Danas potpisivanje izuzetnog industrijskog ugovora
„Fijat“ donosi novac i poslove za celu Srbiju
Autor: N. Radišić i agencije | Foto:N.Rauš | 29.09.2008. - 08:05
Vlada Srbije usvojila je juče dokumenta neophodna za potpisivanje ugovora o ulaganjima italijanskog „Fijata“ u kragujevačku „Zastavu“. Vlada je dokumenta usvojila na vanrednoj sednici, a potpisivanje ugovora s „Fijatom“ zakazano je za danas u Beogradu. Ugovor Republike Srbije i italijanskog proizvođača automobila o strateškoj saradnji i zajedničkim ulaganjima biće potpisan u prisustvu najviših srpskih i italijanskih zvaničnika.
Prema juče jednoglasno usvojenom predlogu ugovora o zajedničkom ulaganju Srbije i „Fijat grupe“, italijanska strana će imati većinsko vlasništvo od 67 odsto, dok će Republika Srbija biti manjinski vlasnik sa 33 odsto, saopšteno je iz Vlade.
Taj ugovor, kao i memorandum o razumevanju sa „Ivekom“, potpisaće potpredsednik Vlade i ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić i predsednik „Fijat grupe“ Serđo Markione, a prisustvovaće predsednik i premijer Srbije Boris Tadić i Mirko Cvetković i ministar spoljnih poslova Vuk Jeremić.
U ime italijanske vlade, svečanosti će prisustvovati ministar inostranih poslova Franko Fratini, saopštila je Kancelarija za saradnju s medijima. Potpredsednik Vlade Srbije i ministar ekonomije Mlađan Dinkić kaže da je sve spremno za potpisivanje ugovora.
- Kada bude dostignut planirani obim proizvodnje od oko 200.000 automobila godišnje u kragujevačkoj „Zastavi“, u periodu od 2010. do 2011. godine, Srbija će izvoziti vozila i delove u vrednosti od milijardu evra godišnje - rekao je Dinkić za „Glas Amerike“ prilikom nedavne posete Vašingtonu.
- To će svakako biti najveći ugovor koji Srbija potpisuje u oblasti industrijskog razvoja jer ukupna investicija „Fijata, „Iveka“ i „Manjeti Marelija“, tri kompanije koje učestvuju u ovom projektu, za sada će premašiti milijardu evra i 5.000 novih radnih mesta - precizirao je Dinkić.
Današnje stavljanje potpisa na ovaj ugovor za Kragujevac, Šumadiju i celu Srbiju znači početak pravog privrednog oporavka i razvoja.
Potpisivanje ugovora s „Fijatom“ znači da „Zastava“ postaje svetski proizvođač automobila, čemu su se svi u fabrici nadali i čemu su težili protekih osam godina, izjavio je juče Tanjugu generalni direktor „Zastava grupe“ Zoran Radojević.
- Dočekali smo da u ‘Zastavu’ i Kragujevac dođe afirmisani proizvođač automobila, što je inicijalna kapisla i veliki podstrek za dalji razvoj srpske industrije - rekao je Radojević.
Kako je za „Blic“ izjavio Nebojša Zdravković, član pregovaračkog tima sa „Fijatom“ i zamenik gradonačelnika, u sam grad i njegovu infrastrukturu biće uloženo oko 300 miliona evra.
- Znamo da je rok da se do 2010. godine završi autoput koji će Kragujevac povezivati sa koridorom 10. To košta 40 miliona evra.
Postavićemo i bežični internet, a ozbiljno planiramo i izgradnju međunarodnog aerodroma, koji će se verovatno nalaziti ili na sadašnjem prostoru vojnog aerodroma Lađevci kod Kraljeva ili u selu Cvetojevac, koje je udaljeno samo osam kilometara od centra grada. Ekonomske analize su pokazale da će se, kada počne proizvodnja u novoj automobilskoj industriji Srbije, odmah otvoriti novih 10.000 novih radnih mesta u Kragujevcu i oko 30.000 mesta za radnike širom Srbije. Zato očekujemo da će za četiri godine ovde postojati i manjak radne snage - kaže Nebojša Zdravković i ističe da je potrebno hitno reorganizovati školski sistem i prilagoditi ga potrebama novih fabrika.
Koliko je ugovor s „Fijatom“ značajan za celu industriju Srbije, jasno je kada se zna da za ovu kompaniju samo i Italiji, u kooperaciji koja pravi potrebne delove od kojih se sklapaju automobili, radi oko 17.000 malih i srednjih preduzeća, koja upošljavaju od pet do 25 radnika. Zato je lokalna vlast Kragujevca usvojila odluku da se „Fijat“ i svi italijanski komponentaši, koji će u Šumadiji podići svoje pogone, oslobode plaćanja svih komunalnih taksi u narednih deset godina.
Za njih je i na prostoru Kormanskog polja određeno 60 hektara zemljišta za proizvodne hale, a još 20 hektara je predviđeno za „Iveko“, koji je tu najavio podizanje nove fabrike kamiona i autobusa. Pozitivno je i to što će samo u ekologiju biti uloženo oko 60 miliona evra - za novu fabriku tehničke vode, čišćenje trafo-stanica s piralenom i u izgradnju nove „Energetike“.
- Planirano je da se proizvodnja novih automobila u Kragujevcu započne 2010. godine, s montažom 200.000 vozila A klase, i da se za godinu dana ona proširi na još 100.000 automobila B klase. O kojim modelima je reč, za sada se ne zna, jer to zavisi od procene „Fijata“ i od situacije na tržištu - kaže Nebojša Zdravković.
Nezvanično, pominje se da bi „Fijat“ u Kragujevcu mogao da proizvodi novi model „fijata 500“ ili „fijata 600“, koji bi tako nasledili nezaboravnog „fiću“.
