabriku. Jedina nada je da će deo preostalih radnika nekadašnje „Zastave“ uposliti „Fijatovi“ kooperanti koji prave komponente i rezervne delove za automobile, ali i to je pod znakom pitanja jer je sada prosečna starost radnika u „Zastavi“ 48 godina.
Blokada u prvom koraku, po mnogima, „istorijskog posla za srpsku privredu“, iznenadila je i čelnike Skupštine grada Kragujevca, koji su se tokom poslednjih godina svojski potrudili da ubede italijansku kompaniju da uloži novac u centar Šumadije. Prema rečima člana Gradskog veća za privredu Vlade Vučkovića, „potez Sindikata je ishitren i može da ugrozi posao koji je važan ne samo za svakog radnika, već i za ceo grad i državu“.
Mislim da „Fijat“ neće odustati od ovog posla i da blokiranje izjašnjavanja radnika o napuštanju fabrike neće da upropasti ceo projekat, ali je jasno da nam takva odlaganja nisu potrebna. Svakome treba da bude jasno da je posao sa „Fijatom“ od najvećeg značaja za oporavak grada i industrije u Srbiji, i da je bez njega naša sudbina pod velikim znakom pitanja - kaže Vlado Vučković.

Ulažu milijardu evra
Ugovorom sa italijanskim „Fijatom“ predviđeno je da se tokom naredne tri godine u srpsku automobilsku industriju uloži više od milijardu evra i da se početkom 2010. godine otpočne proizvodnja 200.000 automobila, koja će se za godinu dana proširiti na još jedan model i poveća na ukupno 300.000 godišnje. Samo će u Kragujevac, u njegovu infrastrukturu, u to vreme biti uloženo oko 300 miliona evra.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=60717

Samoupravljanje strikes back :/
 
Fijat: Jeftin automobil iz Srbije?
12:16 | Izvor: Beta
Rim -- Italijanska grupa Fijat predstaviće 2010. godine novi model automobila po niskoj ceni, po ugledu na najjeftiniji automobil na svetu, indijski "nano".

"Mi ćemo predstaviti kroz 24 meseca, 2010. godine, naš automobil po niskoj ceni. Krenuće se potpuno od nule u kreiranju nove marke sa distributivnom mrežom. Automobil neće biti marke 'fijat'", rekao je predsednik Fijata Serđo Markione.

Predsednik Fijata je rekao da će se automobil proizvoditi van Italije, "u Srbiji ili druge", gde italijanska kompanija ima postrojenja.

Odluka o tome će gde će se proizvoditi biće doneta u narednih šest meseci, dodao je Markione.

"Oblast jeftinih automobila je izazov koji Fijat ne može da izbegne", rekao je on i dodao da je potrebno kreirati zasebnu marku kako se ne bi nanela šteta ugledu koji je Fijat proteklih godina stekao zbog kvaliteta.

Markione nije naveo detalje o budućem modelu automobila niti koliko će koštati.

Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/svet.php?yyyy=2008&mm=10&dd=14&nav_id=323494
 
pošto indijci imaju nano, a novi automobil neće nositi znak Fijata, i biće lošeg kvaliteta, tipujem na ime Zastava Yugo Piko(lo) :lol:
 
Тражи се локација за „опел”
Преговори са америчким „Џенерал моторсом” могу бити успешно окончани, иако је „Фијат” одбио да се у његовој фабрици склапа аутомобил конкурентског произвођача

Крагујевац – Изричит став „Фијата” да у крагујевачком погону нема места за конкурентску фирму довео је у ћорсокак преговоре државе и америчког „Џенерал моторса“ око склапања „астре класик“ у „Заставиној“ фабрици. Преговори, ипак, нису прекинути, па још увек постоји могућност да се времешни „Опелов“ модел производи у центру српске аутомобилске индустрије. „Политика“ сазнаје да се тражи друго решење, односно локација изван фабричког круга „Заставе“. Према речима Влада Вучковића, члана Градског већа за привреду, на последњем састанку менаџмента ЏМ и представника Министарства за економију управо се о томе разговарало.– Сасвим је разумљиво што „Фијат“ не прихвата да се у његовој фабрици склапа аутомобил конкурентског произвођача. Зато држава и град трагају за другим решењем, односно за повољном локацијом у ближем или ширем окружењу „Заставе“. Проблем је што свака локација подразумева и инфраструктурно опремање. То, практично, значи да се мора извести прецизна рачуница о висини улагања, односно користи коју би донео посао са америчким гигантом. Ипак, најважније је да се преговори настављају, а обе стране су показале заинтересованост и добру вољу да се они окончају на обострано задовољство – рекао је Вучковић за „Политику“.

„Застава“ и „Џенерал моторс” су, подсетимо, потписали петогодишњи уговор о склапању „Опеловог“ модела у Крагујевцу, а за његову реализацију основана је и потпуно нова фирма „Застава АЏМ“. Уговором је предвиђена годишња производња од 10.000 „астри класик“, које би се склапале у поменутом предузећу. Држава је претходно донела одлуку о бесцаринском увозу 8.500 „астри класик“ до краја 2008. године, а намера је била да се ЏМ брзо позиционира на српском тржишту. Тај део уговора је остао на снази, а до сада је на домаћем тржишту, по цени од 11.000 евра, продато око 6.000 „Опелових“ модела. Наиме, од пре неколико година немачки „Опел“ послује у оквиру америчког „Џенерал моторса”.

Б. К.
[објављено: 25/10/2008]
извор Политика
линк http://www.politika.rs/rubrike/Ekonomija/Trazi-se-lokacija-za-opel.sr.html
 
“Jugo” iz Konga
M. Đ, 27.10.2008

DRUŠTVO “Fijat automobili Srbija” odlučilo je da početkom narednog meseca ukine proizvodnju “keca”, “juga” i “floride”, ali bi njihova montaža mogla da bude nastavljena u nekoj od afričkih zemalja - kaže Zoran Radojević, generalni direktor Grupe “Zastava vozila”.

Prema njegovim rečima, o namerama pojedinaca i preduzeća iz Afrike odluku će doneti nadležno Ministarstvo ekonomije i Agencija za privatizaciju.
- Postoji inicijativa da se “jugo florida” proizvodi u Kongu - kaže Radojević. - Naš egipatski partner “El nasko” i dalje, u delovima, uvozi “zastavu 128”. Proizvodnja tog modela je kod nas ukinuta pre deset godina, ali prodaja na egipatskom tržištu i dalje ide dobro. Oni su osvojili 40 odsto proizvodnje rezervnih delova.

Sindikalci “Zastave” su nedavno burno reagovali na vest da će postojeća oprema da se proda ili pretopi u Smederevu. Zahtevali su da se prvo ponudi kooperantima Fabrike automobila, pa tek ponudi na prodaju. Ministarstvo je prihvatilo predlog sindikalaca.
- Naš zahtev se odnosio na univerzalne mašine, a ne na karoseriju i preseraj - kaže Zoran Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata Fabrike automobila. - Nemamo ništa rotiv izmeštanja te opreme.
извор Новости
линк http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=131125&datum=2008-10-28
 
Vrh