Pogoni fabrike „Zastava automobili“ biće u potpunosti rekonstruisani.
- Predviđena je izgradnja jedne kompletno nove moderne fabrike automobila s najnovijom tehnologijom, najnovijim uređajima i postrojenjima za proizvodnju automobila. Tako da od postojećih „Zastavinih“ objekata ostaju faktički samo zidovi. Sve ostalo, od poda do krova i opreme, biće novo - kaže Vlado Vučković, član gradskog veća za privredu. Primarna infrastruktura u krugu fabrike takode će biti potpuno nova.
U Samostalnom sindikatu „Zastava automobila“, kako kaže predsednik ove organizacije Zoran Mihajlović, s nestrpljenjem ali i zebnjom očekuju dolazak Italijana u Kragujevac.
- Problem je to što mi do sada nismo upoznati s ugovorom koji država potpisuje, i praktično ne znamo šta nas čeka. U fabrici automobila ima 3.725 radnika. Njih 1.000 u roku od pet godina može da ide u penziju, pa očekujemo da će oni, kako je vlada Srbije obećala, dobiti 3.250 evra otpremnine i da će dobijati još 60 odsto prosečne plate sve dok ne odu u penziju. Ostali će, po svoj prilici, ostati da rade, ali na drugim poslovima. A biće puno toga jer „Fijat“ treba da izmesti sadašnju opremu, da instalira novu, pa čak da popravi ogradu oko fabrike- kaže Zoran Mihajlović.
Dolazak „Fijata“ znači i gašenje nacionalnog programa, odnosno odlazak već prevaziđenih modela automobila „jugo“, „skala“ i „florida“ u istoriju. Napraviće se samo još 2.000 ovih automobila, a rezervnih delova će biti za njihovu popravku u narednih 10 godina. Slično će biti i sa sadašnjim poslovodstvom „Zastave“, jer će Italijani odmah postaviti svoj bord direktora, koji će dalje rukovoditi novom kompanijom.
Ubrzano učenje italijanskog
Broj polaznika kurseva italijanskog jezika u Kragujevcu je višestruko uvećan. Interesovanje je povećano najavom dolaska „Fijata“, negde sredinom godine. Ali, od ove jeseni imamo više polaznika. Više od 30 polaznika u četiri grupe, ali i pet-šest kandidata na listi čekanja - kaže Radenko Đorđević iz „Zastava obrazovanja“. Zaposleni u kragujevačkim agencijama za nekretnine tvrde da je i interesovanje za iznajmljivanje stanova u širem centru Kragujevca za potrebe italijanskih stručnjaka koji dolaze u grad uvećano za 50 odsto. Oni uglavnom zahtevaju konforne, luksuzno opremljene stanove, sa garažama.
Dolazak helikopterom
Nakon potpisivanja ugovora u Beogradu srpski zvaničnici će s delegacijom „Fijata“ i Ministarstva ekonomije stići helikopterom u Kragujevac i sleteti ispred upravne zgrade „Zastave“, gde će ih dočekati gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović i menadžment kragujevačke fabrike automobila.
Gosti iz Italije i Beograda obići će „Zastavine“ proizvodne pogone, a potom će biti održan prvi radni sastanak predstavnika „Fijata“, Ministarstva ekonomije i Grada Kragujevca. Na kraju posete, u Svečanom salonu Skupštine grada biće održana konferencija za novinare na kojoj će biti predstavljeni detalji ugovora.
Uspešna saradnja sa Italijanima
Italija je godinama prvorazredni privredni partner Srbije, s kojom je vezuju tradicionalni poslovni odnosi, geografska upućenost i komplementarnost privrednih struktura. Prema podacima za prvih sedam meseci ove godine, Italija je bila na trećem mestu liste zemalja iz kojih Srbija najviše uvozi - sa 1,4 milijarde dolara, a na trećem mestu liste zemalja u koje naša zemlja izvozi - sa 751 miliona dolara.
U strukturi izvoza na italijansko tržište dominiraju doradni poslovi u industriji odeće i obuće, obojeni metali (bakarne cevi i aluminijum u raznim oblicima, proizvodi crne metalurgije) hladno valjane trake, proizvodi drvne industrije (rezana građa, elementi i furnir), pokazuju podaci Privredne komore Srbije. U Italiju naše firme izvoze i poljoprivredno-prehrambene proizvode: pečurke, rezance šećerne repe, smrznuto voće i povrće, spoljne gume, sirove goveđe kože, polietilen i magnezijum. Kada je reč o učešću u privatizaciji i italijanskim investicijama u Srbiju, firma „Adiđe Bitumi“ kupila je jednu površinsku eksploataciju kamena, Kijevo-Straževica, a „Pijero Zanela“ kupio je „Zlatibor mermer“. Italijanske firme uložile su i u proizvodnju šećera, pošto je SFIR iz Vinćence postao većinski vlasnik fabrika šećera u Senti i Novoj Crnji, a italijanski privrednici pokazali su i veliki interes za ulaganja u drvno-prerađivačkom sektoru. Poznati italijanski proizvođač pločaste iverice „Fantoni“ iz Udina kupio je krajem 2006. godine „Špik Ivanjicu“, a uspešni primeri saradnje zabeleženi su i u proizvodnji obuće, tekstilnoj industriji i metaloprerađivačkom kompleksu.
Bankarsko-finansijski sektor, takođe, doprinosi bržem razvoju privredne saradnje Srbije i Italije, o čemu svedoči i poslovanje banaka poput „Inteze“, „Findomestik“, „Unikredit“ i „San Paolo“ banke u Srbiji.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/temadana.php?id=58720